Arvopaperikaupat ja veroilmoitus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Red28
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
14.11.2007
Viestejä
2 245
Noniin, nyt onkin astetta mielenkiintoisempi tilanne. Eli mulle on aikanaan lapsuudessa joskus tyyliin vuonna -90 ostettu määrä x erään pankin osakkeita. Kyseinen pankki on vuosien varrella muuttanut ainakin nimeään jo jokusen kerran. Tähän mennessä ks. osakkeet on olleet lähinnä siis "tallessa", eikä niihin ole koskettu. Nyt sitten viime vuonna myin pois noita, ja nyt sitten veropäätös kilahti luukusta ja siinä lukee että on tehtävä ilmoitus voitoista/tappioista sekä myyntikuluista noiden osalta. Ongelma tässä on se, että tossa tarvitaan siis ainakin noiden ostohinta, ehkä ostamisen kulutkin vielä. Mistä helvetistä mä repäsen, paljonko noista on aikanaan maksettu ? Ja miten toi edes vaikuttaa verotuksellisesti?


Osakkeet aikanaan hankkinut ei tiennyt.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Noniin, nyt onkin astetta mielenkiintoisempi tilanne. Eli mulle on aikanaan lapsuudessa joskus tyyliin vuonna -90 ostettu määrä x erään pankin osakkeita. Kyseinen pankki on vuosien varrella muuttanut ainakin nimeään jo jokusen kerran. Tähän mennessä ks. osakkeet on olleet lähinnä siis "tallessa", eikä niihin ole koskettu. Nyt sitten viime vuonna myin pois noita, ja nyt sitten veropäätös kilahti luukusta ja siinä lukee että on tehtävä ilmoitus voitoista/tappioista sekä myyntikuluista noiden osalta. Ongelma tässä on se, että tossa tarvitaan siis ainakin noiden ostohinta, ehkä ostamisen kulutkin vielä. Mistä helvetistä mä repäsen, paljonko noista on aikanaan maksettu ? Ja miten toi edes vaikuttaa verotuksellisesti?

No ainakin saat käyttää hankintameno-olettamaa, joka tässä tapauksessa on 40% myyntihinnasta. Eli jos myyntihinta oli vaikkapa 2000e, hankintamenoiksi tulee 800e joten myyntivoittoa napsahti 1200e, josta maksat verot 28%. Näin ollen sinulle jää käteen 1664e (hankintameno 800e plus myyntivoitto 864e).

Tästä tuli mieleen, että on mielenkiintoista, kun vanhemmat tekevät kauppaa (täysi-ikäistenkin) lasten nimissä olevalla omaisuudella. Meidän perheessä lapsilta on kyllä kysytty lupa ja rahatkin on maksettu lapselle, mutta ilmeisesti periaatteessahan vanhemmat voisivat tehdä kauppaa myös kysymättä tai edes kertomatta, että lapsen nimissä on omaisuutta. Onko muilla näistä kokemuksia?
 
Ok, tuo tuli siis selväksi. Ja periaatteessa siis tuo myyntivoitto x - 28% toimii varmaan samalla periaatteella kuin vähennykset, eli lähtee siis tulevista veronpalautuksista?


Mitä tulee tohon lasten omaisuudella kaupan käymiseen, tiedän tapauksen, jossa lapsen nimissä oli tuhansien eurojen arvosta osakkeita (joista kertyi osinkoa toki vuosien varrella), lapselle tämä omaisuus selvisi teini-ikäisenä. Omaisuudesta vaan ei ollut enää mitään jäljellä, koska alkkismamma oli vetänyt sen kurkusta alas. Sitä en tiedä, veikö lapsi asiaa jotenkin eteenpäin. Iloinen ei ainakaan ollut.
 
Back
Ylös Bottom