Apuja aloittelevalle laihalle läskille? :)

Hei! Toivottavasti jollain olisi aikaa ja viitseliäisyyttä auttaa minua! Olen seikkaillut ympäri nettiä etsimässä neuvoja, mutta päätin laittaa tänne viestin saadakseni ihan henkilökohtaista helppiä :)

Eli olen ns. laiha läski. Pituutta löytyy 168-169cm ja painoa n. 53kg. Rasvaprosenttini oli viime mittauksen mukaan 20%, joka on käsitykseni mukaan hieman alhainen. Vaikka kehossani ei ole hirveästi rasvaa, esiintyy vatsallani pari makkaraa istuessa tai kyyristyessä ja kyljistä löytyy pienet jenkat. Reisissä ja pakaroissa ei kuitenkaan ylimääräistä juurikaan ole, joten kaipa minulla on taipumusta tuohon omppumaisuuteen. Lihakseni ovat myös melko heikot. Muodoltani olen täysi pötkelö, jossa on pari hassua kyhmyä ja kuoppaa. Myös ruokailutottumukseni ovat aivan hirveät. Elän pääsääntöisesti miinuskaloreilla, eikä ruokavalioni ole kovin monipuolinen. Tällä hetkellä liikkumiseni koostuu koululiikunnasta 3x/vko, hyötyliikunnasta, sekä käyn kerran viikossa aerobicissä ja kuntosalilla.

Nyt olen kuitenkin päättänyt alkaa TYÖSKENNELLÄ kauniimman vartalon puolesta ja siihen kaipaisinkin teidän apuanne! Aluksi tietenkin pitäisi laittaa tuo ravinto kohdilleen. Millaisista aterioista tulisi kalorit täyteen ja mitkä tavalliset ruuat ovat hyviä proteiinin lähteitä? Asun vielä kotona, joten lämpimään ruokaan en voi kauheasti vaikuttaa, se on pääsääntöisesti kuitenkin ihan normaalia kotiruokaa. Keittoja, kiusauksia, kastikkeita..(+kouluruoka) Eli jos joku pystyisi laittamaan vaikka viikon esimerkki-ateriat ihan tavallisilla kotiruuilla olisin erittäin kiitollinen :) Muutkin vinkit ravinnon suhteen kelpaavat!

Vaikka minulta löytyykin vähän noita makkaroita, en näe kauheasti syytä laihduttaa. Haluaisin paremman yleiskunnon, enemmän voimaa esim käsiin, paremman ryhdin ja ennen kaikkea naisellisemman figuurin! Kuntosalilla pystyisin käydä 2-3 kertaa viikossa, joten nyt vaan vinkkejä kehiin!

Olisin todella kiitollinen jos joku mimmi täällä auttaisi minut liikkeelle! =) Motivaatiota on, mutta tietoa ja taitoa ei :)

Ps. Löysin sivustolta itselleni täydellisiä motivaatiokuvia käyttäjältä Halo :)
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=50903&page=7

En itselleni ihan noin kovia tavoitteita vielä ainakaan aseta eikä ruumiinrakenteeni sitä välttämättä mahdollistaisikaan. Ja vaikka alkuasetelmani ovatkin erilaiset, niin nuo tulokset kyllä laittavat tsemppaamaan! Ehkä minäkin vielä jonain päivänä... ;p

Moihei!
Mietteesi kuulostavat kovin tutuilta, olin itse melko hoikka nuorempana, mutta silti hyvin tyytymätön kuntooni ja ulkonäkööni. Laihuushan ei ole synonyymi hyvälle kunnolle, asia joka nykyään monesti unohtuu. Ymmärsin, että olet vielä koulussa. Millainen on liikunnanopesi? Jos hyvä tuuri käy, saattaisit saada häneltä hyviä vinkkejä salille/ valmiin ohjelman. Muutenkin suosittelen, että ottaisit salillasi yhteyttä ohjaajaan, jotta saisit tekniikat nopeasti kuntoon. Itselläni meni monta vuotta ennen kuin ymmärsin esim. jättää pakaran loitonnus- ja lähennyslaitteet väliin:D Ravintoasiantuntijoita täältä löytyy monia, he varmasti osaavat kertoa tarkkoja ohjeita. Muistuttaisin kuitenkin, että riittävä ravinto on kaiken a ja o. Usein meillä nuorilla naisilla käy niin, että keskittymme kaloreiden vahtimiseen niin, ettei kehitystä saliharjoittelun myötä synny. Samaan aikaan nuoret miehet kiskovat puntin/muiden treenien päälle hurjia ruokamääriä ja kas, tulosta syntyy! Tsemppiä sulle hurjasti ja rahkaostoksille vain, hophop!:)

:)

Kiitos tsempistä, angie!

Kyllä meillä varmaan on siinä liikunnassa salillakäyntiä edessä, jolloin varmasti voin kysyä opettajalta vinkkejä. Paikkakuntamme salilla puolestaan ei ohjaajia pahemmin näy (itseasiassa en ole tänä syksynä nähnyt kertaakaan), joten siitä suunnasta ei apua ole saatavissa.

Minäkin olen sortunut siihen rasvojen ja kaloreiden ynnä muiden laskeskeluun, mutta tästä päivästä lähtien koitan jättää sitä vähän vähemmälle ja syödä enemmän ja tietenkin terveellisesti, ihan perusruokaa. Maitorahkaa on kyllä tullut vedeltyä muttakun se on niin hemmetin pahaa! Olisiko tarjota reseptivinkkejä? :P Tänään hätäkeinona laitoin sekaan ananasta sekä hieman kermavaahtoa jota kaapista löytyi, mutten sitä kermaa useammin kyllä haluaisi käyttää, ei pidemmän päälle varmaan kovin hyvä.. :rolleyes: ehkä viikonloppuherkkuna se voisi toimia namusten sijaan :) Ja mietin tässä vaan, että jos proteiinia olisi hyvä saada 2g/kg, niin että mistä ihmeestä saan sitä haalittua kasaan sen reilu 100grammaa? :o

Kertoisitko vielä mikä sai sinut hylkäämään lähentäjät sekä loitontajat? :)

Päätin, että alan pitää ensi viikosta lähtien kirjaa syömisistä ja liikunnasta, jotta voin tarkkailla tilannetta! :)

Maitorahkaa on kyllä tullut vedeltyä muttakun se on niin hemmetin pahaa! Olisiko tarjota reseptivinkkejä? :P Tänään hätäkeinona laitoin sekaan ananasta sekä hieman kermavaahtoa jota kaapista löytyi, mutten sitä kermaa useammin kyllä haluaisi käyttää, ei pidemmän päälle varmaan kovin hyvä.. :rolleyes: ehkä viikonloppuherkkuna se voisi toimia namusten sijaan :) Ja mietin tässä vaan, että jos proteiinia olisi hyvä saada 2g/kg, niin että mistä ihmeestä saan sitä haalittua kasaan sen reilu 100grammaa? :o

Rahkan maustaminen

Ruokavalioon löytyy vinkkejä sekä täältä punttimimmien puolelta että ravinto-osiolta. 100 grammaa proteiinia tulee helposti eikä todellakaan vaadi ihmeitä, kun vähänkin panostaa proteiinipitoisiin ruoka-aineisiin. Pääaterioilla (lounas ja päivällinen) reilusti lihaa/kalaa/kanaa, annoksessa vähintään 20 g proteiinia. Aamu- ja välipaloilla rahkaa ja/tai raejuustoa, purkillisessa ~30 g proteiinia. Iltapalalla tonnikalaa tai vaikka munakas, molemmat hyviä proteiinin lähteitä. Lisäksi jos juot maitoa, kolmesta lasillisesta päivässä saat jo ~20 proteiinia. Tuohon vielä lisäksi mahdolliset leikkeleet, juustot jne. Tuossa vain "hyvät" eläinperäiset proteiinit, lisäksi pienempiä määriä proteiinia tulee mm. viljatuotteista.

Suosittelisin myös tsekkaamaan sivun http://kalorilaskuri.fi. Sieltä pystyt arvioimaan oman kulutuksesi sekä saamasi kalorimäärät, ja sen miten protskut, hiilarit ja rasvat jakautuu. Muista, että lihas kehittyy pluskaloreilla, joten voit syödä hieman ylikin oman kulutuksesi, varsinkin kun olet jo valmiiksi noin hoikka.

No aika paljosta on kyllä kiittäminen esim. pakkotoistoa, sillä täältä löytyy nimenomaan urheilijoille vinkkejä, eikä mitään naistenlehtien "näin kiinteydyt" -juttuja. Suosittelen treenaamaan nimenomaan vapailla painoilla mahdollisimman paljon, näin ei mene aika salilla hukkaan. Reidenojentajat ja loitontajat tajusin jättää rauhaan, kun huomasin, että niissä kymmeniä minuuttia viettävät naiset eivät kropaltaann näyttäneet juurikaan siltä, miltä itse haluaisin näyttää.. Ruokapäiväkirja on hyvä juttu ja tosiaan, käypä tuollaisella kalorilaskurilla laskemassa päivittäinen energiantarpeesi ja tällä hetkellä saamasi energian määrä. Tulos voi olla melko shokeeraava.

Kysele täällä ihmeessä lisää, kaikki aloittelijat painii noiden samaisten kysymysten parissa!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom