Autoexpressissä Tallinnaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Primo
  • Aloitettu Aloitettu
Oltais viikonloppuna vaimokkeen kanssa lähdössä ihmettelemään Tallinnan menoa ja muutamia avoimia kysymyksiä jäi, vaikka niitä kovasti yritinkin etsiä:

-Matkat Helsingistä Tallinnaan ja takaisin oman auton kanssa melkein 250€+naftat päälle. Perse eikä hermot kestä yön yli tuolla, aamulla Tallinnaan ja illlalla takas.

-Löytyykö mistään selvää karttaa Tallinan keskusta, matkatoimisto varmaan osaa auttaa tässä asiassa?

-Hapantakin pitää ostaa, niin kannattaako jättää niiden ostaminen viime tinkaan, etteivät vie autosta hyviä juomia. Tosin farkulla mennään että saa vähän suojaa taakse, tummennetut ikkunat ja rullaverho vielä päälle. Viinaksissa tyydyn Livikon tuotteisiin.

-Niin ja missä tuolla kannattaa käydä, vanha kaupunki ainakin on ehdoton ja viru hotelli jaksaa aina kiehtoa. Sekä tietty merekeskus pitää nähdä.

Niin, ja uskaltaako autolla liikkua muun liikenteen seassa, vai jättää suosiolla vartioitavaksi jonnekin pysäköintialueelle, ja hakea sieltä kun lähtee tyhjentämään Livikon myymälän :D

Tartteeko muita papereita kuin molempien passit, auton paperit, matkaliput ja vissiin tuo greencard on pakollinen?

Niin, ja kannattaako Tallinnassa tankata dieseliä?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Siis mitä vittua, pitääkö tuolla todellakin viihtyä vähintään 20h että saa tuoda viinaksia?

EDIT: ei koske EUlaisia

Andree sanoi:
Oltais viikonloppuna vaimokkeen kanssa lähdössä ihmettelemään Tallinnan menoa ja muutamia avoimia kysymyksiä jäi, vaikka niitä kovasti yritinkin etsiä:

-Matkat Helsingistä Tallinnaan ja takaisin oman auton kanssa melkein 250€+naftat päälle. Perse eikä hermot kestä yön yli tuolla, aamulla Tallinnaan ja illlalla takas.

-Löytyykö mistään selvää karttaa Tallinan keskusta, matkatoimisto varmaan osaa auttaa tässä asiassa?

-Hapantakin pitää ostaa, niin kannattaako jättää niiden ostaminen viime tinkaan, etteivät vie autosta hyviä juomia. Tosin farkulla mennään että saa vähän suojaa taakse, tummennetut ikkunat ja rullaverho vielä päälle. Viinaksissa tyydyn Livikon tuotteisiin.

-Niin ja missä tuolla kannattaa käydä, vanha kaupunki ainakin on ehdoton ja viru hotelli jaksaa aina kiehtoa. Sekä tietty merekeskus pitää nähdä.

Niin, ja uskaltaako autolla liikkua muun liikenteen seassa, vai jättää suosiolla vartioitavaksi jonnekin pysäköintialueelle, ja hakea sieltä kun lähtee tyhjentämään Livikon myymälän :D

Tartteeko muita papereita kuin molempien passit, auton paperit, matkaliput ja vissiin tuo greencard on pakollinen?

Niin, ja kannattaako Tallinnassa tankata dieseliä?

Vessapaperi on tallinnassa suhteellisen huonoa(kuten muissakin itäeuroopan maissa) kannataa ottaa suomalaista mukaan jos ei halua virolaiseen ns.hiekkapaperiin pyyhkiä. Et muita papereita mainitsemiesesi lisäksi tarvitse.

Andree sanoi:

En halua mitenkään latistaa teidän matkaa, mutta merekeskus, sadamarket yms rihkamatorit kuuluu mun "kierrä kaukaa" -listaan, eikä viru hotellikaan mikään nähtävyys oikein ole. Kai niissä kerran pitää käydä kurkkaamassa, mutta mitään suuria odotuksia ei kannata asettaa.

Lippujen hinnoissa olet ainakin onnistunut löytämään suunnilleen kalleimman mahdollisen vaihtoehdon. ;) Johon tuossa saa farmariautollisen viinaa tuodakin, että pääsee omilleen. Hitaammat laivat ovat halvempia, niissä tosin menee sitten aikaa ja rahaa siellä laivalla.

