Dem gainzz

3 kpl Basic Nutrition EAA -25%
Moi punttimimmit :rolleyes:

Tuossa muutama viikko sitten hakeuduin lekurin hoitoon, koska olin varma, että mulla on kilppareissa häikkää. Oireet täsmät. Tulos oli kuitenkin vakava energiavaje ja ravinnonpuute. Näännytän siis itseäni. Maksa käy kovilla ja valkosolut eli vastustuskyky aivan sukka. Siitä lähettiin sitten funtsiin missä mättää ja tuli ensimmäistä kertaa myönnettyä ääneen, että mulla on iso ongelma syömisen kanssa.

Siitä ravintoterapeutille ja psykoterapeutille ja ruokapäiväkirjaa muutaman viikon ajalta, surkee ja mullekkin yllättävä lopputulos; syön max 800 kcal /päivä. Tätä on jatkunut nyt noin vuoden. Hiilarit aina alle 100g. Rasvaa 0g. Protskuja ihan hyvin, koska käytän paljon jauheita yms reenin yhteydessä. Reenaan siis 5-6x/viikko, nostan rautaa, tosin tuloksetta jo monta vuotta.

Nyt haluan kuitenkin muuttaa asioita radikaalisti. Mun kroppa rukoilee sitä. Oon aina ollut normaalimitoissa, mutta ''laihaläski'', oon 166 cm ja painan 55kg. Haluan nostaa painoa, kasvattaa lihaksia ja saada keho biologiseen hyvinvoivaan painoon. Saada terve suhde syömiseen taas, mitä se nuorempana oli... Terapeutin kanssa laskesteltiin notta pitäs syödä n. 2200 kcal per päivä. Reenittöminä päivinä ehkä vähän vähemmän. Juuh elikkäs;

2200kcal päivä
PROTEIINI 110g
HH 275g
RASVA 55g

Miltä näyttää? Pitäiskö lisätä/vähentää jotain? MUTTA, isoin kysymys; mitä mää syön?!?! Voisko joku ihana osaava viisas väsätä mulle ateriasuunnitelman. Syön aamupala+välipala+lounas+välipala+illallinen+iltapala yleensä. Syön kaikkea, tietysti esim. hiilarit ottaisin mieluusti ''terveellisesti'' eli esim. bataatista, riisistä, perunasta yms. Mut ihan sama sekin. Ja käytän protskujauhoja ja palautusjuomia.

Yhteenveto oon siis aivan hukassa mitä syödä milläkin aterialla ja PALJON. Tarkat grammamäärät olis kiva saada. Saisin tietysti nää tiedot mun terapeutiltakin, mutta sanoin hällekkin ihan suoraan, että laitan eka pakkotoistoon viestiä... :p

Kiitos etukäteen, mikäli joku vaivautuu.

Aika karulta kuulostaa toi sun lähtöruokavalio.o_O Ei ihme jos ei oo tullut tulosta.

Noi makrot on ihan okei laskettu, tosin tosta ei tule vielä ihan 2200kcal täyteen. Tota rasvan määrää voisi pitää sellasena ehdottomana miniminä, joka on saatava, mutta jonka saa ihan rauhassa ylittää. Rasva on kuitenkin varsinkin naisten aineenvaihdunnalle ja hormonitoiminnalle tärkeä aine.

Laskin sulle huvikseen yhden ruokapäivän. Tämä ei ole missään tapauksessa ainoa tapa saada noita kaloreita täyteen, mutta saattaisi antaa vähän osviittaa määristä. Joku muu voi antaa vaihtoehtoisia esimerkkejä, jos viitsii. :)

Aamiainen
  • 1.5 dl Kaurahiutale (kuivamitta)
  • 2 tl Margariini 80% Keiju (voisilmäksi puuroon)
  • 150 g Mansikka
  • 2.5 dl Jogurtti, maustamaton, rasvaton
Välipala 1
  • 50 g Avokado (leivän päälle)
  • 1 kpl Reissumies-leipä
Lounas
  • 100 g Broileri, rintafilee, nahaton, marinoimaton
  • 1 dl Riisi (raakamitta)
  • 2 tl Oliiviöljy
  • 100 g Kurkku, tuore
Välipala 2
  • 100 g Mustikka
  • 1 kpl Banaani
  • 2.5 dl Jogurtti, maustamaton, rasvaton (näistä vaikka smoothie)
Päivällinen
  • 100 g Kirjolohi, meri, filee
  • 250 g Bataatti
  • 2 tl Oliiviöljy
  • 100 g Kesäkurpitsa, zucchini
Iltapala
  • 1 kpl Reissumies-leipä
  • 4 viipale Kalkkunaleike
  • 1 kpl Tomaatti
  • 2 kpl Kananmuna
  • 1 tl Margariini 80% Keiju (tilpehöörit siis leivän päälle tai vaihtoehtoisesti munakas + leipä)
2204kcal, 272g hiilaria, 70g rasvaa ja 116g proteiinia.

Mari91 teki hyvän pohjan. Tuota modaamalla saat itsellesi sopivankaltaisen ateriarytmin ja tyylin. Tärkeää on, että syömisestä riittävästi tulee tapa ilman mittaamista tai sen kummempaa pohtimista. Aluksi joudut varmasti tarkkailemaan juurikin sitä, että syöt riittävästi (myös rasvaa!I ja paino alkaa nousta sopivasti.

Mistä ruuasta pidät? Kerro vähän sun lemppareista niin mäkin voisin jossain kohtaa vaikka tehdä toisen vaihtoehdon :)

Kiinnostaa muuten kovasti tietää, että miten lääkäri päätyi tuohon havaintoon ja diagnoosiin? Miten hän lähestyi asiaa, mitä kysyi ja mitä tutki?

Joo tosiaan tohon voi ja kannattaa vaihtaa omia lempiruokia. :) Kasvikset voi olla mitä vaan kasviksia, marjat mitä vaan marjoja tai hedelmiä ja leipä mitävaan leipää jne.. Lihaa/kalaa/kanaa ja riisiä/bataattia/perunaa/pastaa kannattaa kierrättää.

Ihanaa saada jonkinnäköstä osviittaa, kiitos paljon Mari91! Valtava määrä ruokaa :eek: tällä hetkellä tuun ähkytäyteen alle 200 kalorin annoksista, mahalaukku varmaan herneen kokoinen. Tää onkin vähän pitempi prosessi kaikinpuolin. Lähden kokeileen tuota päiväkirjaa heti huomisen kauppareissun jälkeen, tosiaan iiihan kaikki ruoka-aineet sopii ja maistuu, paitsi pähkinä- ja avokadoallergia löytyy. Mutta lueskelin just, että esim. jostain määrästä manteleita sais samoja rasvoja kun näistä? Bataatti, riisi, ruis ja kaura sopii parhaiten hiilareiks ja protskuks maitotuotteet ja lihat, rasvoiks vaikka juuri lohi ja mantelit.

Elikkä lääkäri passitti laajoihin labroihin, koska olin ihan varma, että mulla kilpirauhasarvot on huonot (vajaatoimintaan täsmäsi) kuitenkin kaikki muut arvot normaalimitoissa paitsi valkosolut ja hormoneissa häikkää, esimerkiksi kuukautisia ei oo tullut vuosiin. Ja koska tää kyseinen lääkäri on ennen työskennellyt syömishäiriöisten nuorten kanssa, uskals hän kysyä, että mikä on mun suhteeni ruokaan. Purskahdin samantien itkuun, kun olin niin helpottunut, että joku ammattilainen käskee mun syömään. Nyt on kaksi psykoterapiaa takana ja oon saanut apua kyllä, mutta hirveen helposti lipsahtaa taas sinne vanhoihin tapoihin. Mulla ei oo tavoitteena laihtua, mutta siinä syömisen säätelyssä kiehtoo se täyden kontrollin tunne. :( kävin myös uudestaan ravintoterapeutilla ja siitä nyt ei ollut apua, sain vaan sen ruokakolmiosetin mukaani ja käskyn, että syö näistä mitä halajat, no syön syön mutta aivan liian vähän omatoimisesti. :D

Mantelit on oikein hyvä rasvojen lähde. Ja hyvää rasvaa saa sitten toki monesta paikasta (oliiviöljy, rypsiöljy, pellavaöljy, hamppuöljy, rasvaiset kalat, eri siemenet jos ne käy).

Tää voi olla jo itsestäänselvää, mutta jos maha täytyy liian helposti niin silloin kannattaa pitää huolta että juo eri rytmissä kuin ateriat. Jos siinä huitaisee ohessa puoli litraa vettä kun yrittää tottumattomana syödä itselle isolta tuntuvaa määrää, niin...

Mistä sitten vielä vinkki tietysti toiseen suuntaan: juotavat ruoat, Mari laittoikin jo smoothien tosin esimerkkinä. Mehu-/maito-/kasvimaito-/herapalkkari-/jogurttipohja ja sekaan marjoja, hiutaleita, (protskua ja) öljyä, siemeniä/manteleitakin voi sekaan laittaa. Tällaiseen settiin pystyy upottamaan yli 100 kcal per 1dl smoothieta, joten energiaa saa tosi helposti jos sitä on muuten vaikea saada tarpeeksi. Hyvää matkaa oikeaan suuntaan :)

Joo vedenjuonti erikseen, ruoka erikseen. Mä juon yleensä ruualla puolisen lasia vettä, mutta yhteensä päivän aikana useamman litran.
Jos mahan täyttyminen on ongelma, kannattaa suosia energiatiheitä ruoka-aineita, esim. lohi, jauheliha, juustot, mantelit, oliiviöljy, pasta, riisi, nuudelit... Kasvata annoskokoja pikkuhiljaa, niin hyvä tulee. :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom