Canon PowerShot S3 IS vs. Panasonic Lumix DMC-FZ7

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Tombba
  • Aloitettu Aloitettu
Kaupunki
Joensuu
Digikameran osto häämöttää lähitulevaisuudessa.
Tuossa olisi kaksi kameramallia mitä minulle on suositeltu.
Mitä mieltä olette kuvaamisesta/ kameroista enemmän tietävät, kumman puoleen kannattaisi kääntyä? Hyviä / huonoja puolia?

Saako FZ5 -kameraa enää mistään? Mbnetin hintaseurannasta ei tärpännyt eikä mistään muualtakaan netistä. Varmaan sitten käytettynä saalistettava sellainen.

Ostin Canonin about viikko sitten. Tyytyväinen olen ollut. En tosin ole ehtinyt paljoa kuvata saati testata kaikkia ominaisuuksia, mutta ainakin toistaiseksi on osoittautunut loistohankinnaksi. Kääntyvä näyttö on kova sana kun haluaa ottaa kuvaa vähänkään erikoisemmasta kulmasta.

Digikameran osto häämöttää lähitulevaisuudessa.
Tuossa olisi kaksi kameramallia mitä minulle on suositeltu.
Mitä mieltä olette kuvaamisesta/ kameroista enemmän tietävät, kumman puoleen kannattaisi kääntyä? Hyviä / huonoja puolia?

canonissa on kääntyvä näyttö, kätevä joissain oudommissa kuvaustilanteissa, esim.

ihmisjoukon yli kuvaessa pitäen kameraa korkealla
kuvatessa omaa naamaa
lonkalta kuvatessa

panasonicista löytyy widescreen-videomoodi, mutta canonissa videossa stereoäänet.

panasonicista löytyy suurempi maksimiherkkyys ( ISO1600 ) mutta sen ISO800 ja ISO1600 on pikselinyhdistämismoodeja jotka tappavat kaikki yksityiskohdat kuvasta, kuvanlaatu siis aivan hirveä noita käytettäessä. canonista taas löyty "vain" ISO800 mutta siinä ISO800 tuottaa vain normaalia kohinaa, jonka kanssa voi elää ( tai jonka voi poistaa kohinanvaimennussoftalla huomattavasti pienemmällä yksityiskohtien menetyksellä kuin panasonicilla)

myös pienemmillä (200-400) herkkyyksillä panasonic menettää hiukan yksityiskohtia kohinanvaimennuksen takia, canon ei.

panasonic on hiukan pienempi ja kevyempi.

molemmista löytyy kuvanvakaaja, sama polttoväli, valovoima niin lähellä toisiaan ettei erolla ole merkitystä, samat puutteet( RAW ja salamakenkä )

itse varmaan päätyisin canoniin, lähinnä kääntyvän näytön ja tuon "oikean ISO800-moodin"/pienemmän kohinanvaimennusefektin takia

kuvanlaatutestiä noiden välillä:

http://www.dpreview.com/reviews/canons3is/page10.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canons3is/page11.asp

Itsselläni on ollut FZ5 siitä lähtien kun se julkaistiin ja olen ollut erittäin tyytyväinen ko. kameraan.

Objektiivissa saisi olla enemmän valovoimaa, mutta jos ei kuvaa syksyn yöhämärässä eläimiä tai muita mitkä saataisivat häiriintyä salamasta, niin tästä ei ole haittaa. Panasonicin eduksi täytyy sanoa elektroninen kuvanvakain, joka takaa hyviä kuvia lähes missä tahansa olosuhteissa. Kamera on helppo ja selkeäkäyttää. 12x optinen zoom on mahtava!

Itsselläni on ollut FZ5 siitä lähtien kun se julkaistiin ja olen ollut erittäin tyytyväinen ko. kameraan.

Objektiivissa saisi olla enemmän valovoimaa, mutta jos ei kuvaa syksyn yöhämärässä eläimiä tai muita mitkä saataisivat häiriintyä salamasta, niin tästä ei ole haittaa.

millä tahansa kameralla saa salaman kanssa parin metrin päästä valon riittämään.
kameroiden erot nousevat siinä, että miten saa ilman salamaa valon riittämään.

myös ihmiset häriintyvät salamasta, ja usein salama myös pilaa kuvasta tunnelman.

lisäksi tuon kokoluokan kameroiden salamat eivät kanna kovin kauas, yritäppäs kuvata esim. jotain esiintymistilannetta, yo-lakitusta tms. tilannetta jossa edessä kaukana sisällä on ihmisiä,joista pitää saada kuva.

Panasonicin eduksi täytyy sanoa elektroninen kuvanvakain, joka takaa hyviä kuvia lähes missä tahansa olosuhteissa. Kamera on helppo ja selkeäkäyttää. 12x optinen zoom on mahtava!

OPTINEN kuvanvakain siis.

ja niin on canonin S3ssakin. ja kuvanvakain ei pysäytä liikkuvaa kohdetta,
niistä tulee edelleen blurria.

12x zoom.. löytyy myös S3sta , ja IMHO aika harvoin sitä >200mm polttoväliä kaipaa.. paljon enemmän ainakin itse kaipaan valovoimaa/herkkyyttä jolla pysäyttää liikkuvan kohteen pienessäkin valossa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom