Beef Jerky

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mxu
  • Aloitettu Aloitettu
Nostetaans wanhaa threadia ylös, kun löytyi uusi jerkyjen kuningas. Lucas jerkyn tuotteet on niin hyvää että järki lähtee syödessä ja koostumuskin on todella törkeän hyvä pureskeltavaksi ja syötäväksi. omnomnom. Haba ja habajolokiaversioissa on potkua ns. sopivasti ;D

http://www.lucasjerky.com/

Toimittavat myös suomeen ja chilipalstalaiset on tuolta tilailleet(sieltä bongasin ko. firman ja tuotteen.). Toi on pieni perheyritys ja ainakin joulunalla tais olla ruuhkaa kun otti reilun 3vk tilaamisesta tuotteen saaminen. Ilmeisesti tekevät jerkyt tilausten mukaan niin on aina "tuoretta" tavaraa.

edit. Itse en ole mikään perinteisen kuivalihan ystävä, kun niihin tulee kuivausprosessista outo mädänmaku(ei vahva, mutta sen maistaa kuitenkin). Nää jerkyt mitkä kuivataan nopeasti maistuu mun suuhun kuitenkin todella hyvältä. Kaupan jerkyt mitä oon maistellut on ollut aika plääh, mut tää lucasjerkyn tuote on Pop!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kah, en ollut threadissa eka lucasjerkyn hehkuttaja. Noista postikuluista vois todeta, että kannattanee tehdä 2lbs tilauksia niin paketti on pieni, ei tartu haaviin ja pk:t on siedettävät. Isot kimppatilaukset ei ole järkeviä.

Vittu mitä huoraa saatana. Niin monesti tehnyt Beef Jerkyä sienikuivurilla, jota on hehkutettu monien toimesta.
Paskaa sanon minä, älkää koskaan ikinä ostako sienikuivuria jos Beef Jerkyä meinaatte valmistaa. Tai ainakaan standardikuivuria, jonka lämpötilaa ei voi valita vapaasti.
Nyt kokeilen kanukki pekonilla, jos se ei onnistu, niin sytytän koko saatanan kuivurin ilmiliekkeihin.

Onko kukaan valmistanut Beef Jerkyä, niin että se on maistunut rehellisesti sanottuna, hyvältä. Jos olette, niin kertokaa miten!
Ei toimi noi valmiit reseptit, paskan makuista tavaraa tulee niillä.

Vittu mitä huoraa saatana. Niin monesti tehnyt Beef Jerkyä sienikuivurilla, jota on hehkutettu monien toimesta.
Paskaa sanon minä, älkää koskaan ikinä ostako sienikuivuria jos Beef Jerkyä meinaatte valmistaa. Tai ainakaan standardikuivuria, jonka lämpötilaa ei voi valita vapaasti.
Nyt kokeilen kanukki pekonilla, jos se ei onnistu, niin sytytän koko saatanan kuivurin ilmiliekkeihin.

Onko kukaan valmistanut Beef Jerkyä, niin että se on maistunut rehellisesti sanottuna, hyvältä. Jos olette, niin kertokaa miten!
Hirvenlihaa kevättalven auringossa kuivattetuna. Ei paljoa beeffit siitä paremmaks muutu.

Kyllä mun kasviskuivurilla voi lämpötilaa säätää, siinä päällä on luukku jonka ilman ulostuloa voi säätää, hyvin tolla ainakin on tullut kuivaa lihaa, ihan samanlaista kuin uunissa. Ehkä syy on peilissä?

En minä ole sitä mahdollisuutta lytännyt, etteikö itsessä voisi olla vika.
Mutta ei ole tullut hyviä piffejä, mikä vituttaa niin vitusti.

Pitää varmaan tutkia tarkemmin tota kuivuria, jos sitä voisi jotenkin säätää.
Ukrainalaiselta kerrostalolta mun kuivuri näyttää, niin en ihmettelisi, jos jossain kätköissä olisi joku säätönappula...

ps. @hawkieye Oliko tämä:
wild_west_peppered_85g.jpg

mä olen tehnyt sellaista todella kuivaa käppyrää, uunissa näin.
naudan sisäpaistia, siivutettuna lihatiskin leikkurilla
eli isoja n,2-3mm paksusia viipaleita, parhaat on sellaisia että ritilän ollessa ylhäällä palat on koko uunin mittaset roikkuessaan.

laitan viipaleet parsinneulalla ja kalastaja langalla( puuvilla lanka) ritilään noin sentin välein niin kuiten etteivät ole kiinni toisissaan

marinadi soijaa ja balsamicoa ja muita mausteita maun mukaan, yleensä jotain suolaista ja makeaa ja/tai hapokasta . n. 5h antaa maustua pippuria ja suolaa. soija tulee miedosta naudasta yleensä vähän pistävästi läpi.

viipaleita voisi myös yrittää suolata 10% suola liuoksessa. vaikka yön yli.

uunin luukku raolleen pari senttiä, esim viinipullon korkin verran

uuni lämpö n.50-60 astetta ylä ja ala lämpö

n.12h menee
tää on ihan jees vaellus ruokaa ei paina mitään ja hyvän makuinen liemi tulee.

en ole onnistunut saamaan sellaista koostumusta mitä ns oikeassa kuivalihassa on.
parasta kuivalihaa on mielestäni ulkona kuivattu hirvi ja poro.

laitan viipaleet parsinneulalla ja kalastaja langalla( puuvilla lanka) ritilään noin sentin välein niin kuiten etteivät ole kiinni toisissaan
Kuulostaa hankalalta. Mä seivästän pitkiin puutikkuihin (Miksikä niitä nyt kutsutaankaan? On sana hukassa. Jotain ihme varrastikkuja) lihanpaloja ja lasken tikun uuniritilälle niin, että lihapalat roikkuu sieltä väleistä.
Pari viikkoa sitten oli pakko kokeilla millaista tulee naudan sisäfileestä. Oli sisäfileetä kaapissa ja kyllästyin täydellisesti pihveihin, niin päätin tuhlata loput kuivalihaan. Oli muuten äärettömän hyvä setti, vaikka tuhlaukselta tuntuikin.

^^ Olin vielä laiskempi, ladoin suikaleet suoraan ritilälle U-asentoon, 7 tuntia 90 asteessa kiertoilmauunissa teki aivan kuivaa. Olin kipannut lootaan kaikki jääkaapista löytyneet grillauskastikkeen jämät ja liottelin litkussa vuorokauden.

8½ / 10 pistettä.

Seuraavalla kerralla enemmän chiliä marinaadiin.

Here we go again.

Kun nyt kerran tuli tuota poronpaistia sattuneesta syystä hankittua aika reilusti niin jerkyt lähtee. Marinadi lämpiää hellalla sisältäen vettä, etikkaa, valkosipulia niin perkeleesti, Naga morich murskaa ja Hunt´sin hickory grillauskastiketta. Saa muhia suikaleet jääkaapissa tuossa liemessä huomiseen.

Ite pitäisin sen 48h vähintään aina.

No eiköhän tuo ohkaiset siivut ime aika hyvin soosia. Opin, että poronpaistin viipalointi on aika ikävää touhua. Ehkäpä pitäydyn vast´edes naudassa jos tuo ei ole aivan taivaallista.

Oli poro sitten marinaadissa kauemmin kuin piti. Juurikin meni uuniin, mutta oli viimeinen kerta kun poronpaistista yritän.

pjerkky.jpg

Oli niin julmetun hyvää, ettei tätä kauempaa kestäneet. Nyt meni 3kg naudan kulmapaistia marinaadiin: 2/3 vettä, 1/3 etikkaa (osa omenaviinietikkaa kun normi loppui), 3kpl valkosipuli, 1dl sokeriruokosiirappia ja 1rkl jalosavua

Itse ostin tuossa pari kuukautta sitten prismasta n. 50 eurolla "kasvi & sienikuivaimen". Tämä siksi että varsinaista lihankuivainta ei meinannut mistään löytää.

Tuli aivan perkeleen hyvää lihaa tuolla kun sen ~ 10 tuntia kuivaili. Ei pidä kovaa ääntä, eikä taatusti tule kaupan muovipussijerkyjä mieli tuon jälkeen :D

Tällä reseptillä itse mentiin:
1 flank steak OR lean round steak OR flap steak about 1 1/2 inches thick
1/3 c. soy sauce
1/3 c. Worcestershire sauce
1/3 c. smoke flavor
2 tbsp. seasoned salt
2 tbsp. MSG
1 tbsp. black pepper, ground

Kaikki on helposti kaupan hyllyltä suht halvasti irtoavia aineita, ja jerkynhän voi tehdä vaikka 10 e/kg naudasta (kuten itse).

Tilasin äsken Lucasilta mutta vedin sen vaan paunaan koska eikö nykysäännösten mukaan kaikki yli noin 43 euron tavara menee suoraan Alvin piiriin?? Jos jollain on tästä enemmän tietoa ja voi vahvistaa että pari paunaa (ts. melkeen kilon) voi tilata Lucasilta, joka maksaa sen melkeen 70e, ilman että jää tulliin niin, jaatko tietosi.

Kuinka paljon tulee noin kilosta ns. valmista tavaraa? Eikös noissa kauppojen jerkyissä mainita, että 50 grammaan kuivalihaa käytetään 175 grammaa lihaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom