• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Box-kyykky?

Liittynyt
30.6.2003
Viestejä
2 702
Meillä on duunin salilla melko paskat kyykkymahdollisuudet. Virittelen jonkinmoisen "kyykkytelineen" penkistä siten, että laitan raudan mahdollisimman ylös ja väärinpäin.

Oika hankalaahan tää on, varsinkin kun alkuvaiheessa pitää olla varpailla kun ne penkin jalustaraudat on tiellä. Onneksi painot on niin pieniä, ettei pikku kikkailu ainakaan vielä ole aiheuttanut havereita.

Normikyykyssä olen huomannut sellaisen ongelman, että liike ikäänkuin "kaatuu" eteen. Tämä ilmeisesti johtuu kireistä nilkoista ja akillesjänteistä? Pääsen kerran viikossa kunnolliselle salille ja siellä aina joskus teenkin kyykyt smithissä (jos se nyt oli smith). Näin saan pidettyä homman paremmin pystysssä, eli pidän jalkoja vähän edessä ja nojaan ikäänkuin taaksepäin.

Nyt sitten duunin salilla löysin ihan vahingossa "uuden" liikkeen. Päästän itseni niin alas, että istahdan penkille. Penkki on aika matalalla, ja reidet ovat lattiansuuntaisesti ja ehkä hieman ylikin. Kaveri sanoi että tämän liikkeen nimi on box-kyykky.

Vastaako tämä liike täysin normikyykkyä vai onko täysin eri liike? Itselläni ainakin selkä pääsee vähemmällä ja muutenkin liike tuntuu tehokkaalta. Mikä on paras suoritustekniikka ko. liikkeelle? Kannattaako ko. liikkeen tekemistä jatkaa vai pitäytyä peruskyykyssä?

... niin ja treenaan ihan bodaustyyliin eli pienillä painoilla 8 -12 mahdollisimman puhtaita sarjoja.
 
Liittynyt
15.5.2005
Viestejä
1 100
Ikä
45
kyykky kaatuu eteen, koska painat jaloilla lattiaan kun ajattelet, että jaloillahan se kyykky tehdään.
boxin kanssa on hyvä hajoitella oikeaa tekniikkaa, joskin se auttaa enemmän voimanostokyykkyyn.
kuvittele istuvasti taakse, älä alas. työnnä siis persus tarkoituksella taaksepäin ja pidä rinta ylhäällä loppuun saakka. ylösnousussa taas painat tankoa ylöspäin, nostat rintaa esiin ja lopuksi työnnät lantiota tangon alle sensijaan että ajattelisit nostavasi jaloilla sen painon.
tuollaviisiin sen oppii, kun keskittyy oikeisiin asioihin. luontevaksi kyykky tuli ainakin minulla vasta parin kuukauden 3x viikossa treenin jälkeen, alussa mulla oli ihan samoja ongelmia kuin sinulla.
aluksi joutuu pudottamaan painoja, jotta homman saa toimimaan. ajastaan sitten pyyhkäiset vanhoista raudoista ohi turvallisella ja tehokkaallla tekniikalla.
 

hgw

Liittynyt
5.2.2003
Viestejä
255
Painonnostoliikkeiden ollessa pannassa nilkan kuntoutuksen ajan kokeilin tuossa aamusella boxikyykkyä tavallisilla jumppakuminauhoilla :eek: jotka tuli aikoinaan hommattua olkapään kuntousta varten. Toimi itseasiassa yllättävän hyvin mun tämänhetkisen pateettisen kyykyn kanssa.

Eihän niillä nyt valtavia jännityksiä saa aikaiseksi ja todennäköisesti kuoleentuvatkin aika nopeasti, mutta ovatpahan halpa keino kokeilla "vetokumien" dynaamista maailmaa. Eli tavalliset violetit jumppakuminauhat "tuplana" (lattiasta tangon ympäri ja takaisin) oli testissä, ja alhaalla boksilla jännitystä n. 20kg, ylhäällä vajaat 40kg. Puolisen tuntia olivat jännityksessä eikä ainakaan silmämääräisesti ollut muutoksia vielä havaittavissa lepopituudessa tai elastisissa ominaisuuksissa.
 

Salomaha

100050080
Liittynyt
1.1.2004
Viestejä
4 252
Heh no noinhan se menee :D On aika hurjaa toi kyykky kumeilla kyllä. Otin joskus siin, että alhaalla 230kg ja ylhäällä 260-265kg ja se paine oli ihan armoton kun se kuminauhat painaa sua lattiaan! Keskikroppa joutuu olemaan todella tiukilla siinä. Ihan mieletöntä.
 

hgw

Liittynyt
5.2.2003
Viestejä
255
Noniin, se siitä. Toinen kerta, eka lämppärisarja ja poks. Aika veikeä tunne kun kyykätessä toiselta puolelta katoaa vastus ykskaks, sille tasapainoharjoittelulle ei pärjää yksikään jumppapallo tai tasapainolauta.:D
 
Liittynyt
3.3.2003
Viestejä
2 011
Hiljattain voimatreeniin siirtyneenä, tein tänään ensimmäisen kerran Box-kyykkyä.

12 sarjaa ja kolme toistoa 50-60 prosenttia maksimista.
Ei tuntunut jaloissa minkäänlaista tunnetta.

Onko mun 120 kilon maksimikyykky liian naurettava, joten 50 prosenttia siitä ei paljon tunnu.

Olisi myös hyvä jos joku selvittäisi, mitä varten Box-kyykkyä tehdään.
 
Liittynyt
18.3.2005
Viestejä
2 682
Olisi myös hyvä jos joku selvittäisi, mitä varten Box-kyykkyä tehdään.
Kannattaako tehdä jotain, jonka tarkoitusta ei itse ymmärrä?

Boksikyykyn idea on sama kuin pysäyttää tanko penkissä rintaan jokaisessa nostossa. Pysäytys eliminoi pompusta saatavan hyödyn (kuminauha-efekti, joku paremmin fysiikkaa osaava selittäköön), jolloin lähdöstä tulee raskaampi ja lihasten aktivointijärjestykseen joutuu kiinnittämään enemmän huomiota. Oletuksena kuitenkin on, että boksi on riittävän matala ja että kyykky pysäytetään boksille joka kerta. Lyhyt selitys: boksikyykyllä treenataan lähtöä. En tiedä, paljonko liikkeessä on järkeä raakakyykkääjille, varustenostajille hyöty on selvä.
 

risumies

VIP
Liittynyt
27.1.2004
Viestejä
6 976
Tässäpä kaikki oleellinen jo tulikin. Jossei tiedä miksi jotain harjoitusta pitäis tehdä, kannattaa yleensä jättää tekemättä. Eikai apuliikkeitä tulis lisäillä sen takia mukaan ohjelmaansa, että jollain toisellakin on tai se kuulostaa hienolta. Tarpeeseen niiden tulisi tulla, ja jos ei tiedä mikä niiden tehtävä on, tuskin sellaisille liikkeille akuuttia tarvettakaan on.

"Kannattaako tehdä jotain, jonka tarkoitusta ei itse ymmärrä?"
 
Liittynyt
3.3.2003
Viestejä
2 011
Noissa voimanosto treeniohjelmissa kummittelee aina Box-kyykky.
Mutta jos ei reisissä ole mitään tuntumaa, niin kai se on sitten teitä uskottava ja hönkäistävä vaikka etukyykky peliin.
 
Liittynyt
19.6.2009
Viestejä
228
Tässäpä kaikki oleellinen jo tulikin. Jossei tiedä miksi jotain harjoitusta pitäis tehdä, kannattaa yleensä jättää tekemättä. Eikai apuliikkeitä tulis lisäillä sen takia mukaan ohjelmaansa, että jollain toisellakin on tai se kuulostaa hienolta. Tarpeeseen niiden tulisi tulla, ja jos ei tiedä mikä niiden tehtävä on, tuskin sellaisille liikkeille akuuttia tarvettakaan on.

"Kannattaako tehdä jotain, jonka tarkoitusta ei itse ymmärrä?"
Jos kaveri kertoo tehneensä ENSIMMÄISEN kerran boxia ja kyselee asiallisesti aiheeseen liittyen, niin nuo kommentit on aivan turhia. Täällähän kukaan ei ole tehnyt tai kokeillut mitään liikettä salilla tietämättä sen eksaktia vaikutusta lihaksistoon, joopa joo... Aivan helvetin hyvä, että porukat kokeilee erilaisia juttuja ja vieläpä uskaltautuvat kysymäänkin niistä.

