Asunnon alivuokraus kaverille

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miikka-
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
20.12.2008
Viestejä
323
Oletetaan tilanne, että olen työssäkäyvä opiskelija, joka asuu vuokra-asunnossa. Maksan vuokraa 500€ kuussa ja saan KELAlta 350€ opintorahaa ja asumislisää kuussa. Oletetaan myös, että alivuokraisin puolet vuokraamastani asunnosta kaverille hintaan 250€ kuukaudessa. Kaveri ei ole kokopäiväisesti töissä vaan viikonloppuisin ja silloin tällöin viikolla ja täten oikeutettu myös KELAn tukiin.

kysymys 1: Saisisnko edelleen kuvailemassani tilanteessa saman 350€ KELAlta opintotukea ja asumislisää vai laskettaisiinko minulle uusi tuki 250€ mukaan?

Kysymys 2: Onko kaverini mahdollista saada jotain tukea vaikka saan itse jo opintotuen asumislisää asuntoon?

Kysymys 3: Tässä täysin hypöteettisessa tilanteessa muuttaisiko se jotenkin asiaa jos tämä kaveri sattuisikin olemaan tyttöystäväni? :pano:

kysymys 4: Jos vain tekisimme akan kanssa yhteisen vuokrasopimuksen johon molempien nimet alle niin millaisia tukia sitten saisimme? :)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mistään en mitään tiedä mutta jos kyseessä on daami ja olet mies niin ainakin muinoin Kelaan sai aikamoiset selvitykset tehdä, ettei kyseessä ole avoliitto. Käytännössä siis pitivät sitä automaattisesti avoliittona ja käsittelivät tuet yms. sen mukaan.
 
Jos kyseessä on samaa sukupuolta oleva kaveri (kimppakämppä on yleinen asumismuoto opiskelijoilla), niin Kela hyväksyisi sinun osuudeksesi 50% vuokrasta. Jos kyseessä on vastakkainen sukupuoli, niin luultavasti aika hanakasti tulkitsevat asian avoliitoksi, mikä saattaa vaikuttaa tuen määrään.
 
Asumislisään oikeuttavia asumismenoja ei huomioida 252 euroa ylittävältä osuudelta. Tämän puolesta on se ja sama onko vuokra 250e vai 500e.
 
-Lauri- sanoi:
Asumislisään oikeuttavia asumismenoja ei huomioida 252 euroa ylittävältä osuudelta. Tämän puolesta on se ja sama onko vuokra 250e vai 500e.

Summasummarum. Kannattaa ottaa se toinen siihen asumaan vaikka pelkästään paperilla, kun se ei sun tukia laske yhtään, mutta se toinen saa kanssa asumistukea. :)
 
Back
Ylös Bottom