• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Biotakat / Ekotakat

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
"Biotakka on ihanteellinen ratkaisu, kun haluaa nauttia aidosta takkatulesta ilman likaa, kipinöitä tai polttopuiden kantamista. Biotakan asentaminen on helppoa, koska hormia ei tarvita ja muuttaessa takan voi ottaa mukaan.

Edut "tavallisiin takkoihin" nähden

* Tämä takka ei ole luvanvarainen
* Hormia ei tarvita!
* Ei savua, eikä sahanpurua ympäri lattiaa

Siksi takka on ihanteellinen kerrostaloasuntoon, talvipuutarhaan, terassille, mökille, askarteluhuoneeseen jne.

Biotakkaan tarvitaan erityinen biopolttoaine. Tämä tuottaa palaessaan vesihöyryä ja hiilidioksidia. Hiilidioksidia kuitenkin vain sen verran kuin ilmaa uloshengittäessä. Vesihöyryn ansioista biotakalla on suotuisa vaikutus huoneen ilmankosteuteen, se lisääntyy biotakkaa käytettäessä."

Olen katsellut kuvia eri malleista ja lukenut käyttökokemuksia. Joillain nesteillä saa korkeammat liekit ja takka lämmittää oikeasti. Eihän se tietty aitoa korvaa mutta saattaa olla ihan tyylikäs ja tunnelmaa luova sisustuselementti sellaisenaan.

Huuto.netin kautta on ainakin jotain saksalaisia tavarantoimittajia, mm erittäin moderni ja pelkistetty:

Sekä esim lattialla seisova:

Tai modernin ja "vanhanaikaisen" sekoitus:

Kellään Pakkislaisista kokemusta tai kiinnostusta? Itse tosiaan harkitsen vakavasti... Kelpaisi tuollainen ensimmäisten kuvien moderni "liekitin" joka ei ihan takasta mene mutta on varmasti kiva katseenvangitsija :)

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Kerrostaloon/rivitaloon (eikä varmaan kaikkiin omakotitaloihinkaan) saa välttämättä ollenkaan tai ainakaan kovin helpolla takkaa. Minä kynttilöiden vannoutuneena polttajana rakastan kaikenlaista aitoa tulta ja liekkin liekehdintää, ja olen jo jonkun tovin harkinnut biotakan ostamista.

Yhteen aikaan (vuosi tai pari sitten) nämä tulivat pinnalle ja olivat aika kovaa huutoa. Hintaskaala on iso, vajaasta sadasta eurosta lähemmäs tuhanteen euroon (keskihinta varmaan 100-500e välillä. Malleja on vanhasta englantilaistyylistä moderneihin, on lattia-, ja seinämallia, sekä sellaisia joita voi käyttää sekä että tarpeen mukaan.

Uudessa asunnossani olisi ehkä paikka tuollaiselle... Mieli tekisi!

Nuo esimerkkikuvien biotakat ovat hintaluokaltaan n. 100-200e toimituskuluineen (paitsi tuo lattiamalli taisi olla kalliimpi)... Eli ei kauhean paha hintakaan.

Mistä tai minkä valmistajan nuo kolme ylintä mallia on? Tuollainen saattaisi sopia just olohuoneeseen. Jossain vaiheessa noita kattelin uuteen asuntoon, mutta hinta ja ulkonäkö eivät kohdanneet. Parisataa voisi tuollaisesta vielä maksaakkin.

edit: löysinkin huuto.netistä tuon.

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
^ Joo. Se on joku saksalainen maahantuoja, tai sieltä ne tulee ja toimituskulutkin oli parinkympin luokkaa. 129e tais olla tuo pienin ja vähän alta 200e se isoinkin ellen väärin muista. Valtaosa noista takoista on kai saksalaisia yleensäkin.

Biotakka/ekotakka kun googlaa niin löytyy kyllä parikin firmaa.

Onko jollekin sattunut silmiin kohtuuhintaista omalla jalalla seisovaa ja joka suuntaan avointa takkaa? Aloituspostissa oleva on liian monimutkainen meille.

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Joka suuntaan avointa? Ei lasia tulen edessä vaan pelkkä jalusta ja kokonaan avonainen tila tulipesän ympärillä? Sellaistako tarkoitat?

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
^ Noi ei ole avoimia joka suuntaan, lasit edessä ja takana, avoinna vaan sivulta. Käsitin että kysymys koskee täysin avoimia tulipesiä. HobbyHallissa on alennuksessa vastaava jalallinen jossa suojalasit mutta sivuilta avoin.

rahi

Moderaattori
Mode
Ikä
42
tuollainen biotakka olisi kyllä kiva.

rahi

Moderaattori
Mode
Ikä
42
Löysin tällaisen firman Tipico sieltä tuli vastaan tällainen malli mikä ois kiva:

Sry, mun moka!

Nimenomaan Iittalan takkaa vastaavia. Saa siis olla lasillinen. Iittalan takka olisi muchos buenos, mutta hinta "hieman" liian tyyris.

Tsekkaan ton Hobby Hallin versioinnin! =)

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
HobbyHallissa oli 199e, alessa 159e. Mun mielestä hieman japskihenkinen. Ihan cool.

Itse diggailisin seinämallia, ei ole lattiatilaa tuollaiselle. Kaveri taas haaveilee tuosta Hobbarin mallista mutta 1.5v lapsi rajoittaa kuulemma liikaa. Pelkää tota avointa tulta kun matalalla ja sivuista pääsee käsiksi.

Turha sitä on pelätä.

Meillä on ihan oikea takka lasiluukulla, joka kanssa kiinnosti meidän vuoden vanhaa poikaa.

Kerran kun hän näppinsä pisti lasia vasten, niin ei ole tehnyt sitä toista kertaa. Sanoo vaan, että "poppa".:)

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
^ Joo. Ei se lasi. Mutta noissa pääsee siis käsiksi tuleen ihan suoraan. Voi koskea liekkiä availematta mitään luukkuja, heittää sinne jotain syttyvää jne.

MissEvilEve

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Tosi tyylikäs, mutta hemmetin pieni. Mikä tuo koko on? Ei kovin paljoa (kun oveen vertaan...) Mä en ehkä ihan takaksi tuota mieltäisi (niinhän itsekin sanoit että "takka" ;) ), mutta upean näköinen kuitenkin jos aidosta liekistä, kynttilöistä ym tykkää :)

Edit: Itseasiassa voisin harkita juuri tuollaista. Sopisi mun sisustustyyliin ja nyt ehkä tuolle aloituspostini "taulu-tv tyyliselle takalle" ei ehkä olekaan enää tilaa. Mietin vaan että minnehän mä tuon roiskaisisin :D

DHA

Ikä
50
Tämän päivän uutisissa oli maininta näistä takoista.

Sisustustakka tappaa tumpelon.

----
Ilman hormia toimivat sisustustakat ovat suosittuja myös Suomessa. Vakavat vaarat liittyvät ennen kaikkea etanolitakkojen väärään käyttöön. Polttoainetta ei koskaan saa lisätä vielä palovaiheessa olevaan takkaan. Ja vaikka liekkejä ei enää takan ulkopuolelta näkisikään, polttoaineastia saattaa olla vielä kuuma.
----