Arpeutuneen lihaskudoksen venytys ja huolto

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Olen entinen tanssija ja joskus onnistunut revähdyttämään molemmat takareiteni. Jäljelle on jäänyt arpeutumat, eikä venyvyys ole enää lähelle samaa luokkaa kuin ennen. Onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä ahdinkooni. Nyt venyttely enemmän sattuu kun tuntuu hyvältä niissä kohdissa joissa arpeumaa on. Olen kuullut että tällaista lihasta pitäisi venyttää vaan lyhyen aikaa. Onko siinä mitään perää? Kaiken kaikkiaan tahtoisin saada entisen venyvyyteni edes lähelle samaa tasoa kun muutama vuosi taaksepäin.

Olen entinen tanssija ja joskus onnistunut revähdyttämään molemmat takareiteni. Jäljelle on jäänyt arpeutumat, eikä venyvyys ole enää lähelle samaa luokkaa kuin ennen. Onko kenelläkään mitään hyviä vinkkejä ahdinkooni. Nyt venyttely enemmän sattuu kun tuntuu hyvältä niissä kohdissa joissa arpeumaa on. Olen kuullut että tällaista lihasta pitäisi venyttää vaan lyhyen aikaa. Onko siinä mitään perää? Kaiken kaikkiaan tahtoisin saada entisen venyvyyteni edes lähelle samaa tasoa kun muutama vuosi taaksepäin.

Ei tuohon ole mitään erityistä vippaskonstia. Hyvä lihaskunto auttaa kompensoimaan arpien aiheuttamaa mahdollista haittaa, ja (mikäli vammat ovat jo parantuneet, eli ei ole tuoreesta repeämästä kyse) niiden venyvyyttä lisätään ihan samoilla venytyksillä kuin terveenkin lihaksen. Eli maltillisesti ja progressiivisesti, mieluiten pienen lämmittelyn jälkeen tai muutama tunti kovempien treenien jälkeen. Tulos on hyvin pitkälti riippuvainen siitä, missä kohdassa arpikudos tarkalleen on.

Arpikudos ei häviä lihaksista pois, joten vaikeissa tai helposti uusiutuvissa tapauksissa ainoa vaihtoehto saattaa olla arpikudoksen kirurginen poisto, jonka jälkeen lihas kuntoutetaan huolella niin, ettei uutta arpea pääse juurikaan muodostumaan. Urheilijoille operaatioita tehdään aika paljonkin, mutta "taviksille" yleensä suositellaan konservatiivista hoitoa, koska leikkauksessa on aina riskinsä ja venyttelyllä ja lihashuollolla päästään usein tyydyttävään lopputulokseen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom