Body Signature

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Caitlyn
  • Aloitettu Aloitettu
En löytänyt koko foorumilta ketjua tästä aiheesta. Poliquinin lähestymistapa on kyllä minusta äärimmäisen kiinnostava - ja nyt kun Suomestakin sertifioituja ohjaajia löytyy, niin...

Itse en ole missään mittauksissa toistaiseksi käynyt, mutta oman kroppani tunnusmerkit tietyissä asioissa ovat aika selkeät. Olen ihan varmasti stressityyppiä, rasvaa kertyy etenkin vatsaan, unihäiriöitä, keskittymisvaikeuksia. Runsaiden hiilarien kanssa kroppani ei pelaa ollenkaan, olen sen viimein myöntänyt. Kesän (45 päivää) VHH:n jäljiltä paino - 4,5 kg ilman mitään ponnistuksia. Toissijaista ongelmaa minulla saattaa olla matalahkoissa testosteronitasoissa - mutta se taas oman aineenvaihduntatuntemukseni perusteella voi olla seurausta kohonneesta stressihormonitasosta.

Silmät aukenivat kuitenkin vasta ihan viime viikkoina yhden Poliquinin kirjoituksen kohdalla, suolahapon (ja entsyymien) käytöstä ruokavalion tukena, ennen mitään muuta lisäravinneohjelmaa. Vasta äskettäin löysin sopivan valmisteen ja mielenkiinnolla testailen vaikutuksia. Happovajausta on testin mukaan aika selvästi, kaksi 325 mg:n tablettia ei tunnu aterian yhteydessä vielä miltään...

[mod]- Kaikenlainen mainostaminen on kiellettyä ilman ylläpidon suostumusta, tämä koskee myös nettisivustojen linkkejä.[/mod]

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
BioSignature myös pk-seudulla

Innostuin jokin aika sitten itse aiheesta vaikka aluksi skeptinen olinkin lääkärin koulutukseni takia. Kävin 6. -10.9. Tanskassa BioSignature Level 1-kurssin. Tervetuloa tsekkaamaan: [mod]- Kaikenlainen mainostaminen on kiellettyä ilman ylläpidon suostumusta, tämä koskee myös nettisivustojen linkkejä.[/mod] lisää tietoa BioSigista!

Kävin noita sivuja lukemassa ja tuli ihan tosi sellainen olo, että ihan humpuukia on.

Kuinka Crysania, lääkärinkoulutus taustalla olet tullut siihen lopputulokseen, että homma toimii ja että menetelmällä on oikeasti tieteellinen pohja?

mä uskon kyllä tähän vaikka lääketieteen kandi olen myös. Elimistön hormonitasapaino vaikuttaa kuitenkin niin kokonaisvaltaisesti kropan toimintaan ja määrää käytännössä kaiken mitä elimistössä tapahtuu. Miksei sitten myös sitä, minne rasva kerääntyy? Kyllähän nuo ihan loogisilta paikoilta vaikuttaa. Esimerkiksi itselläni e-pillereiden seurauksena kasvoi takamus ja reidet aika reippaasti. Kun taas lihoin muutaman kilon lukioikäisenä roskaruoalla, kasvoin jenkkikset ihan uuteen mittaansa. Stressannut en ole koskaan ihmeemmin, ja vatsa onkin ollut yhtä littana, painoin sitten 50 tai 57kg. Myöskään käsivarsissa ei ole ollut rasvaa (testosteroni) enkä usko että testosteronivajetta on ainakaan kokemuksen perusteella. Aineenvaihduntani toimii hyvin eikä kylkien yläosassa ole rasvaa ollut koskaan jne.

Eli omat kokemukset selittyivät ihan täysin kun luin tuon artikkelin, tuli sellainen "ahaa" elämys :D Ja kun katsoo noita suosituksia, mitä kannattaa tehdä ruokavalion ja treenin suhteen, niin kyllähän nekin on ihan tieteellisesti selitettyjä; esim.pohkeen rasva --> liian vähän kasvuh./testoa --> rankka kiertoharjoittelu --> maitohappoja --> kasvuhormoni ja testosteroni nousee --> pohjerasvat vähenee.

Mitään en kommentoi sitten noiden erikoisruokien ja suolahappojen ym. käyttöön. Itse kannatan monipuolista ja terveellistä ruokaa ilman turhan kovia hifistelyjä (paitsi kisadieettin ym. aikana menkööt) joten en suolahappoja kapseleista nauttis vaikka niitä ilmaiseksi saisin. Yritän mielummin löytää luonnollisemman keinon mahan toiminnan palauttamiseen, jos se oikeasti on niin pielessä että häiritsee elämää. Nyt ei onneksi niin ole!

mä uskon kyllä tähän vaikka lääketieteen kandi olen myös. Elimistön hormonitasapaino vaikuttaa kuitenkin niin kokonaisvaltaisesti kropan toimintaan ja määrää käytännössä kaiken mitä elimistössä tapahtuu. Miksei sitten myös sitä, minne rasva kerääntyy? Kyllähän nuo ihan loogisilta paikoilta vaikuttaa. Esimerkiksi itselläni e-pillereiden seurauksena kasvoi takamus ja reidet aika reippaasti. Kun taas lihoin muutaman kilon lukioikäisenä roskaruoalla, kasvoin jenkkikset ihan uuteen mittaansa. Stressannut en ole koskaan ihmeemmin, ja vatsa onkin ollut yhtä littana, painoin sitten 50 tai 57kg. Myöskään käsivarsissa ei ole ollut rasvaa (testosteroni) enkä usko että testosteronivajetta on ainakaan kokemuksen perusteella. Aineenvaihduntani toimii hyvin eikä kylkien yläosassa ole rasvaa ollut koskaan jne.
Samaa mieltä :). Varsinkin ihmisten estrogeeni-testosteroni tasojen eroavaisuudet kiinnostavat. Itsellänikin kädet (ja myös jalat) ovat aina olleet "vähärasvaiset", joten se kertoo varmasti korkeammasta testosteronitasosta -> mikä puolestaan helpottaa lihaskasvua. En ole ikinä kokenut omistavani naisellisimmasta päästä olevaa kroppaa, koska lantiokin on kapea ja peppukin (ilman kovaa kyykkäämistä) litteä.

Naiset, joilla estrogeenitasot ovat luonnostaan korkeammat on varmasti leveämpi lantio ja rasva kertyy reisiin, peppuun ja käsivarsiin.

ps. Vaaleilla naisilla on muistaakseni (erään tutkimuksen mukaan) enemmän estrogeenia kropassaan :P. Tietenkin aitojen blondien.

Mielenkiintoistahan tuo on ja omalta osaltaan loogistakin. Kaiken tähän mennessä opitunhan tuo vähän niin kuin kumoaa, kun puhutaan esimerkiksi paikallisesta rasvanpoltosta, johon perinteisesti on annettu ohjeistus, ettei se ole mahdollista, vaan rasvaa palaa melko tasaisesti koko kropasta.

Kuitenkin omalla kokemuksellani voin kertoa, että tissit ei mulla pienene kovin helpolla, kun taas mahasta lähtee aina ensimmäisenä rasva, jos laihdun. Kuppikoko taas pysyy jotakuinkin ennallaan painoin sitten 40kg tai 50kg.

mielenkiintoistahan tuo on ja omalta osaltaan loogistakin. Kaiken tähän mennessä opitunhan tuo vähän niin kuin kumoaa, kun puhutaan esimerkiksi paikallisesta rasvanpoltosta, johon perinteisesti on annettu ohjeistus, ettei se ole mahdollista, vaan rasvaa palaa melko tasaisesti koko kropasta.

Kuitenkin omalla kokemuksellani voin kertoa, että tissit ei mulla pienene kovin helpolla, kun taas mahasta lähtee aina ensimmäisenä rasva, jos laihdun. Kuppikoko taas pysyy jotakuinkin ennallaan painoin sitten 40kg tai 50kg.

onnekas :d

Aikamoiselta humpuukilta vaikuttaa koko Poliquin. Esim. käsitys siitä että suurin osa ihmisistä kärsisi vatsahappojen vähyydestä ja sitä kautta ei saisi ravinnosta tarvitsemiaan ravinteita, on kyllä aika... mielenkiintoinen, kun ajattelee närästyslääkkeiden määrää ja suosiota länsimaissa.

Naiset, joilla estrogeenitasot ovat luonnostaan korkeammat on varmasti leveämpi lantio ja rasva kertyy reisiin, peppuun ja käsivarsiin.

Mulla on korkea testosteronitaso, siis todella korkea verrattuna norminaisiin.
Silti se rasva kertyy jalkoihin ja takapuoleen. Lantiota ja reisiä on. Vatsaa taas ei ole eikä höllyviä käsivarsia eikä jenkkiksiä. Ei ole koskaan ollutkaan. Kroppa on aina ollut naisellinen vaikkakaan ei mitenkään siro.

Lihasmassaa tulee helposti ja sillä selittyy aika kovat tuloksetkin vaikka punttiharrastusta ei ole kovinkaan paljon alla.

sitten vähän OT ruokapuolesta..olen huomannut varsinkin sokerien vaikuttavan elimistöön ja hiivatasapainoon.
Maksa voisi minulla olla se kaiken alku ja juuri koska kaikki muu (mm. sokerirasitus) on tutkittu ja näissä ei ollut vikaa.

Sokeri taas lisää hiivaa -> vaikuttaa maksaan -> lisää insuliinia ja muuttuu rasvaksi ja sitä myöden nostaa testosteronia koska rasva kohottaa testoarvoja. Olenkin syönyt nyt maitohappobakteereja normaaliruokavalion rinnalla ja kieltämättä näyttää vaikuttavan positiivisesti.

Aikamoiselta humpuukilta vaikuttaa koko Poliquin. Esim. käsitys siitä että suurin osa ihmisistä kärsisi vatsahappojen vähyydestä ja sitä kautta ei saisi ravinnosta tarvitsemiaan ravinteita, on kyllä aika... mielenkiintoinen, kun ajattelee närästyslääkkeiden määrää ja suosiota länsimaissa.

Varsinaisesti en nyt kommentoi mihinkään poliquinin juttuun, mutta eihän närästys johdu korkeasta vatsahappotasosta vaan nimenomaan jostain häiriöstä ruoansulatuksesta? Alhaiset vatsahappotasot voivat ilmeisesti aiheuttaa juurikin närästystä, vatsakipuja, ripulia tai ummetusta ym? Vai olenko nyt ihan väärässä?

onnekas :d

Joku ajatuskatko oli kyllä viestissä. Ei ollut tarkoitus mitenkään brassailla (käytännössä ei ole kivaa, kun on tosi epäsopusuhtaisen näköinen välillä ja muutenkin hankala olla). Pohdin vain sitä, kun väitetään, että laihtuessa rasva häviää tasaisesti joka paikasta, kun omalla kokemuksella näin ei ole.

Joku ajatuskatko oli kyllä viestissä. Ei ollut tarkoitus mitenkään brassailla (käytännössä ei ole kivaa, kun on tosi epäsopusuhtaisen näköinen välillä ja muutenkin hankala olla). Pohdin vain sitä, kun väitetään, että laihtuessa rasva häviää tasaisesti joka paikasta, kun omalla kokemuksella näin ei ole.
Sama fiilis. Täällä rinnat on kasvaneet vaikka muuten paikat onkin kiristyneet. Toki voi johtua E-pillereistä, ja siitäkin että lihasta on tullut alle.

Varsinaisesti en nyt kommentoi mihinkään poliquinin juttuun, mutta eihän närästys johdu korkeasta vatsahappotasosta vaan nimenomaan jostain häiriöstä ruoansulatuksesta? Alhaiset vatsahappotasot voivat ilmeisesti aiheuttaa juurikin närästystä, vatsakipuja, ripulia tai ummetusta ym? Vai olenko nyt ihan väärässä?
No sikäli olet, että ei se ainakaan alhaisesta happotasosta johdu, jos ei liiallisestakaan.. Ja mahahappohan on aina liian vahvaa ruokatorven limakalvolle, sitä ei ole sinne tarkoitettu. Toiminnallisesta häiriöstä voitaisiin kait puhua: http://www.tohtori.fi/?page=5558530&id=9434397

Alhaisista vatsahappotasoista en ollut lukenutkaan, mutta löytyipä hassu linkki: http://keskustelu.suomi24.fi/node/4752809

Kun täällä kerta on lekureita paikalla, niin voisiko joku selventää seuraavaa mahan toiminnasta.. Kun tuolla väitetään että alhaisesta suolahappopitoisuudesta johtuen maha joutuu "vatkaamaan" ruokasulaa enempi, niin mihin tämä perustuu? Maha siis tietää/aistii, että "ahaa, nyt ei ole vielä oikea happokoostumus tässä ruokasulassa, pitää vähän vaivata vielä että saadaan paremmin hajoomaan.." Siis ihan oikeasti????!! Ihan maalaisjärjellä sanoisin kyllä että lol. Ja että se ruoka alkaa käydä mahalaukussa? Siinä tunnin-parin aikana ihan itekseen? Hä? Monesti olen unohtanut kattilan levylle, oikein loisto-olosuhteisiin, lämpimään, ja yön yli "käyneenä" syönyt hyvällä ruokahalulla, ei ole paljon käymistuotteita ollut aistittavissa..:rolleyes:

No tulipahan lueskeltua noita "hapoton maha" -juttuja.. ei jeesus että ihmiset on pihalla.. Jos suomi24 edustaa keskivertosuomalaisen järjenjuoksua niin huonosti menee.:D

Tässä nyt jotain fiksua aiheesta:

"Minulla todettiin mahan atrofia. Samalla mainittiin, että viittaisi vähähappoisuuteen. Onko olemassa ruokia tai tuotteita, jotka lisäävät happoisuutta?"

Atrofia tarkoittaa surkastumista tai näivettymistä. Koko maha ei suinkaan näivety, vaan ainoastaan sisäpinnan limakalvon solut. Jos atrofia on täydellinen, suolahappoa tuottavat solut puuttuvat, jolloin seurauksena on hapoton maha.

Kun olin nuori lääkäri, hapotonta mahaa hoidettiin yleisesti suolahappovalmisteilla. Sittemmin todettiin, että siitä ei ole mitään hyötyä. Ensinnäkin, valmisteet eivät pysty nostamaan mahan happoisuutta lähellekään terveen mahan tasoa. Toiseksi, hoitoon ei yleensä ole aihetta, sillä hapoton maha ei tavallisesti mitenkään vaivaa.

Mahalaukun atrofia johtuu yleensä vasta-aineista, joita joillakin ihmisillä muodostuu mahan limakalvon soluja vastaan. Tapahtuma on hyvin hidas, ja kestää 20–30 vuotta ennen kuin limakalvo on kokonaan atrofioitunut. Tämän tärkein haitta on B12-vitamiinin puute. Vitamiini tarvitsee ohutsuolesta imeytyäkseen mahalaukun tuottaman valkuaisaineen, jota nimitetään "sisäiseksi tekijäksi". Kun tätä tekijää ei atrofisessa mahassa muodostu, B12-vitamiini ei pysty imeytymään elimistöön. Atrofian syntymisen jälkeen kestää monta vuotta ennen kuin vitamiinin puutosta voi ilmetä.

Tässä tapauksessa ei kannata lisätä puolukan syöntiä tai nauttia happovalmisteita, sillä niistä ei ole iloa. Sen sijaan veren hemoglobiiniarvoa ja tarvittaessa B12-vitamiinin määrää on syytä harvakseltaan seurata.

Pertti Mustajoki
Professori

edit. ja vielä..

Suolahappo ja pepsiini
Normaalia vähemmän suolahappoa erittävä tai täysin hapoton maha (achlorhydria)
on varsin yleinen etenkin vanhoilla ihmisillä, eikä siihen nykykäsityksen mukaan liity
selvästi osoitettavaa vaivaa. Epämääräisiä ylävatsavaivoja haponpuute saattaa joskus
olla osaltaan aiheuttamassa, mutta selvää tutkimusnäyttöä ei tästä ole. Nykyään ei
enää lääkinnälliseen tarkoitukseen käytetäkään suolahappoa, suolahappoa vapauttavaa
asiglumiinia (glutamiinihappokloridia) eikä sitruunahappoa. ”Aperitiiveissä” eritystä
stimuloivat alkoholi ja mausteet.
Haponpuutteeseen liittyy usein pepsiinin puute, toisaalta haponpuutteessa ei pepsinogeeni
aktivoidu, vaikka sitä erittyisi tai annettaisiin. Pepsiini ei ole kovin tärkeä
normaalille proteiinien sulatukselle, koska haima- ja suolinesteet voivat hoitaa tehtävän.

http://www.medicina.fi/fato/39.pdf

ei mulla käyny mielessäkään että brassailisit, oon vain kateellinen :D

nimim. kuppikoko 57kg = B, 50kg = A

Viimeksi muokattu:
No miten tällaisen stressaajan sitten tulisi syödä? Oman järjen mukaan niin, että syödään ruokia, jotka eivät nosta nopeasti verensokeria.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom