arvostelkaa ja kommentoikaa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fitness
  • Aloitettu Aloitettu
eli mulla on vaikeuksia tehdä2jakoinen ohjelma niin että sen kans jaksaa kunnolla tehdä.syy 2jakoisee se että haluan välttämättä kerran viikossa body pumpissa.
tällasen mä olen tällä hetkellä päätynyt pitkän mietinnän jälkeen
TIISTAI
jalat+pohkeet
selkä
hauis
KESKIVIIKKO
ojentajat
rinta
olkapäät
kyynärvarret
LAUANTAI
pumppi

MA,KE JA PE on vatsat.
välipäivinä on aerobista.

No arvostallaan sitten :) Ensimmäisenä tulee mieleen, että miksi nuo kaksi salitreeniä ovat peräkkäisinä päivinä? Jos ideana on treenata 2 kertaa viikossa niin mielestäni treenit olisi fiksumpaa sijoitella niin, että niiden väliin jää palautumispäiviä. Toki tuo pumppipäivä on myös tavallaan yksi salitreeni ja kai sitäkin ennen tarvitaan palautumispäiviä (en ole koskaan kokeillut pumppia, joten paha mennä sanomaan siitä mitään).

Mutta tuosta tiistain päivästä sanoisin sen verran, että aika raskaalta näyttää! Itse olen nyt parin viikon ajan joutunut treenaamaan kaksijakoisella ohjelmalla ja olen tehnyt ekana päivänä jalat ja selän ja toisena päivänä sitten loput. Tuo jalkojen ja selän treenaaminen samana päivänä on ollut kyllä tosi vaikeaa ja rankkaa enkä osaa kuvitella että jaksaisin vielä siihen päälle treenata hauikset. Toki jos heti seuraavana päivänä treenaat toisen kerran on ihan ymmärrettävää, että teet hauikset tuon ekan päivän yhteydessä kun ne kuitenkin selkätreenissä jonkin verran rasittuvat.

Kunnollisen kaksijakoisen ohjelman kehittäminen on minullekin ollut kyllä ongelmallista. Tuohon mainitsemaani jakoon päädyin lähinnä siksi, että jalat ja selkä saavat hiihtoinnostukseni myötä sen verran ärsykettä, että niiden treeni on vähän pakkokin ottaa toistaiseksi hiukan kevyemmin. Jos siis haluaisin treenata jalat ja selät niin kovaa kuin normaalisti teen niin en tosiaankaan tekisi niitä samana päivänä...

ne on peräkkäisinä päivinä six että palautumiset tulis salitreenin pumpin väliin tasapuolisesti.
pumpissa käydää siis koko kroppa läpi..

Yksi vaihtoehto voisi olla että, että ensimmäisellä kerralla treenataan jalat, hauikset, ojentajat ja toisella kerralla rinta, selkä ja olkapäät. Muistan jossain muussa treadissä lukeneeni sinun tämän hetkisen (?) ohjelman, jossa oli t-o-d-e-l-l-a paljon liikkeitä. Suosittelen keskittymään ainoastaan perusliikkeisiin - ja tekemään niitäkin kohtuudella.

Tiukkiksen tavoin mäkään en ymmärrä sun käyttämää treenijaksotusta. Toisekseen mikset voisi ajatella kolmijakoista ohjelmaa, jos kaksijakoisen tekeminen tuntuu vaikealta. Kyllä kolmijakoisellakin se BodyPump sinne mukaan mahtuu. Esim. punttitreenit ma, ke, pe ja lauantaina rennosti tehty BodyPump. Tai sitten voisi ajatella, että tekee kaksi viikkoa punttitreeniä ja viikon BodyPumpia. Nämä ovat vain minun ajatuksiani, ja sinä teet kuten parhaaksi katsot.

en halua jättää pumppia pois enkä myöskään tehdä sitä kevyesti joten perjantai salilla ei käy eikä torstaikaa ku ehtis tulee vain yksi päivä palautusta...sama juttu maanantain kanssa.palautusta ehtisi olee vain sunnuntai päivä.

Mitkä sun tavoitteet on ja kauan olet treenannut? Mäkin suosisin tota Sakaelin ehdottamaa punttitreeniä ja pumppia vuoro viikoin. Ehtii kroppa kunnolla palautumaan, eikä tarvi ottaa sitä pumppiakaan kevyesti. Mitä aerobista harrastat välipäivinä?

fitness sanoi:
en halua jättää pumppia pois enkä myöskään tehdä sitä kevyesti joten perjantai salilla ei käy eikä torstaikaa ku ehtis tulee vain yksi päivä palautusta...sama juttu maanantain kanssa.palautusta ehtisi olee vain sunnuntai päivä.

Sun kannattais nyt ihan tosissaan miettiä, mitä haluat saavuttaa treenilläsi. Jos ohjelmasi sisältää edelleen yhtä paljon liikkeitä kuin tuossa toisessa threadissa oli lueteltu, ei kannata odottaa kummoisia tuloksia ainakaan lihasten kasvussa.

Bodypump sopii hyvin kestävyystreeniksi, itselleni tehtiin tossa syksyllä peruskunto / lihaskestävyystreeniksi seuraavanlainen ohjelma:

Rinta, selkä, olkapäät, vatsat

Penkkipunnerrus 3 x 12 - 20
Pullover / vinop. 2 x 12 - 20
Ylätalja eteen 3 x 12 - 20
Yhden käden soutu 2 x 12 - 20
Pystypunnerrus 3 x 12 - 20
Vatsat koneessa 3 x 15 - 30
vinot vatsat 3 x 10 - 15

Jalat, kädet, alaselkä, vatsat

Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 2 x
Reiden koukistus 3 x
Loitonnus 2 x
Dippi 3 x
Hauiskääntö 3 x
Selän ojennus 3 x
+ vatsat

( toistot samat kuin ekassa päivässä )

Tämä ohjelma olisi pitänyt tehdä läpi 1 - 2 kertaa viikossa. Jos sen olisi tehnyt 2 kertaa läpi ( 4 treeniä ), olisi treenipäivät voineet olla esim. ma, ti, pe, la. Tai ma, ti, to, pe. Yksi vaihtoehto olisi tehdä tämä ohjelma kerran läpi ( ti, to ) ja laittaa pumppi lauantaille. Tällöinkin kroppa tulisi treenattua 2 x viikossa.

No, itsehän tiedät, mitä haluat. Jos tavoitteesi ovat kasvattaa lihasta, kannattanee siirtyä kolmijakoiseen ohjelmaan ja karsia hieman spinningejä sun muita pois viikko - ohjelmasta.

Minulla ei oikeastaan ole muuta sanottavaa, kuin se että kaikkea ei voi saada.

Ja yksi kysymys, miksi kukaan tekee vatsoja 3 päivänä viikossa ???

Viivi sanoi:
Ja yksi kysymys, miksi kukaan tekee vatsoja 3 päivänä viikossa ???

:nolo: Tällä hetkellä (toistaiseksi) minä teen, mutta taustalla onkin raskaus (jolloin oli jättimasu ja siellä iso vauveli) ja raskauden ja sektion seurauksena siis kuntouttelen vatsoja. Ne kyllä alkavat olemaan itseasiassa jo aikalailla pre-pregnancy voimissaan, ja muutenkin voimatasot on palautuneet lähes kaikissa lihasryhmissä ennalleen. -> treenimotivaatio on ihan katossa :hyper:

Mutta siis tuohon alkuperäiseen Viivin kysymykseen, eli jos vatsat treenaa tosiaan kunnolla, niin itse en kyllä pystyisi tekemään niitä kuin ehkä maksimissaan kaks kertaa viikossa. Valmiiksi kipeitä lihaksia on turha treenata.
Mutta jos tekee vatsalihasliikkeitä "jumppatyyliin" kevyesti, niin se ei todennäköisesti vaadi niin pitkää palautumisaikaa, mutta eipä ne tuloksetkaan niin hääppöisiä sellaisella treenillä ole. Ja samanlaista lihasta se vatsalihaskin on, kuin muutkin, eli vaatii myös kovan rasituksen jälkeistä lepoa ja palautumista kehittyäkseen.

no antakaas mulle sellai vatsatreeniohjelma että saan ne lihakset iha sairaan kipeex???? ei mitää kauheen hankalia vaan semmosia helppoja ja erittäin tehokkaita.
joo,mä tiedän että tää on ollu täällä sata kertaa mut silti..

Jos noi kaksi liikettä suljetaan pois, niin ensimmäisenä tulee mieleen sellanen iso jumppapallo, jonka päällä voi tehdä vatsoja eri kulmista ja eripituisilla liikeradoilla. Tuntuu, että tekee niitä vatsoja sen kanssa ihan miten vaan, niin aina tehoaa, syvimpiä lihaksia myöten.
Ja toisena hyvänä täällä lähiaikoina useasti esillä ollut "jalkojen heittely kaverin kanssa".

Täällä toinen tytteli joka on etsiskellyt sopivaa 2-jakoista ohjelmaa. Aika ei kertakaikkiaan riitä 3-jakoiseen treeniin, joten 2-jakoiseen on tyydyttävä. Punttitreeni on minulle lähinnä vain aerobisen treenin tukena, eli vaikka olisi kiva jos lihakset vähän kasvaisivatkin, niin se ei kuitenkaan ole päätavoite. Itse olen miettinyt tällaista jakoa:

1: Rinta, olkapäät, ojentajat, hauikset

Penkkipunnerrus
Flyes (?)
Pystypunnerrus
Vipunostot sivuille
Hauiskääntö
Punnerrus pään takaa (?) (Eli käsipainoilla, vedetään ylös, ojentajaliike..)

2: Jalat, Selkä

Kyykky
SJMV
Kulmasoutu
Ylätalja eteen
Selän ojennus

Liikkeille sarjoja 3 ja toistoja 10-15. Vatsat teen kotona erillisenä päivänä.
Kuulostaako sopivalta?

(Ja kiitos että jaksatte vastailla! :worship: )

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom