Apua syömisen rytmittämiseen ja annoskokoihin

Hei! Olen kärsinyt syömishäiriöstä ja nyt kumminki saanut itseni takaisin kuosiin ja normaalipainoon. Anoreksiasta parantumisen jälkeen olen alkanut kärsimään BED-oireista. Nykytilanne on siis aika heikko: näläntunne on kateissa, sekä ahmiminen on venyttänyt vatsalaukun hurjiin mittoihin.
Koska opiskelijana ei ole varaa ravintoterapeuttiin, en ole saanut luotua kunnollista rytmiä ja oikeita määriä mitä minun kokoiseni (154cm/44kg) pitäisiä syödä. Koululounas on noin. klo 12.00 jolloin yleensä syön tukevasti. Mitenkä päivän muut ateriat sekä kuluttamani kalorit pitäisi jakaa? Ja kuinka usein kannattaisi syödä jotta vatsa rauhottuisi ja tottuisi pienempiin ruoka-annoksiin? Tavoitteena on siis ylläpitää painoa, liikuntaa harrastan noin. 3 kertaa viikossa tunnin suht. rankka treeni.
Kiitos jo etukäteen!

Kertoisitko vielä millaista ruokaa syöt. Jos liikunta on kunnossa mutta silti tulee mahaa niin veikkaisin ongelman olevan siinä että syöt vääränlaista ruokaa joka ei täytä saatika tuo tarpeeksi ravintoaineita kroppaan josta tuo ahmiminen voisi johtua. Jos syö luonnollista ruokaa monipuolisesti niin ei pitäisi tehdä mieli syödä enempää kuin tarve vaatii eikä lihominenkaan olisi silloin kovin realistista ellei vedä ihan väkisin ähkyyn.

syön yleensä arkisin aamiaisen noin klo 07.00 joka on pieni leipä lisukkeilla (juusto, kinkku yms.) + jogurtti tai hedelmä, sen jälkeen aika tukevasti koululounaan lautasmallin mukaan ja lasi maitoa, ja vielä illemmalla kotona isohkon päivällisen. syön paljon kasviksia mutta olen pyrkinyt laskemaan että saamani kalorit olisivat sen verran mitä kulutan, eli noin 1400-1500 kaloria.

ja lisäisin vielä että annokseni eivät ole mitään hiiren annoksia vaan tuolla kolmen aterian rytmillä syön kunnolla joka kerta. oikeastaan koskaan en tunne nälkää oikeaan aikaan ja jonain päivinä olen taas todella nälkäinen ja syön kokoajan huolimatta rytmistä

Perusideahan on että pyrkisit syömään kuudesti päivässä. Esim. näin:
7.00 aamupala
9.30 välipala
12.00-12.30 lounas
15.00-15.30 välipala
18.30-19.00 päivällinen
21-22 iltapala
Tässä siis esimerkki joka voisi sopia sinun aikatauluihisi. Välipalana kannattaa syödä vaikka rahkaa ja marjoja, ruisleipää tms. Lounas ja päivällinen esim. jotain lihaa+pastaa/riisiä+kasviksia jne. Jokaisella aterialla popsit siis salaattia/hedelmää/marjoja lisukkeeksi. Määrät varmasti löytyy kokeilemalla :) Itse syön sen kuusi kertaa päivässä ja maha alkaa ilmoittelemaan 2,5-3h päästä pienestä nälästä, jolloin katon kelloa ja huomaan että onkin taas aika syödä.

Kuusi ruokailua on kyllä varmaan auttamatta liikaa sinulle, koska noin pienenä kulutuksesi on vaatimatonta. Tosin nuo mainitsemasi kolme ruokailuakin on liian vähän. Varmaan tuota kotonasi syömää "isohkoa päivällistä" voisit yrittää pilkkoa kahteen, jolloin tulisi päivällinen ja iltapala. Opiskelijalle varmasti silloin koululounaalla kannattaa satsata taloudellisuuden takia, mutta silti olisi vielä hyvä, että saisit sen viidennen syömisen jostain, mutta en osaa sanoa miten sen järjestäisi. Joku banaani jossain vaiheessa päivää?

Jos olet kerta opiskelija, niin opiskelet siis jotain sellaista, ettet pääse yths:ään. Itselläni on ystävä jolla oli vähän syömisongelmia ja hän sai tuolta apua (siis ihan tavalliselta lääkäriltä, eikä miltään erikoistuneelta ravintoterapeutilta.) Siis tuon kerroin ihan siksi, että tavallinenkin lääkäri saattaisi auttaa tai ainakin tuoda näkemystä ongelmaan.

taloudellinen tilanne on kieltämättä sen verran huono ettei rahaa yksityisiin lääkäreihin tai muuhun ylimääräiseen ole. totuin tuohon kolmen kerran syöntiin keskieurooppalaisen kaverini myötä mutta luulen että hän tottuneena pystyi syömään paljon enemmän kuin itse. koulupäivät vaihtelevat myös aika reippaasti ja olen aina ollut herkkä verensokerin heittelylle. kumminkin lounaan ja aamupalan koen itselleni olevan tärkeimmät, illat on sen verran opiskelu painotteisia että syöminen ei ole pääroolissa. onko 1400 kaloria sopiva määrä päivittäin? ja mikä olisi hyvä keino varmistaa että varmasti olen syönyt tuon 1400 enkä esimerkiksi alle?

Mulla oli aikoinaan tälläinen rytmitys syönnissäni ja kaloreita tuli aina tarpeeksi 1500 kcal:iin. :)

Aamu klo 7.30: n. 250 kcal
Puuro (1 dl hiutaleita), kalanmaksaöljy, raejuusto 100 g, marjoja, leseitä, vehnänalkioita, pellavarouhetta, muutama pähkinä tai pieni omena/hedelmä

Lounas klo 11: n. 500 kcal
Lasi maitoa, leipä margariinillä, salaattia + rkl salaattikastiketta, puoli lautasellista pääruokaa, joka on yleensä n. 300 kcal, jos esim. ois laatikko- tai pastaruokaa, tai liharuokaa ja perunaa/pastaa/riisiä lautasmallin mukaan

Välipala klo 15: n. 150 kcal
Pieni protskupatukka tai cottifrutti/rahka tai hedelmä (hedelmä yksinään on noin 100 kcal luokkaa)

Päivällinen klo 17: n. 350 kcal
Lihaa/kalaa/kanaa/munia n. 100 g
Kasviksia, siemensekoitusta/öljyä
Pieni hedelmä/lasi maitoa

Iltapala klo 20.30: n. 250 kcal
Rahka tai puolikas marjoilla, leseillä, mehukeitolla, muutamalla pähkinällä tms., tl tai pari hyvää öljyä, kasviksia

Tämä näin esimerkkinä miten joskus söin ja oli tarpeeksi jos ei tuu liikuntaa juuri nimeksikään... :) Kaloreita voi siirrellä muilta aterioilta toisille jos tykkää syödä enemmän yksillä aterioilla.

Miten 1500 kalorilla pysyy edes pystyssä... Itsellä ainakin iskisi kaikki ahmimishimot, jos yrittäisin kituuttaa noin pienillä kaloreilla... Noh, ihmiset on erilaisia.

Kyllä pystyy, kun tietää, ettei se ole ikuista. Itse olen laihduttanut 1500 kkalorilla päivässä (josta 200g tai 800kcal proteiinia), ja pienen näläntunteen sietää, kun huomaa, että vyötäröllä ihan oikeasti tapahtuu jotakin kun viikot vierivät.

Hei! Olen kärsinyt syömishäiriöstä ja nyt kumminki saanut itseni takaisin kuosiin ja normaalipainoon. Anoreksiasta parantumisen jälkeen olen alkanut kärsimään BED-oireista. Nykytilanne on siis aika heikko: näläntunne on kateissa, sekä ahmiminen on venyttänyt vatsalaukun hurjiin mittoihin.
Koska opiskelijana ei ole varaa ravintoterapeuttiin, en ole saanut luotua kunnollista rytmiä ja oikeita määriä mitä minun kokoiseni (154cm/44kg) pitäisiä syödä. Koululounas on noin. klo 12.00 jolloin yleensä syön tukevasti. Mitenkä päivän muut ateriat sekä kuluttamani kalorit pitäisi jakaa? Ja kuinka usein kannattaisi syödä jotta vatsa rauhottuisi ja tottuisi pienempiin ruoka-annoksiin? Tavoitteena on siis ylläpitää painoa, liikuntaa harrastan noin. 3 kertaa viikossa tunnin suht. rankka treeni.
Kiitos jo etukäteen!
Painoindeksisi ei edelleenkään ole hirveän korkea, hieman yli normaalipainon rajan. Epäilen että sinunkin kokoisellesi 1500 kaloria on aika vähän, koska liikut säännöllisesti ja rasittavasti. Pelkästään alhainen energiamäärä voi siis jo selittää ahmimiskohtaukset. Toinen syy on tietenkin syömishäiriötausta jonka aiheuttamat puutostilat kehosi haluaa korjata. Ahmimiskohtauksetkin ovat riippuvaisia siitä miten asiaa katsoo. Jollekin 'ahmiminen' voi olla tavallista suurempaa ruokahalua, ex-syömishäiriöisen mielestä jo tavallista isompi lounas voi olla ahmimista. Todellinen sairaus syntyy omasta mielestäni vasta sitten, jos ahminen muuttuu kivuliaaksi/todella häiritseväksi ja ahmimisen kohteena on jokin epäterveellinen.

Itse ehdotan, että annat kehollesi aikaa. Syömishäiriöstä toipuminen vie vuosia, riippuen tietenkin siitä kuinka itensiivinen sairautesi oli ja kuinka pitkään sairastit. Minun toipumiseni alkoi loppukesästä 2008 ja en voi vieläkään sanoa, että olisin päässyt kaikista fyysisistä vaivoistani. Hieman tuo harmittaa, kun psyykepuoli on jo pitkään ollut valmis normaaliin elämään :).

Voin jo alkuunsa kertoa, että painoa saattaa olla vaikea ylläpitää syömishäiriön jälkeen ja siksi painoon keskittyminen on aika turhaa. Jo normaalilla terveellä naisella paino saattaa vaihdella kahdella kilolla eri päivinä. Lisäksi, liikunta kasvattaa aina jossain määrin lihasmassaa. Keskity siihen mitä peilistä näkyy ja katso välissä vaikka mitat mittanauhalla.
Parasta mitä voit itsellesi tehdä, on opetella pitämään jälleen omasta kehostasi. Opettele syömään itsesi kylläiseksi ja liiku ilolla. Kehosi tulee varmasti muuttumaan vielä monet kerrat ennen kuin se pystyy jäämään tasapainotilaan, ja ennen kuin sinä pystyt taas hallitsemaan sitä ja tuntemaan sen toiminnan. Turvotusta tulee ja menee, ruokahalu on kateissa (nälkä saattaa ilmetä heikotuksena eikä vatsan kurinana). Älä seuraa painoa tai kaloreita, stressaat vain turhaan elimistöäsi ja pitkität aineenvaihduntasi korjaantumista.

Rohkeutta ja voimia!

Back
Ylös Bottom