Jonkinlaisen kartan Tallinnan keskustasta löydät vaikka siitä Baltic Guide -lehdestä, jota jaetaan ilmaiseksi satamassa. Samassa lehdessä on kaikki ostospaikat ja erikoistarjoukset viinoista. Vanhaan kaupunkiin nyt ei kannata muutenkaan lähteä autolla ajelemaan, eli johonkin auto parkkiin. Kyllä se varmaan ihan tavallisessakin parkissa säilyy, mutta kovasti ovat pelotelleet että automurtojen määrä on Eestissä kasvussa. Tuskin ne sentään viinojen takia autoon murtautuvat, kamerat yms. kiinnostavat enemmän.

Andree sanoi:

Onkohan teillä mitään kunnon syytä lähteä tuonne autolla? Ajattelin vaan, että näyttäisi olevan saatanan kallista. Itse olen tehnyt muutamia reissuja matkatoimiston kautta. Hintaa on ollut semmoset 40 euroa (viikonloppu) ja paikan päällä hintaan on sisältynyt ilmaiset bussikyydit. Lisäksi oli nopea kaupunkikierros, jossa opas kertoili paikkoja ja missä kannattaisi käydä. Itse en ainakaan tekisi tuolla autolla yhtään mitään. Viinaakiin sai tuoda bussin kyydissä käytännössä niin paljon kuin jaksoi (oli siellä jotain ohjeellisia rajoja, mutta käytännössä ei).

Mutta jos nyt välttämättä se auto pitää saada mukaan niin kannattaa tietysti ajaa se tankki tyhjänä sinne. Bensan (ja myös dieselin) hinta on roimasti halvempaa kuin täällä.

Sellanen homma kannattaa pitää myös mielessä, että useimmilla vakuutusyhtiöillä on omat sääntönsä varsinkin noissa idän maissa. En nyt tarkkaan muista, mutta jos itse lähtisin tuonne autolla niin omavastuu olisi jotain tyyliin 30% vahingosta. En välttämättä ottaisi sitä iskän mersua mukaan.

Olin juhannussunnuntaina Tallinnassa koiranhakureissulla, jota varten piti ottaa auto mukaan. Autoexpressillä meno-paluu, matkan hinta multa ja kuskilta + autosta 178e.
Katamaraanilta löytyy ihan hyvä Tallinna-opas jossa kartta ja vinkkejä ostospaikoista, esittelyjä nähtävyyksistä, ruokapaikoista ym. Satamaan tullessa tarkastettiin passien lisäksi rekisteriote ja green card. Onneksi ei kysytty ajokorttia, koska tsekattiin vasta laivalla tosta oppaasta että Virossa vaaditaan kansainväl. ajokortti, jota ei tietenkään kummallakaan ollut; eihän sitä kaikkea voi hokata, ja moniko suomijuntti tota on yleensä muistanut anoa kun tallinnanreissulle lähtee...

Liikenne on aika mielenkiintoista; kun kerran isoille pääväylille eksyy, niin eipä enää kauheesti saa kääntyillä minnekään, viitoituksia ja kaistamerkkejäkään ei vilise ihan samalla tavalla kuin täällä päin on tottunut. Lopulta toimme auton takaisin B-terminaalin parkkiin, viriteltiin siihen rattilukko ja käppäiltiin vanhaan kaupunkiin ihan jalkaisin, kun välimatka ei mikään kummonen. Auto säilyi parkissa, ja viimeinen ongelma olikin että mistäs sinne katamaraaniin ajetaan Tallinnan päässä, kun mitään opasteita ei ollut missään, eli sai sitäkin mennä vielä erikseen kyselemään terminaalista.

Reissu ihan ok, ja mukana seurasi pari karvaista virontuontia, joiden viimäsen päälle laitettuja passeja ja mikrosiruja ei sitten kukaan halunnut katsoa Helsingin satamassa.

Seuraavalla kerralla se autoilukin sujuis vähän helpommin kun tuli jo reitit vähän tutummiksi.

toissa viikolla tuli tuolla käytyä muijan kanssa, 80e/hlö ees taas autoexpressillä ja yö centralissa aamiaisineen. merekeskuksesta lähti mukaan lenkkihuppareita ja hihattomia t-paitoja, hupparit 15-20e (bronx, kani ymm.).
oli aamiaisella engelsmannit ja fransmannit ihmeissään kun meikäläinen laitto menemään. centralissa poreallas + sauna reilu 20e tunti :nolo:

Siljalta saa muistaakseni 20% alennusta, jos ostaa meno-paluun samalla kertaa. Ei siellä päivisin autoihin murtauduta. Me oltiin toukokuussa pari päivää siellä ja päivisin pidin autoa siinä Virun lähellä olevalla pienellä parkkipaikalla. Ei ole mitää aikarajaa, mikä siellä pitää olla että saa tuoda viinaa. Vana Tallin on halvinta siellä. 5 litraa 80% votkaa maksoi 56 e. Ostoksille ei kannata jäädä Tallinnan keskustaan, koska siellä on turistihinnat. Itsekin tosin kuulimme tämän jälkikäteen. Hinnat huomattiin itsekin ;-) Muutama km Tallinnan keskustasta syrjenpään niin hinnat putoo selvästi.

Diesel maksoi silloin noin 85 senttiä eli pientä säästöä. Kannattaa tuoda sit kavereillekin sitä viinaa, että saa vähän matkakuluja peittoon.

Autolla menen ihan siitä syystä, että jokatapauksessa jään pk-seudulle pyörii muutamaksi päiväksi, ja autoexpresit lähtee kuitenkin pitkin päivää. Eli jos ei huvita niin pääsee äkkiä pois.
Ja vaikka liput on kalliimmat, niin mun rahankäyttötaidoilla laivalla tulee tuhlattua ihan vitusti kaikkeen ylimääräseen...

Andree sanoi:
Autolla menen ihan siitä syystä, että jokatapauksessa jään pk-seudulle pyörii muutamaksi päiväksi, ja autoexpresit lähtee kuitenkin pitkin päivää. Eli jos ei huvita niin pääsee äkkiä pois.
Ja vaikka liput on kalliimmat, niin mun rahankäyttötaidoilla laivalla tulee tuhlattua ihan vitusti kaikkeen ylimääräseen...
Jätä auto stadiin ja meette silti katamaraanilla yli. Siljan superseacat:ltä voi tilata viinat mennessä ja saa ne suomessa tullin jälkeen. Maksaa ehkä viinakset vähän enemmän (ei paljoa), mutta jää kaikki rahtaaminen pois. Muutenkin mukava kun ei tartte miettiä auton perään. (taksit virossa edelleen puoli-ilmaisia).

Muutaman päivän päästä pitäis mennä Viroon. Meidän autoa ei tosiaankaan uskalla sinne ottaa mukaan. Hesassakin viedään satamassa sinne halliin, missä jätkät pitää autoista huolen (mikä se nyt sit olikaan nimeltään). Ei vaan voi luottaa ihmisiin.. :rolleyes:
Yövytään Viru hotellissa ja mennään eckerö linellä. Matkalle tais kertyä hintaa 100/hlö ja business luokka. Oma auto olis toisaalta aika hyödyllinen vekoitin, mutta kun ollaan vain muutama päivä, niin samapa tuo. Jos vaikka viikko oltais, niin sit lähtis kyllä auto mukaan (tosin ei oma, vaan joku vanha paska), niin vois kierrellä rauhassa vähän siellä sun täällä.
Mä olen taas ihan liian innoissani matkasta. Mut kyllä se into kai taas häviää,kun alkaa paluumatka ja pitää raahata saatanasti vaatteita, viinaa sun muuta krääsää terminaalissa sun muualla. :itku: Munkaan voimat ei ikuisesti jaksa niitä kamoja raahata. Enkä osaa olla ostamatta mtn. :jahas:

Eleonoora sanoi:
Mä olen taas ihan liian innoissani matkasta. Mut kyllä se into kai taas häviää,kun alkaa paluumatka ja pitää raahata saatanasti vaatteita, viinaa sun muuta krääsää terminaalissa sun muualla. :itku: Munkaan voimat ei ikuisesti jaksa niitä kamoja raahata. Enkä osaa olla ostamatta mtn. :jahas:

Eleonooran kenkä&vaatevarasto saa ilmeisesti taas täydennystä reilulla kädellä... ;)

http://www.viroweb.com/ Karttoja ja muuta tietoa
http://www.viinaralli.com/ Keskusteluista löytyy hyviä vinkkejä.
Lisäksi joillakin laivayhtiöillä on hyvät kartat kotisivuillaan tallinnasta. (olisko ollut nordic jet line hyvä kartta).

