Canon EOS 450D ja HDR-kuvaus

Eli pystyykö tolla kameralla ottamaan HDR- kuvia suoraan vai pitääkö hommata joku tripod ja sitten ottaa miljoona kuvaa jotka yhdistetään jollakin softalla? Googlettelin tuossa HDR-kuvia ja ovat aika siistejä ja haluttais tollasia väsätä. iPhonessa ton pystyy tekemään oletuksena, mutta kuvat ei ainakaan puhelimen näytöltä näytä yhtään miltään ts. niissä ei ole eroa normaaleihin kuviin. Itse en valokuvauksesta tiedä oikeastaan mitään niin siksi kyselen. Esim. tän tyylisiä olisi kiva napsia joskus ajan kuluksi ja vaikka teettää tauluksi:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Leuk01.jpg/300px-Leuk01.jpg
http://1dut.com/wp-content/uploads/2012/05/Awesome-HDR-photos-in-HD-vol.2-1dut.com-7.jpg
http://digital-photography-school.com/wp-content/uploads/2008/05/hdr-image.jpg

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Voi ottaa ja kannataakin ottaa. Ei se kamera ite osaa sitä muodostaa. Ainakin photoshopilla niitä voi tehdä, ehkä löytyy jotain ilmaisiakin siihen.

Nuo sun esimerkkikuvat kuitenkin taitaa olla tonemappingiä eikä HDR:ää. Tai voi ne HDR kuviakin olla mutta jos tuota karkkivärihommaa tarkotat. En usko että sulla on suoraan HDR-kuvausta tuossa kamerassa vaan joudut tosiaan ottaan vaikka kolme eri valotusta ja sitten yhdistään ne.

Kamerallasi voi ottaa exposure bracketing toiminnolla kolme kuvaa eri valotuskompensaatiolla automaattisesti yhdellä sulkimen painalluksella. Jalustan / tuen käyttö on kyllä erinomaisen suositeltavaa, sillä muuten on noilla softilla vaikeaa jälkikäteen saada ääriviivoja kohdalleen. Itse olen tehnyt HDR-prosessoinnit PC:llä käyttäen ilmaista Picturenaut -softaa. Itse pidän noita karkkivärejä vähän miedommasta käsittelystä:

EDIT: niin joo tosiaan RAW-muodossa kannattaa ottaa kuvat ja konvertoida noiden HDR-softien ymmärtämään muotoon (TIFF) vaikka kameran mukana tulleella Digital Photo Professional -sovelluksella.

Joskus huvikseen olen HDR kuvia kokeillut mutten mitään ihmeellistä saanut aikaan. Milläs noita karkkivärejä siihen kuvaan saa jos lähtis uudelleen kokeileen täysin överistä luonnollista lähestyen...

e: photoshopilla väänsin joka muistaakseni jonku sanoman mukaan on aika huono ko touhussa...

HDR pitäis olla high dynamic range, mutta hyvin usein käy täysin päinvastoin kuten tossa Dopeyn kuvassa, eli dynamiikka supistuu vallan kokonaan latteaksi. Pointti ei ole tuoda tummaa päätä ja vaaleaa päätä lähelle toisiaan, vaan pyrkiä valottamaan niin, että äärimmäisimmässä tummassa ja äärimmäisemmässä vaaleassa on edelleen dataa jäljellä. Ja siis Dopeyn kuva ei huono ole, siinä on vain valittu tuo taso dynamiikan supistamisessa, raakakuvaa kun on, niin tostakin saa dynaamisemman.

Huomasin vasta, että olit kommentoinut tuota mun otosta. Yksittäisessä framessa oli joko käytävän päässä musta pää puhki tai sitten pihanäkymässä valkoinen, joten otin haaruikoinnilla (vai mikä bracketing mahtaakaan olla suomeksi) kolme kuvaa, jotka sitten yhdistelin Picturenautilla. Lopputuloksessa ei ole paljoa kontrastia kun pidin siitä tällaisena enemmän.

EDIT: tällaisen näkymän kuvaamiseen HDR on mielestäni nimenomaan tarkoitettu ja on taivahan tosi, että lähtökuvien yhteenlaskettu dynamiikka on isompi kuin lopputuloksen - siitähän HDR:ssä on nimenomaan kyse.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom