Canon PowerShot G9

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja HC76
  • Aloitettu Aloitettu
Hankinnassa kesäksi vähän laadukkaampi digikamera alle 500 euron. Kuvauskokemusta ei ole juuri lainkaan, kännikuvien ottamisen lisäksi. Tarkotus olisi ihan harrastepohjalta kuvailla omaksi iloksi. Oisko tämä hinta/laatusuhteeltaan asiallinen laite? Varmaan halvempikin laite ajaisi asiansa. Toisaalta laadukkaampi laite paremmin inspirois opiskelemaan edes kuvauksen alkeita.

Speksejä:

* 12,1 megapikseliä, 1/1,7 tuuman kuvakenno
* 6x optinen zoom ja optinen kuvanvakain
* RAW-kuvien tallentaminen
* DIGIC III ja iSAPS
* Kasvojentunnistus AF/AE/FE (automaattitarkennus/automaattivalotus/salamavalotus)
* 9 pisteen AiAF-automaattitarkennus ja Flexizone AF/AE -ohjaus.
* 3,0 tuuman PureColor-LCD II -näyttö
* ISO 1600 ja Auto ISO -herkkyystoiminto
* 25 kuvausohjelmaa
* Lisävarustevalikoima

Oon itsekin ihaillut kyseistä kameraa. Varmastikin ihan asiallinen vehje.
Hinta ja laatu on kohdillaan, sillä RAWi tallennuskin löytyy. Onhan siitä muutama satku kuitenkin vielä matkaa järkkäreihin. Ja siinä se ongelma mielestäni piileekin, että maksaisiko vielä vähän lisää ja sais paljon monipuolisemman järkkärin vai ostaisko sit nöyrästi parin huntin taskukameran, jolla saa melkein yhtä hyviä kuvia kuin G9:llä?

G9 on sellainen väliinputoaja. Itse ainakin joko odotan että hinta romahtaa alle 400e tai sit ostaa 2-3huntin peruspokkarin.

Toi G9 on varmasti asiallinen hankinta joskin sillä on hintaa 485€ http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16743

Canon PowerShot A650IS on aika vastaava muuten paitsi ettei siinä ole RAW-formaattia ja A650 käyttää 4kpl AA-koon akkuja/pattereita kun G9:ssä on akku. Hinta 336€ http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16821
Itse en RAW:ta tarvitse ja tuo AA-ladattavat sais mut valisemaan tämän G9:n sijaan ja olis jopa halvempi...

Canon PowerShot A720 IS on sitten se ns. halpisvaihtoehto joskaan ei todellakaan mikään huono kamera vaan siinä on hintalaatu suhde aivan mainio. vain 200€ http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=15986. Tästä halvalla ihan mainio peli varmasti. Ei RAW:ta mutta 2 AA akkua. Kenno myöskin edellisä vähän pienenmpi.

Näillä otettuja kuvia voi kattella ja vertailla www.pbase.com

Kannattaa myös harkita käytettyä digijärkkäriä, 400D:tä akkukahvalla näkyy myytävän halvimmillaan jo 500e ja alle 10 000 laakeilla. Ei paha hinta kun ite maksoin omastani reilu vuosi sitten 900e laukulla ja yhdellä vara-akulla (ei akkukahvaa). Kohta saa vielä halvemmalla kun 450D tippuu markkinoille. Eikä noi Nikonitkaan kauheen kalliita oo, tosin niistä en osaa mitään kertoa.

G9:ssä on kestävä runko ja akun kestossa se pesee pokkarit. Raw mahdollisuus ja kuvanlaatuun vaikuttaa myös kennon iso fyysinen koko.

Mutta jos jotain liikkuvia kohteita mielii niin siinä ei pärjää järkkärille.

runkohan siinä on kyllä kestävä. Tuo LCD mietityttää. Mahtaako LCD pysyä ehjänä jos vaikka vyölaukussa pyörimässä kuskailee semmosenaan. Ilman kameran omaa koteloa tuon kokoset kamerat mitä powershotit mahtuisi vielä vyölaukkuun mukavasti muitten roippeitten lisäksi.

Kannattaa muuten huomata että G9 kenno on kuitenkin paljon vielä järkkärin kennoa pienempi...esim. croppijärkkärin kennon sivujen mitat on kolminkertaiset G9 kennoon verrattuna. Mutta kuten HC76 totesi järkistä ei nyt tarvitse puhua...

Mulla on vähän vanhempi malli eli G7, johon olen varsin tyytyväinen amatöörikäytössä, tosin seuraavaksi ehdottomasti järkkäri.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom