Autonomisen hermoston yliaktiivisuus...mite laukaistaan??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja posla
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
ilmeisesti ton saa käymään kierroksilla monellakin tapaa.
ylikunto, piristeet, stressi...jne. ok. tuo ei ole ongelma.

mutta jos hermosto halutaan takas syntymätilaan, mitä tehdään??
hieronta yms. perus rentoutus on hyvästä, muttei riitä.
psykoterapia tms. varmaan kans, mutta hidasta ja kallista.

kahvi yms. piristeet pois, parempaan, muttei paranna.

mitäköhän tuohon vois olla.
alkoholi on yksi parhaista, mutta siinä on omat sivuvaikutuksensa.

mitäs herroille/rouville tulis mieleen??

Meinaatko nyt että parasympaattinen hermosto menee offlineen ja sympaattinen putputtaa yhä vilkkaasti? Ja että alkoholilla vois rentoutua? Kuulin juttua tiedemiehiltä, että kannabistuotteet toimisivat paremmin kuin alkoholi. Itse olen polttamista vastaan, mutta meneehän tuo ehkä syötynäkin? Alkoholista ei ole kuin haittaa, joten pidä niitä kevennettyjä viikkoja ja lepopäiviä, syö paljon ja terveellisesti, rentoudu, nauti elämästä.

Jos epätasapaino on päässyt syntymään, varmaan tärkein asia on elämänrytmin hidastaminen eri tavoin. Siis se, että tekee elämästään tarpeeksi rauhallista tai ainakin opettelee suhtautumaan siihen rauhallisesti. Tosin koska tuo hässäkkä on fyysisellä puolella, ei välttämättä pelkkä asennoitumisharjoitus riitä, vaan pitää myös alkaa nukkumaan, lepäämään ja syömään kunnolla (kuten mookot tuossa kirjoittikin). Joillakin toimistostressaajilla liikunta varmaan auttaa tuohon hermoston laukaisemiseen, mutta oma kokemus on se, että juuri itselle liialla liikunnalla voi ajaa sympaattisen puolen ihan ylikierroksille.

Alkoholi nimenomaan ei ehkäise. Se saattaa kyllä satunnaisena keinona toimia hermoston rauhoittamisessa, mutta jatkuvana keinona vaikutus on mun käsityksen mukaan päinvastainen. Sellainenkin teoria mulla on, että ne, joilla on taipumusta sympatitokoniseen ylivireyteen, jäävät tästä syystä myös helpommin koukkuun noihin gabaa stimuloiviin päihteisiin, kuten alkoholiin ja rauhoittaviin. Sen sijaan luonnonlääkintää (valeriaanaa, gabaa, kamomillaa, ehkä satunnaisesti melatoniinia) voi aika huoletta kokeilla, jos haluaa kemiallisesti tilanteeseen puuttua. Akupunktio, hieronta, piikkimatto, jooga jne. ovat sitten myös tuollaisia rentoutumista edistäviä keinoja ja omasta kokemuksesta ihan hyviä sellaisia, mutta eivät korjaa sitä ongelman aiheuttajaa itsessään. Eli ensin elämästä mahdollisimman stressaamatonta - joillakin tämä voi sitten tarkoittaa ihan perustavaa laatua olevia muutoksia - ja sitten vasta lisähelppiä kikkakolmosista. Kannattaa opetella kuuntelemaan itseään ja kehon signaaleja, mutta erottaa ne stimulanttivaikutukset (esim. kahvin piristävyys, alkoholin rauhoittavuus) ihan todellisesta hyvästä ja rauhallisesta olosta. Kun tekee valintoja tuolla perusteella, keho pitää lopulta huolen itsestään IMO.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom