CFA-tutkinto?

Liittynyt
3.9.2003
Viestejä
2 212
Ikä
42
Onko kukaan täällä pyörivä suorittanut CFA- eli chartered financial analyst -tutkintoa, tai onko suunnitelmissa? Jos on, niin olisi mielenkiintoista tietää minkälaisella koulutustaustalla tai/ja työhistorialla? Kovin vähän noita näyttää Suomessa olevan, mutta kyselläänpä silti.

Lisätietoa http://www.cfainstitute.org/
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itse olen Corporate Finance -puolen hommissa täällä Saksanmaalla ja meillä on aika moni suorittanut tai on suorittamassa tuota tutkintoa. Tämänhetkisistä tutkinnon aloittaneista yhdellä oli noin vuoden kokemus alla, parilla 2-3 vuotta ja yhdellä jotain 6 vuotta aloittaessaan. Tutkintohan on siis kolmiosainen ja ainakin kaksi ensimmäistä osaa ovat kaikki läpäisseet ensiyrittämällä. Valmistautumiseen arvíoisin heidän käyttäneen 300-400 tuntia per koe, joten ihan pikkujutusta ei ole kyse. Tosin kaikki ovat ottaneet ylityötunneistaan/lomistaan 4-5 viikkoa valmistautumislomaa ennen kokeita. Muuhun niitä ylkkiä ei sitten saakaan käyttää... Kurssikirjathan tuossa tutkinnossa ovat aina englanniksi, joten valmistautumisaikaa pidentää tietysti sakujen osalta se, että heidän englanninosaamisensa, käännettyjen oppikirjojen ansiosta varsinkaan ammattisanaston osalta, ei ole niin vahva kuin suomalaisilla alaa opiskelleilla yleensä. Kaikilla heistä on myös kauppatieteellinen koulutus, pääaineena jotain corporate finance-/rahoituspainotteista tai laskentatointa.

Itse olisin myös aloittanut tekemään tuota tutkintoa tänä vuonna, eli reilun vuoden kokemuksen jälkeen olisi ollut ensimmäinen koe, mutta kun päätin vaihtaa duunia, niin enpä sitten tullut aloittaneeksi. Itsellä oli yliopistolla kansis pääaineena.
 
Tuolla cfa-instituutin sivuilla ilmoitetaan että minimisuositus ajankäytössä on 250 tuntia per koe, eli se vastaa jokseenkin kuutta yliopistojen opintoviikkoa jos olen opintoviikon määritelmän oikein ymmärtänyt. Itselläni on kvantitatiivinen tausta ja monet noista topikkien asioista kuten valuaatiot vaikuttivat suht tutuilta, mutta toisaalta kun ei tiedä millä korkeudella rima on... varmaan paras varautua siihen että töiden ohella kokeisiin valmistautumiseen menee 3-5 kk. Oikeastaan aika ihme ettei cfa-tutkinto houkuttele enempää suomalaisia ktm/di-tutkinnon suorittaneita, koska monet ovat lukeneet paljon englanninkielistä materiaalia koulussa ja vieläpä tottuneet numeroiden pyörittelyyn.
 
Kyllä se 250-300 tuntia kannattaa varata aikaa, koska ei nuo mun kollegat mitenkään hölmöiltä vaikuta ja silti tarvitsevat 300-400 tuntia valmistautumiseen. Eli jos tekee 40-tuntista työviikkoa, niin ihan hyvin pystyy valmistautumaan töiden ohella, jos vain varaa tarpeeksi aikaa luku-urakalle. Jos taasen viikot tuppaa venymään, niin jokunen viikko lomaa ennen koetta olisi hyvä. Tokihan sitä voi paahtaa vieläkin kovemmalla tahdilla, mutta sen kolme kertaa toistettuaan voi olla lähellä, että ei enää halua rahoitusalan hommista kuulla sanaakaan.

En ole kovin tarkkaan vielä tutustunut materiaaliin, mutta siinä on kysymyksiä eri aihealueilta, kuten arvonmäärityksestä (kutsutaanko sitä tosiaan valuaatioksi Suomessa?), salkunhoidosta, taseanalyysistä, etiikasta, tilastotieteistä ja talousmatematiikasta yms. eli aihealueiden kirjo on sen verran laaja, että tuskin kellään on kaikista alueista pohjatietoa. Eli uskoisin, että kaikki tämä on opittavissa vähäisilläkin pohjatiedoilla, jos vaan haluaa käyttää aikaa oppimiseen.

Tutkinnon suorittamisen kokonaiskustannuksiksihan kertyy muutama tuhat dollaria, jonka kyllä useimmat työnantajat sitten jälkikäteen korvaavat, usein pienen kertaluonteisen bonuksen kera.
 
Juu ei tietenkään voi olla täydellisiä pohjatietoja kellään, itse vaan kuvittelen että talousmatemaattinen pohja on aika hyvä, tutkintoa kuitenkin tehdään kansainvälisesti aika vaihtelevan laajalla pohjalla ja monilla kandidaateilla on pelkkä bachelor-tason tutkinto alla. Käsittääkseni esimerkiksi tyypillisessä amerikkalaisessa BBA-tutkinnossa ei kovin syvällisesti olla perehdytty valuaatioihin (tota sanaa käytetään ainakin tkk:lla) saati optiohiloihin.
 
Back
Ylös Bottom