Asiaa intervallitreenin hyödyllisyydestä

Kun tuossa aikaisemmin puhuttiin vain HIIT-tyyppisestä intervallitreenistä, haluaisin enemmän kuulla porukoilta kommentteja kaikentyyppisestä intervallitreenaamisesta. Eli jotenkin asia on vapaa intervallitreenin osa-alueelle. Olisi mielenkiintoista nähdä toisten intervallitreenejä ja kuinka he tekevät kovempia intervalleja ja hiukan löysempiä intervalleja. Miten porukka hahmoittaa intervallit jne. Hahmoitatko itse urheilussa intervalli ja kestävyys osa-alueet?
Tuossa aikaisemmin puhuttiin myös ettei pohjaa voisi rakentaa peruskunnolle(tarkennusta sitten pyydän jokaisen lajin peruskuntoon) intervallitreeneillä. Pystyykö joku kertomaan peruskunnon rakennuksesta intervallitreeneillä?

Itse olen nykyisin aloittamassa punttisalitreenaamista neljä-jakoisella ohjelmalla. Treenaan siinä samassa intervalleja kun jaksan. Jos minulla on huono päivä, vedän löysempää ja sillain. Pidän intervallitreenaamisesta tällä hetkellä mieluiten kunto-pyörän päällä, koska siinä voi kehittää kuntoa parhaiten. Kuitenkin olen kokeillut lämmittelyssä säkinhakkaamista intervallityyppisesti toimivana.

Monesti punttisalitreenin aloituksena treenaan lämpöä intervalliatyyppisesti nousten isompiin vastuksiin kuntopyörällä. Sama tapahtuu hieman toisinpäin lopettaessani treeniä. Tietty filosofiani sanoo, "parempi aloittaa treeni, niinkuin treenataan kunnolla". Punttisali treeni on pitkälti intervallityyppistä ja jos hakkaisin löysällä pelkästään fillaria lihakseni olisivat aloittaessa punttitreeniä, "mikä vekotin tämä on?". Eli 5-10 minuutissa korotan vastusta fillarissa intervallisykleillä, kunnes tiedän olevani tarpeeksi lämmin. Syklit pysyvät kuitenkin punttitreenin ollessa lämmitäväni, koska todellinen treeni on salin puolella.

Tänään vedin vedin yhden intervallitreenin, joka sitten olisi se kunnon HIIT-tyyppinen:

19minuuttia fillarointi = 5 minsaa lämmittelyä + 3 sykliä(= 1*minsaa täysillä(anaerobinen) + 2*minsaaPeruskuntoa(aerobinen)) +5 minsaa lopettelua

Aloituksessa ja lopetuksessa molemmissa nostin tehoa pikkuhiljaa intervallisykli tyylillä.

Yeps. Sana on vapaa. Laitoin hieman alkuun omia kokemuksia ja sellaisia. Toivon mieluiten, että juttu pysyy intervallitreeneissä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite olen nyt cooperia varten treenannut intervallityyppisesti, siten että kilsan veto ja siten ajallisesti sama tai vähän pitempi palautus. Nopeus hieman tavoitevauhtia kovempi tai sama. Eli 03.52 on minun tavoitevauhti (3100m cooperissa), mutta nyt jo pitkää aikaa harjoitelleena alkaa juoksuajat menemään tuonne 03.30-40 puolelle.

Tämän lisäksi juoksen välillä myös 12-14 minuutin intervalleja hieman kisavauhtia hitaampaa jotta elimistö tottuu siihen happoon. Tai oikeastaan, että itsekin totun.

Intervallia kaksi tai kolme kertaa viikossa ja PK-harjoituksia se kolme. Yleensä 1,5h lenkkejä.

Ensi vuonna tavoitteena olisi juosta Helsinki City Marathon. Alle neljääntuntiin olisi hyvä.

"Peruskestävyyttä" (määräintervalli) 10x2min / 1min

Nopeuskestävyyttä (tehointervalli) 15x200m / 3min

Kovatehoista nopeuskestävyyttä (submaksimmalinen nopeuskestävyys harjoitus/intervalli) 2x3x300m / 8min / 12min

Olisin vielä kysellyt sellaisesta, että kun on jalkapäivä salilla, ja minun salille on matkaa noin 3km, onko järkevää vetää jonkinlaista HIIT settiä sinnepäin, ja esim. jollain 150 pulssilla rennosti hölkätä takaisin. Mielestäni bodybuilding.comissa taisi olla joku peruskestävyys-ohjelma, jossa oli 10min HIIT sessio jalkapäivän yhteydessä. Onko tuossa mitään järkeä?

Olisin vielä kysellyt sellaisesta, että kun on jalkapäivä salilla, ja minun salille on matkaa noin 3km, onko järkevää vetää jonkinlaista HIIT settiä sinnepäin, ja esim. jollain 150 pulssilla rennosti hölkätä takaisin. Mielestäni bodybuilding.comissa taisi olla joku peruskestävyys-ohjelma, jossa oli 10min HIIT sessio jalkapäivän yhteydessä. Onko tuossa mitään järkeä?

Itse tekisin vain kevyttä hölkkää molempiin suuntiin. Punttia ennen toi hölkkä toimii hyvänä verryttelynä, mutta jos innostuu vetämään vetoja, niin voi olla vähän veto poissa punttitreenissä. Kyllä ne vedot ehtii varmaan tehdä muulloinkin!?!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom