Bulkkia vai dieettiä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pinkku
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Hei!

Olen nyt päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa todella treenaamaan kovaa ja syömään ns. "puhtaasti". Ensi syyskuussa tahtoisin olla tiukassa kunnossa kun täytän 30. Eli lihaksia pitäisi saada ja rasvaprosenttia alas.

Kysymykseni siis kuuluu: Miten jaotella treeni/ruokavalio? 3-jakoisella ohjelmalla treenaan tällä hetkellä ja syömiset on suurinpiirtein kulutuksen mukaan. Painoni on 60kg ja pituuteni 168cm joten olen melko hoikka mutta rasvaa löytyy silti melko paljon. Kannattaisiko ensin mennä pikkuisen plussakaloreilla ja dietata vasta sitten lähempänä syyskuuta vai miten? Entäs aerobisen määrä, pitäisikö jo nyt lisätä sitä?(tällä hetkellä teen aerobista pari kertaa viikossa uinnin ja kuntopyörän merkeissä) Kertokaahan miten edetä, ruokailut on muuten kunnossa, mässypäivän pidän n. kerran viikossa tai kahdessa.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Kohtalontoveri - minullakin tulee 30 v. täyteen ensi vuoden syyskuussa. Samat tavoitteet siis...

Minulla on jeesinä valmentaja, joka ohjeistaa mitä pitää tehdä. Tällä hetkellä mennään vuoden vaihteeseen ns. normaaliruokavaliolla (syödään kulutuksen verran, ei stessata) ja täysin ilman aerobista. Kaikki keskittyminen treeniin (neljään jaettu).

Vuoden vaihteessa alkaa niin sanottu diettiin valmistava vaihe, jolloin ruvetaan vahtaamaan ruokia vähän tarkemmin, muutetaan treeniä ja ehkä lisätään aerobista. Maalis-huhtikuussa olisi sitten tarkoitus aloittaa varsinainen dietti.

Sinulla olisi nyt hyvää aikaa tehdä vähän pohjatöitä, kasvatella lihasta jne. Samaan aikaan voit siistiä ruokavaliota. Varsinaisen dietin aloittamisen ehdit kyllä tekemään vuoden vaihteen jälkeenkin.

pinkku sanoi:
Hei!

Olen nyt päättänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja alkaa todella treenaamaan kovaa ja syömään ns. "puhtaasti". Ensi syyskuussa tahtoisin olla tiukassa kunnossa kun täytän 30. Eli lihaksia pitäisi saada ja rasvaprosenttia alas.

Kysymykseni siis kuuluu: Miten jaotella treeni/ruokavalio? 3-jakoisella ohjelmalla treenaan tällä hetkellä ja syömiset on suurinpiirtein kulutuksen mukaan. Painoni on 60kg ja pituuteni 168cm joten olen melko hoikka mutta rasvaa löytyy silti melko paljon. Kannattaisiko ensin mennä pikkuisen plussakaloreilla ja dietata vasta sitten lähempänä syyskuuta vai miten? Entäs aerobisen määrä, pitäisikö jo nyt lisätä sitä?(tällä hetkellä teen aerobista pari kertaa viikossa uinnin ja kuntopyörän merkeissä) Kertokaahan miten edetä, ruokailut on muuten kunnossa, mässypäivän pidän n. kerran viikossa tai kahdessa.

eikös syyskuuhun ole joku 10kk aikaa, riippuu tietty kuinka paljon haluat silloin painaa? jos mielestäsi rasvaa löytyy nyt jo melko paljon niin diettaa pois, sitä pääsee ilkeästi kertymään jos ei ajoissa hoida diettiä. sulla ei ainakaan mikää kiire oo, hyvin hoidetulla dietillä kiloja tippuu noin 1kg viikossa ja jos painat 55kg ensi syyskuussa olet jo todella tiukassa kunnossa varsinkin jos on lihaksia.

mutta joo, itse ottaisin nyt pienen dietin ja syklittäisin lopun aikaa 2kk pluskaloreilla 1kk diettiä systeemillä. viimeinen dietti sitten jossakin heinäkuun puolestavälistä elokuun puoleen väliin ja sitten kevyelle plussalle. tällöin olet kireässä kunnossa ja saat osan mahdolliesti dietillä menetetystä lihasmassasta takaisin ilman rasvoja juuri sopivasti syyskuuhun. saattoi olla sekavaa ja ihan mutu pohjalta. :thumbs:

Hieno tavoite sinulla! Et kerro, milloin olet aloittanut tämän "projektisi", mutta ilmeisesti joskus lähiaikoina? 3-jakoisesta treenistäsi voisin päätellä sinun käyvän salilla kolmesti viikossa, plus aerobiset pari kertaa viikossa. Mun mielestäni voisit aluksi mennä jonkin aikaa (pari kuukautta?) tällä ohjelmalla ja syödä ihan normaalisti (lisävinkkejä saanet listaamalla tänne jonkin esimerkkipäivän ruokailut) ja katsoa mitä tapahtuu. Sinulla on kuitenkin vuosi aikaa, ja kun ylimääräisiä kiloja ei ole, säännöllinen, monipuolinen liikunta ja puhdas ruokavalio auttanevat sinua pitkälle kohti tavoitettasi.

Ei ehkä kannata tehdä liian montaa muutosta kerralla, vaan ottaa pienempiä askeleita kerralla ja jos ne toimivat halutulla tavalla, miksi kiusata itseään enempää? Tällä tarkoitan lähinnä sitä, että jos muutosta alkaa tulla ylläpitokaloreilla (kroppa tiukentuu), bulkkaamisen ja sen myötä diettaamisen voit jättää sikseen. Mässypäivistä saat hieman ylimääräistä energiaa, joten pidä ne mutta älä syö koko kaupunkia kerralla. ;) Muut jatkakoot...

Edit: rasvaprossahan pienenee, kun lihasta tulee lisää vaikkei rasvamäärä vähenisikään. Jos olet vasta aloittanut liikkua enemmän, rasvaa luultavasti palaa ilman varsinaista diettiä, ja lihasta tulee hitaasti mutta varmasti ainakin jonkin aikaa, jos syömiset ja treenit on kohdillaan. En sinuna siis alkaisi treenaamaan miinuskaloreilla tässä vaiheessa, vaan kokeilemaan mitä nykyiset muutokset saavat peilissä aikaan. :)

Zone-sarja -42%

Latest posts

Back
Ylös Bottom