Aurinkoihottuma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja akki
  • Aloitettu Aloitettu

akki

From fitness to fatness
Ikä
46
Taas tulee ajankohtaiseksi tämäkin aihe, kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta ja pihalta ei malta pysyä poissa ei sitten millään. Eli vaivana siis aurinkoihottuma. Rinta reagoi pahiten, sitten käsivarret ja olkapäät. Tarpeeksi kun auringossa makoilee, tulee näppyjä myös vatsaan ja jalkoihin :(

Onkos muilla kokemuksia samasta aiheesta ja oletteko löytäneet hyviä tuotteita tai muita kikkoja joilla asiaa voisi helpottaa? Itselläni auttaa jonkin verran BizBuinin "allergy in sun"-aurinkovoide, mutta sekään ei ihan kokonaan näppyjen tuloa estä. Vaiva nyt sinäänsä ei ole muuta kuin esteettinen, mitä nyt pientä kutinaa aina tulee...Mutta ärsyttävä vaiva silti.

Rusketun kuitenkin suht hyvin ja pystyn olemaan auringossa pitkiäkin aikoja palamatta, näpyt vaan ilmaantuu, etenkin alkukesällä. Ja tätä vaivaa on ollut nyt vasta muutamana kesänä..johtuukohan jostain otsonikerroksesta vai mistä herkistymisestä sitten...Keväällä siitepölyt, kesällä aurinko, kohta oikeesti saa muuttaa pohjoisnavalle :D

Minulla on ainakin auttanut, kun aloitan keväällä syömään beetakaroteenia. Ei ole enään tullut aurinkoihottumaa ja rusketunkin paremmin.

Mulla on ollu todella pahaa aurinkoihottumaa jo muutama vuosi ja nyt kk sitten aloitin syömään beetakaroteenia eikä o tullu enää mitää näppylöitä,aivan loistavaa :hyper:
Ja ruskettuukin paljon paremmin ja tasaisemmin :)

Mä kokeilin viime kesänä luontaistuotekaupasta beetakaroteenia ja eipä tullu koko kesänä aurinkoihottumaa! Harmi vaan etten muista minkä merkkistä. Nyt ostin sitten Multikarosin nimistä ja syönyt olen viime viikosta. Ei ainakaan vielä merkkiäkään aurinkoihottumasta.

Kiitos tähänastisista vastauksista :) Pitääpä mennä tänään luontaistuotekauppaan hankkimaan tuota karoteenia..Toivottavasti se vaan auttaa näin "kesken" kesän, kun näppyjä on jo ilmaantunut...

Tietääkseni aurinkoihottumaan/allergiaan on kaksi ennaltaehkäisevää hoitokeinoa. Toinen on jo mainittu betacaroten ja toinen SUP-valohoito.

Ainahan luontaistuotekaupoista saatavia bc-tabuja voi kokeilla mutta niiden bc pitoisuudet ovat aika pienet. Yliopiston apteekki valmistaa Bc-tabletteja joita saatavilla receptillä. Yhdessä tabussa 20mg ja niitä otettava 2-3 jotta saisi tarvittavan määrän.

Valohoitoa voi kokeilla ennaltaehkäisevänä siedätyshoitona joka aloitetaan viim helmi-maaliskuussa(lääkärin lähetteellä). Suht aikaavievää (3*viikko) mutta samalla siedätys ajatuksella voi kokeilla alkukesästä itsekkin eli oleskelee aina alussa ihan lyhyitä jaksoja auringossa ja vähitellen totuttelee ihoa. Tietysti tälläinen vaatii kärsivällisyyttä ja voi suomen vaihtelevassa kesässä olla aika hankalaa. Ei siis kannata täysin suojata pahimpia kohtia vaatteilla (näin minä aikaisemmin tein) ja sitten aurinko tulee shokkina näille ihoalueille.

Lisäksi vielä kunnon aurinkorasvat korkeilla suojakertoimilla (molemmat UVA&UVB). Näitä kannattaa käyttää pahimmilla alueilla koko kesän. Eucerin, Sun Allergy Protection 25 on itselläni käytössä ja hyväksi havaittu. Nivealla on joku uusi jota olen kuullut kehuttavan, joku Instant ja 30 suoj. kertoimella.

Mulla auttaa jos käyn keväällä ennen rantsukelien alkua 2-4 kertaa solariumissa (en muuten käy ollenkaan). Sen jälkeen saattaa mennä jopa koko kesä, ettei tule ollenkaan ihottumaa. :) Oon myös huomannut, että mulla ihottuma pahenee heti, jos en heti rannalla tullessani pese aurinkorasvoja pois tai jos pidän koruja esim. kaulassa.

Nyt "onneksi" työt pitää huolen, etten pääse altistumaan liikoja auringolle.... :jahas:

Raahaan vanhaa ylös...

Kärsin näyttävästi (luultavasti ensimmäistä kertaa) aurinkoihottumasta, pakkasi iholle välille ranteet-"hauis" heti auringon ilmestyttyä useammin viime viikon jälkeen. Kävin solariumissa (10 min), tämän jälkeen hetki auringossa ja helvetti pääsi irti. Nyt lämpöä on pihalla niin paljon, että ilman hihatonta on vaikea olla.

Tässä vaiheessa taitaa olla karoteenit myöhäinen ratkaisu, lähinnä pyydän vinkkiä kutinan kanssa? Ihottuma kutiaa PIRUSTI, eikä perinteiset ihottuma -jne. rasvat auta mihinkään. Sama auringonpolttamaa hoitavien kanssa, tässä nyt ei polttaminen olekaan kyseessä.

Millä eroon kutinasta, ettei tarvitse kaluta kohta käsivarsiensa luita?

Mullakin tulee joskus aurinkoihottumaa, kun ensimmäisiä kertoja kesästä ottaa aurinkoa, ja enimmäkseen sitä tulee kaulalle ja decoltee-alueelle. Mutta kun iho pikkuhiljaa tottuu aurinkoon ja saa hieman rusketusta, niin aurinkoihottuman ilmestyminen loppuu tykkänään. Eli kun aluksi ottaa maltillisesti aurinkoa ja iho tottuu siihen, ei aurinkoihottumaa enää myöhemmin ainakaan mulla ilmene. Aloe veran sanotaan kyllä auttavan aurinkoihottumaan, mutta tehokkaampaa on varmasti kuitenkin apteekista saatava aurinkoihottumasta kärsiville suunniteltu Eucerinin aurinkovoide Allergy Protection Cream-Gel, jossa suojakerroin on 25. Kutinaan puolestaan auttaa kortisonivoide.

Oonpa sitten melkein muistanu syödä talvella tuota karoteenia :D

Toistaiseksi ei oo ehtinyt pahemmin biitsillä makoilemaan, mutta ihottumaa ei ainakaan vielä ole lyhyiden aurinkosessioiden jälkeen tullut. Viikonloppuna kunnon testaus, jos kelit jatkuu tällaisina. Katsotaan miten näppyläisenä sitten tullaan Pyynikiltä kotiin :rolleyes:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Louis Widmer gel solaire on kanssa hyvä aurinkosuoja, apteekista saa. Geelipohjaset suojat on ns. rasvoja/voiteita parempia kun ne ei ala "kiehumaan" ihon pinnalla, toisin kuin rasvat/voiteet.

Merivesi tuo helpotusta kutinaan mut jos nyt ei mereen pääse ni saman asian ajaa suolavesikääreet. Kortisonivoide auttaa kanssa.

Apteekissa myydään myös Eucerinin sun sensitive skin- tuotesarjan aurinkorasvoja. Toimivat minulla jopa Karibian auringossa:rock:

Maksavat jonkin verran mutta ovat todella kestäviä, en lisännyt uinnin jälkeen ja silti ihottuma pysyi poissa. Ja normaalisti kärsin todella pahasta aurinkoihottumasta.

family_sun.jpg

Mistähän johtuu, ettei penskana ollut koskaan aurinkoihottumaa vaikka päivät pitkät hillui auringossa ja taatusti paloi monta kertaa (tervetuloa ihosyöpä)? Kun taas nyt vanhempana sitä tulee aina alkukesästä, vaikkei ole edes palanut (niinkun varsinaisesti, kai tuo liiasta auringosta kertoo kuitenkin). Todella ärsyttävä vaiva! Kiva kulkee kesätopeissa kun näyttää suunnileen spitaaliselta :D

Jaa... perin minäkin isältäni ryjäläjän lisäksi myös lievän aurinkoihottuman - vieläpä molemmat näin "vanhoilla päivilläni."

No, koska vanha koira ei uusia temppuja opi, enkä koskaan ole ollut mikään intohimoinen auringonjahtaaja, olen vain tyynen rauhallisesti käristynyt ja kutissut. Raapiminen on taivaallista :rolleyes:, enkä mitään helevatan aurinkorasvoja kyllä ala lotraamaan :evil:. Toisaalta, enpä kyllä edes haaveile solariumiin menosta!

Näyttää onneksi siltä, että tämä riesa kestää vain muutaman viikon joka kesä eli siedätyshoito auttaa. Samoin kuumat suihkut. Kummallista muuten, ettei tänä vuonna ole jaloissa ollut näppylän näppylää - viimekesänä sitäkin enemmän: onkohan tällainen kausivaihtelu ihan normaalia?

Apteekissa myydään myös Eucerinin sun sensitive skin- tuotesarjan aurinkorasvoja. Toimivat minulla jopa Karibian auringossa:rock:

Maksavat jonkin verran mutta ovat todella kestäviä, en lisännyt uinnin jälkeen ja silti ihottuma pysyi poissa. Ja normaalisti kärsin todella pahasta aurinkoihottumasta.

Kiitos vinkistä :thumbs: Menenpäs kohta apteekin kautta rannalle. Eilisen paistattelun tuloksena näppyläiset käsivarret ja olkapäät. Ihmeen äkkiä näpyt onneksi katosi, eivätkä kutisseet...Mut toivotaan että Eucerin auttaa mullakin :)

Aurinkoihottumaan en apua lupaa, mutta kannattaa ehkä siihenkin kokeilla Imedeenin tan optimizer -kapseleita. Olen näitä popsinut pari kertaa ennen etelän matkaa, enkä ole palanut, vaikka yleensä etelässä ainakin kerran nahka kärtsähtää. Ja rusketuskin tartuu paljon vauhdikkaammin kuin ilman näitä.

Eucerin testattu jussina ja :eek:, se oikeesti toimii!!!!! Että suurkiitos vinkistä!! :worship: Ei näpyn näppyä niissä paikoissa, mihin rasvaa laitoin. Taitaa jonkin verran blokata rusketustakin (vaikka eihän noiden pitäisi), mutta pääasia ettei näppyjä tule! Huipputuote!!

Jeah, taas ollaan iloisesti voiton puolella. Mutta sangen omituisella tavalla...

Koeluontoisesti vetäisin lyhyemmät shortsit jalkaan, eikä näpyn näppyä, vaikka kyseiset jalanosat eivät ole aurinkoa ainakaan viiteentoista vuoteen nähneet. Mitäs tämä oikein on olevinaan, eihän se nahka voi vaatteet päällä aurinkoon tottua?

Tämän jos joku vielä joskus selittäisi, miksi ihmeessä alkukesä on yhtä syyhyä vaikka samoja paikkoja olen ennenkin valotellut, mutta näin loppukesällä sitä sitten saapi rypeä auringossa mielin määrin?

Vaikka iloinenhan tässä kai pitäisi olla, kun ei tarvitse varjossa villapaita päällä lusmuilla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom