Vastaa viestiketjuun

Itse olen suosinut 100% velkavipuja, ja en ole perustanut hommaa arvonnousuun mutta toki se arvonnousu on positiivista kermaa valmiiksi hyvän kakun päälle, ja mahdollistaa myös tiheämmän oston vipua käyttäen. Jos kohde ostetaan entisiin pääomiin kiinnittäen, ja sekä lyhennys, korko että vastike hoituu vuokratulolla niin kakku mielestäni hyvä vaikkei arvonnousua olisikaan näköpiirissä. Vaikea edes laskea tuotto% jos rahaa ei ole käytetty kuviossa ja silti ajan kuluessa varallisuus kasvaa.

Kyllähän nousuvaiheissa voi tehdä nopeasti rahaa jos strategia on sekoitus asuntosijoittamista ja asuntokauppaa ja jos velkaa on paljon pelissä niin voi olla tässä nykyses suhdanteessa fiksua myydä osa voitollisesti pois kuten teit. Olen sattuneista syistä myynyt itsekkin takavuosina.

Yleisesti ottaen jos malttia, ja ei halua niin paljon riskeerata, sekä tilantees sallii, niin ostais vaan aina kun pystyy eikä myisi lainkaan, ja antais vuosikymmenten kulua, aika on ystävä ja jokatapauksessa se aika kuluu niin mukava jos näitä virityksiä ollut päällä. Tältä pohjalta ei niin väliä, vaikka välillä jonkun kohteen arvo kävis jopa miinuksella. Kyllä ne silti hiukan yleensä nousee kun aika kuluu tarpeeks.

Itsellä yks asunto juuri muuttuu velattomaks ja vaikkei arvo ole juuri noussut, niin onhan se silti mukavaa kun se on ikäänkuin vaan muuttunut mun omaks ja samaa ilmiöö kuulostaa sullakin tapahtuneen ja liekö lisäksi arvonnousuakin mukana sulla :)

Jotkuthan on tuota vivutusta käyttänyt tosi massiivisesti, ja tehny onnistuneen kuvion siten että lopuks esim 50 veenä myyneet niin monta asuntoa pois että päässeet kaikista veloista. Joku noususuhdanne jos osunut kohdilleen ja lisäks lyöty omaakin rahaa peliin kokoajan, niin voinut olla 15 vuoden projekti ja esim 10 velatonta yksiöö lopuks tai enempikin. Sulla ihan hyvä toi kolme yksiöö velatonna, kun muistaakseni et niin mahdottoman pitkään tota kuvioo touhunnu?

En ole hetkeen itse ostanut, ja pienimuotoises vaihees mun salkku ollu viimevuodet, mutta mahdollisesti ensvuonna ostan taas, oli sitten näkymät mitä vaan. Nytkin ostofiilis päällä, mutta ei onnistu vielä.

Mutta summasummarum, oma näkemys yleisestiottaen se että pitkäjänteisesti vaan vuokraluukkujen kanssa, sillon ehtii mennä moneen kertaan markkinat ylös ja alas ja pääomat silti kasvaa ja potti lopulta kohdillaan. Mutta kun kaikki ei mene kuin Stromsöössä, niin enpä itsekkään ihan ole tuossa ihanteessa pysynyt. Voi tulla muilta sektoreilta elämässä taloudellista haastetta, tai terveyden suhteen tms, tai tarvii vaikka ostaa/rakentaa omaa taloa jne, niin strategia voi muuttua.

Mihin maitojunaa käytetään?
Back
Ylös Bottom