D-vitamiini (EI ALENNUSKOODEJA TAI TILAUSJUTTUJA)

Terveysportti

Toi linkki ohjaa jostain syystä väärään uutiseen, mutta oikea osoite pitäis löytyy oikeanpuoleisesta uutisluettelosta.

"Amerikkalaisen Institute of Medicinen (IOM) suosituksen mukaan D-vitamiinin (kalsidiolin) riittävä pitoisuus veressä on 50 nmol/l. Edelleen IOM toteaa, että hoitotutkimuksien mukaan pohjoisten alueiden väestön valtaosa (97.5%) saavuttaa tämän pitoisuuden päivittäisellä 15 mikrogramman D-vitamiinin saannilla.

Kanadalaiset tilastotieteilijät ovat kuitenkin nyt osoittaneet IOM-laskelman virheelliseksi. Kun IOM:n käyttämät tutkimukset analysoitiin uudestaan ja korjattiin havaittu tilastotieteellinen virhe, osoittautui, että 15 mikrogramman D-vitamiinin päiväsaannilla väestön kalsidioli ylittää varmuudella vain tason 27 nmol/l. Kirjoittajat toteavat, että D-vitamiinin liian pienellä päiväsaannin suosituksella on vakavia kansanterveydellisiä ja hoidollisia seuraamuksia ja että suositus tulee arvioida uudestaan.

Viite:
Veugelers PJ ja Ekwaru JP: A Statistical Error in the Estimation of the Recommended Dietary Allowance for Vitamin D. Nutrients 2014, 6, 4472-4475"

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Olen syönyt viimeiset kolme vuotta yhden 125 mcg D-vitskunappulan per päivä.
Eilen mittautin ensimmäistä kertaa kalsidiolitasot ja tulos oli 123 nmol/l.

Olen mies mitoilla 184cm/86kg jos joku haluaa tuosta arvioida omaa D-vitamiinin käyttöään.

No paljon sitä sitten pitäisi kiskoa että päästään tohon 50nmol/l?

Mahdoton sanoa. Toisilla voi riittää 50mcg päivässä kun joku voi vaatia 250mcg. Voisin sanoa että 125mcg:n syöminen päivittäin pitäisi riittää kyllä. AInoa varmuus on mittauttaa ja seurata.

Testauttaminen tosiaan kannattaa. Itselläni 100 mikrogramman päivittäinen annos tuotti kalsidiolitason 101 nmol/l. Toisaalta tuttavalla sama annos nosti tasot yli suositusten, tarkkaa lukemaa en muista.

Itselläni 125mcg riitti vuoden aikana syötynä - ja samaan aikaan 4 viikkoa auringossa ulkomailal viettäneenä - hädin tuskin nostamaan yli 50 nmolin. Seuraava vuosi ja oltiin jo ~75nmol/l eli aika yksilöllistä tuo tosiaan on. Ja ennen kuin joku viittaa tuotteen huonouteen, niin samalla tuotteella kyllä muulla "verrokkiryhmällä" nousi paremmin tasot. Käytännön asiakaskokemusten kautta todettua; huonoista arvoista kestää pitkään nousta kohtalaisiin, mutta sen jälkeen tason saa aika pienellä vaivalla nousemaan kyllä fiksuun tasoon.

Muistakaa että se 125mcg vastaa joidenkin kymmenien minuuttien auringonottoa käsivarsille. Eli siinä on vähän vertailukohtaa siitä että kuinka suuria "hevosannoksia" syödään.

Tulipas käytyä d-vitamiiniarvojen testissä. S-D-25 arvo näyttää lukemaa 119. Ilmeisesti ihan hyvä arvo. Suhtkot kevyillä annoksilla olen tämän talven vedellyt. Tarkoituksena on ollut ottaa sen kolme tablettia viikossa kerta-annoksena, mutta usein tuppaa unostumaan ja väli venähtää kahdeksi viikoksi. Noh, ennen testiä kuitenkin otin kolmena viikkona putkeen 3 tablettia tasaisin väliajoin. Siinä suhteessa melko korkea arvo. Muistelen, että joskus viime vuonna napsin pimeimpänä talviaikana noin 100mcg päivässä. Taisi tuolloin huidella melko korkealla arvot.

Itsekin testautin arvot, talvella tulee 125mcg d-vitskua vedeltyä lähes päivittäin, nyt on mennyt parisen kuukautta n. 3-4 päivän välein, tulos oli 115 nmol/l.

Mulla on mennyt 100mcg d-vitskua päivittäin jo muutaman vuoden, mittautin arvon ja se oli 86... viitteen alaraja 75... hakuan sen sinne 110-120.. otan nyt loppuvuoden 200mcg päivässä ja mittautan uudelleen sitten. Yksilöllistä tosiaan, miten lisävitsku vaikuttaa labratulokseen. En jättäisi kesälläkään syömättä, täällä kun ei aurinko kauheesti paista.

About syys-huhtikuun otin 120 mcg d-vitamiinia päivässä, vähensin 125mcg kahtena päivänä viikossa koska oletuksena oli että aurinko paistaa kesällä ja brunaa ottaessa saisi luonnostaan d vitstkua. No eipä paljoa tuo mollukka paista, viime aikoina alkanut selittämätön uupumuskin painamaan, En tiedä liittyykö D vitamiinin saantiin mutta ajattelin nostella tuota taas tonne 100mcg/ pv tasolle ja katsoa vaikuttaako asiaan muutamassa viikossa mitenkään.

Onko ketään muuta tiputellut D vitsku määriä kesäksi siinä uskossa että luonnostaan sitä saisi?

Tuli mitattua D-vitamiinit ja tulos 195 nmol/l. Olen syönyt kuutisen vuotta 125 mikrogrammaa päivässä NowFoods 5000 ja monivitamiinista tulee kanssa 25 mikrogrammaa, kalanmaksaöljystä noin 10 ja ruuasta sitten varmaan ainakin 10 kanssa keskimäärin. Kesäisin en ole ottanut tuota 125 kapselia. Josko pitäisi vaikka syksyyn asti siitä taas taukoa tai paha sanoa. Tuli oltua kyllä pari kuukauta sitten viikko etelässä jossa sai joka päivä kyllä varastot täyteen. Ei tuo arvo nyt liian korkeakaan ole.

Vihdoinkin sain mitattua D-vitamiinitasot. ; 132nmol/l. Olen syönt päivittäin ympäri vuoden 200mcg. Onko olemassa kaavaa jolla saisi laskettu kuinka paljon enemmän pitäisi syödä jotta pitoisuuden saisi nostettua 200nmol/l? Vai onko liikaa jos nostaisi annostuksen 300mcg? Pikainen laskutoimitus näyttäisi että 300mcg olisi mulla veressä noin 200nmol/l... Voiko toi mennä noin laskemalla?

Vihdoinkin sain mitattua D-vitamiinitasot. ; 132nmol/l. Olen syönt päivittäin ympäri vuoden 200mcg. Onko olemassa kaavaa jolla saisi laskettu kuinka paljon enemmän pitäisi syödä jotta pitoisuuden saisi nostettua 200nmol/l? Vai onko liikaa jos nostaisi annostuksen 300mcg? Pikainen laskutoimitus näyttäisi että 300mcg olisi mulla veressä noin 200nmol/l... Voiko toi mennä noin laskemalla?
Miksi ihmeessä pitäisi olla noin korkeat arvot? Käsittääkseni 100-150 nmol/l on ainakin tutkimusten perusteella aika lailla optimaalinen väli d-vitamiiniarvoille. Eikä d-vitamiiniarvoja voi suoraan laskea annostuksesta. Itse vetelen ehkä 50-70 mcg päivässä ja arvot huitelevat noin 120 tienoilla.

Pysynkin tässä. Ei jokasella vaikuta määrät samalla tavalla. Sä et varmaankaan ole saman kokoinen ja ikäinen kuin mä?
En, mutta kokoa on yli 190 cm ja painoa himpun verran alle sata kiloa. Näyttää olevan aika yksilöllistä, miten ihmisillä nousee d-vitamiinitasot. Mittaaminen on ainoa vaihtoehto oikeasti tietää arvot.

Juu olen samaa mieltä. Mä olen 181/115 joten voi olla että painoni vuoksi joudun ottamaan enemmän Dtä jotta arvot on kohdallaan.

Itseasiassa 125 - 150 nmol on ilmeisesti optimaalisena pidetty arvo. Vaikka 150 ug yhteensä (D 125ug + monivitsku 25ug) tullut vuosia niin ei näköjään riitä. Pitää rueta ottamaan joka toinen päivä 250ug ja jokatoinen 125ug. D-vitskun merkillä ei varmaan ole mitään väliä. Viime kuukaudet tullut syötyä 125ug Doctors Bestiä. Sitä ennen yleensä Now Foodsia.

"D-vitamiiniarviot uusiksi - yksi mittaus kertoo koko elämän tarpeen
Torstai 23.2.2017 klo 06.30

D-vitamiinilisän tarve näyttää riippuvan yksilöllisestä D-vitamiinivasteesta. Tutkijat toivovat, että tämän vasteen mittauksesta tulee rutiinia kaikille.

• Riittävän D-vitamiinilisän määrä pohdittuttaa.
  • Kalsidiodimittauskaan ei välttämättä kerro tarpeeksi siitä, mikä on yksilöllinen D:n tarve.
  • Henkilökohtaisen D-vitamiinivasteen mittaaminen kertoisi vitamiinin määrän tarpeen koko elämän ajaksi."

http://www.iltalehti.fi/terveys/201702212200074209_tr.shtml

Äkkiseltään ei osunut mitään tietoa, että paljonko ko. mittaus sitten mahtaisi maksaa -- jollain jotain faktoja?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom