Apuja iltanälän hillitsemiseen?

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3
Rasvaa yrittänyt pudotella pitkään, huonolla menestyksellä. Illalla tulee oikeasti nälkä ja syön sitten enemmän kuin Olin suunnitellut. Paino ollut kilon heitolla 4kk sama, eikä sentitkään ole lähteneet. Mitat 165cm/63kg. Salilla Käyn 4-5x/vko ja Ruuat suunnilleen näin:

Aamu: 250g rahkaa + 2dl sokeroimatonta mehukeittoa, kahvia kevytmaidolla, tl rypsiöljyä + vitamiinit (monivitamiini+kalaöljy)

Treenin jälkeen palkkari

Lounas n. 50g pastaa/riisiä, 200g raejuusto, 200g vihanneksia + 30g pestoa.

Välipala rahkaa mehukeitolla

Päivällinen sama kuin lounas

Iltapala rahkaa mehukeitolla ja ruisleipä avocadolla ja paprikalla

Päivällisen jälkeen iskee nälkä ja usein syön vielä tonnikalaa ja ehkä palan leipää lisää vielä iltapalan jälkeen ja uskoisin että paino alkaisi pudota kunhan saisin itseni pidettyä kurissa..

Vinkkejä, tai ruokavalion parannus ehdotuksia?
 
Liittynyt
20.2.2013
Viestejä
1 620
juotko vettä kuin paljon päivän mittaan? mulla keinomakeutetut aiheuttaa sellasta piilonälkää,tai lähinnä syömishimoa. voisiko olla sitä? tuli tosta mehukeitosta mieleen :) enpä jos kokeilet syödä isomman lounaan treenin jälkeen? tai sit rohkeemmin isompi iltapala.
 
Liittynyt
11.12.2015
Viestejä
84
Allekirjoitan myös nuo keinomakeutetut ja niiden aiheuttaman kestonälän. Jano voi tosiaankin myös tuntua nälkänä.

Tämän hetken ruokailusi päivässä: 750 g maitorahkaa, 400 g raejuustoa - päivän ruokailut kaikkiastaan tekevät Finelin laskuopin mukaan n. 160 g proteiinia per päivä (~2,5 g/painokilo), joka on ehkä jo hieman liioittelua. (Lihastohtori: "Aktiivisesti liikkuvan lihaskasvuun tähtäävän ihmisen proteiinintarve on n. 1,4-1,8 g / painokilo proteiineja ja suuremmasta proteiininsaannista yli jääneet proteiinit käytetään lähinnä energiaksi, ei lihasten rakennusaineiksi.")

Nyt menet käytännössä rahka-mehukeitolla sekä pasta/riisi-raejuustolla. Oletko kokeillut monipuolistaa ruokavaliotasi? Ei ihmekään, jos himoja tulee jos syöt samaa tavaraa samassa muodossa koko päivän. Oletko jonkinlainen kasvissyöjä (heitäkin kun on niin montaa tyyppiä...) vai miksi otat proteiinisi lähes pelkästään raejuustosta ja rahkasta? Kasvissyöjänä mukaan tofut, härkikset, soijarouheet, pavut, linssit yms. ja mikäli liha ei ole ongelma, niin vielä mukaan kalaa, lihaa, kanaa. Samoista aineista saa myös huomattavasti erilaista "ärsykettä" kun teet erilaisia keittoja, paistoksia yms. Kun syö monipuolisesti erilaisia ruokia niin tuntuu syöneensä enemmän - tai näin ainakin itselläni se menee. Vitamiineja ja hivennäisaineitakin tulee tasapainoisemmin kun energianlähteet vaihtelevat. Kehokin voi mielihaluilla/nälällä vihjailla, että nyt jotain muutakin koneeseen.

Itse söisin iltapalan hiilarit (= leivät) ennemmin aamusella, etenkin jos treenaisin aamupäivästä, kuten yltä ymmärtää. Muutoinkin panottaisin treenin ympärillä (ennen ja jälkeen) olevia ruokailuja iltasyömistä enemmän. Itselläni ainakin päivän kitsastelu johtaa tosi helposti iltamättöön.

Teetkö aerobista harjoittelua lisäksi vai treenaatko vain salilla punttia sen 4-5 x vko? Treenaatko salilla niin että hiki lentää vai käytkö vain siellä? Miten on arkiaktiivisuus? Millaista työtä teet, fyysistä vai istutko toimistossa päivät pitkät? Olet kuitenkin normaalipainoinen ja normaalipainossa on usein vaikea pudottaa rasvaa, etenkin jos lihasmassaa ei ole paljoa kuluttamassa kaloreita. Ja vieläpä kysyn, että tuijotatko vain painoa vai katsotko peiliin myös? Kehonkoostumus voi muuttua parempaan suuntaan kovalla treenillä ja monipuolisella ruoalla vaikka paino pysyisikin samassa tai jopa lisääntyy. Lihas painaa enemmän kuin läski. Itse olen jo lopettanut vaa'an tuijottamisen ja siirtynyt kokonaan peiliin ja mittanauhaan, jotka kertovat enemmän kuin joku turhaakin turhempi BMI...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3
Vettä juon n. 3 litraa päivässä, ja tosiaan ehkä se on enemmän syömishimoa kuin nälkää, joten pitäisi kokeilla vaihtaa mehukeitto marjoihin?

Ruokavalio todella tylsä, koska tuo on nopea ja helppo valmistaa uhmaikäisten kaksosten+ vauvan kanssa. Lihaa syön silloin Tällöin, en vain erityisemmin enää nykyään tykkää mistään lihasta. Raejuuston tilalla välillä soijarouhetta/linssejä yms. Välillä myös menee samaa ruokaa muun perheen kanssa, mutta useimmiten teen itselleni oman aterian.

Salilla olen käynyt vasta 5kk ja siten että hiki lentää. Painoja saanut lisätä, joten Voimassa on kehitystä tapahtunut, mutta kropassa ei pahemmin ekan kuukauden jälkeen. Rasvaprosenttia en ole koskaan mitannut, mutta silmämääräisesti veikkaisin olevan n. 26-28. Mittanauha ollut käytössä, mutta ei siinäkään muutosta, en tosin ole tarkkaillut kuin vyötärön (68cm) ja lantion (102cm) mittoja.

Päivät olen kotona lasten kanssa ja imetän nuorinta vielä n. 3krt/vrk. Käveltyä tulee (hitaasti) n. 5km päivässä. Aerobista en ole tehnyt satunnaisia juoksulenkkejä (n. 2/kk) lukuunottamatta.
 
Liittynyt
13.2.2012
Viestejä
260
Mun sudennälkä kutistui normaaliksi edellisen lapsen kohdalla vasta kun lopetin imetyksen kokonaan ja kuukautiskierto käynnistyi, vaikka loppuaikoina imetin vain enää kerran aamuyöllä. Silloin paino putosi 1-2 kg kuussa ihan itsestään (imetysaikana ei lähtenyt sitten millään).
 
Liittynyt
24.9.2016
Viestejä
53
Ikä
23
Oon kuullut, että iltanälkää hillitsisi parhaiten se, että jo aiemmin päivällä on pidetty huolta riittävästä ravinnonsaannista eli päivällä enemmän ruokaa!
 
Liittynyt
16.2.2014
Viestejä
1 792
Ihan vain ehdotuksena.. Sen, mitä joskus nuorempana paastoilulla ja nykyisemmin vain ajoittaisella kuristuksilla oppinut, on että nälkään tottuu. Vaatii vaan vähän asennetta, mutta ei se yksi epämääräinen kehon aiheuttama tuntemus loppuviimein hirveän iso asia elämässä ole, kun ei täällä finskeissä kuitenkaan nälkään kuolla.
 
Liittynyt
5.9.2013
Viestejä
1 567
Rasvaa yrittänyt pudotella pitkään, huonolla menestyksellä. Illalla tulee oikeasti nälkä ja syön sitten enemmän kuin Olin suunnitellut. Paino ollut kilon heitolla 4kk sama, eikä sentitkään ole lähteneet. Mitat 165cm/63kg. Salilla Käyn 4-5x/vko ja Ruuat suunnilleen näin:

Aamu: 250g rahkaa + 2dl sokeroimatonta mehukeittoa, kahvia kevytmaidolla, tl rypsiöljyä + vitamiinit (monivitamiini+kalaöljy)

Treenin jälkeen palkkari

Lounas n. 50g pastaa/riisiä, 200g raejuusto, 200g vihanneksia + 30g pestoa.

Välipala rahkaa mehukeitolla

Päivällinen sama kuin lounas

Iltapala rahkaa mehukeitolla ja ruisleipä avocadolla ja paprikalla

Päivällisen jälkeen iskee nälkä ja usein syön vielä tonnikalaa ja ehkä palan leipää lisää vielä iltapalan jälkeen ja uskoisin että paino alkaisi pudota kunhan saisin itseni pidettyä kurissa..

Vinkkejä, tai ruokavalion parannus ehdotuksia?
Oletko laskenut kalorit/makrot tästä? Melko vähärasvaiselta ainakin näyttää, ja isoimpana rasvanlähteenä pesto. Ja mikä dieettiin aavistuksen hassu valinta.

Syötkö rahkaa ja mehukeittoa koska pidät niistä, vai koska olet nähnyt niin laihdutusohjelmissa tehtävän?

Käyt salilla siis heti aamiaisen jälkeen; riittääkö energiaa treeniin? Treenin allekin kun olisi hyvä ottaa hiilaria, ja tuo mehukeiton hätäiset 15 kcal ja sekin täynnä keinomakeutusaineita ei kyllä siihen riitä... Mites pähkinät, siemenet, marjat, vihannekset, puuro, kananmuna, kookosöljy, rasvainen kala, kana jne. Proteiinin lähteet tällä hetkellä myös kovin yksipuoliset eli maitotuotteista.

Iltanälän osalta kannattaisi tunnustella, onko kyse enemmän nälästä vai mieliteoista. Se nälkä dieetillä on vain hyvä merkki. Mielitekoa sitten taas taklaa jakamalla energiansaantia tasaisemmin ja sillä että ruokavalio ei ole liian tiukka.
 
Liittynyt
15.1.2012
Viestejä
81
Ikä
41
No mä ainakin söisin illalla sian vartaassa, jos päivän ruokailut olisi tossa.
 
Liittynyt
25.4.2014
Viestejä
343
Kaupunki
Jyväskylä
Rasvathan tuossa tosissaan näyttää jäävän tosi vähiin, ja varsinkin imetyksen kannalta se on oikeasti aika huono juttu. Imetys kuitenkin kuluttaa sen n. 500kcal ekstaa vuorokaudessa ja siihen treenit päälle, niin ei ole kumma jos tolla minimaalisella ruokamäärällä on illalla kiljuva nälkä. Lisää hiilaria ja rasvaa kehiin siis.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3
Mun sudennälkä kutistui normaaliksi edellisen lapsen kohdalla vasta kun lopetin imetyksen kokonaan ja kuukautiskierto käynnistyi, vaikka loppuaikoina imetin vain enää kerran aamuyöllä. Silloin paino putosi 1-2 kg kuussa ihan itsestään (imetysaikana ei lähtenyt sitten millään).
Kierto palautui normaaliksi heti 5vko synnytyksestä ja mirenankin kanssa säännöllinen ja raskauskilot (22kg) putosi itsestään parissa kuukaudessa. Nyt tosiaan imetystä lopettelemassa pikkuhiljaa, eli ehkäpä sitten painokin jatkaa putoamista :)
Oletko laskenut kalorit/makrot tästä? Melko vähärasvaiselta ainakin näyttää, ja isoimpana rasvanlähteenä pesto. Ja mikä dieettiin aavistuksen hassu valinta.

Syötkö rahkaa ja mehukeittoa koska pidät niistä, vai koska olet nähnyt niin laihdutusohjelmissa tehtävän?

Käyt salilla siis heti aamiaisen jälkeen; riittääkö energiaa treeniin? Treenin allekin kun olisi hyvä ottaa hiilaria, ja tuo mehukeiton hätäiset 15 kcal ja sekin täynnä keinomakeutusaineita ei kyllä siihen riitä... Mites pähkinät, siemenet, marjat, vihannekset, puuro, kananmuna, kookosöljy, rasvainen kala, kana jne. Proteiinin lähteet tällä hetkellä myös kovin yksipuoliset eli maitotuotteista.

Iltanälän osalta kannattaisi tunnustella, onko kyse enemmän nälästä vai mieliteoista. Se nälkä dieetillä on vain hyvä merkki. Mielitekoa sitten taas taklaa jakamalla energiansaantia tasaisemmin ja sillä että ruokavalio ei ole liian tiukka.

Kaloreita/makroja en ole laskenut syömishäiriöstä parantumisen jälkeen. Ruokaakaan en punnitse, mutta Kyllähän nuo kuivapainot/määrät suunnilleen vielä muistissa on (varmaan ikuisesti?)

Salilla käyn aina aamuisin ja nyt parina päivänä kokeillut syödä leipää oivariinilla aamulla lisäksi ja energiaa on kyllä treeneissä ollut huomattavasti enemmän. Myös päivällä syönyt vähän enemmän ja se kyllä vähentänyt iltanälkää.
Jotenkin kummasti sitä rasvan lisäämistä pelännyt ja ajatellut että acocado ja pesto (mä rakastan sen makua siksi siis sitä) riittäisi, mutta taitaa olla silti liian vähän

Rahkaa syön koska Tykkään siitä, söisin helposti varmaan enemmänkin, mutta liikaa on liikaa :D
 
Liittynyt
11.12.2015
Viestejä
84
Imetys kyllä vaikuttaa paljon tähän kuvioon. Itsellä ainakin oli kestonälkä imetysaikana. Imetys on myös käsittääkseni raskausaikaa energiaakuluttavampaa - ettet vain olisi säästöliekillä? Ellen nyt ihan väärin muista niin kun Finelin laskuriin nuo syömiset laitoin niin tuloksena oli joku 1650 kcal(?), joka mutulla kuulostaa aika vähältä imettävälle. En ainakaan lähtisi vähentelemään ruokaa missään nimessä ennen kuin imetys loppuu ja hormonit "normalisoituu".

Mutta muuten siis ylläolevat jutu pätevät edelleen: monipuolisuutta proteiininlähteisiin + muuhun syömiseen ja rasvanlähteet kuntoon.
 
Ylös