Crossfit kokemuksia?!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja LMP
  • Aloitettu Aloitettu

LMP

Sattuipa tuossa silmään FST 5:n Sportmagasinet-ohjelma, jossa oli juttua Crossfitistä. Tuntui sen verran mielenkiintoiselta lajilta, että kokeilin itse ihan aloittelijan tyyliin seuraavalla ohjelmalla salilla:

- 400 m juoksua täysillä
- 15 miesten punnerrusta
- 20 kyykkyä (omalla painolla)

iIman taukoja, 7 kierrosta. Ja olo oli aika kaikkensa antanut...kunnon hien iski päälle ja tietysti teki höpelöä keuhkoille :hyvä:.
Onko muilla kokemuksia ja erilaisia variaatioita harjoitteista? Olisi kiva kuulla mikä toimii ja saada vinkkejä mahdollisiin tuleviin reeneihin (kotona ja salilla tehtäviin).

Tehokas tämä harjoitusmuoto on ainakin ja lisäksi aikaa kunnon treenin tekoon meni yhteensä VAIN 40 minuuttia (sisälsi alkulämpö- ja loppujäähdyttelyjuoksun salille, yhteensä 6 min).

http://www.crossfit.com/

Tuolla on hyvää juttua. Voit myös katsoa "päivän" reenin.

Jos teet kotioloissa, niin suosittelen tekemään paripäivää jälkikäteen noi reenit. Kommentteihin tulee hyviä vinkkejä korvaavista reeneistä, jos ei onnistu/ole mahdollista tehdä (esim. ei ole kahvakuulaa).

Ilmoittaudun CrossFit pakko-oireiseksi

Samoiten suosittelen RautaPerseen linkkiä; myös YouTubesta löytyy hyviä pätkiä (ilmeisesti poistaneet varsinkin wod pätkiä aika rankalla kädellä crossfit.comista. Tällä hetkellä allekirjoittaneella on uutena Bear WOD testissä.

Crossfit kuulostaa kyl hurjalta! Alkoi salilla sellainen ulko crossfit-tunti, voi olla ihan mukavaa vaihtelua punttailuun. Tietenkin yksinään saa enemmän irti, mut tällä aerobisella kunnolla tuokin varmaan tekee varmasti terää... :)

Kiinnostaisi kokeilla kyllä, pari tuttua hehkuttaa tota crossfittiä jatkuvasti :D Pitäisi vaan jaksaa vähän paneutua asiaan enemmän, noita sivuja vaan nopeesti selaillut läpi ja pari videota katsellut.

Mua on enemmän ja enemmän alkanut kiinnostaa Crossfitti ja olen uppoutunut noihin eri sivuihin ja Youtube-linkkeihin. Jonkinlainen peruskunto löytyy kyllä ja ahkerasti käyn salilla. Nyt olen alkanut tehdä lihaskuntotreenia CF-tyyliin eri kyykkyjen osalta ja ne tuntuu paljon kovemmilta miten olen ennen tehnyt. Aikaa vastaan en ole vielä kokeillut (pitäisi hommata sekunttikello).

Mietin vain millainen kunto pitää olla, että treenit aloittaa oikein CF-salilla? Käykö joku aktiivisesti?

Itseäki alkanut vähän kiinnostaa kyseinen laji. En vain tiiä miten pääsis parhaiten alkuun. Kannattaisko käydä ihan crossfit salilla alkeiskurssi, vai oisko jotain hyviä treenejä mitä vois ihan omatoimisesti kokeilla salilla?

suosittelisin käymään crossfit-salilla niin se nopeuttaa alkuun pääsyä varsinkin siinä tapauksessa, jos ei ole ketään kaveria/tuttua kuka lajia harrastaa. itse en ole vielä ihan tunneilla käynyt, mutta tarkoituksena olisi käydä edes muutamat ohjatut WODit tekemässä. itseoppimiseen kannattaa käyttää suomalaisten crossfit-salien sivustoja sekä crossfit.comia. yksi hyvä treeni näin alkuun vois olla esim. "Chelsea": 5 leukaa, 10 punnerrusta, 15 kyykkyä joka minuutti 30 min ajan. tuota treeniä voi sitten skaalata alaspäin vähentämällä toistomääriä/lisäämällä aikaa per kierros/keventämällä liikkeitä tai ylöspäin päinvastoin. nuo liikkeet tehdään ilman lisäpainoja oman kehonpainolla. hikoilu on taattu. :rolleyes:

kiitti vinkistä! olishan se joo helpompaa, jos olis kaveri kenen kanssa harjotella alkuun. itse en kuitenkaan tunne ketään, kuka ois lajia harrastanut. vähän olen kattellu paikallisen crossfit-salin hinnastoa, alkeiskurssikin on aika dyyris, mutta sieltä vois saada paljon vinkkejä pidemmällekin ajalle. ihana kun tulee kesä, niin vois hyvin ulkona vetää noita treenejä, kuhan nyt ei ihan niissä 30 helteissä :rolleyes:

Mä suosittelen kyllä kaikille crossfitistä kiinnostuneille käymään jonkun crossfit-salin alkeiskurssin, vaikkei (syystä tai toisesta) pystyisi jatkossa salilla käymäänkään. Esim. painonnostotekniikat on tärkeä osata, ja itse en hlökohtaisesti niitä ainakaan osannut. Samalla tulee termit, liikkeet ja ideologia tutuiksi, jonka jälkeen voi sitten siirtyä omalle salille tekemään pääsivun (crossfit.com) tai vaikka suomalaisten salien treenejä itselleen sopiviksi muokattuina. Kotimaistenkin salien sivujen wodeista löytyy kommenteista hyviä vinkkejä skaalauksiin, esim. jos ei saa leukoja.

CrossFit on ensisijaisesti monipuolinen laji eikä wodit ole summamutikassa arvottuja, vaan nillä on pitkäkestoinen vaikutus ja suunnitelma. Näin ollen suosittelen vähintään kahta, mieluusti kolmea treeniä viikossa, jos haluaa kehittyä crossfitissä. Videoita löytyy ihan älyttömästi, myös tekniikkapainotteisia. Ja kun treenaat itseksesi, niin muista silti crossfitin perusperiaateet: treeni pitää suorittaa ihan täysillä, loppuun asti! Never give up :rock:

Sattuipa tuossa silmään FST 5:n Sportmagasinet-ohjelma, jossa oli juttua Crossfitistä. Tuntui sen verran mielenkiintoiselta lajilta, että kokeilin itse ihan aloittelijan tyyliin seuraavalla ohjelmalla salilla:

- 400 m juoksua täysillä
- 15 miesten punnerrusta
- 20 kyykkyä (omalla painolla)

iIman taukoja, 7 kierrosta. Ja olo oli aika kaikkensa antanut...kunnon hien iski päälle ja tietysti teki höpelöä keuhkoille :hyvä:.
Onko muilla kokemuksia ja erilaisia variaatioita harjoitteista? Olisi kiva kuulla mikä toimii ja saada vinkkejä mahdollisiin tuleviin reeneihin (kotona ja salilla tehtäviin).

Tehokas tämä harjoitusmuoto on ainakin ja lisäksi aikaa kunnon treenin tekoon meni yhteensä VAIN 40 minuuttia (sisälsi alkulämpö- ja loppujäähdyttelyjuoksun salille, yhteensä 6 min).

Otin itse myös kokeiluun ja ajaksi tuli 15min 54sec. Seuraava tavote onkin se 15min alitus. Tää on todella pirteä yks monista crossfitin harjoituksista, suosittelen muita kokeilemaan ja lisätkää ajat nii kiva verrata mitä muut saavat ajaksi.

mie oon harrastanut nyt vuoden päivät crossfittiä Porissa ja voin sanoa, että tavalliselle puntille en ole enää menossa! Tällä oon saanu oman kropan parempaan kuntoon kuin koskaan. Ja tää on niin koukuttavaa, ja cf salien omilta sivuilta näkee päivän WODin ni voi tehdä itsenäisesti salilla missä on edes jotain vehkeitä niihin :)

Rankkaahan se on, mutta kyllä se tunne sen jälkeen on aina parasta! Ja tämän kanssa ei tartte pohtia muita aerobisia, vaikka hyväksi ne on, mutta WOD polttaa ja kuluttaa tosi paljon :) Ekana vaan OnRamp kurssille ja siitä se lähtee :) tekniikkalaji tämä on siinä missä muutki et paikat kyllä hajottaa jollei osaa liikkeitä!

Vaikka muotilajin maineessa onkin,niin voisin hehkuttaa tätä treenitapaa loputtomiin! Sain itse ainakin valtavan hyviä tuloksia ja muutkin huomasi eron! Toinen laji mitä liputan niin triathlon :rock:
Varsinkin kun kimpassa tehdään ja tsemppaaminen on aivan mieletöntä!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom