Back to basics eli tietoa tarvitaan!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja F4L
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

F4L

Olen uusi jäsen, älkää ampuko jos kirjoitan väärälle osastolle tai asiaa on jo käsitelty! Elikkä ongelmana ei ole treeni/ravinto itsessään, vaan kun puhutaan että treeni pitäisi jakaa erilaisiin kausiin, peruskuntoa, kovempaa ja kevyempää jaksoa ynnä muuta ja se menee hieman ymmärrykseni ulkopuolelle. Salilla ohjaajat neuvoo yleensä että nostaa painoja kun lihaskunto paranee, ja raskaampaa aerobista kun yleiskunto nousee. Kukaan ei kerro jaksottamisesta sen enempää. Sitten on nämä räjähtävät voimat ym termit jotka tajuan kyllä mutta käytännön toteutuksesta ja niiden tuomasta hyödystä ei ole tietoa.
Tavoitteenani on pudottaa n 10 kg painoa n indeksiin 23, muokata vartaloani lihaksikkaaksi (muttei fitness-tyyppiseksi) sekä lisätä reilusti kestävyyttä. Käyn pumpissa ja combatissa, hölkätä ja hiihtää haluaisin jos kunto riittäisi 1-1,5 t lenkkeihin, tavoitteena! Eli tältä pohjalta haluaisin ihan peruspaketin tietoa mitä jaksottamiset ja eri kestävyysmuotojen(?) harjoittelut pitää oikein sisällään!
Jos joku jaksaa vastata niin hurjan paljon kiitoksia!

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Olen muutaman vuoden juossut ihan säännöllisesti; pisimmät lenkit ovat tällä hetkellä sen puolitoista tuntia. Jotain omia kokemuksia: juoksemaan oppii vain juoksemalla; lenkkejä ei oikein voi korvata millään muulla harjoitteella. Neljä kertaa viikossa kehittää jo juoksukuntoa loistavasti. Kolmekin riittää. Pari-kolme kuukautta lenkkeilyn aloittaminen vie, ennen kuin sydän- ja verenkiertoelimistä kehittyy ja juoksulenkit alkavat jotenkin sujua. Maltti on tässäkin tärkeää, kaikki-mulle-nyt-heti asenteella saat aikaan vain rasitusvammoja, eikä juokseminen ole sitten yhtään kivaa. Been there, done that ja monesti!

Viikossa kannattaa juosta yksi pidempi lenkki tosi matalalla sykkeellä (vaikka aluksi pelkästään kävellä se 1,5 h viikossa) ja yksi lyhyt lenkki kovaa. Muut semmoista itselle sopivaa reipasta vauhtia. Aluksi keskipitkä lenkki voi olla vaan sen viitisentoistakin minuuttia, siitä se kehitys lähtee. Netistä löytyy kasoittain ihan hyviä progressiivisia juoksuohjelmia aloittelijoillekin, joilla juoksukuntoa saa kontrolloidusti vähän kerrassaan kasvatettua. Omasta mielestäni nämä usein ovat kuitenkin liikaa-liian-lyhyellä-ajalla ohjelmia. Kaksi kertaa olen perfektionistina valmiin juoksuohjelman avulla saanut itseni sellaiseen kuntoon, että juoksut on moneksi kuukaudeksi ollut juostu. Opettele siis myös kuuntelemaan kehoasi: jos sattuu, elä juokse, huomenna sattuu muuten paljon enemmän... Ja muista levätä tarpeeksi!

Täällä suositellaan monesti vähähiilihydraattista ruokavaliota, jonka paljon juokseva voi mielestäni unohtaa: lenkkeillä kyllä pystyy, mutta kivaa se ei ole. Mikään ei ole sen ihanampaa, kuin sellainen lenkki, joka ihan oikeasti lähtee kulkemaan ja se puolitoista tuntia menee nautiskellessa, mietiskellessä ja kuunnellessa jalkojen läpytystä asfaltiin! Tuota on turha odottaa tapahtuvaksi miinuskaloreilla. Laihiksella ei kannata miettiä mitenkään erityisen progressiivisesti voivan juoksemista harrastaa; ei se vaan suju. Kokeilla voi kyllä esimerkiksi ruokailujen ajoittamista optimaalisesti lenkkiin nähden.

Kestävyysurheilun osalta tämä palsta ei ehkä ole paras mahdollinen tietokanava (vaikka täällä onkin tuo aerobinen harjoittelu-osio): käy vilkaisemassa vaikka RunnersWorld-lehden nettisivuja. Siellä on ihan asiallista keskustelua. Niken sivuilla on myös oivallinen juoksukalenteri (www.nikerunning.com), jonka avulla voi seurata kehitystään. Poistakaa, jos vääränlaista mainostamista.

Itse treenaan syksyt ja talvet 3x vko punttia ja kolme lenkkiä (talvella pakkaset saattaa rajoittaa, -15 rajana). Keväällä ja kesät 2x vko punttia ja 4x vko juoksua. Punttia lähinnä tällöin perusliikkeet, kaikki hilavitkuttimet karsittuna pois. Kolmijakoisella treenaan bodytyylisesti voimaa :D . Tommonen oma sekoitussysteemi... Lyhyttä sarjaa siis. En tiedä onko mitään järkeä, mutta tykkään noin tehdä. Kestävyysurheilijoille ei noin niinkun yleensä taideta tätä punttia, ainakaan näin kun itse teen, suositella. Minähän teen vaan niinkuin itse tykkään, joka asian suhteen...

Toivottavasti sait tästä jotain vinkkiä, mikään pro en minkään asian suhteen tosin ole.

Kiitos paljon vastauksestasi! Olen kanssa katsonut useampaakin valmista juoksuohjelmaa, mutta utopistisia alkutavoitteita on tähän mennessä kaikissa, ei minun nykyisellä kunnolla hölkätä 30 minuuttia putkeen. Kun yrittää vajavaisilla tiedoilla yhdistää painon pudotuksen, kestävyyden ja voiman paranemisen+hyvän olon niin lopputuloksena tulee helposti kaikkea muuta kuin em asiat! Sen olen pariin kertaan huomannut ja nyt olis tarkoituksena tehdä jutut oikein. Tuntuu vain että joka asiaan on sata ja yksi mielipidettä mikä on oikea tapa tehdä asioita, tietenkin kokeilemalla oppii mutta on ehkä turhan hidas tie!
Alkuun esim hyvien juoksukenkien valinta vaikuttaa olevan supertieteellinen asia, onko mielestäsi kuinka tärkeää selvittää pronaatio-ym asiat vai yksinkertaisesti mennä kauppaan kokeilemaan? Kaikenlaisista ylirasitusvammoista ja väärällä tavalla treenaamisesta on paljon kirjoituksia, huolettaa sekin puoli. Väärät kengät, juoksutyyli, alusta jne. Tuntuu että on helpompi treenata väärin kuin oikein! Yksi vaihtoehto olis varata aika jollekin henkilökohtaiseen ohjaukseen, mutta ohjaajiakin on niin monenlaisia eikä oikein käy opiskelijabudjetille pitemmällä aikavälillä. Tavoitteena on kuitenkin pysyvät muutokset järkevästi toteutettuna.
Mitä syötävää suosittelet ennen aerobista treeniä, minkä verran ja kuinka paljon aiemmin? Itse olen syönyt ennen combattia/pumppia esim. näkkäriä ja jotain hedelmää, sillä ei vain jaksa tuntia treenata kunnolla. Kun samalla laihduttaa niin helposti sortuu syömään liian vähän.
Hölkkääminen on kuitenkin ihanaa ja vielä kun sais alun käyntiin ja kunnon nousemaan että oikeasti jaksais hölkätä ilman happi loppuu jalat painaa tonnin-oloa...erittäin tyhmä kysymys mutta onko realistista ajatella että pystyisi hölkätä sen 1,5 tuntia ensi kesän alussa vai meneekö kauemmin? Olettaen että treenaa sinun ohjelman tyylisesti ja samalla pudottaa painoa järkevällä ruokavaliolla.

F4L sanoi:
Kun yrittää vajavaisilla tiedoilla yhdistää painon pudotuksen, kestävyyden ja voiman paranemisen+hyvän olon niin lopputuloksena tulee helposti kaikkea muuta kuin em asiat! Sen olen pariin kertaan huomannut ja nyt olis tarkoituksena tehdä jutut oikein. Tuntuu vain että joka asiaan on sata ja yksi mielipidettä mikä on oikea tapa tehdä asioita, tietenkin kokeilemalla oppii mutta on ehkä turhan hidas tie!
Hitaasti hyvä tulee!

F4L sanoi:
Alkuun esim hyvien juoksukenkien valinta vaikuttaa olevan supertieteellinen asia, onko mielestäsi kuinka tärkeää selvittää pronaatio-ym asiat vai yksinkertaisesti mennä kauppaan kokeilemaan?
Urheiluliikkeissä on silloin tällöin noita askeltestejä, joissa varmaan kannattaa käydä, jos asia huolettaa tai jos jalat tulevat lenkkeilyn takia kipeiksi. Ja jos tulevat pahasti kipeiksi, niin sitten vaan ihan kunnon testeihin.

F4L sanoi:
Kaikenlaisista ylirasitusvammoista ja väärällä tavalla treenaamisesta on paljon kirjoituksia, huolettaa sekin puoli. Väärät kengät, juoksutyyli, alusta jne. Tuntuu että on helpompi treenata väärin kuin oikein!
Hyvä ohje on, että alle sadan euron juoksutossuja ei paljon lenkkeilevän kannata hankkia. Varsinkin lenkkeilyä aloittaessa kannattaa suosia pehmeitä alustoja, kuten pururatoja tms. ja jättää asfaltti mahdollisimman vähäiselle, kunnes jalat tottuvat. Sen jälkeen paras on juosta vaihtelevilla alustoilla, jotta jalat tottuvat myös kovempaan menoon.

F4L sanoi:
Mitä syötävää suosittelet ennen aerobista treeniä, minkä verran ja kuinka paljon aiemmin? Itse olen syönyt ennen combattia/pumppia esim. näkkäriä ja jotain hedelmää, sillä ei vain jaksa tuntia treenata kunnolla. Kun samalla laihduttaa niin helposti sortuu syömään liian vähän.
Itselläni lenkki kulkee kaikkein parhaiten kolmisen tuntia lämpimän ruuan syömisen jälkeen. Varsinkin pitkän lenkin pyrin ajoittamaan näin. Edellisen päivän karkkipäivät yms. herkuttelut helpottaa ihan selkeästi seuraavan päivän lenkkiä. Tästä voi ehkä vetää sellaisen johtopäätöksen, että omatkaan syömiset ei ole ihan kohdillaan... Aamulenkit on aina ollut yhtä helvettiä; tehtynä ennen aamupalaa tai aamupalan jälkeen... Puntin osalta ei omalla kohdalla syömisten ajankohdalla juurikaan ole merkitystä, lukuunottamatta jalkapäivää.

F4L sanoi:
Hölkkääminen on kuitenkin ihanaa ja vielä kun sais alun käyntiin ja kunnon nousemaan että oikeasti jaksais hölkätä ilman happi loppuu jalat painaa tonnin-oloa...erittäin tyhmä kysymys mutta onko realistista ajatella että pystyisi hölkätä sen 1,5 tuntia ensi kesän alussa vai meneekö kauemmin? Olettaen että treenaa sinun ohjelman tyylisesti ja samalla pudottaa painoa järkevällä ruokavaliolla.
Ihan realistista, jos paikat kestää... Taitaa olla aika yksilöllisiä juttuja nää. Talvi ei kuitenkaan välttämättä ole ihan paras vuodenaika juoksennella, riippuu vähän säistäkin. Viime talvi oli ihanteellinen, kun ei ollut kovia pakkasia. Tästä talvesta ei taas sitten tiedä. Painohan voi ihan 'itsestään' alkaa putoamaan, kun juoksumääriä lisää. Ei edes varsinaisesti tarvitse laihduttaa :). Syö vaan monipuolisesti ja terveellisesti.

edit. okei, ensi kesään on puolisen vuotta, on se kyllä aika lyhyt aika...

Valaisi asiaa jo huomattavasti! Olen pari kertaa yrittäny lenkkiä ennen aamupalaa, ei tule mitään. Vatsahapot nousee koko ajan suuhun ja voimaton olo, ei mitään järkeä käydä aamulla, siis minun henkkoht. Ilmeisesti syön liian vähän suhteutettuna liikuntaan, olen huomannu kans että jos edellisenä päivänä syö herkkuja niin seuraavana päivänä on enemmän energiaa liikkua. Mun erittäin paha pahe(ja suurin syy miksi on 10 kg pudotettavana=) on suklaan himo, idioottimaisesti olen laihduttaessa jättäny oikean ruuan syömistä vähemmälle että voin syödä suklaata. :nolo: pitää kääntää asia toisinpäin niin uskoisin että jaksaa jatkossa liikkua enemmän ja tulee kaikin puolin positiivisia vaikutuksia.
Toivon joulupukilta lahjakorttia urheiluliikkeeseen :joulu7: ja alan hitaasti mutta varmasti nostaa hölkkäkuntoa, uskoisin että sen ylläpitäminen on helpompaa kuin saavuttaminen?? Niin ja vielä yks kysymys niistä kengistä, onko nastojen hommaaminen pohjaan ihan kuupojen hommaa vai järkiratkaisu?

Riitu sanoi:
Eikös normaalin, terveen ihmisen pitäisi pystyä juoksemaan maraton puolen vuoden oikeanlaisella harjoittelulla?
Varmasti itsekin pystyisin tällä kunnolla maratonin juoksemaan ja varmasti puolen vuoden harjoittelulla siihen pisteeseen pääsee. Aika pienilläkin harjoitteluilla ihmiset maratonin saa läpi juostua, mitä nyt olen seuraillut esim. lehdistä toisten kokemuksia... Se on omasta mielestäni kuitenkin täysin eri asia juosta säännöllisesti vuodesta toiseen pitkää matkaa ja pysyä terveenä, kuin muutaman kuukauden harjoittelurykäisyn jälkeen vetää maraton pää punaisena ja ihan puolikuolleena. Ihan kunnioitettava saavutus, en sitä sano. Ymmärsiköhän kukaan pointtia...

F4L sanoi:
Toivon joulupukilta lahjakorttia urheiluliikkeeseen :joulu7: ja alan hitaasti mutta varmasti nostaa hölkkäkuntoa, uskoisin että sen ylläpitäminen on helpompaa kuin saavuttaminen?? Niin ja vielä yks kysymys niistä kengistä, onko nastojen hommaaminen pohjaan ihan kuupojen hommaa vai järkiratkaisu?
Ylläpitäminen tietty vaatii säännöllisyyttä ja pitkäjännitteisyyttä. Ei se kerran vedetty 1,5 h lenkki ole mitenkään omasta mielestäni iso saavutus, mutta sellaisen kunnon hankkiminen, että pystyy säännöllisesti viikosta toiseen juoksemaan pitkää matkaa (ilman rasitusvammoja ja ihan oikeasti nauttien) on jo ihan tavoittelemisen arvoista.

Itselläni nastoja ei ole ja olen omasta mielestäni pärjännyt hyvin ts. en ole kertaakaan kaatunut (koputtaa puuta). Kai ne hyvät olisi, eikä taida kauheastikaan maksaa laitattaa, mutta silloin melkein pitäisi olla toiset juoksukengät kesäksi.

Menipäs kestävyysurheilupainotteiseksi tämä threadi, ollaan varmaan väärällä osastolla. Tietäskö joku noista jaksottamisista ja räjähtävästä voimasta jne. enemmän kertoa?

Unikko sanoi:
Viikossa kannattaa juosta yksi pidempi lenkki tosi matalalla sykkeellä (vaikka aluksi pelkästään kävellä se 1,5 h viikossa) ja yksi lyhyt lenkki kovaa. Muut semmoista itselle sopivaa reipasta vauhtia. Aluksi keskipitkä lenkki voi olla vaan sen viitisentoistakin minuuttia, siitä se kehitys lähtee.
Minä en varsinaisesti ole mikään lenkkeilyn asiantuntija, entinen yleisurheilija kylläkin, ja minä vetäisin yhden noista lenkeistä vielä vauhtileikittelynä. Juostaan siis eri nopeuksilla, käytännössä sellaisia pieniä pyrähdyksiä, sitten tasoitetaan hengitys hölkkäämällä ja taas pyrähdys. Jalat eivät saa mennä maitohapoille tämän harjoituksen aikana.

Aluksi kannattaa varmaan kuitenkin ihan vaan totutella jalat juokemiseen/hölkkäämiseen. Itselläni on toiminut hyvin sellainen, että aloitan hölkkäämällä neljä lyhtypylvään väliä, sitten kävelen saman verran, sitten taas hölkkään jne. Parin lenkin jälkeen voikin hölkätä jo viisi lyhtypylvään väliä ja kävellä kolme, ja tästä sitten aina pidennetään hölkkämatkaa. Asfaltilla ei mielestäni kannata juosta, jos vain on mahdollisuus päästä pururadalle. Penikkalihakset kipeytyy aloittelijalla aika herkästi.

Kun on jo tottunut juoksemiseen, voi ohjelmaan ottaa mielestäni myös loikkaharjoituksia, porrasjuoksua (20-30 porrasta nopeasti tikaten) ja lyhyitä ylämäkivetoja. Nämä kehittävät sitä räjähtävää voimaa. Kysyjän tapauksessa kannattaa joko odottaa ensi kesään asti tai sitten loppukeväällä voi mennä halliin loikkimaan. Mielestäni talvella ei kannata ruveta loikkimaan ulkona kylmyyden ja liukkauden takia.

F4L sanoi:
kun puhutaan että treeni pitäisi jakaa erilaisiin kausiin, peruskuntoa, kovempaa ja kevyempää jaksoa ynnä muuta ja se menee hieman ymmärrykseni ulkopuolelle. Salilla ohjaajat neuvoo yleensä että nostaa painoja kun lihaskunto paranee, ja raskaampaa aerobista kun yleiskunto nousee. Kukaan ei kerro jaksottamisesta sen enempää.
Tässä jotain tietoa sivulta http://koti.mbnet.fi/ugo/juoksuharjoittelu.html:

"Periaatteessa kuntoilijalla tarvitsee olla vain yksi harjoituskausi: peruskuntokausi. Puhtaasti terveyden kannalta viikon optimaalinen juoksumäärä on 20 - 50 km. Joten tuon määrän juokseminen tasavauhtisesti kevyesti riittää kuntoilijalle.

Kuntosaliharjoittelu yhdistettynä juoksuharjoitteluun on paras tapa kehittää kokonaisvaltaisesti verenkiertoelimistön ja lihaksiston kuntoa. Viikossa kolme rauhallista tunnin juoksulenkkiä ja yhtä monta koko vartalon lihakset läpikäyvää saliharjoitusta voisi olla järkevää harjoittelua, jos tavoitteena on kunnon parantaminen."

"Optimaalinen harjoittelu ei ole sitä, että joka päivä harjoitellaan mahdollisimman paljon ja kovaa. Kehittyminen tapahtuu levon aikana ja mitä huonompi kunto sitä enemmän tarvitaan lepoa eli aikaa palautumiseen rasittavien harjoitusten välillä. Monet legendaariset juoksijat korostavatkin riittävän palautumisen merkitystä."

Oma kommenttini vielä loppuun, että älä unohda päivittäistä venyttelyä ja säännöllistä (1 krt/kk) hierontaa. Kun olet puolisen vuotta kasvattanut peruskuntoasi, voit ottaa mukaan noita mainitsemiani loikkaharjoitteita, jos pelkkä juokseminen kyllästyttää. Ne ovat itse asiassa pikajuoksijan ja hyppääjän harjoitteita, mutta itse tykkään tehdä ennemmin räjähtävää voimaa kuin kimmokestävyyttä. Voit myös tehdä nuo mainitsemani sarjat vähän hitaampina ja pitempinä, jolloin ne ovat enemmän kestävyysjuoksijan harjoitteita. Vauhtileikittelyt ja muutkin kannattaa ymmärtääkseni aloittaa vasta sitten, kun perushölkkäkunto on tarpeeksi hyvä.

Tästä tuli aika juoksupainotteinen mutta ei todellakaan haittaa(ainakaan minua), kaikki neuvot on tervetulleita! Varsinkin kun ei ole lehtien tyyliin aloita kevyellä 30 min hölkällä jne. Taas tällainen typerä kysymys, kun talvella on lunta monta kuukautta ainakin täällä pohjoisessa niin eikö silloin ole sama hölkkääkö asfaltilla vai pururadalla? Radat on kyllä paljon mukavampia kun autoja ja muuta liikennettä ei ole, mutta ilman autoa meno radalle asti (5km) on jo lenkki sinänsä!
Oma tavoitteeni on juuri tuo viikosta ja kuukaudesta toiseen juokseminen säännöllisesti niin että lenkki on mukava ja kunto riittää. Tässä on tullut paljon hyviä neuvoja miten aloittaa ja mikä on järkevää nyt ja jatkossa, paljon kiitoksia!!! Otan opikseni. Nyt mulle jää vain itse toteutus :) Olen ainakin tehnyt paljon pään sisäistä motivaatioharjoitusta ja teen jatkossakin ettei kuntoilu lopu mihinkään tekosyihin tai puhtaaseen laiskuuteen, usean aloittelijan pahin vihollinen!

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
F4L sanoi:
kun talvella on lunta monta kuukautta ainakin täällä pohjoisessa niin eikö silloin ole sama hölkkääkö asfaltilla vai pururadalla? Radat on kyllä paljon mukavampia kun autoja ja muuta liikennettä ei ole, mutta ilman autoa meno radalle asti (5km) on jo lenkki sinänsä!
Talvella ei tosiaan ole niin kauheasti väliä, juokseeko asfaltilla vai pururadalla. Pururadathan taitaa monesti olla sitä paitsi hiihtolatuina talvella. Minä kyllä laittaisin talveksi nastat kenkiin, mutta kuten Unikko sanoi, silloin melkeinpä tarvii kesäksi toiset kengät. Liukkaalla juokseminen saa ainakin minulla lantion niin jumiin, että harjoittelussa ei ole mitään järkeä. Rauhallinen, tunnin-kahden, hiihtolenkki on muuten myös hyvä kestävyyskunnon kohottaja, eikä rasita niveliä niin paljoa kuin juoksu. Yhden tai kaksi juoksulenkkiä viikossa voi mielestäni talvisin korvata hiihtämisellä, jos siitä tykkää. Jos muuten hölkkäät/jumppaat yleensä 4-5 kertaa viikossa, niin joka kolmas viikko kannattaa tehdä niin, että teet vain kolme lenkkiä ja panostat lihashuoltoon (venyttely, hieronta) oikein kunnolla. Palauttava viikko auttaa taas jaksamaan paremmin seuraavat treenit ja ehkäisee lihasvammojen syntyä.

Zone-sarja -42%
Riitu sanoi:
Itselläni on toiminut hyvin sellainen, että aloitan hölkkäämällä neljä lyhtypylvään väliä, sitten kävelen saman verran, sitten taas hölkkään jne. Parin lenkin jälkeen voikin hölkätä jo viisi lyhtypylvään väliä ja kävellä kolme, ja tästä sitten aina pidennetään hölkkämatkaa.
Sellainen vielä unohtui, että lenkin aluksi kannattaa ensin hieman lämmitellä kävelemällä 15-20 min ja venytellä kevyesti etu- ja takareidet sekä pohkeet. Sitten voi alkaa kokeilemaan tuota hölkkäämistä. Teet vaikka 15 min tuota hölkkä-kävely-juttua ja sitten vielä päälle 20-30 min kävelyä loppuverryttelyksi. Kunnon kasvaessa voit pidentää niin hölkkäysmatkaa kuin hölkkäosuuden kestoakin. Pitkät venyttelyt (45-90 s/lihas) kannattaa tehdä joka ilta vaikka telkkaria katsellessa!

Nyt päästiinkin aiheeseen nro kaksi eli kirjoitit että joka kolmas viikko kannattaa ottaa palautumisen kannalta ja tehdä vain kolme lenkkiä plus paljon venyttelyä ja hierontaa. Eli ei sinä viikkona ollenkaan pumppia(mikä mielestäni korvaa täysin salitreenin) eikä combattia jossa käyn lähinnä kalorinkulutuksen takia(ja siksi että se on älyttömän mukavaa)? Eli tarkoitatko että treeni olisi AINA 3 viikon sykleissä? Entäpä ne kaks täyden treenin viikkoa, kannattaako nekin olla eri raskausasteisia toisiinsa nähden vaiko vaihdella isommassa mittakaavassa esim raskaampien ja kevyempien 3 viikon sarjojen välillä? Toivottavasti ymmärsit kysymykseni!

Sitten olisi toisenlainen kysymys, mistä johtuu että kun tekee selällään maaten jaloilla erilaisia liikeratoja(tarkoituksena siis treenata vatsalihaksia) niin toisesta lonkasta kuuluu outo onttomainen ääni, ei ole kipeä mutta jos tekee liikkeen monta kertaa niin tuntuu vähän ikävälle. Kuuluu aina tietyssä kohtaa liikettä ja tuntuu samassa kohtaa. En tiedä kuvaako tuo onttomainen järkevästi ääntä, mutta ei ole naksahdustyyppinen mikä kuuluu joskus nivelistä.

F4L sanoi:
Nyt päästiinkin aiheeseen nro kaksi eli kirjoitit että joka kolmas viikko kannattaa ottaa palautumisen kannalta ja tehdä vain kolme lenkkiä plus paljon venyttelyä ja hierontaa. Eli ei sinä viikkona ollenkaan pumppia(mikä mielestäni korvaa täysin salitreenin) eikä combattia jossa käyn lähinnä kalorinkulutuksen takia(ja siksi että se on älyttömän mukavaa)? Eli tarkoitatko että treeni olisi AINA 3 viikon sykleissä? Entäpä ne kaks täyden treenin viikkoa, kannattaako nekin olla eri raskausasteisia toisiinsa nähden vaiko vaihdella isommassa mittakaavassa esim raskaampien ja kevyempien 3 viikon sarjojen välillä? Toivottavasti ymmärsit kysymykseni!
Hups, tarkoitin, että yhteensä kolme treeniä, ihan mitkä haluat. Eli itse ajattelisin, että jos teet tavallisena viikkona 3 lenkkiä ja 2 jumppatreeniä, niin kevyellä viikolla voisit tehdä vaikka kaksi lenkkiä ja yhden jumpan. En nyt mene vannomaan, että olisi tieteellisesti todistettu, että juuri noin olisi hyvä tehdä, mutta ihan oman kokemuksen pohjalta tekisin noin. Kilpaurheilijoilla treeni menee yleensä normaali viikko-kova viikko- kevyt viikko. Kuntoilijan kohdalla ei välttämättä tarvi noin tarkaksi mennä, mutta se palauttava viikko on mielestäni hyvä pitää, jos tekee tuollaista jaloille raskasta, "tärisyttävää", liikuntaa.

Ei sitä kuntoilua kuitenkaan kannata liian tosissaan ottaa. Pääasia on, että liikkuu, eikä aloita liian kovasti, jottei harrastus tyssää heti alkuunsa. Hyvästä ravinnosta, lihashuollosta ja levosta tulee tietysti myös pitää huolta. Itse en liiku nykyään kuin 3-4 kertaa viikossa, ja välillä saattaa liikkuminen jäädä jopa vähemmäksi opiskelukiireiden takia, mutta en siitä stressaa.

Taidan alkaa pitää liikuntapäiväkirjaa ja laittaa ylös miltä treeni tuntuu milloinkin, varmaan pidemmällä tähtäimellä auttaa suunnittelua. Pakkotoistohan on käsittääkseni kovan luokan treenaajille tarkoitettu foorumi, mukavaa kun kuitenkin löytyy vastauksia "tavallisen" kuntoilijan ongelmiin! Muut foorumit missä olen käynyt on taas toisessa ääripäässä tyyliin pikadieetit ilman liikuntaa ja repsahduskertomuksia toisensa perään. Plus kaiken maailman käsityksiä ja mielipiteitä vailla mitään järkeä. :offtopic:

Mulla kanssa opiskelut rajoittaa treenaamista noiden ohjattujen tuntien osalta aika ikävästi, 3-4 päivänä viikossa loppuu vasta 19.00 tai 20.00, mutta olen kylmän rauhallisesti ollu poissa luennon pari viikossa :nolo: Olen huomannu että niin tulee parempi lopputulos kuin että pari tuntia istuu salissa huonolla fiiliksellä miettien että paska ku ei päässy jumppaan!

Latest posts

Back
Ylös Bottom