Auttaisitteko alkuun?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mimuli
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tässä olen pidemmän aikaa juttuja lueskellut ja harrastusta aloittanut mutten ole oikein päässyt asioista kuitenkaan jyvälle.

Juttu menee näin: Olen 173cm pitkä, painoa tällä hetkellä n. 81kg, fläsää enimmäkseen. Ruokaa olen pitkän aikaa syönyt huonosti ja liian vähän, ja nyt kun olen alkanut syödä normaalimmin, niiin painoa tuli että humahti.. Vatsanahkaa on venyttäneet myös kaksi suurta raskausmassua joista viimeisin kutistui 6kk sitten.
Salilla käyn nyt 1krt viikossa, yritän löytää aikaa toiselle kerralle. Lenkkeilen pari kertaa viikossa ja ajattelin aloittaa bailatinon 1krt viikossa (ihan siksi kun se kiinnostaa, onhan sekin aerobista).

Niin että ensinnäkin mitähän tuolla salilla kannattaisi tehdä? Teen mieluummin vapailla painoilla kuin laitteilla (juurikin innostuin näin), toisella salilla vaan on tosi huonosti painoja, toisella paremmin. Kotona on käsipainosarja johon saa 1-11kg. Jotain voisin tehdä kotonakin siis, mutta eri asia on sitten tuleeko tehtyä (tuleehan se kun niin päättää, juu). Kannattaisiko tehdä koko kroppa kerralla vai jakaa kahteen? Missä järjestyksessä liikkeet yleensäkin kannattaa tehdä? Montako liikettä / lihasryhmä yhdellä kertaa? Jos useampi niin peräkkäin vai jotain muuta välissä? Mies kyllä nämä punttijutut taitaa ja neuvoo sitten tekniikoita, mutta noin valmennuksellisesti en oikein siitä kostu kun neuvot ovat tyyliä "no tee nyt sitten vaikka tota seuraavaksi".

Mitenkäs ruokailu, miten se olisi viisainta toteuttaa? Kun ottaa huomioon sen että aineenvaihdunta todennäköisesti on aivan jumissa. Olen ajatellut vähentää hiilihydraatteja, eli valkoiset jauhot, pastat, riisit jne. pois, tarpeen tullen sitten tilalla täysjyvä tai ruispastaa ja tummaa riisiä. Lisätä proteiinin saantia ja satsata kasviksiin. Kuinka tarkkaan kalorit ja ravintosuhteen pitäisi laskea vai pärjäisikö hyvällä perusruokavalion mutu-tuntumalla? (olen tavattoman huono laskemaan, jos aikaakaan ei yleenä ole). Näissä jutuissa mies taas on huono malli, sillä kun kaikki mitä ei kuluta tulee jotain kautta ulos eikä tunnu kerääntyvän mihinkään. Eli juuri päinvastoin kuin minulla.

Ja mitä noin yleensäkin pitäisi aloittelijana tietää? Kiinnostaa hirveästi, mutta jotenkin en onnistu noista olemassa olevista keskusteluista löytämään sitä jutun jujua jolla itse pääsisin alkuun. Olisi tosi :rock: jos Mimmeiltä apu löytyisi.
Tietysti oma ohjaaja olisi hirveän hyvä juttu, mutta tällähetkellä ei rahatilanne anna sille myöden. Ilmaiseksi kun ei kukaan henkilökohtaisesti neuvomaan ja näyttämään tule.

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Itsekin olen suht aloittelija (vuosi oikeaoppista treeniä takana), mutta sen verran hyvin olen mielestäni tutustunut Pakkiksen antiin että varmaan jossain asoissa osaan auttaakin :) .

Mikä on tavoitteesi? Ei ainakaan pistänyt teksistäsi silmään. Pudottaa painoa? Kasvattaa lihasmassaa? Hankkia lisää voimaa? Se, miten jatkossa toimit, määräytyy pitkälti tavoitteidesi pohjalta. Jos dieettaat, syöt tietysti vähemmän kuin kulutat. Jos taas haluat lisää lihasta, syöt kulutuksesi yli. Aloittelija voi laihtua ja saada samalla myös lihasmassaa tietyssä määrin, jos kolme tärkeintä asiaa on kunnossa, eli ravinto, treeni ja lepo.

Salille kannattaa tosiaan löytää aikaa se 2-3 tuntia viikosta. En ole yksijakoisiin ohjelmiin sen kummemmin tutustunut, 2- ja 3- jakoista on itse tullut toteutettua treeniuran aikana. Jos käyt treenaamassa 2 kertaa viikossa, luulisin että sinulle on sopivin ohjelma, jossa tehdään koko kroppa kerralla. (Viisaammat mimmit auttakoon tässä.) Suosittelen kuitenkin sitä kolmea kertaa viikossa, jos millään pääset/ehdit. Tietysti jos tarkoituksesi on pienentää rasvaprosenttia niin ehkä 2 salikertaa viikossa on ihan soppeli, ja siihen aerobiset päälle. Kannattaa rauhassa tutustua esim. tuohon Mimmien treeniohjelmat-thrediin, sieltä löytää hyviä ohjelmia joita voi sitten itselleen muokata sopiviksi.

Liikkeet kannattaa tehdä niin, että teet ensin isoimmat liikkeet, joita ovat esim. penkki, kyykky, maastaveto, kapea penkki, jalkaprässi jne. Sen jälkeen teet vasta apuliikkeet, eli vaikka rintaa taljassa tai reisiä laitteessa. Riippuu ohjelmasta, montaako liikettä per lihasryhmä teet. Itse teen tällä hetkellä 2-jakoisella ohjelmalla, jossa tulee yleensä 1-2 liikettä per lihasryhmä. 3-jakoisessa liikkeitä voi tulla vieläkin enemmän. Liikkeet voi tehdä peräkkäin, joskus olen tehnyt jotain muuta välissä esim. raskaan kyykyn jälkeen.

Ruokailusta löydät tuolta ravinto puolelta kaiken tarvittavan tiedon, kun vain jaksat selailla ja tutustua rauhassa. Kannattaa alkaa opettelemaan pikku hiljaa syömään "oikeaoppisesti". Syö 3-4 tunnin välein. Punttimimmin ruokavalioon kuuluu esim. rahkaa, raejuustoa, kanaa/kalaa/muuta lihaa, kasviksia, tummaa riisiä/pastaa, rypsi- tai oliiviöljyä, kananmunia jne. Hyviä esimerkkejä löytyy tuolta "mitä söit tänään/eilen"-threadista. Kannattaa laskea ne kalorit, usein ollaan ihan metsässä syömisten suhteen vaikka olevinaan syödään oikein ja kunnolla. Hyödynnä ihmeessä tuota kalorilaskuria, on erinomainen vehje. Myöhemmin sitä sitten oppii tietämään mitä milloinkin tulee syödä, ihan ilman laskemisia. Eikä se niin nuukaa ole, etenkään jos lihasta lisää haluat. Saat syödä aikamoisia määriä puhdasta ruokaa, jotta lihas jaksaa kasvaa!

Suosittelen tosiaan vielä perehtymistä tähän palstaan, siitä ne asiat alkaa pikku hiljaa hahmottumaan! Ja tervetuloa joukkoon kummaan! :D

Latest posts

Back
Ylös Bottom