Apuvaa:(

Tarvitsisin kiireistä tietoa miten onnistuisin sekä laihduttamaan (kiinteyttämään) että kasvattamaan lihasta. Olen kaverilta kysellyt mitä kannattaa tehdä, mutta hän on yleisurheilija, joten ei osaa auttaa minua. Pituus 163cm/70kg/18v.. Olen lihonut kirjoitusten aikana olleesta stressistä, niin nyt haluaisin päästä takaisin normaalipainoon, mikä on aikaisemmin ollut jo.

Käyn salilla kerran viikossa (koska lähin punttisali löytyy 20km päästä). Asun vanhempieni kanssa maalla, josta urheiluaktiviteettejä omatoimisesti löytyisi.. (uinti, juoksu, hiihto, luistelu, hölkkä). En harrasta oikein mitään muuta juuri kilometrimäärän takia.

Nyt kun löytyy aikaa itsensä huoltoon, niin ajattelin kysyä apua teiltä, mitä mieltä olette..Salilla olen käynyt tammikuusta asti ja paino on noussut, kun ruokahalukin on kasvanut. Tiedä sitten, onko lihasta tullut tilalle. Tavoite oli alunperin laihtua, mutta salilla tuntuu 5kg painot olevan liian kevyitä treenatessa. Syön normaalisti, joskus pari annosta, kun nälkä on suuri mutta muuten ruokavalio kunnossa.

Ajattelin lisätä aamuaerobiset ja iltalenkit ja jättää salitreenit vähäksi aikaa pois, jos vaikka paino putoaisi. Hyödynkö? Jos teen salilla suurilla painoilla toistoja, laihdunko vai "suurenenko"? Pitääkö paikkansa "pienet painot-paljon toistoja" -laihduttamiseen (kiintetyttämiseen)? Kaveri sanoi: "Jos kehität lihasta ja juokset paljon samalla, niin se on plusmiinusnolla". Mitä tarkoittaa, pitääkö paikkansa? Tavoite oli alunperin kiinteytyä ja laihtua, sillä painoa löytyy, enkä ole kovin tyytyväinen itseeni. Lihasten kasvattamisella ajattelin, että läskiä ei ole, vaan lihas on tilalla. Pitäisikö siis ensin laihduttaa ja sitten kiinteyttää ja kasvattaa lihasta? Salin jälkeen käytän palautusjauhe-juomaa..Pitäisikö vaihtaa dietmixiin.

Toivottavasti tästä selkenee mikä on tavoite kun hirmuisesti tekstiä! Kiitos etukäteen :worship:

t. kiireesti apua tarvitseva!

Paino putoaa kun syöt vähemmän kuin kulutat. Käy salilla ihmeessä, se kiinteyttää ja vahvistaa, ja joka aamu käyt kävelemässä 5-10 km, rauhallisella sykkeellä.

Edit: Oho tää olikin punttimimmien puoli, no poistakoon eve jos haluaa.

Voinko siis tehdä normaalin ohjelman salilla isoilla painoilla (niillä millä nytkin olen tehnyt)? Pienet painot tuntuvat niin kevyiltä..Vai pitääkö juuri pieniä painoja-enemmän toistoja menetelmällä mennä eteenpäin? :) haha no ei sillä väliä:D apuu kuitenkin tarviin, oli sitten kuka tahansa!!

Millainen sun treeniohjelma tällä hetkellä on? Voisit myös laittaa tänne parin päivän ruokalistat (määrien kanssa), niin voidaan katsoa voidaanko pienillä viilauksilla saada jo aikaan treenin kanssa hyviä tuloksia :)

Onko sulla minkäänlaista mahdollisuutta lisätä toinen salitreeni viikkoon? Vaikka mä periaatteessa oon sitä mieltä että kaikki liikunta on hyvästä, niin silti se salitreeni isoilla painoilla ja niin, että lihakset oikeesti VÄSYY on nimenomaan se juttu, jota dieetillä kannattaa harrastaa. Syy on se, että lihakset saa siitä ärsykkeen ja kun syöt hyvin ja proteiinipitoisesti, niin ne eivät myöskään lähde rasvamassan sijaan kävelemään pois sun kropastasi kun ollaan miinuskaloreilla. Eli ÄLÄ JÄTÄ SALITREENIÄ POIS! Rasvan hävittäminen kehosta on pitkäjänteistä hommaa, vajetta ei kannata pitää kuin n. 500 kaloria päivässä, jolloin laihtuu puoli kiloa viikossa. Suuremmalla vajeella pudotetut kilot ovat suuremmalla todennäköisyydellä lihasta. Kalorilaskuri.fi-saitilta voit käydä tsekkaamassa energiantarpeesi niille päiville, jolloin liikut ja jolloin et liiku. Niistä numeroista vähennetään se 500 kaloria kun dieetataan.

Lihasten kasvatus ei miinuskaloreilla juuri onnistu, ellei satu olemaan ihan aloittelija (jolloin lihakset kasvaa kehnommallakin ruokavaliolla tiettyyn pisteeseen asti). Lihaksiin kertyy treenatessa kuitenkin nesteitä ja sen takia sun paino on vähän noussut. En usko, että rasvaa on päässyt kertymään, ellet oo ihan mahdottomia syönyt (tuskin olet) :D Toi mitä sun kaverisi sanoi tarkoittanee sitä, että jos teet paljon aerobista, niin energiankulutus kasvaa --> ei välttämättä kykene syömään niin paljon, että lihakset kasvaisivat. Toki aerobista voi harrastaa dieetillä nimenomaan sen energiaa kuluttavan vaikutuksen vuoksi, mutta pääpaino on oltava salitreenissä jos tahdot vähän kasvattaa tai edes ylläpitää nykyistä lihasmassaasi.

Jos mä olisin sun asemassasi, niin tekisin varmaan näin:

- Kävisin salilla pari kertaa viikossa (ei peräkkäisinä päivinä) tehden koko kropan kerralla: kyykkyä, penkkiä, kulmasoutua, ylätaljaa, dippejä... Isot perusliikkeet kuluttavat eniten energiaa eivätkä takuulla saa susta bulkin näköistä. Tuolla treenipuolella on Arnoldin Golden Six -treeniohjelma, se on hyvä pohja ja sillä voisit säkin tehdä.

- Laskisin energiantarpeeni ja söisin sen alle niin, että miinuskaloreita päivälle kertyisi noin 500. Söisin proteiinia joka aterialla (lihaa, rahkaa, raejuustoa, tofua...) ja suurimman aterian treenin jälkeen. Vihanneksia yli puoli kiloa päivässä. Ateriavälit 2-4h niin, että nälkä ei pääse liian suureksi. Vettä tulisi juoda vähintään pari litraa päivässä.

- Pyrkisin olemaan suht aktiivinen arkena, hyötyliikkuisin jne. Katsoisin ehkä viikon verran näiden oppien mukaan, että miten paino käyttäytyy. Jos se ei näytä laskevan, lisäisin pari reipasta kävelylenkkiä 30-60min. Tonne väliin voi ottaa vaikka juoksusprinttejäkin, jos oikein innostuu :D Liikaa lenkkeilyä ei kannata ahnehtia, se paino putoaa vähemmälläkin kun syömiset on tasapainossa. Onhan meillä muutakin elämää kuin ravata lenkkipolulla :)

Toivottavasti näistä nyt oli jotain apua! Käy tsekkaamassa tuolta Punttimimmien Ravinto-osastolta toi mitä söit tänään -ketju, siellä on varsinkin alkupäässä ehkä vanhoja mutta silti hyviä ja esimerkillisiä ruokavalioita, joista voit ottaa mallia.

Voinko siis tehdä normaalin ohjelman salilla isoilla painoilla (niillä millä nytkin olen tehnyt)? Pienet painot tuntuvat niin kevyiltä..Vai pitääkö juuri pieniä painoja-enemmän toistoja menetelmällä mennä eteenpäin? :) haha no ei sillä väliä:D apuu kuitenkin tarviin, oli sitten kuka tahansa!!
Jos siis tavoite EI ole nimenomaan lihasmassa, tee vain pitkiä sarjoja pienehköillä painoilla. Tai no sellaisilla joilla on hyvä tehä niitä pitkiä toistomääriä, kuten vaikka 3 x 20 tai enemmänkin. Ja kyllä sen toki pitää tuntua, eli ei niin pieniä painoja ettei tunnu missään.
Kuitenkin tärkeintä painonpudottamisessa on se, että SYÖT oikein.
Jos tavoitteena on lihasmassa, pitää toki syödä enemmän, mutta mikäli ymmärsin oikein, haluat painoa pois.

Liity vaikkapa kiloklubiin ja kirjaa syömisesi. :)

Mutta jos haluun laihduttaa-kiinteyttää JA kasvattaa lihaksia, niin mikä olis ensiks se tavoite? Pitääkö ensin pudottaa painoa ja sitten vasta aloittaa kiinteytys ja lihaksistoituminen :D?

Toivon vaan että yo lakki tulee päähän nyt keväällä ja muutto olis varmaan syksyllä eessä hieman isompaan kaupunkiin, kuin missä nyt olen. Nyrkkeilyä, yms bodypumppia tms urheilua olen ajatellut aloittaa kun ei ole enää kyytiongelmia!

Tässä saliohjelmani (kahden laitteen nimiä en muista, joten olen merkannut vain vastainen viereinen, kun eihän ne laitteet sieltä liiku mihinkään ja ne laput laitteiden vierestä kadonneet:D selitän tarkemmin miten teen sen:))

lämmittelynä kuntopyörä/soutulaite n.10min
penkin v.p (eli oon selälläni siinä tuolissa ja painot (7,5kg) laitetaan molemmille puolille ja sitten vaan pumppaamaan käsiä ylös :D hope you understand..) 3x15
penkin v.v (nojaan istualteni pehmusteeseen, samantyylinen kuin ylätalja, mutta painot takana ja ylhäältä alas) 3x15 (12,5kg/puoli)
jalkaprässi 3x15 (60kg/ yläpuolella yht. 40kg ja alapuolella 20kg)
hauis"laite" (tangon molemmissa päissä painot ja 90C kulmassa nostan itseäni vasten :D) 3x15 (1,2kg puoli)
vinopunnerrus 3x15 (7,5kg puoli)
vartalonkierto 3x15 (20kg)
ojentajat 3x15 (10kg)
loitontaja 3x15 (45kg)
lähentäjä 3x15 (30kg)
ylätalja (teen vuorotellen etupuolelle ja taakse) 3x15 (25kg)
pakaralaite 3x15 (35kg)
ojentajapunnerrus ylätaljassa naruilla 3x15 (25kg)
vipunostot 3x15 (2kg)

^näin kerran viikossa, tuo "epäjärjestyksessä" ja joudun tekemään, sillä satun olemaan mammojen kanssa samaan aikaan salilla ja he vain seisoskelevat, rupattelevat ja juoruavat mukavia laitteissa niin paljon kuin ehtii omien sarjojensa aikana :DD :face: Olisi mahdollista enemmänkin käydä salilla! Mietin sitäkin treenien "jakoa", kun puhutaan että tekee yhtenä päivänä kädet ja yhtenä päivänä jalat ja mahan? Oona Tolppasen kanssa olen jutellut, mutta sillä niin paljon kiireitä ja näin, niin hän ei ole ehtinyt vastaamaan mulle.. :(

Tällä viikolla:

ti - salitreeni n. 1,5h
ke - juoksulenkki paahtavan auringon alla (3km)
to - hyppynarulla hyppelyy ja juoksulenkki :)
pe - salille

Syön enemmän jos hyvää ja nälkä, noiden aterioiden välissä saatan mutustella jotakin hedelmiä jos oikein innostun. Olen miettinyt myös ruokien määrien laskemista (pitää omat eväät mukana, ettei tule syötyä mitä sattuu ja niissä ne gramma määrät, miten paljon ja mitä...?)

LOMALLA
AAMUPALA : joskus innostun paistamaan munan, mutta muuten teen kaurapuuroa (marjat, ruokaöljy ja jogurtti) + kahvi &vettä
LOUNAS: n. 12.00 aikaan, yleensä edellisen päivän jämäruoat + maitolasillinen
VÄLIPALA: 15.00 kahvi ja joku pikku pulla tms. (TÄHÄN AIKAAN PÄIVÄSTÄ ISKEE KAMALA HERKKUNÄLKÄ JA KOLUAN KAAPIT JOSKO LÖYTYY SUKLAATA TAI MUUTA HERKKUA EDES VÄHÄN :( tiedän, huono tapa..morkkis iskeekin samantien)
ILLALLINEN: saatan tehdä perheelle ruoan (mm. kanaa, jauhelihasta jotakin, possua ja hk sinisestä jotain tms) + lasi maitoa ja salaattia (öljyn, raejuuston, fetan kanssa)
ILTAPALA: puuro tai leipäpalanen, lasi maitoa ja teetä ja/tai rahkaa

^ Arkisin muuten sama, mutta aamupalan syön jo puoli 7, lounas koulussa ollu lukiolaisilla AINA KELLO 12..mulla nälkä jo bussissa (7.30). Kello on 15.30-17 kun pääsen kotiin ja silloin jo vedän sen iltaruoan nassuun. Ja iltapala 21-22.00 aikoihin..

Mitä nämä - ja + ja 0 kalorit tarkoittavat??? Vettä juon riittävästi omasta mielestä!

Oli SUURI apu sinulta!! Nyt tiedän mitä tehdä, mutta ehkä ongelma mulla on ollut toi syöminen. Mitään valmisaterioita meillä ei syödä koskaan, vaan kaikki tehdään itse tuoreista raaka-aineista! Kerran viikossa (perjantaina siivouksen, ja saunan jälkeen syödään yhdessä tortilloja, tuplaleipiä tms pizza:) ja lauantaina ollut yleensä se karkkipäivä!
Kiitos sinulle!!!:))

Ruokapuoli on muuten ihan jees, mutta lisää joka aterialle proteiinia! Aamupalalle ton puuron sekaan vaan raejuustoa, niin nälkäkin pysyy loitolla paljon paremmin! Kun kahvin kanssa alkaa tehdä mieli pullaa, niin syö mieluummin vaikka rahkaa, raejuustoa tai vähäsokerinen proteiinipatukka ja pari mantelia! :) Iltapalalla ei tarvitse syödä hiilareita, koska kroppasi ei niitä pahemmin hyödynnä yön aikana. Eli puuron ja leipien sijaan kokonainen purkki rahkaa/raejuustoa ja vaikka sokeritonta mehukeittoa sekaan tai vaikka parin munan munakas.

+-0-kalorit tarkoittavat sitä, että "plussilla" syöt energiaa enemmän kuin kulutat (paino nousee), nollilla syöt sen verran kuin kulutat (paino pysyy samana), miinuskaloreilla paino putoaa. Eli jos esimerkiksi kulutat päivässä 2500kcal ja syöt 2000kcal, niin olet 500 kcal miinuksella ja laihdut.

Tsemppiä! :)

Kerta tai kaksi viikossa salia ei kyllä kasvata lihasta, mutta toki kiinteydyt.
Ja mitä sanot että teet sekalaisessa järjestyksessä noita, se on vain hyvä.

Nyt oon utelias, en tajunnut tota jalkaprässihommaa yhtään, siis mitä painoa ylhäällä ja alhaalla?
Nuo lähentäjät ja loitontajat jättäisin kyllä pois.

Toi eka penkki on varmaan vinopenkki käsipainoilla, vai onko se tasainen penkki? Selkänojan asento siis?
Tokaa penkkiä en ymmärrä taas yhtään. :D Ja vinopunnerrus, onko se sitten vinopenkki?

Siis kun jalkaprässissä meillä salilla on sen laitteen ylä ja alapuolella mahdollista laittaa painoa (eli jos laitan yläpuolelle vain painot - tuntuu etureisissä, jos alapuolelle painot - tuntuu takareisissä):) Selvä se!

Se eka on tasaisella penkillä, olen selälläni ja nostan syvältä painot ylös - jos ymmärrät mitä tarkoitan :) eli se on tasainen penkki käsipainoilla, MUTTA se on erillinen laite, ei siis käsipainoja, vaan ihan kiekot molemmilla puolilla! :D

Toinen on siis niin, että olen istualteni, nojaan etupuolella tyynyyn ja yläpuolella on molemmille käsille painot mitä lasken alaspäin.. :D se tuntuu kyllä hyvin! https://encrypted-tbn2.gstatic.com/...jblucdqPyI_0DAl4TedeIM97LSMONln6TrIp5-lHWQN5Q < TUO

Hui.
Oisko tosta prässistä kuvaa? Ikinä kuullutkaan että tolleen toimis joku.
Ollaanko siinä kuitenkin makuulla ja jalat yläviistoon?

Toi toka penkki ei penkki ole mitenkään päin, ekaa en tajua vieläkään (kerroit että käsipainoilla, mutta sitten perään kerrot että ei käsipainoilla vaan kiekot, wtf?).
Tokankin vasta kuvasta. Mutta tosiaan on kuin ylätalja. :)

Hei, minullakin ylppärit edessä ja nyt onkin hyvää aikaa treenata! Kova halu näyttää mekossa hyvältä :) Tsemppiä sinne!
suosittelisin, että ruosta kaikki ylimääräinen pois. Se kirpaisee kun jättää herkkupäivän pois (tai ilmeisesti olet jo tehnyt niin), mutta helpottaa ajan myötä. Laita vaikka purkka suuhun niin saat jotain makeaa. Tarkentavana kysymyksenä: minne rasva on erityisesti kertynyt?

Luin itse asiassa juuri bodaus-lehdestä, ettei jatkuva tai heti ruokailin jälkeen tuleva nälän tunne välttämättä johdu energian puutoksesta vaan vitamiinien, hivennäis- ja hivenaineiden puutostilasta. Syöt ilmeisen monipuolisesti joten se ei ehkä ole syynä, mutta ainahan noita arvoja voi mittauttaa.
Ja jos tykkäät teestä niin ainakin minulta nälän tunteen vie Forsman tea:n "laihduttajan paras ystävä" -yrttitee. Mate-teekin ajaa saman asian, mutta en kokenut, että olisi auttanut.
Tottakai siis suosittelen perus liikunta+ruokavalio, mutta ne on jo edellä esitelty niin tällaisia jippoja jakelen :')

Tuon saliohjelman voisit laittaa vaihtoon. Käy ottamassa tuolta yläkerrasta aloittelijoiden osiosta joku valmis 1-jakoinen ohjelma ja ala tekemään sitä 2 kertaa viikossa. Ja jos et pääse salille, niin pystyt tekemään myös kotitreeniä hyvinkin. Punnerruksia, dippejä, vatsoja, leuanvetotanko on kätevä, kyykkyjä, askelkyykkyjä, alaselkäliikkeitä.. nostele / siirtele vaikka heinäpaaleja tai maitotonkkia. Osta pihaan kahvakuula niin sillä saa tehtyä jo ihmeitä. Osallistuminen niihin maataloustöihin on myös loistavaa kuntoilua. Parhaat "kunnot" olen nähnyt maatalonpojilla :D

Ruokavaliosta puuttuu proteiinia, sitä on helppo lisätä raejuustolla ja rahkalla.

Viestisi laittoivat vähän mielikuvituksen juoksemaan, joten kirjaan tähän nyt omatkin ajatukseni. Sallikaa pieni polveilu!

Asuin nimittäin itsekin lapsuuteni maalla, lehmät ja pellot ja kaikki, lähin kaupunki 25 kilometrin päässä. Katsoimme isän kanssa viikonloppuisin toimintaleffoja, mistä on jäänyt jotenkin erityisen lämpimät muistot. Schwarzenegger ja Stallone olivat tietysti suosikit, sitä ennen He-Man ja Turtlesit. En edes osannut mitenkään kyseenalaistaa mutanttimaisia lihaksia, kun niitä jo suosimistani sarjakuvista ja piirretyistä tulvi, enkä osannut myöskään ajatella millaista työtä, ravintoa, saatika jotain muuta suurten lihasten kasvatus oikeasti vaati. Orastava mielenkiinto voimaharjoittelua kohtaan syntyi siis kuitenkin jo varhain - minulla oli pikkutyttönä jopa omatekoinen, säälittävä ohjelmakin; pystypunnerrusta ja hauista käsipainoilla, tolkuton määrä vatsarutistuksia ja päälle parin sadan metrin pikajuoksu, heh. Mutta kun ei ollut tietoa, nettiä eikä voimailusta kiinnostuneita ystäviä, unohtui harrastus jossain vaiheessa ja siirtyi suuremman ymmärryksen keralla pitkälle aikuisuuteen.

Jos olisin NYT lapsi tai teini, kun meillekin maalle on jo paremmat nettiyhteydet ja tietokoneet ovat kaiken kansan hupia, olisin varmasti Pakkotoistolla jossain Terminator-huumassa. Ja edessäni olisi rajaton määrä tietoa, ideoita ja YouTube! Voi että se olisi hienoa. Mutta tosiaan, kuntosalille olisi edelleen se 25 kilometrin taival, eikä sinne noin vain pääsisi 4 kertaa viikossa. Pitäisi siis improvisoida!

Tiuskis puhui viisaasti kotitreenistä. Omalla painollaan voi sahata punnerruksia, kyykkyjä, vatsoja, ja varmasti kaikenlaista nosteltavaa löytyy. Kenties on joku kiva orsikin, millä tehdä niitä leuanvetoja. Mutta voihan ajatuksen viedä pidemmällekin, sillä luultavasti sinulta löytyy kotoa eri näppärät maalaisvanhemmat, jotka väsäisivät sinulle hetkessä räkin, jonka avulla tehdä turvallisesti maailman parasta voimaliikettä ever, takakyykkyä!! Johan tulee vahvat ja pyöreät reidet ja napakka takamus, lähentäjät ja loitontajat voi jättää sille tielleen! Tässä mainio linkki, josta näkee eräänkin kaverin puusta rakentaman kyykkyhäkin:

http://www.youtube.com/watch?v=ltrcyTxLhqk

Samaan hengenvetoon ylävartalo tikkiin, ja lisäksi rakentamaan kapeampi teline, jossa voisi tehdä tukevasti dippejä! Näin videon, jossa sitä tehtiin kahden tuolinkin varassa. Kunhan ei rojahda lattialle ja väännä ranteitaan nurin, niin onhan siinäkin ideaa!

Mikäli pihalla on joku mukava, kuiva ulkovarasto, tai vaikka ulkosaunassa, liiterissä, tms. on ylimääräistä tilaa, niin netistä ja jopa kirpputoreilta löytyy suht halvalla aloittelijoille kaikennäköisiä painosarjoja - pelkillä ladattavilla käsipainoilla ja levytangolla pääsee todella pitkälle! Pihalle pääset siihen vanhempien rakkaudella kyhäämään puiseen kyykkytelineeseen ponnistelemaan, liiterin perällä sitten pystypunnerruksia, pystysoutua, hauiskääntöjä, ranskalaista punnerrusta, vipunostoja, maastavetoja, kulmasoutua ja vaikka mitä ihanaa, mitä vain vapailla painoilla pystyy keksimään! Ydin voimistuu ihanasti samalla, kun ei voi turvata apulihaksia eliminoiviin laitteisiin. Vielä rusina pullaan, jos löytyisi tukeva ja edullinen penkki telineineen, mikäli liiteri vielä sen verran vetäisi. Lähemmäs 100 kilon edestä olisi kuitenkin mielestäni syytä olla levypainoja tankoineen, ettei lopu alkuunsa malmit maastavetoa ajatellen.

Maalla parasta - tila ja rauha. Ne hyödyksi! Eipähän tule kukaan huokailemaan ja raapimaan päätään viereesi kesken sarjan.

@Tiuskis : miten olis vhh muutaman viikon ajan? onko tehokas jos vähentää hiilihydraattien syöntiä? eikö rasva pala silloin paremmin?

tässä nämä "vastainen-viereinen" laitteet :D sain otettua kuvaa!

http://0452526861.pp.fi/Kuvia/salilhauistjapenkkii/2013-04-09 11.54.50.jpg - tämä on se penkin vastainen :D!!
http://0452526861.pp.fi/Kuvia/salilhauistjapenkkii/2013-04-09 12.02.48-1.jpg - ja tuossa jalkaprässi, missä yläpuolella ja alapuolella on painot ja siinä ollaan noin hassusti alaspäin! kuvissa esiintyy kaverini :DD

@Tiuskis : miten olis vhh muutaman viikon ajan? onko tehokas jos vähentää hiilihydraattien syöntiä? eikö rasva pala silloin paremmin?
Mun mielipide on, ettei kantsi alkaa millekään "kuurille" lyhyeksi ajaksi, vaan opetella syömään puntti-/liikuntaelämää tukevaa ruokaa. Vhh on sinänsä ihan hyvä vaihtoehto, mutta toteuttaisin sen sinuna niin että karsisin turhat hiilarit (kuten pulla) pois. Ja jos ja KUN syöt kunnon (proteiinipitoista) ruokaa, niin myös herkkuja tekee vähemmän mieli. Sun ruokarytmi on hyvä, mutta kuten sanottu proteiini puuttuu. Lisää sitä joka aterialle. Aamupalalle raejuustoa puuroon tai tee munakas, lounaalle kunnolla lihaa, kalaa, kanaa tms. Välipalalla marjat ja rahka on hyvä ja helppo vaihtoehto.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom