Aterioiden energiamäärät koko päivään verrattuna

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Hippa
  • Aloitettu Aloitettu
Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%

Hippa

Okkapukku.
VIP
Moikka

Koitin löytää searchilla, mutta en onnistunut..

Kuinka pitäisi jakaa kalorit eri aterioille? Erityisesti kiinnostaisi aamiaisen osa, mutta muutkin ateriat kiinnostaa.

Vastauksia saa kertoa myös prosentteina :)

Zone-sarja -42%
SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Hauska topic. Pähkäilin tätä itsekin tuossa jokin aika sitten. Mulla menee suunnilleen näin:

Treenipäivä:
AP: 25%
AT1: 15%
VP: 10%
Palautus: 15%
AT2: 25%
IP: 10%

Jos treenaan myöhään, niin yleensä yhdistän ateria2:n ja iltapalan. Tulee vähän isompi satsi, mutta ei se näin dieetillä ollessa kovin paljon ruokaa kuitenkaan ole. ;)

Lepopäivänä menee suunnilleen näin:
AP: 30%
AT1: 20%
VP: 15%
AT2: 25%
IP: 10%

Lepopäivinä vaihdan välillä tuon AT2:n lounaaksi ja AT1:n päivälliseksi, jolloin hiilarit tulee pääosin aamuun ja keskipäivälle.

Faidra, mikä on sun ateriaväli, jos syöt 5 ateriaa päivässä?

Mulle tulee väkisinkin 6, jos syön 3 tunnin välein.

Lepopäivänä tulee pidemmät välit, joku 4h. Tuskaa, en suosittele. Syö ihmeessä joka 3. tunti jos voit. Mulle vaan valmentaja ohjeisti tällä kertaa näin joten pakko vaan kärvistellä. Jos oon herännyt superaikaisin (viideltä lenkille) niin sillon kyllä väkisinkin tulee syötyä joku minivälipala jossain pidemmässä välissä, esim. kaksi valkuaista vaahdotettuna.

Tärkeintä mun mielestä on se, että aamupala ja treenin jälkeinen ateria on isoja ja niille tulee hyvin hiilaria.

Heips, nostan tätä ylöspäin sillä ois yks kyssäri.

Mulla on työtilanne vähän hankala syömisten kannalta. Pitäis kuitenkin syödä se 4-8 (palkkari inc.) ateriaa/päivä ja saada se ~30g protua/ateria. Onkelma onkin se että kun nukun yöunenikin kahdessa osassa, kahden eri duunin välissä ni suurinosa ajasta kuluu juurikin töissä tai nukkuessa.

Kun siihen ymppää salin ni aika haipakkaa saa painaa. Kysymys onkin siis että miten tämmöseen päivään sais järkevästi noi ateriat? Koska on "iltapalan" aika ja koska "aamupalan" ja kääk, tarttisin vähän organisointi apua kun tuntuu että' tää on ihan mahdotonta.

Hassua, kun tuntuu eläis joka päivän tavallaan kahteen kertaan kun on kaks herätystä ja kaks nukkumaanmenoa jne. :D.

-edit- saikohan tästä nyt kukaan mitään selvää?
Selvennetään viä että oon kesätöissä (loppuu 10.9. näillä näkymin) Seppälässä ja vuorot alkaa 10.15.-15.15 riippuen päivästä ja loppuvat aina 19.15-19.30 välillä kassojen laskennan jälkeen.

Siitä sitten pitäis saada unta muutama tunti ennen toista duunia, joka on yöllä tehtävää varhaisjakelua. Pari tuntia kestää alkaen 02.00-03.00 välillä ja loppuu 04-06 välillä riippuen vähän lehtien paksuudesta ja jaettavien talouksien määrästä ja muusta shitistä. Tän jälkeen taas unta (ekat eivät millään riitä!) siihen asti kun Seppälän vuoro taas alkaa. Jossain välissä treenit, yleensä siis Seppälän jälkeen.

Niin ja taukoja päiväduunissa ei liiemmilti ole. Jos duuni alkaa 11.15 ni sillon on 30min ruokkis + 2x12min tauko. Jos taas vähn myöhemmin, mutta kuitenkin ennen 13.15 on taukoja 2x12min, ja lyhyemmissä päivissä vaan se 1x12min. Jakohommassa saa syödä koska haluaa, tietysti se pidentää työaikaa vähän, mutta kukaan ei sitä vahdi.

ZannaZ, minulla on samanlainen taukotilanne päivätyöni kanssa, eli ruokatunti 30min ja kahvitauot päälle, ja niiden kahvituntien venyttämistä ei hyvällä katsota (EDIT: mikä on tietenkin ihan ymmärrettävää). Itse olen ratkaissut asian ottamalla kahvituntievääksi usein rahkaa, jogurttia tms. helposti ja nopeasti nieltävää, ehkä vielä pähkinöitä lisäksi, ja lounastunnilla sitten syön isomman ruoan.

Eihän tuosta läheskään aina sitä 30 grammaa proteiinia ateriaa kohti tule, mutta so not, kunhan proden määrä päivätasolla on keskimäärin riittävä.

Tuosta taukojen määrästä/pituudesta vielä sen verran, että tuo puolentunnin lounas + kahvitauot taitaa olla aika lailla standardi melko lailla kaikilla aloilla (tosin joillakuilla lounastauko saattaa olla tunninkin mittainen).

ZannaZ sanoi:

Mä aloin pähkäilemään tilannettasi, ja tulin seuraavaan ruokaehdotelmaan.

Aloitetaas ennen lehdenjakoa syömästäsi ruuasta (ennen klo 02-03) kun sun vuorokausirytmissä on vaikea aloittaa normaalin aamupalan ajankohdasta.

Ateria 1 (ennen klo 02/03)
Suurehko ateria, joka sisältää pääasiassa hiilaria ja proteiinia, koska kulutat paljon jakokeikalla. Tämä voisi vastata oikeastaan normaalia aamupalaa, joten esim puuroa, raejuustoa, hedelmää, vaikka pari leipääkin.

[Lehtienjakoa ja hikoilua]

Välipala 1 (04-06 jälkeen)
Jotain pientä ja ehdotukseni olis koostumukseltaan proteiini-rasva painotteinen. Esim kourallinen manteleita/pähkinöitä ja porkkana.

[Zzzz]

Ateria 2 (klo 10-15 välisenä aikana. Aika pitkä väli, joten joudut kyllä vähän muuttelemaan tätä vuorojen mukaan)
Taas suht. suurehko ateria, voidaan nimittää vaikkapa lounaaksi. Riisiä, tunaa, kasvispuolta lisukkeeksi olisi bodyateriaehdotukseni ;) .

[Seppälän vuoro alkaa. (klo 10-15)]

Välipala 2 (n. 3h edellisen aterian jälkeen)
Riippuen päivän pituudesta enemmän tai vähemmän sapuskaa. Mun mielestä tämä ateria voisi olla proteiini-rasvapainotteinen, tyyliin rahkaa+rkl öljyä. Ainakaan itse en tarvitse

[Töiden jälkeen salille. Jos ateriaväli on jäämässä todella pitkäksi, syö vaikka vähän jotain ennen salia. Itse ottasin vähän [15g] heraa ennen.]

[Palautusjuoma]

Ateria 3
Hiilari-proteiiniateria. Vaikka tonnikalaleipiä [tom. pyrettä, vähän vähärasvaista juustoa ja pitsamaustetta päällä :kuola:] ja paljon kasviksia.

[Zzzz seuraavaan ateriaan asti->alkaa alusta]

Tällaseen tulokseen mä tosiaan tulin. Tykkään itse jossain määrin erotella proteiini+hiilari- ja proteiini+rasva- ateriat ja tällä ehdotuksella tulisi pari proteiini-rasva ateriaakin, joka on mielessäni muodotunut minimi. Miltäs näyttää sun korvaan?

Ex-Tavis sanoi:
Mä aloin pähkäilemään tilannettasi, ja tulin seuraavaan ruokaehdotelmaan...

Oi, kiitos sisko-rakas :love:. Kuulostaa oikein hyvältä. Ootan jo että pääsen toteuttamaan tätä :drool:.

Ex-Tavis sanoi:
...
Tällaseen tulokseen mä tosiaan tulin. Tykkään itse jossain määrin erotella proteiini+hiilari- ja proteiini+rasva- ateriat ja tällä ehdotuksella tulisi pari proteiini-rasva ateriaakin, joka on mielessäni muodotunut minimi. Miltäs näyttää sun korvaan?

Joo, sä oot semmonen ruokailutaiteen maisteri että kyllä sun opeilla pitäis perää olla ja tulosta syntyä :). Taidan taipua kokeilemaan tota sun mainitsemaa erottelua, vois olla hyvästki. Ennen kun en ole sitä tehnyt.

LOL @ näyttää sun korvaan... Joo korva näyttää hyvältä ja näyttää mun korvaankin hyvältä. :lol2:

Hyvä jos kuulosti hyvältä!

LOL @ näyttää sun korvaan... Joo korva näyttää hyvältä ja näyttää mun korvaankin hyvältä. :lol2:

Mun suomen kielessä on "hieman" parantamisen varaa. :lol2: :lol2:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%

Latest posts

Back
Ylös Bottom