"Hollannissa tehdyn tutkimuksen CLA:sta on apua pitämään paino alhaalla painonpudotuksen jälkeenkin. Tämän tutkimuksen mukaan CLA esti osittain muutokset, joita ihmisten elimistössä tapahtuu painon pudottamisen yhteydessä. CLA lisäsi koehenkilöiden rasvatonta massaa, nopeutti lepoaineenvaihduntaa ja vähensi näläntunnetta."
Muscular Development, 1/2003 "
CLA:sta löytyy tutkimuksia vaikka kuinka, ja vaikka minkänäköisiä. Terveysvaikutukset ovat kai suht kiistattomia, mutta nimenomaan vaikutukset rasvanpolttoon ja rasvattoman massan lisäämiseen jakavat mielipiteitä aikalailla.
Itse oon käyttänyt CLA:ta (en kylläkään käytä nyt) myös ihan normi kaudella, koska olen huomannut sen kroppaa tiivistävän vaikutuksen ilman ihmeempiä ruokailu/liikuntamuutoksia. Ja tietysti myös niiden muiden edullisten terveysvaikutuksien vuoksi.
Ja koska käytössä ei dietillä ollut mitään muita sellaisia tuotteita, joilla olisi vastaavaa vaikutusta todettu missään tutkimuksissa, niin oletan siis, että nimenomaan CLA auttoi siinä, ettei dietillä lihasta kadonnut. Dietillä seurasin kehonkoostumuksen muutoksia säännöllisesti elektronisella kehonkoostumuksen analysointilaitteella, ja nekin tulokset tukivat lihasmassan säilymistä. (Tosin kyseisen kaltaisiin laitteisiin suhtaudun edelleen varauksella.)
Kaikkein suurin todiste (tässä erittäin epätieteellissä väitöksessä :D ) on numerot, kuvat, ja omin silmin ja näpein tehdyt havainnot. Eli kaksi kisadiettiä peräjälkeen, ja jälkimmäisessä kisapaino suurempi, kuin ensimmäisessä kisassa, mutta kunto todella huomattavasti parempi.
Yritän laittaa jonkun vertailukuvan tänne.
Omat käyttökokemukset on siis pelkästään hyviä, ja ihan varmasti seuraavassakin dietissä CLA on käytössä.