Ruokailemaan kannattaa mennä vanhaan kaupunkiin(löytyy myös hyviä kenkä kauppoja ja kampaamoja). oldehansa on tavallaan yliarvostettu, mutta jos siellä ei ole ikinään käynyt on se käymisen arvoinen(eli ravintola vanhassa kaupungissa). Itse pidän parempana lähes olde hansaa vastapäätä olevaa samantyylistä ravintolaa. Lisäksi hiusten leikkuu/värjäys on halpaa tallinnassa. Itse on säästetty matkan hinnat pelkästään vaimokkeen hiushoidoissa:)

Tulin juuri eilen sieltä toistakertaa olin ja viinat ostin vasta loppumetreillä jotta voin vahtia autoa. Kartan sai laivalta 3€ maksoi.(Norlandia)
Viinat ostin mustamäentorin prismasta ja super alkosta.
Tankin olen tankannut molemmilla kerroilla täyteen(95E) ja liikeenne on ollut rauhallista, tosin torvet soi enemmän kuin suomessa.
Ajaa uskalsin molemmilla kerroilla normaalisti ja vilkkua pitää uskaltaa käyttää ja tilaa ottaa sitä kautta.
Ps.Parasta mitä voi olla on hyvä kartanlukija eli minulla oli semmoinen ekalla kerralla ja tokalla ei ollut, eli jouduin pysäyttelemään ja katsomaan missä olen.
Hyvää matkaa.
Ps2.auto oli vaimon joten kysyi myös luovareita(+Vihreäkortti+rek.ote)

Olen käynyt kaikissa Baltian maissa omalla autolla useita kertoja ja ei kait tuo sen ihmeellisempää oo ollu ku Suomessakaan....

Viinat kannattaa ostaa SuperAlkosta joka sijaitsee Tallinan sataman D terminaalin läheisyydessä olevan huoltoaseman takana... hieman rähjäisen näköinen paikka, mutta saat ajaa auton vaikka ihan oven eteen pakataksesi ja muutenkin sen saat siihen lähelle parkkiin.

Yöpymisten aikana autot on olleet vartioiduilla tahi muuten vaan hotellien parkkipaikoilla, eikä kertaakaan ole mitään erikoista tapahtunut.

Tietysti kannattanee miettiä onko soittimen paneelit paikoillaan yms....

Tallinnassa nuo merekeskus yms.. ovat valitettavasti ainoastaan rihkamapuoteja ja väärennettyjen kamojen myyntipaikkoja, joissa myös taskuvarkaat viihtyvät, kun tuppaa aina olemaan sitä jengiä ihan kivasti aina.

vanhaan kaupunkiin kannattanee mennä jalan ja shoppailemaan siellä. Auton saa kätevästi parkkiin melkein merekeskusta vastapäätä, siellä vanhankaupungin laidalla. Siinä on lähes ilmmainen vartioitu parkki... Lyhyt matka melkein joka paikkaan...

Muita hauskoja paikkoja mitä tulee mieleen, niin "laulumäen" musiikkialue, jossa on monesti erilaisia tapahtumia ja näyttelyitä... Viimeksi oli Viron suurimman autolehden järjestämä tapahtuma, jossa oli silmän ilona tehokkaita moottorikäyttöisiä, sekä muutakin "silmäniloa"...

Näkymiä voipi käydä tutkailemassa sellasessa helvetin korkeessa tv/radiotornissa...

Piritan alueella on urheilutoimintaa jne...

Ja jos tarvetta on vaikkapa normaaliostoksille tahi rautakauppatavaralle, niin Tallinnastahan löytyy myös muutamia Prismoja sekä ihan kotimaisia K-rauta - kauppoja...

Valiikoimat näissä edellämainituissa on vaan huomattavasti suurempi kuin Suomessa ja halvemmalla ku saippua...

Vanhassa kapungissa on ihan kiva kemmertää itsensä sinne linnoituksen korkeille muureille, niin sieltäkin on ihan kivat näkymät ja samalla voipi hieman hahmotella kulkureittiä lintuperspektiivistä...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom