APUA väitteen kumoamiseen! lisäravinteet+teeni=turhaa

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Ikä
41
Olen käyttänyt protskulisää aamiaisella ja iltapalalla ja kreatiinitankkausta aina välillä. Nyt sitten ostin taas yhden lisäravinteen, josta ajattelin tehdä helppoja palautusjuomia treeniin. Käyn salilla 2 (joskus 3) kertaa /vko n.70min/kerta ja treenaan pitkän matkan juoksua, kilometrejä tulee "talvikaudella" joku 20-30 viikkoon.

Mieheni tokaisi tähän:
Syöt proteiinia, jossa on kamalasti energiaa. Et käy tarpeeksi salilla, jotta siitä tulisi lihasta vaan se jämähtää läskiksi. Tätä läskiä treenaat juoksemalla pois. Eli ei kannata syödä lisäprotskua.

:eek: :rolleyes: :eek:

Siis joo. Onko tämä nyt näin ja ihan turhaa? ruokavaliosta olen koittanut karsia "herkkuja" veks, ja kun monesti arkipäivät ovat tämmöisiä:
aamupala klo 5.30, lounas 12.00, välipala 14.00, ateriankorvikejuoma tai päivällinen klo 17, välipala klo 19 ja kotona klo 21 aikaan vielä jotain pientä. Treenipäivinä harjoitukset sattuvat arkisin klo 19-21 välille.

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jaa-a. Itse en ole koskaan käyttänyt mitään lisäravinteita (vitamiineja toki, mutta siinäpä se). Haba kasvaa ihan syömällöä ja treenaamalla (toki saa sitten syödä todella paljon, ja ajoittaa se treenin kanssa kohdilleen, kun ei esim. palkkaria käytä).
Mutta en osaa muuten sanoa mitään. Täälläkin lähes kaikki jotain käyttävät.

Edit: EIpä tainut auttaa kumomaaan miehes väitettä!

mafiatar sanoi:
Et käy tarpeeksi salilla, jotta siitä tulisi lihasta vaan se jämähtää läskiksi.
.

Proteiinin konvertoituminen rasvaksi on käsittääkseni aika monimutkainen ts. epätodennäköinen tapahtuma. Eikä siinä proteiinissa sen enempää ole energiaa kuin hiilareissakaan, n 4 kcal per gramma.

Mutta eniten pysäytti tuo "et käy tarpeeksi salilla". Minä käyn itse kahdesti viikossa salilla, syön kiltisti proteiinirikasta ruokaa ja lihas (ja voimat) kasvaa eikä läskiä ole tullut, vaan sitä on pikemminkin lähtenyt. Ihmisillä tuntuu olevan kauheasti uskomuksia salilla käymisestä - yllättävän usein urheilupiireissä. Ystäväni oli aloittelijana melkein lopettanut salilla käymisen, kun hänen yleisurheilijatuttunsa oli kerran sanonut, että kahdesti viikossa salilla käynnistä ei ole mitään hyötyä, se on sama kun ei kävisi ollenkaan. :eek:

Mutta kyllä tuo karkealta yksinkertaistukselta tuo tokaisu kuulostaa. Ei se ole yksin lisäproteiinin syy, jos läskiä kertyy, vaan kokonaisuudessaan ruuan sisäänoton täytyy silloin olla suurempaa kuin kulutus. Itse käytän silloin tällöin palkkaria ja silloin tällöin proteiinipatukoita kätevänä mukana kulkevana välipalana. Olen laskenut saavani tavallisesta ruuasta tarpeellisen määrän proteiinia, mutta jos olisin esim. maitoallergikko eikä rahka tulisi kyseeseen, niin kyllä sitten ihan varmasti käyttäisin jotain jauhemuotoista prodea.

mafiatar sanoi:
Mieheni tokaisi tähän:
Syöt proteiinia, jossa on kamalasti energiaa. Et käy tarpeeksi salilla, jotta siitä tulisi lihasta vaan se jämähtää läskiksi. Tätä läskiä treenaat juoksemalla pois. Eli ei kannata syödä lisäprotskua.

Lyhyesti sanottuna: tuo miehesi väite on täyttä :anssi:. Ei mikään makroravinne erityisesti lihota, vaan ylimääräiset kalorit kulutukseen nähden lihottavat. Ja olen antanut itseni ymmärtää, että proteiinin muuntaminen rasvaksi elimistössä olisi huomattavasti hankalampaa kuin hiilihydraattien ja kuluttaisi jo itsessään paljon energiaa, joten se siitä proteiini lihottavuudesta.

Jokainen meistä tarvitsee proteiinia, ja on (ainakin tämän kyseessä olevan asian suhteen) aivan sama, ottaako sen kiinteästä ruoasta vaiko lisäravinteista.

EDIT: hidas...

no ensinnäkin hiilareissa on 2 kertaa enemmän enregiaa ku proteiinissa ja rasvassa 4 kertaa... (muistaakseni :D) eli jos söisit proteiinien tilalta normaalia ruokaa saisit paljon enemmän energiaa. Lisäksi protskuihin on monesti lisätty muitakin terveellisiä aineita kuten magnesium,natrium,kalsium... Sen lisäksi voit seurata tarkemmin kaloreita mitä saat sillä se lukee pussinkyljessä aika selvästi toisin kuin lautasenpohjassa kotiateriaa syödessä. Sitä kautta voit katsoa että saat juuri oikean määrän kaloreita optimaalliseen reenaamiseen. proteiini on myös monesti ultrasuodatettua joka nopettaa imeytymistä ja pienentää reenin jälkeistä katabolista tilaa missä elimistö ottaa energiia lihaksista ja ne surkastuu.. Kokeile jos sen vineminen noin loppuis :D

Fari_ sanoi:
no ensinnäkin hiilareissa on 2 kertaa enemmän enregiaa ku proteiinissa ja rasvassa 4 kertaa... (muistaakseni :D)

No ei nyt ihan noinkaan... Proteiinissa ja hillihydraatissa on kummassakin 4 kcal/g, rasvassa 9 kcal/g.

Tää on varmaan joku urbaani legenda, koska mä kävin joskus aikoinaan tiukan keskustelun kaverini kanssa kun söin paljon proteiinia enkä käynyt ollenkaan salilla. Vielä. Tyttö väitti, että proteiinipitoisesta ruokavaliosta kerääntyy helpommin rasvaa kuin hiilihydraattipainotteisesta ruoasta. Ei päästy mihinkään tulokseen kun kumpikaan ei taipunut. Mun silloisilla hyvin vähillä tiedoilla ruoka-aineista yms. toi kuulosti todella omituiselta...

Ehkä tässä olisi mythbusterseille lisää testattavaa!! :D

elektra sanoi:
Tyttö väitti, että proteiinipitoisesta ruokavaliosta kerääntyy helpommin rasvaa kuin hiilihydraattipainotteisesta ruoasta.

Ehkä tämä on joku kummajainen joka juontaa juurensa peruskoulun ravitsemus"valistuksesta" johon osallistuivat Leipätiedotus ry ("9 palaa leipää päivässä täytyy syödä") ja joukko muita kotimaisen hiilariruuan kätyreitä. Kyllä minäkin muistan, että yläasteella/lukiossa moni oli kasvissyöjä sen takia, että laihtuisi/kasvisruoka on terveellisempää kuin liharuoka. Just joo :rolleyes:

Fari_ sanoi:
no ensinnäkin hiilareissa on 2 kertaa enemmän enregiaa ku proteiinissa ja rasvassa 4 kertaa... (muistaakseni :D) eli jos söisit proteiinien tilalta normaalia ruokaa saisit paljon enemmän energiaa.

Justiinsa. Hiilihydraateissa 4 kcal/g, proteiineissa 4 kcal/g, rasvassa 9 kcal/g ja alkoholissa 7 kcal/g. Eli jos asiasta ei oo TIETOA, ei kannata viljellä mutuja ettei ihmisille tuu lisää väärinkäsityksiä.

Eikä se lihasten kasvaminen oo mitään salatiedettä eikä välttämättä vaadi lisäravinteita, ei todellakaan :) Tarpeeksi kova treeniä, riittävästi lepoa ja monipuolisesti & riittävästi sapuskaa sekä hyvät geenit, siinä se ;)

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Helga sanoi:
Eikä se lihasten kasvaminen oo mitään salatiedettä eikä välttämättä vaadi lisäravinteita, ei todellakaan :) Tarpeeksi kova treeniä, riittävästi lepoa ja monipuolisesti & riittävästi sapuskaa sekä hyvät geenit, siinä se ;)

Mutta ainakin henk koht olen huomannut, että välittömästi reenin jälkeen nautittu proteiinijuoma tekee paremman olon (piristää ja nopeuttaa palautumista). Tämäkin on kai yksilöllistä. Mutta itse olen protskujuomien kannalla. :)

Lisätään tähän vielä sellainen seikka mitä Gilly jo sivusi ja minkä olen jostain joskus lukenut (ei siis ole lähdettä laittaa, sori!). Eli ruoansulatuskin vie energiaa. Rasva on energia-aineenvaihdunnaltaan taloudellisin (ei mikään yllätys). Noin 5% rasvan sisältämästä energiasta kuluu aineenvaihdunnassa, eli ruoansulatuksessa ja ravintoaineiden varastoimisessa. Hiilihydraattien osalta vastaava luku on 10%, ja -tadaa- proteiinit ottavat selkävoiton 20 prosentilla.

Pieni varoitus tosin etten pane päätäni pantiksi noiden prosenttien tarkkuudesta, mutta tuo tosin on se marssijärjestys kun energiataloudellisesti mietitään ravintoainejakaumia.

Ja vielä painottaisin Gillyn postia:
Ei mikään makroravinne erityisesti lihota, vaan ylimääräiset kalorit kulutukseen nähden lihottavat.

Nikoliina muisti aivan oikein, proteiinin sisältämästä energiasta kuluu aineenvaihduntaan noin 20 %, kun vastaava osuus hiilihydraateilla on noin 10 % ja rasvoilla noin 5 %. Toisin sanoen kroppa käyttää siis enemmän energiaa käsitellessään proteiineja kuin muita, palikkakielellä, ihan vaan itselleni selvittääkseni... ;)

mafiatar sanoi:
Siis joo. Onko tämä nyt näin ja ihan turhaa? ruokavaliosta olen koittanut karsia "herkkuja" veks, ja kun monesti arkipäivät ovat tämmöisiä:
aamupala klo 5.30, lounas 12.00, välipala 14.00, ateriankorvikejuoma tai päivällinen klo 17, välipala klo 19 ja kotona klo 21 aikaan vielä jotain pientä. Treenipäivinä harjoitukset sattuvat arkisin klo 19-21 välille.
Itse en käytä mitään lisäravinteita vaikka kilpailen sillä jos ruokapuoli on kunnossa ne ei ole välttämättömiä.Mieheni kyllä tuohtui kun tänään taas keskusteltiin aiheesta:palautusjuoma on hänen mielestään tod. tärkeä.Olen kasvissyöja eli huolehdin toki kaikista välttämättömistä vitamiineista mitä missaan vegenä.

Olen nyt parin kuukauden ajan käyttänyt palkkaria ja ihan tyytyväinen olen. Treenin jälkeen ei heti tarvii kauheella hötäkällä käydä sapuskaa vääntämään ja nälän tunnekin häviää (tästä olin yllättynyt):) , ainakin hetkeksi:rolleyes: . Lihakset ei tuu niin kipeiksi kuin ennen (en aina kerennyt tarpeeksi ajoissa treenien jälkeen syömään mitään). Ja nyt oon myös lisännyt muutenkin proteiinien määrää ruokavaliossa tai ainakin kiinnittänyt niiden saantiin enemmän huomiota. Mutta muistettavaa proteiinien "liikasaannissa" (eli jos kokonaisenergiasta on proteiinien määrä yli 15%) on, että veden tarve on normaalia suurempi; esim. 950 kcal:a vastaavan proteiinimäärän aineenvaihdunta vaatii 350 g vettä, kun vastaava rasva- tai hiilihydraattimäärä kuluttaa vain 50g vettä. Ja proteiini, jota ei tarvita elimistön rakennusaineeksi, käytetään juuri siihen energia-aineenvaihduntaan ja loput varastoituu rasvana:( . Mutta onneksi juuri lihaskasvuun sitä kuluukin:D (ainakin toivottavasti) suurin osa.

Zone-sarja -42%
rebanna sanoi:
Mutta muistettavaa proteiinien "liikasaannissa" (eli jos kokonaisenergiasta on proteiinien määrä yli 15%) on, että veden tarve on normaalia suurempi; esim. 950 kcal:a vastaavan proteiinimäärän aineenvaihdunta vaatii 350 g vettä, kun vastaava rasva- tai hiilihydraattimäärä kuluttaa vain 50g vettä.

Tää oliki ihan uus tieto! Onkohan tossa syy miks mua janottaa koko ajan..en oo kyllä ihan just laskenu proteiinin saantiani, mut paljon se on..varmasti sellaset 3g/painokilo. Mut tuleehan tota vettäkin kyllä litkittyä :)

Proteiinien "liikasaanti" ei ole siis terveelle ihmiselle vaarallista, kuten varmaan moni onkin huomannut:) , toisin kuin liian vähäinen saanti. Veressä on albumiineja (siis veren proteiineja) jotka sätelee veren kokonaistilavuutta sekä kudosten ja veren välistä aineenvaihduntaa, ja jos protskuja saadaan liian vähän eli (reilusti) alle 10-15 E%, on myös näiden albumiinien määrä vähäisempi ja voi johtaa veden kerääntymisen kudoksiin, jonka seurauksena on kudosten turpoaminen. Eli siis proteiinit säätelee myös vesitasapainoa. Mutta suomalaisethan tunnetusti saavat proteiineja yli suositusten:D, joten tämä ei todellakaan ole ongelma . Vähänhän tää meni :offtopic: mut kiva joskus kirjotella asioista joista jopa hiukan on jyvällä;) . Ei muuta kuin protskuja kehiin ja lihakset kasvamaan..(toiveajattelua, ainakin omalla kohdalla, siis lihasten kasvu.. hih..)

Latest posts

Back
Ylös Bottom