BodyPump tunneilla millasta merkitystä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Su-Su
  • Aloitettu Aloitettu
Nii, elikkä mä oon sellanen pitkä ja melko lihakseton (:lol2: ) 17v tyttö. Nyt oon alottanu käymää säännöllisest bodypumpissa. Siellähän toistoja tehää enemmän ja pienemmillä painoilla ku varsinaises kuntosaliharjottelus, mut eiks se tosiaa kasvata lihaksen kokoo? Jos yrittää laittaa omalle tasollee (=alottelija) mahollisimman isot painot..? Sen tunnin jälkee on lihakset kyl NiiN poikki aina et tuntuu et sen ois pakko jotenki vaikuttaa ulkonäköö säännöllisest tehtynä, varmast polttaa rasvaa, mut mulla ei hirveest oo rasvaa, varsinkaa ylävartalos, luuta ja nahkaa :jahas: .. Elikkä kertokaapas, saanko mä nätit näkyvät lihakset bodypumpil? :) Jotenki se kuntosalin puoli tuntuu vähä vieraalle, mut ehkä uskaltaudun joskus sinneki..

Kyllähän se jonkinverran ainakin aloittelijalla kasvattaa lihasta, mutta tuskin ihan lihaksikkaaksi muutut. Ja tuohan on tosi hyvä tapa opetella perusliikkeitten suoritustavat, jos sitten joskus sinne kuntosalin puolellekin uskaltaudut!
Tsemppiä treeniin ja tervetuloa palstalle ja sinne salin puolellekin :)

Minulle rytmitajuttomana bodypumppi on ollut ainoa joka on sujunut, muissa vaan väistelen hyppeleviä ihmisiä. Punttisaliin verrattuna alkuun häiritsi vajaat liikeradat, joita kuulema käytetään loukkaantumisriskin vähentämiseksi - liikeradat voi tulla yllätyksenä, jos pumppi herättää kiinnostuksen myös painavampaan ja lihaskasvua tehokkaammin edistävään rautaan, kyykyt syvenee ym.

Ja kun tekee pumppitunnilla liikkeet salilla totuttuun tapaan, voi käydä vähän huonosti. Ite joskus vedelly tunnin alussa innoissaan kyykyt kaikki syväkyykkyinä, on sitä ollu jalat hapoilla lopputunnista..

Ja itse aiheeseen, oudosti sitä pumppituntia mainostetaan "lihasten kasvattajana" vaikka en usko että sieltä paljoakaan lihasta mukaansa saa, juurikin pitkien sarjojen ja pienien painojen takia.

Nannna sanoi:
Ja kun tekee pumppitunnilla liikkeet salilla totuttuun tapaan, voi käydä vähän huonosti. Ite joskus vedelly tunnin alussa innoissaan kyykyt kaikki syväkyykkyinä, on sitä ollu jalat hapoilla lopputunnista..

Toi on hienoo jos ees ehtii syväkyykkyä vetämään. Mun käymillä tunneille tahti on ollu niin nopee et hyvä jos kerkee persettään 2cm alas kastamaan :D Ei kovin tehokasta...

Nannna sanoi:
Ja itse aiheeseen, oudosti sitä pumppituntia mainostetaan "lihasten kasvattajana" vaikka en usko että sieltä paljoakaan lihasta mukaansa saa, juurikin pitkien sarjojen ja pienien painojen takia.

Ihan alottelijalla varmaan voi lihakset vähän kasvaakin mutta ei ne pitemmällä tähtäimellä siellä varmaan kasva. Siksi onki huvittavaa kuulla joskus, kun joku lopettaa bodypump-tunnit koska on tullut liian muskeliks. :rolleyes:

Mutta jos salilla ei oo koskaan käyny niin hyvää pohjaa se varmaan luo. Mikäli ne tunneilla tehtävät liikkeet menee siis ees suurinpiirtein oikein eikä noita "2cm kyykkyjä". Tosin nykyään varmaan kaikki ohjaajat jo niin koulutettuja että niissä ohjelmissa ja liikkeissä on järkeäkin. Omista tunneista on siis jo aikaa...

Ei bodypumpista varmasti haittaa ole, mutta jos oikeasti haluat lihaksia kasvattaa, niin kyllä sun täytyy rohkeasti sinne kuntosalin puolelle uskaltaa! :thumbs:
Bodypump kuuluu minunkin, "sunnuntaisaleilijan", ohjelmaan kevyellä viikolla. Pari kolme kertaa viikossa koko kroppa läpi pienehköillä painoilla tuntuu ihan mukavalta vaihtelulta normitreeneihin.

Angelica-82 sanoi:
Ihan alottelijalla varmaan voi lihakset vähän kasvaakin mutta ei ne pitemmällä tähtäimellä siellä varmaan kasva. Siksi onki huvittavaa kuulla joskus, kun joku lopettaa bodypump-tunnit koska on tullut liian muskeliks. :rolleyes:
.

Joo, tää on paras. Munkin yks kaveri ei voi käydä bodypumpissa, koska heti kasvaa niin hirveet lihakset! Siis vaikka kerran kuussa kävis (mainittakoon, että salilla ei ole käynyt ikinä, eli habaa ei siis ole). Selitä sille sitten omista treeneistäs tai lihaskasvusta ylipäätääN!:D :wall:

Mutta asiaan: Aloittelijalla voi toimia juuri siksi, että opit tekemään liikkeet (toivottavasti) oikein. Lihasta et tuolla juuri kasvata (tietysti se on jokaisen omassa silmässä, eli jos lähtötaso on nolla, tai "luuta ja nahkaa", varmastikin jotain hyötyä on.). Kestävyyttä sen sijaan parantaa melkoisesti. Itse ohjaan pumpia (tällä hetkellä vain sijaisuuksia) ja käyn tunnilla tekemässä max.painoilla kevyellä viikolla 1-2 krt/vko. max.painot siis maximi PUMPPIpainot, eli kyykky 35kg ja muut tietysti siitä alaspäin, ihan vaan tiedoksi, että ei siis todellakaan maksimi painot mitä salilla liikutellaan.;)

Angelica-82 sanoi:
Toi on hienoo jos ees ehtii syväkyykkyä vetämään. Mun käymillä tunneille tahti on ollu niin nopee et hyvä jos kerkee persettään 2cm alas kastamaan :D Ei kovin tehokasta...

Niinno sitä en mene vannomaan, että menin ihan porukan mukana.. ;) sisko vaan jälkeen päin sano että katto siinä vieressä, meinaanko mä jaksaa tolla innolla tunnin loppuun, no oisin jaksanu, mutta jalat ei jaksanu :nolo: Opin ainakin sen, että tee kuten ohjaaja tekee, niin saat myös lopputunnin liikkeistä enemmän irti..

Mun tie kunnon salitreenin pariin kävi pumpin kautta. Siellä sai perusjutut haltuun, ja tsemppiä treenin tekemiseen. Nykyään käyn pumpissa kerran viikossa tai kahdessa. Mielestäni pumppi on virkistävää vaihtelua salitreeniin, jossa tällä hetkellä kuitenkin pääpaino. Niin, ja jos mun on tosi vaikeeta motivoida itseni salille, niin valitsen silloin pumppitunnin. Joku muu hoitaa motivoimisen mun puolesta.

On muuten niin totta tuo, että salitreeniin tottuneena pumppi on vähän tuhoisa. Olen myös tottunut tekemään kyykkyä hyvin syvänä, tyyliin perse maahan, ja onnistuin kyllä eilen muiden tahdissa tekemään sitä pumpissakin, ja lopputunnista jalat huusivat armoa. Ei ole muuten etureidet olleet ikinä näin kipeät! Samoin ajattelin, kun ohjaaja sanoi että seuraavaksi tulee maastavedot, että lataan tähän nyt 20kg niin varmaan pärjää kun yleensä käyttää 40-50kg salilla, mutta enhän tajunnut että ne yhdistelmä-ylöspunnerrukset tulivat siinä samassa... Sainpahan väännettyä ne väkisin.

Aloittakaahan rauhallisesti.

Pumpeissa on myös eroja. Kävin aluksi Pump FX tunneilla, siellä oli hyvin aikaa tehdä liikkeet puhtaina ja liikeratoja neuvottin hyvin. Muuton jälkeen kävin pari kertaa BodyPump tunneilla, mutta siellä liikkeet tuntui hätäisiltä. Jätin tunnit parin kerran jälkeen.

Mutta: Pump-tunneilta sain innostuksen käyttää saliharjoittelusta vapaita painoja. Ja sillä tiellä ollaan.

Mutta: kannatta huomioida, että kaikkia pump-tunneilla opetettuja asentoja ja tekniikoita ei oo tarkoitettu suuremmille painoille! Kannattaa ottaa tarkemmin selvää liikeradoista ja tekniikoista ennen kuin lataa tuplapainoja tankoon ..

Itse aloitin kuntosali/ryhmäliikuntaharrastuksen Pumpilla. Kävin pari vuotta pelkästään pumpissa ja Combatissa. Voin sanoa, että pumppi oli hyvä aloitus kuntosaliharrastukselle. Olkapäihin sain mukavasti lisää muotoa, samoin jalkoihin ja peppuun. Siitä oli sitten hyvät lähtökohdat salille, vaikka olisihan sieltä salilta voinut alkaa harrastuksen yhtä lailla. Se myös omalta kohdaltani on sanottava, että painoja laitoin aina aika runsaasti, tavallaan vedin itseäni aika lailla rajoille siellä pumpissakin, tosin järkeä käyttäen ja liikkeet pyrin aina tekemään puhtaasti. Perfektionisti kun olen jollain tasolla minäkin... :whip:

Siis kyllä siellä pumpissakin pystyy kehittymään kun pikkuhiljaa lisää painoja tankoon ja testaa itseään. Kehitys riippuu tietysti omasta itsestään, mikäli laittaa aina pikkukiekot tankoon, ei kehitystä varmasti ainakaan lihaskasvun puolesta tapahdu. Liikaa lihasta ei varmasti pumpissa pysty saamaan.

Voin sanoa, että pumppi oli hyvä aloitus kuntosaliharrastukselle. Olkapäihin sain mukavasti lisää muotoa, samoin jalkoihin ja peppuun. Siitä oli sitten hyvät lähtökohdat salille, vaikka olisihan sieltä salilta voinut alkaa harrastuksen yhtä lailla. Se myös omalta kohdaltani on sanottava, että painoja laitoin aina aika runsaasti, tavallaan vedin itseäni aika lailla rajoille siellä pumpissakin, tosin järkeä käyttäen ja liikkeet pyrin aina tekemään puhtaasti. Perfektionisti kun olen jollain tasolla minäkin... :whip:

Siis kyllä siellä pumpissakin pystyy kehittymään kun pikkuhiljaa lisää painoja tankoon ja testaa itseään. Kehitys riippuu tietysti omasta itsestään, mikäli laittaa aina pikkukiekot tankoon, ei kehitystä varmasti ainakaan lihaskasvun puolesta tapahdu. Liikaa lihasta ei varmasti pumpissa pysty saamaan.

Mulla alko pumppi tuntien myötä penkki tulos kasvamaan, mikä junnaili kauan aikaa paikollaan. En oikein tienny mikä tökki, mutta ilmeisesti pumppitunnilla auttoi se, että liike ei tosiaan ole yhtä "pitkä" kuin normi salitreenissä. Ja tarkemmin kuin miettii, niin juuri tuo penkkiliikkeen puolivälin nosto oli raskas, mitä pumpissa veivataan edes takaisin...toivottavasti tästä selityksestä sai nyt jotain selvää :)

Päätin nostaa tätä, kun suht uutena pumpin harrastajana aihe osui silmään. 4 kk aikana Body Pump on saanut mut koukkuun aika kiitettävästi, mieli tekee käydä 3-4 krt /vko. Mikähän olis sopiva käyntikertojen määrä /vko, ettei touhusta häviä mielekkyys? Käyn lisäksi spinningissä 1-2 krt /vko.

LesMills suosittelee kahta, maksimissaan kolmea kertaa viikkoon ja itse voin ohjaajana suositella ihan samaa. Enemmästä ei enää ole hyötyä, sen verran rankkaa on touhu jos tosissaan pistää menemään.

LesMills suosittelee kahta, maksimissaan kolmea kertaa viikkoon ja itse voin ohjaajana suositella ihan samaa. Enemmästä ei enää ole hyötyä, sen verran rankkaa on touhu jos tosissaan pistää menemään.
Kiitos! En "osaa" himmailla BP-tunneilla. Yritän siis käyttää järkeä ja käydä "vaan" sen 2-3 kertaa /vko.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom