Cooper 3000m lihaksia menettämättä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja alzhu
  • Aloitettu Aloitettu
Millaisellla treenillä pitäisi pyrkiä tuohon? Lihasmassaa on, eikä huvittaisi siitä liiemmin luopua.

Nuorempana juoksin 3200 ja vielä vuosi sitten 3150 mutta nykyään ei mene kuin ehkä hikisesti 2700 m. Lihasmassaa on tullut kymmenisen kiloa, se tietty hidastaa vauhtia ja syö happea enemmän. Millaisella treenillä pääsisi tuohon 3000 m mahdollisimman vähäisellä lihasmassan menetyksellä? Sen yli en enää edes haikaile. 2900 metriäkin olisi jo aika hyvä. Intervalleja varmaan? Kuinka usein ja millä tyylillä? Esim. punttitreenin välipäivinä? Vai pitempiä tasavauhtisia lenkkejä? Kuinka pitkiä ja kuinka usein, millä vauhdilla?

Edit: Tai no itseasiassa, tuossa jo olikin ketju "Cooperin nopea parannus" missä aika paljon käytiin näitä läpi. Tosin minulle se nopeus ei merkitse, vaan että lihakset ei häviä. Ja ajattelin yrittää pitää sitä saavutettua kuntoa sitten ylläkin, edelleen niin ettei lihaskasvu vaikeudu kohtuuttomasti. Luultavasti siis HIIT toimii? Tosin riittääkö se pelkästään kun pitäis nostaa 2700 --> 3000.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Millaisella treenillä pääsisi tuohon 3000 m mahdollisimman vähäisellä lihasmassan menetyksellä?

mutu auki:

Jos valitsen HIITin (joka mun mielestä on paras keino ja toimii mulle itelle parhaiten) niin

Sellaisella joka
1) pitää yllä sun nykyistä voimatasoja (= sarjapainoja) [jota voit toteuttaa / jota HIIT ei häiritse / jonka voit yhdistää HIITiin] ja
2) mahdollistaa että pystyt edelleen syömään saman kalorimäärän, mukaanlukien HIITin aiheuttaman kulutuksen.

Voisin silti heittää villin veikkauksen, että jos kyykkäät raskaasti 1-2 kertaa viikossa, ei välttämättä ole järin helppoa pitää tuloksia yllä kun samalla duunaa HIITiä.

Prodetarve täyteen, kalorit maintenancelle ml HIIT ilman älyttömyyksiä (tabata esim on aivan typerä protokolla) ja lihasten säilyminen ei pitäis tuottaa ongelmaa. En tiedä miten energian ylijäämä vaikuttaa aerobiseen kuntoon, mutta en olettais että ainakaan huonolla tavalla.

Vielä sivunootti: Tabata, siis 20:10 on jonkun tutkimuksen (en nyt muista minkä tai miten virallisen) mukaan jopa huippu-urheilijoillekin liian hoocee-protokolla. Vo2maxiin oon lueskellut suositteluita esim 15:15s protokollaan, joka onkin sitten aivan eri pallopeli ja tuntuu menevän joka kerta paremmin. Ite duunaan sitä hyppynarulla. 15sek vedän suhteellisen nopeaa, mutta en täysiä, ja 15sek semmosta lönkyttelyä. Tuota 10-20minsaa putkeen niin loppua kohden tuntuu että keuhkot väsyy mutta ei repeä.

Ja juoksutekniikka kuntoon, se tuo heti ekonomiaa.

Millaisellla treenillä pitäisi pyrkiä tuohon? Lihasmassaa on, eikä huvittaisi siitä liiemmin luopua.

Asioista ei kannata tehdä liian monimutkaisia. Peruslenkki 45-60min 2-3x per viikko. 6kk päästä mennee 3km, ellet nyt missään ammattilaiskehonrakentajan massoissa ole.

Lihasmassan menetystä on täysin turha pelätä tuollaisilla treenimäärillä. Hyötyä tuosta ennemminkin on.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom