Coopperista 2000 -> Väh 2600 4-5 kuukaudessa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WEe
  • Aloitettu Aloitettu

WEe

Sanokaapa ihan suoraan, mietinkö mahdotonta? Olen hakemassa valmiusjoukkoihin II/14 ja ajattelin että kyllä testeihin mennessä saisin itseni siihen kuntoon. Nyt lueskeltuani foorumeita, näyttää siltä että tommoisen tuloksen saaminen tuossa ajassa on todella vaikeaa. Kävin juoksemassa sunnuntaina coopperin. Vaikka jaloissa tuntui, se oli hengittäminen johon se kaatui, koska jälkeenpäin ei jaloissa hirveästi tuntunut. Aluksi hengitys oli hallittua, mutta sitten se karkasi käsistä kokonaan ja kunnolla vedettiin suun kautta, ja kun oli kylmä ilma, alkoi todellakkin ottamaan kurkusta ja varsinkin keuhkoista. Olen silti todella motivoitunut tällä hetkellä, ja ollut pidemmän aikaa, mutta tarvitsen kuitenkin rehellistä mielipidettä että en elättelisi turhaa toivoa. Inttiin astun joka tapauksessa I/14. Kerkeääkö intissä kohottaa juoksukuntoa siihen tasolle? Tiedän että töitä joutuu tehdä todella paljon, mutta siihen olen varautunut. Kuitenkin parempi tietää että onko se siltikään tarpeeksi?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite alotin treenaamaan viime vuoden SKVJ 4½ kuukautta ennen testejä ja sain oman tulokseni 1900:sta -> 2600:aan. Sulla on ens vuoden SKVJ testeihin aikaa vielä lähes puoli vuotta; ne on vasta huhtikuun puolessa välissä.

Jos on motivaatiota niin 2600:aan kunnon kohotus on kyllä mahdollista. Juoksin ite suhteellisen ahkerasti (noin 2-3 kertaa viikossa), mutta vastapainona vedin viisaana aina koulussa käydessä röökiä siinä sivussa.

Inttiin astut 1/14? Vai tarkoititko 1/15? En tiedä miten toi SKVJ haku onnistuu kesken palveluksen.

Keskity hengittämään ilma "vatsaan" rinnan sijasta. Juokse selkä ja pää suorana, pidä hartiat rentoina ja katso horisonttiin. Auttaa jo paljon pelkästään toi.

Kiitti vastauksesta! Antaa jo vähän toivoa :). Tarkotus olis se 3 kertaa viikossa käydä lenkillä, parhaimmassa tapauksessa 4. Röökiä en itse vedä joten se ei tule ongelmaksi. Kyllä, I/14 astun inttiin. Hakeminen onnistuu tuolloinkin. Oon itseasiassa selvittäny asian, ja sanoivat että jos pääsen, ja vielä erään II/14, silloinen palvelus keskeytetään ja aloitan uudestaan SKJV:ssä. Mutta niinkuin sanoin, olen I/14 jo intissä, joten mitenhän juoksuhommat silloin onnistuu? Tosin siellä sitä varmasti tulee juoksua ihan mukavasti, mutta liekö tarpeeksi nostattamaan kuntoa sille tasolle? Olisiko vinkkejä heittää? :) Kaikki otetaan vastaan tässä vaiheessa.

En tiedä intissä juoksemisesta, sillä oon ite 1/14 SKVJ. Mikäli tosin oikein oon käsittäny niin juoksukunto ei siellä rapistu vaikka lihakset meniskin :D

En tiedä intissä juoksemisesta, sillä oon ite 1/14 SKVJ. Mikäli tosin oikein oon käsittäny niin juoksukunto ei siellä rapistu vaikka lihakset meniskin :D

No ei varmasti! :) Noh, ei muutaku juoksua sielläkin vapaa-ajalla jos ei muuta! Onko mitään vinkkejä tuohon juoksemiseen? Yleensä itse vedän sillälailla että asetan tietyn paikan mihin asti pitäisi jaksaa juosta, ja paikkaa sitten muutellaan mitä helpommaksi matka käy. Juoksitko näitä "intervalleja" ollenkaan?

Laitoitko tuohon hakemus kaavakkeeseen tuon "1900" missä kysyttiin viime coopperin tulosta, vai olitko jo siihen mennessä parantanut kuntoa sen verran että pystit pistämään sen "2600"? Mietin vain että jos nyt pistän sen "2000" ja pistän paperit menemään, lienevätkö antaa edes mahdollisuutta? Ainut kohta jonka takia voisivat jättää välistä.

2600 kannattaa laittaa siihen hakemukseen, saatpahan vähän motivaatiota sitten silläkin. En muista mitä laitoin omaksi cooper tulokseksi, mutta oon aika varma että ton 2600 laitoin kerta kun se on siellä miniminä.

Intervalleja en ole juossut, joskin niistä olisi kyllä hyötyä juoksukunnon kohottamisessa. Kannattaa siis ainakin koittaa.

2600 kannattaa laittaa siihen hakemukseen, saatpahan vähän motivaatiota sitten silläkin. En muista mitä laitoin omaksi cooper tulokseksi, mutta oon aika varma että ton 2600 laitoin kerta kun se on siellä miniminä.

Intervalleja en ole juossut, joskin niistä olisi kyllä hyötyä juoksukunnon kohottamisessa. Kannattaa siis ainakin koittaa.

Juuh parempi pistää niin. Kävin tossa tänään juoksemassa. Tulos parani 100 metrillä. Hallitsin huomattavasti paremmin hengitystekniikkaa enkä kävellyt kertaakaan. Tosin, tässä reitissä oli alamäki yhdessä kohtaa joten käyn seuraavan kerran saman reitin kun ensimmäisellä kerralla ja katson jos pystyn todellakin ton verran parantamaan siinäkin. Mutta olo oli huomattavasti parempi jälkeenpäin ja jaksoin sen jälkeenkin juosta uudestaan noin pari kilometria kun hallitsin hengitystekniikan. En olis uskonut.

Järkevällä juoksuharjottelulla tuo on pala kakkua ja jos on mahdollista vähentää kehonpainoa niin sekin auttaa :)

Luultavasti tulee kyllä putoamaan tässä ajan kanssa kun jatkaa juoksemista. Painohan ei sinäänsä ole ongelma ollut kun normaali painoinen olen, mutta eipä haittaisi jos muutama kilo lähtisi :) Ajattelin että lähden 3-kertaa viikossa, ja sitten joskus ylimääräisen kerran, riippuen jaksamisesta. Omasta mielestä ihan kohtuullinen määrä. Asetan aina ensin tavoitteen jonne pitäisi jaksaa juosta ja sitten juoksen aikaa vastaan coopperin tapaan. Sen jälkeen ku se on juostu, lähetään ihan normaalisti juokseen ilman kummempaa aikarajaa, mutta juoksua kuitenkin.

No ei kyllä kummoisia juoksutreenejä pitäisi vaatia nostaa tuo tulos. Jos on 40kg ylipainoa, niin sitten on eri asia.

Tässä on hyvä ohjelma: Paranna Cooperin tulostasi
Sitten jos löytyy ylimääräistä niin nekin kannattaa laihduttaa pois. On aika paljon helpompaa juosta ilman 10kg "painoliiviä" joka hötkyy mukana 12 min :)

Kiitosta linkistä. Näyttää hyvältä ja aikajana näyttäis olevan kans hyvä.

@Trendkill: Ylipainoa ei ole eikä ikinä ole ollut. Ihan normaali painoinen vielä tässä vaiheessa :D. Toki, kiloja voisi silti jonkiverran karista :) Ruokavalio on kyllä siihen nähen kohallaan että ei paino ei ainakaan pääse nousemaan eikä kyllä ole noussutkaan. Olettaisin että lähtee laskemaan kun tässä juossut vähän kauemmin.

Peruslenkkeilyllä pääsee ainakin sinne 3000 m lähelle, mutta aikaahan se tietysti vaatii tuosta lähtötasosta, painon pudotus auttaa myös kummasti. Helpompi ja parempi panostaa ihan peruskestävyyteen ja tehdä jotain kovia vetoja vain kerran viikossa yms. Moni on tässä palveluksen aikana parantanut Cooperia 200-300 metriä huomaamatta vaikka ei hirveästi ole tarvinnut itseään aerobisilla tappaa. Sellaista satunnaista tasaista (joskin kuormaa ollut mukana) kävelyä ollut lähinnä. Joku kuntokuuri tuossa tosin oli mutta siitäkin on jo muutama kuukausi aikaa, saattaa sekin tosin vaikuttaa että aerobisella kunnolla tuntuu olevan parempi "pysyvyys" kuin lihaskunnolla. Olin ihan varma että oma Cooper tulos on pudonnut kun on lähinnä vartiossa seissyt paikallaan metsässä pari viime kuukautta ja vähä liikunta koostunut vain salitreeneistä mutta silti jonkun metrin pääsi yllättäen pidemmälle vaikka tulos siellä kolmen tonnin paikkeilla.

Peruslenkkeilyllä pääsee ainakin sinne 3000 m lähelle, mutta aikaahan se tietysti vaatii tuosta lähtötasosta, painon pudotus auttaa myös kummasti. Helpompi ja parempi panostaa ihan peruskestävyyteen ja tehdä jotain kovia vetoja vain kerran viikossa yms. Moni on tässä palveluksen aikana parantanut Cooperia 200-300 metriä huomaamatta vaikka ei hirveästi ole tarvinnut itseään aerobisilla tappaa. Sellaista satunnaista tasaista (joskin kuormaa ollut mukana) kävelyä ollut lähinnä. Joku kuntokuuri tuossa tosin oli mutta siitäkin on jo muutama kuukausi aikaa, saattaa sekin tosin vaikuttaa että aerobisella kunnolla tuntuu olevan parempi "pysyvyys" kuin lihaskunnolla. Olin ihan varma että oma Cooper tulos on pudonnut kun on lähinnä vartiossa seissyt paikallaan metsässä pari viime kuukautta ja vähä liikunta koostunut vain salitreeneistä mutta silti jonkun metrin pääsi yllättäen pidemmälle vaikka tulos siellä kolmen tonnin paikkeilla.

Asia selvä. No, tässä viel aikaa noin 4½ kuukautta. Coopperi parantunut sen 100 metriä lähtökohdasta. Paljonkohan parannusta on realistista odottaa tammikuuhun mennessä kun juoksee sen 3-4 krt. viikossa 4-5km lenkkejä jossa harjottelen ihan normaalia tasajuoksua/kestävyyttä ja välilla intervalleja? Saa nähdä lähteekö paino putoamaan.

Asia selvä. No, tässä viel aikaa noin 4½ kuukautta. Coopperi parantunut sen 100 metriä lähtökohdasta. Paljonkohan parannusta on realistista odottaa tammikuuhun mennessä kun juoksee sen 3-4 krt. viikossa 4-5km lenkkejä jossa harjottelen ihan normaalia tasajuoksua/kestävyyttä ja välilla intervalleja? Saa nähdä lähteekö paino putoamaan.

IMO, oman kokemuksen perusteella ja ajan huomioon ottaen, parisataa-komisensataa metriä + satanen minkä voit psyykkeellä juosta lisää, kun saat hyvän motivaatiopiikin kokeissa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom