Apuja perikunnan asioihin

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kumic3f
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
14.6.2010
Viestejä
87
Eli tilanne tämä. Faija kuoli täysin yllättäen kesäkuussa, jäljelle jäi minä, sisko(puole)ni, yllätyksenä tullut velipuoli ja äitini. Perunkirja tehty, jonka mukaan meidän lapsien osuudet laskettu. Tämä 'yllätys' olisi tarkoitus maksaa pois, joten jäljellä jäisi minä, siskoni ja äitini.

Nyt tulee sitten se ongelmakohta, kun velkaa asunnosta, jossa porukat asui, on melko paljon jäljellä (hieman vajaa puolet asunnon arvioidusta arvosta). Meillähän ei ole oikeutta äitiä asunnosta häätää eikä siihen ole kummallakaan (minä ja sisko) mitään aihettakaan. Pankissa ollaan käyty ja silloin lainahommat jäivät siten, että lainaa muutetaan niin, että minä ja siskoni ollaan äitini lisäksi velasta vastuussa. Mitään nimiä ei vielä kirjoiteltu, vaan tämä on alustava. Nyt olen kuitenkin alkanut tuota hommaa miettiä, että meneekö se nyt ihan noin. Toisesta pankista olen saanut ymmärtää, että vastaavassa tilanteessa he eivät edes uusia lainapapereita tekisi, vaan äitini tulisi yksin vastuuseen lainasta, jonka he ovat yhdessä isäni kanssa ottaneet. Hieman hämää tuo meidän pankin toiminta, eikä asiaa helpota sekään, että kyseessä on ns. puolituttu pankkihenkilö. Tuon luulisi olevan helpottava asia, mutta ei sitä tässä tilanteessa ole. Porukoilla oli avioehto, vaikuttaako se tähän jotenkin?

Soitin lakimiehellekin ja sieltä annettiin ymmärtää, että isämme osuus lankeaa velkoineen perillisille.

Miten tässä pitäisi edetä, olen ihan sekaisin kaikesta. Toisaalta olisi hyvä saada asiat tehtyä oikein, mutta toisaalta en haluaisi äitiäni millään tavalla suututtaa/järkyttää, koska hän on tällä hetkellä todella rikki kesän tapahtumasta.

Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta tai vinkkiä tilanteen selvittämiseen?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko jollain kokemusta vastaavasta tilanteesta tai vinkkiä tilanteen selvittämiseen?

Kannattaa suosiolla käyttää asianajajan palveluita sen verran monisyiseltä tilanne kuulostaa. Esimerkiksi avioehto voi koskea kuolemantapausta tai sitten ei, riippuu miten se on laadittu. Kannattaako lainan ehtoja mennä muuttamaan suosiolla, ei siitä teille varmaan mitään hyötyä ole. Pankki nyt varmasti ajaa omaa etuaan.
 
Saa sulkea.

Yleensä näihin on tapana kertoa, että miten kävi, jotta seuraavan samalla ongelmalla olevan ei tarvitse tehdä "Auttakaa apua nyt äkkiä" -threadia, jonka ainoa viestisisältö on itse kysymys ja "saa sulkea".
Ollaan kato keskustelupalstalla.
 
Avioehto tehdään eroa, ei kuolemaa silmälläpitäen. Eli siitä ei tarvitse tähän sotkea.
Leskellä on aina oikeus asua yhteisessä asunnossa kuolemaansa asti jos haluaa. Eli en ihan ymmärrä miksi teidän piti maksaa yllätysvelipuoli pois, sillä tekstistäsi saa kuvan että velkaisen asunnon ohella muuta omaisuutta ei juuri ole?

Ilmeisesti teillä kävi nyt niin ettette siskosi kanssa saa isästänne perintöä ennen kuin äitinne muuttaa asunnosta pois ja asunto on myyty.
Eli miksi ette laittaisi asuntoa myyntiin ja teette osituksen sitten kun asunto on myyty? Ja maalaisjärjellä ajateltuna vastaatte isältänne asunnosta jääneestä velkaosasta samoilla prosenteilla kuin peritte hänet.
 
Saa sulkea.

Yleensä näihin on tapana kertoa, että miten kävi, jotta seuraavan samalla ongelmalla olevan ei tarvitse tehdä "Auttakaa apua nyt äkkiä" -threadia, jonka ainoa viestisisältö on itse kysymys ja "saa sulkea".
Ollaan kato keskustelupalstalla.

Juuri näin. Keskustelufoorumikin on tietopankki, josta moni hakee vastauksia kysymyksiinsä, jos joku muu on kamppailut samaisen ongelman kanssa. Ei threadin aloittaja voi vain yrittää imeä itseensä tietoa ja sen jälkeen töksäyttää, että peli poikki. Jos haluu saada, on pakko antaa.
 
Yleensä näihin on tapana kertoa, että miten kävi, jotta seuraavan samalla ongelmalla olevan ei tarvitse tehdä "Auttakaa apua nyt äkkiä" -threadia, jonka ainoa viestisisältö on itse kysymys ja "saa sulkea".
Ollaan kato keskustelupalstalla.


Anteeksi, on vaan vähän sekaisin tässä kaikkien asioiden keskellä.

Asia selkiytyi nyt sitten loppupeleissä sen pankkihenkilön avulla, joten vähän joka puolelta näemmä sitä neuvoa näissä kannattaa kysellä.

Asianajajat/tuomarit hoitaa noi perunkirjaan liittyvät jutut, mutta pankin kanssa se on väännettävä noi lainahommat kuntoon. Meillä kävi hieman onnekkaasti tuon pankin kanssa, koska tosiaan henkilö vuosien takaa tuttu ja tietää tilanteen pitemmältä ajalta, joten osasi hieman ajatella, mikä olisi kaikkein järkevin ratkaisu meidän kannalta ja pankille selkein. Enempää yksityiskohtiin tuossa kohdassa menemättä, saimme kaikkia osapuolia tyydyttävän ratkaisun.

Ja avioehto ei ymmärtääkseni tässä tilanteessa vaikuttanut ainakaan lainahommissa, kuten jokunen ehti jo mainitsemaankin.
 
Eli en ihan ymmärrä miksi teidän piti maksaa yllätysvelipuoli pois, sillä tekstistäsi saa kuvan että velkaisen asunnon ohella muuta omaisuutta ei juuri ole?

Mietimme asiaa ja tulimme tuohon lopputulokseen. Se on mielestämme kaikkien selkein malli, kun perikuntaan jää vain kaksi jotka tuntevat toisensa, tuosta yhdestä kun ei ole mitään tietoa. Nyt vielä on selvinnyt asioita, jotka ovat vahvistaneet tätä poismaksamisen tärkeyttä. Sanotaanko nyt näin, että jos tarjotaan melko huomattava summa rahaa, eikä sitä tajua ottaa, vaan alkaa vääntämään, että tartteis enemmän jostain kumman syystä. Perunkirja hänelle toimitettu, joten aika selkeästi siitä on nähtävissä vainajan varat ja velat.

Ilmeisesti teillä kävi nyt niin ettette siskosi kanssa saa isästänne perintöä ennen kuin äitinne muuttaa asunnosta pois ja asunto on myyty.
Eli miksi ette laittaisi asuntoa myyntiin ja teette osituksen sitten kun asunto on myyty? Ja maalaisjärjellä ajateltuna vastaatte isältänne asunnosta jääneestä velkaosasta samoilla prosenteilla kuin peritte hänet.

Perintöä ei tosiaan saada, mutta asuntoa ei ole tällä hetkellä tarkoitus myydä, koska olemme laskeneet, että tuon lainan saamme hoidettua ja äiti saa jatkaa asumistaan paikassa, jossa viihtyy. Ja vielä kun asunto paikkakunnalla, jossa asuntokauppa tällä hetkellä ihan kuollutta niin eipä tuo ole ainakaan mulla edes käynyt mielessä.
 
Yleensä näihin on tapana kertoa, että miten kävi, jotta seuraavan samalla ongelmalla olevan ei tarvitse tehdä "Auttakaa apua nyt äkkiä" -threadia, jonka ainoa viestisisältö on itse kysymys ja "saa sulkea".
Ollaan kato keskustelupalstalla.

Juuri näin. Keskustelufoorumikin on tietopankki, josta moni hakee vastauksia kysymyksiinsä, jos joku muu on kamppailut samaisen ongelman kanssa. Ei threadin aloittaja voi vain yrittää imeä itseensä tietoa ja sen jälkeen töksäyttää, että peli poikki. Jos haluu saada, on pakko antaa.

Omaisensa menettänyt tulee hämmentyneenä nettikeskustelupalstalle kysymään neuvoa. Eikä kestä kovinkaan kauan kun ensimmäiset hengailijat innostuu moralisoimaan vastapalvelusten puutetta. Tietenkään tarkoituksena ei ollut itse osallistua neuvojen antamiseen. Mutta moralisoimaan tultiin silti.

Tahditonta hommaa, pojat, tahditonta.
 
Omaisensa menettänyt tulee hämmentyneenä nettikeskustelupalstalle kysymään neuvoa. Eikä kestä kovinkaan kauan kun ensimmäiset hengailijat innostuu moralisoimaan vastapalvelusten puutetta. Tietenkään tarkoituksena ei ollut itse osallistua neuvojen antamiseen. Mutta moralisoimaan tultiin silti.

Tahditonta hommaa, pojat, tahditonta.

Eli mielestäsi jokaista mieleen tulevaa kysymystä varten pitäisi avata uusi threadi ja sen jälkeen sulkea se kun kysymys ei ole enää ajankohtainen?
Kivasti tulit itsekin moralisoimaan osallistumatta neuvojen antamiseen.:face:
 
Eli mielestäsi jokaista mieleen tulevaa kysymystä varten pitäisi avata uusi threadi ja sen jälkeen sulkea se kun kysymys ei ole enää ajankohtainen?
Kivasti tulit itsekin moralisoimaan osallistumatta neuvojen antamiseen.:face:

Lue tuo nyt vielä edes kerran. Puhuin tahdikkuudesta, en siitä, miten kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa pitäisi toimia threadien pystyttämisen ja jatkamisen suhteen.

Olin edelliseen viestiini vielä asiakommenttiakin laittamassa, mutta pakkiksen 20 minuutin sääntö iski väliin. Joten todetaan nyt tämäkin, vaikka asia on jo ilmeisesti ratkaistu tavalla tai toisella.

Sikäli kuin oma käsitykseni on oikea, ja sikäli kuin annetuista tiedoista pystyy päättelemään, kuolinpesän osakkaat (perilliset) eivät vastaa vainajan velasta henkilökohtaisesti. Eli pankki ei voi varsinkaan yksipuolisesti lähteä perimään velkaa perillisiltä - kunhan perunkirjoitus hoidetaan määräajassa. Leskikään ei vastaa velasta pankille, paitsi tietysti jos (kun?) on lainasopimuksen osapuolena ja yhteisvastuussa velasta - tai ryhtynyt takaajaksi.
 
Lue tuo nyt vielä edes kerran. Puhuin tahdikkuudesta, en siitä, miten kaikissa kuviteltavissa olevissa tilanteissa pitäisi toimia threadien pystyttämisen ja jatkamisen suhteen.

Kumpikin aloittajalle osoitettu viesti keskustelupalstalla toimimisesta on kirjoitettu täysin asiallisesti, joten turhaan valitat mistään tahdikkuudesta. Jos hyvistä tavoista muistuttaminen on mielestäsi tahditonta, taidat olla väärässä paikassa.
 
Kumpikin aloittajalle osoitettu viesti keskustelupalstalla toimimisesta on kirjoitettu täysin asiallisesti, joten turhaan valitat mistään tahdikkuudesta. Jos hyvistä tavoista muistuttaminen on mielestäsi tahditonta, taidat olla väärässä paikassa.

No enpä minä tähän enempää lähde kommentoimaan. Ehkä olisi pitänyt tahdittomuuden sijaan puhua tilannetajusta.
 
Kumpikin aloittajalle osoitettu viesti keskustelupalstalla toimimisesta on kirjoitettu täysin asiallisesti, joten turhaan valitat mistään tahdikkuudesta. Jos hyvistä tavoista muistuttaminen on mielestäsi tahditonta, taidat olla väärässä paikassa.

Myönnän toimineeni hieman hätiköiden niin ketjun aloituksen kuin sitten sen seuraavan kommenttinikin suhteen. Pahoittelut vielä kerran siitä.
Luultavasti tästä ketjusta ei ole kellekään muulle mitään hyötyä kuin itselleni, joka ehkä toivottavasti otin opikseni ja yritän parantaa tapani ja harkita tulevaisuuden päänavauksia tarkemmin.
Tai sitten ei sitäkään, jää nähtäväksi.
 
Omaisensa menettänyt tulee hämmentyneenä nettikeskustelupalstalle kysymään neuvoa. Eikä kestä kovinkaan kauan kun ensimmäiset hengailijat innostuu moralisoimaan vastapalvelusten puutetta. Tietenkään tarkoituksena ei ollut itse osallistua neuvojen antamiseen. Mutta moralisoimaan tultiin silti.

Tahditonta hommaa, pojat, tahditonta.

Olen menettänyt rakkaan äitini hiljattain. Kaipaan häntä ja olen "sekaisin", osaan silti käyttäytyä.
 
Back
Ylös Bottom