• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Controlled Fatigue Training (CFT)

Liittynyt
12.8.2009
Viestejä
101
Tästä aiheesta ei näyttänyt olevan vielä omaa ketjuaan. Aihetta sivuten mm. ravinto-osiossa on jotain pientä, ja joku oli vuosia sitten vetänyt CFT:stä inspiroitua settiä.

Kyseessä on siis Ori Hofmeklerin mainostama menetelmä ja samansuuntaiset ideat. Onko joku käyttänyt Orin "virallista" menetelmää? Entä löytyykö ketään, joka tällä hetkellä vetäisi samoilla linjoilla etenevää treeniä?

Itse haaveilen urheilullisesta, niukkarasvaisesta kehosta ja tiukasta käytännön suorituskyvystä niin voima- kuin kestävyyspuolellakin. Lihasten koolla itsessään ei ole niin väliä.

Kiinnostuin menetelmästä juuri näistä syistä, ja kun aiheen tiimoilta käyty keskustelu koostui lähinnä ennakkoluulojen esilletuomisesta, päätin kokeilla itse. Siirryin uuteen ruokailurytmiin ketoosidieetiltä, ja olen tähän mennessä noudattanut menetelmän ateriarytmiä kokonaiset kaksi päivää(!) Ateriat illalla, pientä protskutäydennystä ym. päivällä.

Treenini ei varmastikaan ole ollut intensiteetiltään vielä lähelläkään sitä, mitä "virallisessa" menetelmässä haetaan, mutta jotain sinne päin: aamulla liikenteeseen pyörällä (10 km, kohtalaisella vauhdilla), perillä punttitreeni ja sen jälkeen töihin. Ja iltapäivällä tietysti sama matka kotiin ripeään tahtiin. (Orin menetelmässä pyöräilypätkä tiemmä vedettäisin henkihieverissä ja sen jälkeen tehtäisiin kasa tiukkoja sarjoja kohtuullisen raskailla painoilla, mielellään supersarjoina tai muuna älyttömänä rääkkinä.) Pientä yritystä siihen suuntaan kuitenkin, ja päivällä juuri mitään syömättä.

Yllättävää kyllä, suoranaiselta kidutukselta kuulostava kokemus on tähän mennessä ollut etusijassa positiivinen. Ensinnäkin punttitreeni kulkee mainiosti, vaikka lähtee aamulla pelkän kahvin voimalla liikkeelle. Toisekseen pyöräily ei ole mikään haaste kotiin lähtiessäkään, vaikka ei ole päässyt varsinaisesti tankkaamaan välissä. Kolmanneksi työpäivästä selviäminen ei tuota mitään vaikeuksia. Pikemminkin keskittyminen tuntuu helpommalta ja olo on tasaisempi ja oudosti jaksavampi kuin aikaisemmin. Pieni nälkä tuntuu päivällä koko ajan, muttei varsinaisesti häiritse. Mitään ketoosidieetiltä tuttua intoa ja euforiaa ei kylläkään ilmene, pikemminkin jonkinlaista "valmiuden" tunnetta. Tätä on vähän vaikea kuvailla.

Mutta syöminen on vain sivuroolissa: pointtina on itse treeni. Eli olisin kiinnostunut lukemaan kokemuksia treenistä, jonka tavoitteena on maksimaalinen kestävyys aerobisen ja lihaskunnon yhdistelmänä.

Itse olen ajatellut, että sopiva punttitreeni koostuu ensisijassa raskaista perusliikkeistä, joissa koko kroppa on tehokkaasti mukana. Toinen kriteeri sopivalle treenille on tietynlainen "käytännöllisyys", eli liikkeillä saisi mieluiten olla joku arkielämän vastine. Eli vähemmän taljahommia, vipunostoja ja laitteita, ja enemmän punnerruksia, leuanvetoja, nostoja ym. tangoilla ja käsipainoilla. Tämä lienee myös Hofmeklerin linjaus, ja hän korostaa ainakin vahvan selän ja pikavoiman merkitystä.

Hofmekler myös suosittelee, että liikkeitä ei koskaan tehtäisi loppuun asti, vaan ainoastaan "tiukasti". Ajatuksena on, että kontrollin säilyminen kannustaa ja antaa jatkuvasti tuntumaa siihen, mihin kykenee _varmasti_. Kaikella tällä tähdätään fyysisen suorituskyvyn lisäksi myös henkiseen suorituskykyyn, joka kumpuaa kyvystä hallita kehonsa väsymyksen allakin.

Toinen puoli asiaa on tietysti aerobinen kunto, pyöräily-, juoksu- ja miksei uintikuntokin. Tässähän nyt ei mitään ylärajaa ole, ja treeniä lienee sopiva vetää erilaisina intervalliharjoituksina. Ihan jo senkin vuoksi että saa riittäväsi intensiteettiä kohtuullisessa ajassa, kun puntillekin pitäisi ehtiä.

Itse aion jatkaa kokeilua ainakin toistaiseksi ja seuraan treenin, jaksamisen ja vyötärölinjan kehittymistä. Hullun hommalta tämä vähän vaikuttaa, mutta ehkä se on juuri se asia, mikä oli todistettava? :evil:
 
Liittynyt
12.8.2009
Viestejä
101
Okei, vähän laajemmin tutkien itse CFT näyttää olevan markkinointipaskan kyllästämää. Lisäksi jos täytyy tehdä pystypunnerruksia vuorokäsin juoksumatolla, kuten esittelyvideossa, niin voipi jäädä tekemättä. Oli sen verran kornin näköistä touhua.

Täytyypä kehitellä omaa treeniä tuosta riippumatta. Kierosta safkausrytmistä en tosin luovu, ennen kuin edut ja haitat ovat kunnolla selvillä.
 
Ylös