Tässä hyvä artikkeli aiheesta:

http://www.deepsquatter.com/strength/archives/ls9.htm

Veikkaan, että 60 kg:n boksikyykkypaino on sinulle liian pieni. Jos kyykkäät sen 120 kg syväkyykkyä tai parallelia, niin voisin kuvitella että vasta n. 80 kg alkaa tuntumaan. Itse ainakin, silloin kun teen boxia (tai itse asiassa vastaavaa penkkikyykkyä), teen sen 2/3 maksimeilla.
 
Liittynyt
26.7.2003
Viestejä
8 652
Box-kyykky on meikäläisen mielestä helvetin hyvä tapa kyykätä. Itellä on polvien kanssa ongelmia niin boksi mahdollistaa ja opettaa istumaan taakse ja säästää näin polvia. Myös liikesuunnan vaihtuminen pysäytyksen kanssa boksilla säästää lisää polvia.

Jim Wendlerin artikkelista;

Box squatting is the most effective way to squat. I firmly believe this. It teaches you to sit back, keeps the stress off of the knees, you cannot bounce in the bottom position (saving your knees), very easy to teach and because you generally can’t use as much weight as a regular squat, is easier on your lower back.

http://www.elitefts.com/documents/causal_friday.htm
 

risumies

VIP
Liittynyt
27.1.2004
Viestejä
6 976
Bonk: -Aivan totta, turha taisi olla kommentti. Jotenkin jäi aloituspostista se kuva, että box-kyykkyä on alettu tekemään sen vuoksi kun siirryttiin voimailuun ja se olis jotenkin välttämätön siihen.

Ja jotain turinaa...
Box-kyykky toimii mun makuun parhaiten vedon apuliikkeenä, erityisesti etukyykkynä tehtynä. Apu lähinnä sinne maastairrotukseen. Mutta eipä se missään muotoa huono harjoitus ole muutoinkaan. Forcekin tuossa jo kirjoitti tuosta, että sen avulla on helpompi oppia omaksumaan tuo taakse istuminen, kun ei tarvi pelätä persiilleen lentämistä.

Ihan harjoitusmielessä kun tuota treenailee, niin kannattaa testailla erivaariaatiota siinä. Eli edestä ja takaa, välistä paineet pois kintuista (eikeskikropasta ja lanion alueelta!!) sekä hipaisulla penkkiin. Kaikilla on oma tarkoituksena jotka kyllä aukeavat kun harjoitukseen tottuu ja oppii huomaamaan miten erityylit vaikuttavat.
 
Liittynyt
28.6.2007
Viestejä
259
voimanosto kyykkyhän on takareisi/pakara voittoinen liike ja yleensä stanssi suht leveä. ja tuo ettei etureisissä "tunnu" on taas niitä juttuja joista ei kannata murehtia
 
Liittynyt
3.3.2003
Viestejä
2 011
Minä kiitän asiallisista kommenteista.
Kun tein voimailuohjelman, niin en minä silloin ekaa kertaa boxista kuullut.
Aion jatkaa Boxin tekemistä ja kenties hieman suuremmilla painoilla.
 

no-body

huuhaa
VIP
Liittynyt
5.10.2004
Viestejä
10 795
Ikä
40
Kaupunki
Porvoo
Selkäinahon Westside Barbell-oppaan boksikyykkyohjeiden mukaan olennaista on istua boksilla riittävän taakse, päästää alhaalla jännitys reisistä ja lantion lihaksista (ei missään nimessä keskivartalosta) ja nousta ylös mahdollisimman räjähtävästi.
 

Fuhrer

Strength Coach
AMMATTILAINEN
Liittynyt
3.6.2008
Viestejä
5 822
Eli niinkuin edellä jo alustettiin, niin stoppi boxille estää hermostoon latautuneen kineettisen energian käytön liikesuunnan muutoksessa. Voit verrata vaikka kyykkyä ja vetoa.

Jos box-kyykky ei tunnu etureisissä niin olet oikeilla jäljillä. Sen ideana pitäisikin olla oppimaan lantion työntö eteen, jolloin aktivoituvat ne suuret kyykkylihat eli takareidet ja perse.
Itse en suosittele tekemään minkäännäköstä liikettä yläkropalla boxin päällä niinkuin näkee monessa videossa.
Eli peruuttamalla boxille, ja lantiota työntämällä takareisillä ja perseellä ylös.

Kannattaa alottaa niin korkeesta boxista ku pitää, eli silloin kun saat lantiontyönnöllä ittes ylös niin on hyvä korkeus.

E: no-bodylta hyviä pointteja, tarpeeksi taakse istuessa tulee hip drive helpommin mukaan koska et voi punnertaa pohkeilla ja etureisillä.
Keskivartalon pitää olla aivan tiukkana, ihan niinku boxia ei oliskaan alla.
 
Liittynyt
3.3.2003
Viestejä
2 011
Eli niinkuin edellä jo alustettiin, niin stoppi boxille estää hermostoon latautuneen kineettisen energian käytön liikesuunnan muutoksessa. Voit verrata vaikka kyykkyä ja vetoa.

Jos box-kyykky ei tunnu etureisissä niin olet oikeilla jäljillä. Sen ideana pitäisikin olla oppimaan lantion työntö eteen, jolloin aktivoituvat ne suuret kyykkylihat eli takareidet ja perse.
Itse en suosittele tekemään minkäännäköstä liikettä yläkropalla boxin päällä niinkuin näkee monessa videossa.
Eli peruuttamalla boxille, ja lantiota työntämällä takareisillä ja perseellä ylös.

Kannattaa alottaa niin korkeesta boxista ku pitää, eli silloin kun saat lantiontyönnöllä ittes ylös niin on hyvä korkeus.

E: no-bodylta hyviä pointteja, tarpeeksi taakse istuessa tulee hip drive helpommin mukaan koska et voi punnertaa pohkeilla ja etureisillä.
Keskivartalon pitää olla aivan tiukkana, ihan niinku boxia ei oliskaan alla.

No Perkele, meikähän teki heti ensimmäisellä kerralla "joten kuten oikein", kun reisissä ei tuntunut, mutta perseessä oli hyvä tuntuma.
Luulin katsos että se pitää tuntua nimenomaan reisissä.
 
Liittynyt
12.1.2008
Viestejä
336
Voi ketun vi**u! Oon aina tehny kyykyn penkin päältä kun ottaa paremmin reisiin ja saa kyykättyä siihen korkeuteen mihin haluaa.:( Niin onko se nyt huono tapa vai ei kun ei oikein ottanu selvää? Ja välillä kyykkään että pysäytän ja välillä kun tuntuu hiukkasenkaan että nyt osuu perse siihen niin ponkasen ylös. Pidän sitä niin sanotusti merkkinä nousuun.
 
Liittynyt
21.2.2007
Viestejä
325
Bonk:
Ja jotain turinaa...
Box-kyykky toimii mun makuun parhaiten vedon apuliikkeenä, erityisesti etukyykkynä tehtynä. Apu lähinnä sinne maastairrotukseen. Mutta eipä se missään muotoa huono harjoitus ole muutoinkaan. Forcekin tuossa jo kirjoitti tuosta, että sen avulla on helpompi oppia omaksumaan tuo taakse istuminen, kun ei tarvi pelätä persiilleen lentämistä.
Tuosta kuulisin lisää mielelläni, muidenkin kommentit ovat tervetulleita.
Reenailen vain etukyykkyä ja mavea ja takakyykyn olen aikoinaan jättänyt kokonaan pois. Vedossa mulla irroitus nimenomaan on se heikko kohta.

Tätä voisi siis periaatteessa käytää menestyksekkäästi apuna sekä etariin että vetoon? Onko suoritustekniikassa paljon eroa jos se tehdäänkin etukyykkynä vert. takakyykkyyn?
 
Liittynyt
27.3.2008
Viestejä
98
Box-kyykystä saattaa olla hyötyä myös esim. henkilölle, jonka liikkuvuus ei riitä turvalliseen pohjaan asti kyykkäämiseen alaselän pyöristymisen takia. Tätä pyöristymistä näkee melko usein, kun mennään parallelia (reidet vaakatasossa) alemmas. Boksilla ainakin varmistaa sen, että selän muoto pysyy vielä turvallisella alueella (suorana).
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Treeni 7
Treeni 5
Treeni 3
Treeni 17
Treeni 9
Ylös