Bodypumppi vs Lihakset

GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

mölliskö

Nääkkö nää nää nää´ät?
VIP
Kun tuolla Kehitys body pumpissa- ketjussa on menty jo vuodesta 2004 hieman :offtopic: , niin pannaan nyt sitten ihan oma ketjukin asiallle!;)

Elikkäs: "syökö" bodypumppi lihaksia? Miten se sopii tämmöiselle "massareenaajalle" (:D ) ja montako kertaa siellä kannattas viikossa käydä, vai kannattasko ollenkaan...?

Itse kävin ekaa kertaa tällä viikolla ja rakastuin täysin heti paikasta!!:haart:
Suunnitelmissa oisikin että kun nykyisin käyn salilla 4xviikossa, kävisin tästä eteenpäin 3-4xviikossa ja lisäksi 1-2xviikossa bodypumpissa.
Onko järkee vai ei...?:rolleyes:

Häiritseekö se pahasti palautumista jos salipäivän jälkeen menee pumppiin?
Kannattaako pumppi-tunnin jälkeen käydä vielä vaikkapa puoli tuntia salilla tekemässä muutama raskas perusliike?

Miten on mimmit?:) :kippis1: (vai pitäsköhän vaan lähtä patiolle sipukalle kun näyttää tuo ilmakin olevan taas kuin morsian...:thumbs: )
Hauskaa Wappua!!

Itse en käy nykyisin pumpissa vaikka pidän kyllä siitä treeninä. Olen ajatellut, että salitreeni on kuitenkin lihasten kannalta parempi ja reilusti aerobiset lajit taas kestävyyskunnon kannalta parempia, joten pumppi joka ei ole oikein kumpaakaan (tai molempia) jää väliin. Mutta sitä en kyllä usko, että pumppi kuitenkaan lihaksia söisi. Miksi näin olisi? Mutta sitä, että menisi salin jälkeen bodypump-tunnille en kyllä pidä kummankaan lajin kannalta järkevänä. Onko saliharjoittelu täysipainoistakaan, jos sen jälkeen haluaa pumpata? Salin jälkeen pitäisi käsittääkseni harrastaa jotain palauttavaa aerobista, siis kevyt lenkki tai pyöräily, mutta pumppi on ihan toisenlaista liikuntaa. Puolestaan, jos pumppitunnin vetää tehokkaasti niin ei silloin lihaksissa ole enää voimaa raskaille perusliikkeille.

Tarkoitin lähinnä että menee salia seuraavana päivänä pumppiin. Häiritseekö se "huomattavasti" palautusta..?
Kivaa tuo pumppi kyllä on kun hiki lentää niinku sialla joulun alla :) Mutta kun ei oo ihan varma "kannattaako" siellä esim pari kertaa viikossa käydä kun "isot massat" on tavoitteena :rolleyes: :D

Eikös se mene enemmänkin aerobisen puolelle, kun sarjat on niin pitkiä? Jos treenaat ihan harrastuspohjalta, niin sinne vaan, pääasia että on kivaa ;) Ei siitä mitään haittaa voi olla, kunhan muistaa syödä kunnolla ja levätä jossain välissä.

Saa väittää vastaan :D

Ymmärtääkseni kysyt, voitko käydä pumpissa salireenin jälkeisenä päivänä.
Riippuu tietysti mistä roikkuu. Jos olet tehnyt kunnon penkkisarjan edellisenä päivänä, saatko sitten pumpista mitään hyötyä?

Jos käyt peräkkäisinä päivinä reenaamassa samoja lihasryhmiä, lihaksesi eivät saa riittävästi lepoa tällä välin. Vuorokaudessa tai alle vuorokaudessa et millään ehdi palautua riittävästi lihasharjoittelua varten. Valitettava tosiasia...

Pumpin ja salin ero on, että siinä missä salilta hankitaan (yleensä) massaa ja voimaa, pumpista saa lihaskestävyyttä. Pump ei siis kasvata lihaksia yhtä tehokkaasti kuin sali. Jos pääasiallinen tavoitteesi on kerätä ja ylläpitää lihasmassaa, pump ei välttämättä sovi viikko-ohjelmaasi ainakaan joka vko. Et saa muuten riittävästi lepoa.

Jos käyt salilla jo 3-4 krt / vko, mihin tarvitse lisää lihasharjoittelua?

Itse tein joskus niin, että pidin esim. joka neljäs viikko viikon, jolloin kävin ainoastaan body pumpissa 2-4 kertaa palautumisesta ja muusta aikataulusta riippuen. Saivat lihakset välillä ihan toisenlaista ärsykettä.

Heippa,
kaivoin vanhan threadin esiin kun on ajankohtanen aihe.
Eli siis mulla on tavotteena lihasmassan kasvatus, mutta vähän rajallinen budjetti.. Olen nyt käynyt salilla 2x vko ja tehnyt sen kahtia jaetulla, elikkä tosta tulee kroppa treenattua läpi kerran viikkoon. Riittääkö tää mihinkään jos ajatellaan massan kasvatusta?

Sitten olen käynyt pumpissa 1x vko, ja siellä siis tehdään koko kroppa läpi.

Mietinkin, että tukeeko toi pump nyt siis mun lihastenkasvatustani? Elikkä kun treenaan salilla kropan läpi kerran viikossa, + sitten pumpissa kerran viikossa, niin kasvanko sillä? Auttaako toi pump siis yhtään siinä lihastenkasvatuksessa, vai pitäiskö mun ottaa vielä vaikka kolmas salikerta viikkoon... Ei millään raaskeis kun on niin älyttömän kallista, ja tahdon kyl ehdottomasti edes kerran viikossa käydä siellä pumpissakin, kun on niin mukavaa!

Tulipas sekavasti selostettua mutta toivottavasti joku tajusi ja osaisi vastata.

Heippa,
kaivoin vanhan threadin esiin kun on ajankohtanen aihe.
Eli siis mulla on tavotteena lihasmassan kasvatus, mutta vähän rajallinen budjetti.. Olen nyt käynyt salilla 2x vko ja tehnyt sen kahtia jaetulla, elikkä tosta tulee kroppa treenattua läpi kerran viikkoon. Riittääkö tää mihinkään jos ajatellaan massan kasvatusta?

Sitten olen käynyt pumpissa 1x vko, ja siellä siis tehdään koko kroppa läpi.

Mietinkin, että tukeeko toi pump nyt siis mun lihastenkasvatustani? Elikkä kun treenaan salilla kropan läpi kerran viikossa, + sitten pumpissa kerran viikossa, niin kasvanko sillä? Auttaako toi pump siis yhtään siinä lihastenkasvatuksessa, vai pitäiskö mun ottaa vielä vaikka kolmas salikerta viikkoon... Ei millään raaskeis kun on niin älyttömän kallista, ja tahdon kyl ehdottomasti edes kerran viikossa käydä siellä pumpissakin, kun on niin mukavaa!

Bodypumpia suositellaan tehtäväksi MAX (huom, aivan max) 3 kertaa viikkoon. Eli 2 salia + 1 bp kuulostaa oikein hyvältä. Muistat vaan SYÖDÄ niin kyllä se haba sieltä pikkuhiljaa alkaa kurkkimaan.

bobypump ei ole missään nimessä lihasMASSA treenia. se on aerobista ja vähän intervallityylistä lihasKESTÄVYYS treenia. Sopi sikseen korvamaan muuta aerobista kun esimerkiksi lenkki ei maistu ym...
sellaisena itsekin sitä harrastan 1-2 kertaa per viikko.

bobypump ei ole missään nimessä lihasMASSA treenia. se on aerobista ja vähän intervallityylistä lihasKESTÄVYYS treenia. Sopi sikseen korvamaan muuta aerobista kun esimerkiksi lenkki ei maistu ym...
sellaisena itsekin sitä harrastan 1-2 kertaa per viikko.

No en mä sitä kyllä aerobisena pitäis missään nimessä.

Ja kuten täällä aiemminkin todettu, kyllä sillä massaakin saa tiettyyn rajaan asti. Toki, jos tavoitteena on kehonrakennuksen SM, ei viikoittaisesta bodypumpista ole tähän tavoitteeseen juuri hyötyä. Se kuitenkaan oli kysyjän päämääränä..

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Joidenkin vastaajien ihmettelyt "mitä hyötyä" ja "mihin tarvitset" särähtivät silmään. Miksi ihmeessä kaikesta liikunnasta pitää olla hyötyä? Eikö voi liikkua vain siksi, että se sattuu olemaan kivaa? Jos tykkää käydä pumpissa silloin tällöin säännöllisten salitreenien suorittamisen ohella, niin antaa palaa vaan :dance:

Joidenkin vastaajien ihmettelyt "mitä hyötyä" ja "mihin tarvitset" särähtivät silmään. Miksi ihmeessä kaikesta liikunnasta pitää olla hyötyä? Eikö voi liikkua vain siksi, että se sattuu olemaan kivaa? Jos tykkää käydä pumpissa silloin tällöin säännöllisten salitreenien suorittamisen ohella, niin antaa palaa vaan :dance:

Nimenomaan, vaihtelu virkistää ja vaihtelusta voi saada ihan uuden kipinän nauttia liikunnasta ja/tai jatkaa vanhaa lajia. Sitten kun on tarkasti määritetty tavoitteet, niin voi miettiä parasta tapaa saavuttaa se ja toisaalta hauskinta tapaa saavuttaa se. Aina ei kannata mennä suorinta tietä, vaan nauttia matkantekoajasta.

Mutta kysymykseen tukeeko se kysyjän harjoittelua, niin riippuu aika monesta asiasta. Itse käyn pumpissa juurikin siksi, että saan vaihtelua normaaliin treenirutiiniin. Käyn siellä shokeeraamassa lihakset, minkä jälkeen on taas helpompi palata omiin rutiineihin ja ennätykset paukkuu. Minua pumppitunnit ovat auttaneet, mutta tosiaan käyn niillä vain harvoin, eli silloni kun uhkaan kyllästyä tai kun haluan tahkoa edes joskus kevyemmillä painoilla sikapitkiä sarjoja (toki niitä voi salillakin tehdä, mutta niin en koskaan malttais). Koska kestävyyskuntoakin tarvitaan sinne massanrakentamisen pohjalle, niin mun mielestä toi on ihan hyvä tapa kehittää sitä puolta. Kuinka usein siellä kannattaa käydä, riippuu tietysti sinusta. Panosta massatreeneihin, mutta nautiskele välillä pumpista. Tää on mun ohje. Mun mielestä erityisen hyvää pumppitunneissa on se, että siellä saa sykkeen korkeelle tosi monta kertaa, se auttaa sietämään sykkeennousua myös salin puolella.

Edit: tää mun harvoin tarkottaa esim tänä vuonna 6 kertaa. Siinä on meinaan lihakset kummissaan, kun on niin harvinaista touhua.

milloin bodypump ylittää anaerobisen treenin kynnyksen?

Siis anaerobisen kynnyksenkö?
Ennemminkin kysyisin, milloin se EI sitä ylitä?

Toki jos pienillä painoilla lataa menemään, niin kai sitä nyt voi käsiään heilutella vaikka päivän putkeen.

En ole sykemittarin kanssa kokeillut, mutta kyllä mä sanoisin että kaikki alkulämmittelyn jälkeen ennen vatsoja on anaerobista.

Edit: Onpa muuten todella omituinen otsikko tällä tredillä..

olen myös sykemittarin kanssa kokeillut ja syke pysyttele 70 (penkkijutut) ja 145 välissä. kyykyissä se 20 kg per side että ei varmaan ihan minimipainot. mutta tästä ehkä moraali. yksilöllistä täkin touhu.

Kiitoksia vastauksista!
Joo mun tavoitteena ei ole kehonrakennus SM, mutta lisää lihasta saa tulla ihan reippaastikin. Kyllä sitä ny jonkinverran on kun salia ja pumppia on muutama vuosi takana, mutta ei kuitenkaan tarpeeksi :) Elikkä teidän vastauksista päätellen jos käyn sen 2x viikko salilla kahtia jaetulla, ja 1x viikko pumpissa, niin se riittää kasvamiseen kun vaan syön kunnolla...

mä ite käyn jalkapäivänä (tässä ei tosin ole hirveesti järkeä, mutta kun se on ainoa päivä, kun on koko ilta aikaa liikkumiseen...) puntin jälkeen 30 min spinningissä, ja sen jälkeeen vielä body pumpissa... jalkajutut teen tosin aika kevyesti sitten pumpissa.
ei tää mulla ainakaan oo mitenkään hidastanut edistymistä tms, vaan päinvastoin. body pumppi on vaan niin kivaa. :hyvä:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom