Astmaatikkoja?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Leona
  • Aloitettu Aloitettu
Onkos meissä punttimimmeissä paljonkin astmaatikkoja? Mistä oireenne tulevat ja vaikuttavatko ne mitenkään treeniin?

Minulla on (rasitus)astma joka on ollut merkittävä syy siihen, että olen hurahtanut salitreeniin (ei kovaa hengästymistä eikä siten astmakohtausta). Kymmenisen vuotta vältin kaikkea hengästymistä vaativaa liikuntaa kunnes joitakin vuosia sitten aloitin hiljalleen parantamaan kuntoani ja hapenottokykyäni ja nyttemmin astma on ollut lähes oireeton, toki lääkitystä tarvitsen jatkuvasti. Tänä keväänä kuitenkin olen kärsinyt jostain syystä pahemmmista oireista, tiedä sitten onko siitepölyallergioilla osuutensa tähän. Eli punttitreeniin astma ei vaikuta mutta tietysti aerobiseen treeniin erityisesti kylmällä ilmalla vaikuttaa jonkin verran.

Tämä astmajuttu tuli mieleeni lueskellessani tätä kutrin sivuilta löytyvää artikkelia, jossa sanottiin aamuaerobisesta ja astmasta seuraavaa:
Jos sinulla on astma, älä tee aamuaerobista, sillä se saattaa pahentaa oireita ja johtaa "yöastmaa" (noctural asthma) aamulla.
Mitä mieltä olette tuosta, pitäisikö aamuaerobista tosiaan välttää?

köh..

Täällä yksi astmaatikko, jolla tauti on tosin ollut oireeton jo 10 vuotta. Iski aikoinaan kissa-allergian aiheuttaman jatkuvan keuhkoputkentulehduksen jälkiseuraamuksena..

Nykyään siis en tarvi mitään piippuja eikä mitään ongelmia ole treenatessa. Ainoastaan jos pitää oleskella pidempään kissa- tai koirakylässä niin sitten menee putket tukkoon.

En osaa sanoa tohon aamuaerobiseen..Silloin kun mulla oli astma pahana päällä niin ei kyllä tehnyt mieli lenkkeillä ollenkaan.

Itselläni oli pienenä paha astma ("asuin" sairaalassa), nykyisin ei mitään oireita. Sitten siskolla on edelleenkin ja silti se harrastaa paljon aerobista, aina vaan astmapiippu mukana. Lähes joka kerta, kun on yli puoli tuntia kestävä liikuntasuoritus, niin piippua tarvitaan ja tästä huolimatta harrastaa myös kilpaurheilua. Ei se ainakaan ole puhunut, että aamulla liikkuminen olisi pahempaa kuin muina aikoina.

Mitäkähän tuo "yöastma" tarkoittaa? Olisi hyvä tietää se ennenkuin voi sanoa tuohon oikeestaan yhtään mitään. Tarkoittaakohan se sitä, että keuhkoputket supistuu herkemmin yön aikana?

Jos on lääkitys kohdallaan en usko, että aamuaerobisesta on mitään haittaa.

Fuoco:

Totta puhuakseni en tiedä minäkään :confused: Vähän toivoin, että joku täällä olisi tiennyt asiasta jotain... Laitoin tämän keskustelun myös tuonne treeni ja ravinto -palstalle.

Luulisi kuitenkin, että asia on noin kuin sanoit. Ja onhan se varmaan myös niin, että kokeilemalla tämänkin asian selvittää.

"Yöastmalla" on varmaankin tarkoitettu astmaatikolle tyypillistä taipumusta aamuyön hengenahdistukseen ja yskään, jotka monasti ovat astman ensioireita eli päivällä on ihan hyvä olla, mutta yöt/aamut on vaikeita.

Itselläni on myös astma eikä se ole hyvässä hoitotasapainossa ollessaan koskaan häirinny liikuntasuorituksiani (juoksua, pyöräilyä, rullaluistelua). Jos käyttää lääkkeitä ja tauti on hyvässä tasapainossa, niin en näkisi mitään syytä, miksei aamuaerobista voisi harrastaa (tämä siis mun henk.koht. mielipide). Tämä tosiaan edellyttää, että kaikki on kunnossa ja kaikkihan ei ole kunnossa, jos aamuisin on epämukava olo, hengitys vinkuu, on limainen ja/tai yöllä herää hengenahdistukseen tai yskään.

Mulla on myös kohtauslääkettä, mutten ole joutunut sitä kayttämään aikoihin, koska peruslääkitys on onnistuttu saamaan kuntoon. Mulle ei oireita tule, ellen mene kissojen tai koirien lähelle.

Piti tuohon vielä lisäillä, että liikunta on astmaatikoille elintärkeää. Muistan kun itselleni joskus lapsena sanottiin, ettei saa riehua, kun on astma. Mutta tosiasiassahan liikunta ja hengästyminen parantavat hapenottokykyä, joka taas on meille kaikille (eritoten astmaatikoille) tärkeä juttu. Kun ikää tulee lisää keuhkokapasiteettikin alkaa pikkuhiljaa huononemaan. Jos astmaatikko ei ole hoitanut hengityselimistöään kuntoon nuoremmalla iällä, voipi tulla sen astman kanssa sitten vanhempana ongelmia, ja vanhempana kunnon kohottaminen ja uusien elämäntapojen opiskelu on aina hankalampaa. Eli tässäkin asiassa on nuorena se vitsa väännettävä. Vähän sama juttu, kuin painon pudotuksen kanssa, nuorempana helpompaa, vanhempana aineenvaihdunnan hidastuttua himpun verran hankalampaa ja työläämpää.

Joo mullekin sanottiin pienenä, ettei pitäisi harrastaa rasittavaa liikuntaa tuon astman takia: niinpä en sitten harrastanut mitään liikuntaa. Ja sen kyllä huomaa, aerobinen kunto on aina ollut ihan surkea. Myös keuhkojen tilavuus on tosi pieni, jotain 2 litraa: olisi varmaan isompi, jos olisin pienenä liikkunut enemmän.

astma

Mulla oli kans pienenä pahakin astma, mutta se parani tuossa murkkuiän myötä lähes kokonaan. Nyt tarvin kohtauslääkettä vain kissojen lähellä. Päivittäinen lääkitys mulla kyllä on, pienin mahdollinen milligrammamäärä vaikuttavaa ainetta, ja sekin tuntuu ihan turhalta ennaltaehkäistä mitään jos vain pari kertaa vuodessa tarvii oikeasti.
Lääkäri käski mun juosta että keuhkot kehittyy, ja rinta-hartia alue pitää pitää liikkuvana keppijumpalla.
En oo huomannu mitään haittaa aamuaerobisella, pikemminkin päinvastoin, silloin on helppo hengittää. Tietysti rasitusastma on eri asia. Ei muuta ku tsemiä kaikille astmaatikoille, liikkumaan vaan!

Rasitusastmani puhkesi/todettiin about yksitoistavuotiaana ja silloin oli jo niin kauheita kokemuksia liikunnan aiheuttamista kohtauksista, että vältin lopulta kaikkea hengästymistä vuosia. Pitkään luulin, että en koskaan pystyisi esimerkiksi juoksemaan sataa metriä pidemmälle ilman kohtusta, mutta niin vaan nykyisin pystyn hölkkäilemäänkin lenkillä ilman ylitsepääsemättömiä ongelmia. Minulle lääkärit kyllä taisivat silloin sanoa, että pitäisi liikuntaa harrastaa, mutta siitä ei vain tuntunut tulevan mitään joten muutuin lopulta sohvaperunaksi. Kunnon kohottaminen oli/on hidas prosessi mutta ehdottomasti hyödyllinen kaikin puolin - eli tottahan se on, että liikunta on astmaatikoille erityisen tärkeää ja kyllä se vanhemmallakin(?) iällä onneksi onnistuu :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom