Cla:sta...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Darky
  • Aloitettu Aloitettu
CLA:sta löytyy varmasti mielipiteitä niin puolesta kuin vastaankin.
Ite uskon vakaasti siihen, että juuri CLA on se tekijä, mikä on mm. vaikuttanut dietillä lihasmassan säilyttämiseen, ja myös jopa sen hienoiseen lisääntymiseen. Toki dietillä ravintopuoli on tiukka, ja treeni on kovaa, ja rasvaa palaa jo pelkästään niinkin, mutta olen kyllä kokenut tuotteen hyödylliseksi ja toimivaksi lisäksi. Määrä on ollut (muistaakseni) 3000-5000mg/päivä.

Kokeilin itse, ihan diettimielessä vuosi takaperin, mutta en kokenut siitä olevan hyötyä varsinaisessa painonpudotuksessa,siitä miten lihasmassan pysymiseen auttaa en tiedä taitaa olla taas näitä jokaisen keho reagoi ja toimii eri tavalla juttuja.

Kehoitan kuitenkin kokeilemaan, varsinkin jos muillakin immeisilta tulee positiivista palautetta ja apuja on saanut.

Vilmis kuinka suuren luulet hyödyn ihan konkreettisesti tuosta olleen, ja mihin perustat tuon lihasmassan säilymiseen vaikuttavan tekijän?

Ihan vain uteliasuuttani ja mahdollista hyötyä kartoittaen kyselen, josko sitä kokeilisi itsekkin jos ja kun lavalle nousee.

"Hollannissa tehdyn tutkimuksen CLA:sta on apua pitämään paino alhaalla painonpudotuksen jälkeenkin. Tämän tutkimuksen mukaan CLA esti osittain muutokset, joita ihmisten elimistössä tapahtuu painon pudottamisen yhteydessä. CLA lisäsi koehenkilöiden rasvatonta massaa, nopeutti lepoaineenvaihduntaa ja vähensi näläntunnetta."

Muscular Development, 1/2003 "

CLA:sta löytyy tutkimuksia vaikka kuinka, ja vaikka minkänäköisiä. Terveysvaikutukset ovat kai suht kiistattomia, mutta nimenomaan vaikutukset rasvanpolttoon ja rasvattoman massan lisäämiseen jakavat mielipiteitä aikalailla.

Itse oon käyttänyt CLA:ta (en kylläkään käytä nyt) myös ihan normi kaudella, koska olen huomannut sen kroppaa tiivistävän vaikutuksen ilman ihmeempiä ruokailu/liikuntamuutoksia. Ja tietysti myös niiden muiden edullisten terveysvaikutuksien vuoksi.

Ja koska käytössä ei dietillä ollut mitään muita sellaisia tuotteita, joilla olisi vastaavaa vaikutusta todettu missään tutkimuksissa, niin oletan siis, että nimenomaan CLA auttoi siinä, ettei dietillä lihasta kadonnut. Dietillä seurasin kehonkoostumuksen muutoksia säännöllisesti elektronisella kehonkoostumuksen analysointilaitteella, ja nekin tulokset tukivat lihasmassan säilymistä. (Tosin kyseisen kaltaisiin laitteisiin suhtaudun edelleen varauksella.)

Kaikkein suurin todiste (tässä erittäin epätieteellissä väitöksessä :D ) on numerot, kuvat, ja omin silmin ja näpein tehdyt havainnot. Eli kaksi kisadiettiä peräjälkeen, ja jälkimmäisessä kisapaino suurempi, kuin ensimmäisessä kisassa, mutta kunto todella huomattavasti parempi.
Yritän laittaa jonkun vertailukuvan tänne.

Omat käyttökokemukset on siis pelkästään hyviä, ja ihan varmasti seuraavassakin dietissä CLA on käytössä.

Kivaa jos CLA:sta on ollut apua dieetilla - ja varmaan jokaisen kannattaa itse kokeilla miten toimii. Vilma-Liinan tapaus on tietysti optimaalinen vertailu, kun muuten on ollut kaikki kohdallaan (treeni ja ravinto), joten lisaboosti lihasten sailymisessa on varmaankin ollut CLA:n ansiota. Ja kun tehdaan asioita tarkasti kilpailua varten niin kaikki lisaapu tulee taatusti tarpeeseen.

Mina itse en ole huomannut mitaan hurjia vaikutuksia. Tai siis rasvaa on palanut dieetilla seka CLA:n kanssa etta ilman, ja lihasta on tullut/sailynyt samoin seka CLA:n kanssa etta ilman. Minulla siis vaikutukset tulivat ihan vain treenista ja dieetista, ja CLA:n tuoma lisaapu oli kaiketi ihan marginaalinen. Ja veikkaan, etta aika monella olisi sama juttu - kunhan vaan saisi itsensa tsempattua tekemaan "kaiken muun" entista tarkemmin ja tehokkaammin. Toisaalta, kyllahan se aina vahan motivoi kun investoi itseensa, joten ei purkillisesta CLA:ta ole haittaakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom