crossfit endurance

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja AllIn
  • Aloitettu Aloitettu
Onko kukaan kuullut tällaisesta:

http://www.crossfitendurance.com/

Sivustolla kaverit väittävät valmeentaneensa mm. täysmatkan triathlonisteja hyviin tuloksiin varsin pienillä harjoitusmäärillä. Harjoittelu perustuu intervalleihin ja koviin tehoihin, pitkiä hitaita lenkkejä ei juurikaan tehdä. Voisiko homma toimia?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuo crossfitendurance on nimenomaan juoksua, uintia ja pyöräilyä sisältävistä harjoituksista koostuva sivusto. Endurancen wodit on tarkoitus tehdä normaalin crossfit -sivuston wodien lisäksi, eli useimmiten tulee kaksi harjoitusta päivässä..

Eihän noi välttämättä ole mitään kovin pieniä harjoitusmääriä. Jos haluaa yhdistää perus-crossfitin ja kestävyystreenin niin tuo on varmaan ideaali tapa. Aika harvoin näyttää tulevan lepopäiviä :D

En ehtiny kattoo sen kummemmin tuota endurance sivustoa, mutta niin siinä taisi olla enemmän tuota juoksua yms.

Mitä on seuraillu tuota Crossfitin message boardia niin siellä porukka tekee noihin perus WOD reeneihin skaalauksia alaspäin, että jaksas normi jantterikin tehdä niitä joka päivä. Joku siitä taisi mainitakin tuossa toisessa threadissä.

Tuossa navy seal crossfit wodeissa on joskus aika killeri reenejä, jos alkaa normimeno tuntua helpolta (varmaan ikinä).

Huippu vapaaottelijoista ainakin B.J Penn tekee Crossit reenejä, mutta tietysti omalla tavalla. Varmaan lähinnä tuollaisia Fight Gone Bad- tyyppisiä vääntöjä.

Eihän noi välttämättä ole mitään kovin pieniä harjoitusmääriä. Jos haluaa yhdistää perus-crossfitin ja kestävyystreenin niin tuo on varmaan ideaali tapa.

No 8-9 tuntia viikossa on ilmeisesti triathlonistille pieni määrä, perinteiseen tapaan treenaavat harjoittelevat ajallisesti yli kaksi kertaa enemmän. Sitä vaan mietin, että mahtaisiko oma kuntopohja kestää tällaista harjoittelua. Olisi mukava kokeilla välillä intervalleja yms. pitkien hitaiden lenkkien sijaan.

Kannattaa kokeilla, mutta suosittelen että jos saat jonkun kaverin mukaan niin parempi, noihin kuntopiireihin ja intervalli hommiin on vaikea joskus saada motivaatioita jos yksin reenaa. Tarkotain sitä, että helposti tulee huijattua itseään.

No 8-9 tuntia viikossa on ilmeisesti triathlonistille pieni määrä, perinteiseen tapaan treenaavat harjoittelevat ajallisesti yli kaksi kertaa enemmän. Sitä vaan mietin, että mahtaisiko oma kuntopohja kestää tällaista harjoittelua. Olisi mukava kokeilla välillä intervalleja yms. pitkien hitaiden lenkkien sijaan.

Sitä tarkoitin että harjoittelumääriä ei välttämättä kannata mitata niihin käytetyllä ajalla.

Varmaan hyviä systeemejä, mutta itse en usko päivääkään siihen, että ilman hyvää peruskuntopohjaa aletaan rakentamaan pitkälle kantavaa harjoittelua koviin tehoilla tehtävien intervallien muodossa. Sitä pitkäkestoista peruskuntotreeniä tulisi tehdä aina. Ei millään giryalla, crossfitilla tai muulla hienolla sanalla siitä pääse eroon.

Varmaan hyviä systeemejä, mutta itse en usko päivääkään siihen, että ilman hyvää peruskuntopohjaa aletaan rakentamaan pitkälle kantavaa harjoittelua koviin tehoilla tehtävien intervallien muodossa. Sitä pitkäkestoista peruskuntotreeniä tulisi tehdä aina. Ei millään giryalla, crossfitilla tai muulla hienolla sanalla siitä pääse eroon.

Komppaan. Vaikea nähdä miten lyhyet intervalliharjoitukset voisivat valmistaa kehoa optimaalisesti +8 tunnin suorituksiin.

Totta. Ei noita pelkästään kannata tehdä, mutta usein tuolla sivuilla on myös päivän harjoituksena pelkkä pitempi lenkki. Ei sitä pk-harjoittelu kannata jättää, mutta jos haluaa vaihtelua niin silloin kannattaa testata.

Viimeksi muokattu:
No itse en tiedä kestävyystreenaamisesta tai juuri muustakaan treenaamisesta mitään, mutta huomasin tässä että kun olen talven yli pelkästään tehnyt noita crossfitin wod-treenejä, niin ihmeen hyvin kuitenkin sitä kestävyyttäkin löytyy pitkille juoksulenkeille kun on niitä taas alkanut tekemään. Aikaisempina keväinä on ollut juoksun aloittaminen paljon nihkeämpää. Ehkä vasta parin vuoden päästä olen valmis sanomaan onko tästä hyötyä esim. maratonille, mutta alku näyttää ihan lupaavalta.

No itse en tiedä kestävyystreenaamisesta tai juuri muustakaan treenaamisesta mitään, mutta huomasin tässä että kun olen talven yli pelkästään tehnyt noita crossfitin wod-treenejä, niin ihmeen hyvin kuitenkin sitä kestävyyttäkin löytyy pitkille juoksulenkeille kun on niitä taas alkanut tekemään. Aikaisempina keväinä on ollut juoksun aloittaminen paljon nihkeämpää. Ehkä vasta parin vuoden päästä olen valmis sanomaan onko tästä hyötyä esim. maratonille, mutta alku näyttää ihan lupaavalta.

Pitkän ja "pitkän" välillä voi olla aika helvetin iso ero. Jonkun pitkä lenkki juosten saattaa olla 1.5 h ja toisen lähemmäs 3 h. Tuollainen crossfit on aika jenkki hapatusta kun aletaan puhumaan ironmanin kestoisesta suorituksesta joka keskiverto turistilta kestää 11-12 tunnin pintaan. Jo aloittelijoiden harjoitusohjelmissakin pisimmät yhtäjaksoiset pk treenit on 4 tunnin pintaan. Viikkotuntimäärät maksimissaan 20 h. Tuolta pohjalta katsottuna joku crossfit on kestävyysurheilutarkoituksessa yhtä hyödyllinen kuin bodypump voimanostoon.

Olennaistahan tässä on: "Essentially, once you develop an aerobic base and continue with an exercise program, the base isn’t going to diminish" ja "After establishing an aerobic base we commenced interval, speed, and pace training."

Joo olen lukenut. Kun kysessä on jenkki metodi jonka perustana on hankkia asiakkaita periaatteella "minimoi vaiva" niin ihan sama kuka kirjoittaa ja mitä. Tietyt lainalaisuudet ei harjoittelussa muutu vaikka bisneksesä olisi mukana kuka guru. Varmasti tuolla metodilla saadaan sohvaperuna kuntoon mutta se ei todellakaan ole mikään mullistava ja paras metodi treenata kestävyyslajeihin. Muutan käsitystäni heti kun maailman huipulla alkaa olemaan ensimmäiset crosfit treenaajat :dance:.

Itse olen seurannut jenkki triathlon keskusteluista kommentteja tuosta treenitavasta. Jokainen joka tuntuu vähänkin harjoitelusta tietävän nauraa partaansa noille hehkutuksille.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom