Apua syömisen ja muunkin kanssa..

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Christa
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Moikka!

Olen jo pitkään lueskellut tätä "palstaa" ja haluan sellasen "fitnesskropan"
mutta mun syömisillä se ei kyllä tuu koskaan onnistumaan. Ahmin herkkuja ihan ähkyyn asti koska seuraavan päivänä tai viikolla aloitan muka aina uuden elämän ja aina se on muka se viimeinen mässäilykerta.. Enkä edes ymmärrä miksi syön. Ehkä siksi kun tuntuu etten saisi syödä.
Jos karkit ovat tarjouksessa niin ostan, on vaan pakko ostaa vaikkei edes tekisi aluksi mieli. Outoa! Ja sellasen fitnesskropan saaminenhan vaatii työtä ja syömisen tarkkailua. Olen käynyt salilla jo pari vuotta ja tiedän miten täytyisi syödä jne. mutta iltaisin kaikki menee usei pilalle kun alan syömään. Ellen syö herkkuja niin sitten leipää ja paljon. Liikaa.

En halua lihoa mutta pari kiloa on tainut talvella tulla kun silloin aloitin tämän ahmimishomman. Luultavasti söin kun ahdisti, ja stressasi, koulu
jonka aloitin viime syksynä ja ongelmat perheessä. Nyt kun tiedän syyn niin en kuitenkaan pysty lopettamaan! Ja todella haluan! Ehkä mua pelottaa että jos lopetan herkuttelun niin jään jostain paitsi, kaikesta kivasta vaikka
oikeasti vain liikakiloilta ja selluliitilta. Sitäkin on nyt alkanut ilmestymään.. :(

Olen siis nuorena, ala-aste ikäisenä jo tehnyt samaa koska lihoin vuodessa 10 kiloa kolmen vuoden ajan kun muutimme toiselle paikkakunnalle. Lukiossa laihduin normaalipainoiseksi eli yhteensä 40 kiloa. Nyt vaan haluaisin pystyä elämään normaalisti ettei koko ajan tarvitsisi ajatella mitä syö ja miten liikkuu ja aloittaa aina jokin kunto-ohjelma ja lopettaa se ja inhota itseään.. Luultavasti nää ongelmat on jotain psykologisia.. Kiitos jos joku jaksoi lukea ja antaa kommenttia. Vastaan myös kysymyksiin jos teksti niitä herättää..

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Minulla on itselläni tuo sama ongelma, eikä siitä varmaan koskaan pääse täysin eroon. Aina tulee jokin asia, joka saattaa laukaista sen.

Minä myös syön hirvittävät määrät karkkia tai muita herkkuja, koska olen päättänyt, että tämä on nyt viimeinen kerta ja huomenna alkaa dieetti. Ja luonnollisesti sitten huomenna käyn myös siellä karkkihyllyllä tms. ja päätän taas että no huomenna.

Tarinasi kuulostaa siis todella tutulta.

Sanoit, että et halua joutua tarkkailemaan syömisiäsi koko ajan.
Mielestäni, tästä eroon pääsemiseen tarvitaan juuri sitä... tieukkaa kontrollia syömisen suhteen. Tämä on ainakin minulla toiminut parhaiten.
Olen nyt kolmisen kuukautta käyttänyt kalorilaskuri.fi- sivustoa. Se ei maksa kuin 1.90/kk, ja se on kyllä helpoin tapa kirjata syömisiään.
Käy tutustumassa jos kiinnostaa. Tämä on tosiaan minulla toiminut parhaiten, vaikkakin homma on taas viime aikoina vähän revennyt käsistä, mutta ei se mitään... elämä jatkuu :)

Tsemppiä kohtalontoverille :kippis1:

Edit: Voi V. Taas kirjoitin mieheni nimellä. Sori. Oma nimimerkkini on siis Zeni-86

Tee päätös. Laadi itsellesi ruokavalio, joka sisältää hyviä ruoka-aineita. Ja sitten seuraat sitä orjallisesti.

Minulla ruokavalio auttoi karkin-, keksien yms. unohtamiseen - päätin aikoinaan mitkä ovat sallittuja ruoka-aineita ja koostin niistä monipuolisen ruokavalion. Ruoat (esim. lunch ja päivällinen) vaihtelivat päivästä toiseen, mutta perusrunko on suunnilleen sama. Tasainen syöminen (2-3 tunnin välein) pitää verensokerin aisoissa eikä mitään mielitekoja tule niin helposti. Muista ottaa eväät mukaan mihin ikinä menetkin: töihin, kouluun, shoppausreissuille jne. Näin nälkä ja mieliteot eivät pääse yllättämään. Ilman eväitä houkutukset iskevät helpommin.

Esimerkkipäivä:
Aamiainen: puuroa, raejuustoa, hedelmä
Välipala: rahkaa ja mansikoita/hedelmä
Lounas: 100 g lihaa/kanaa/kalaa ja riisiä/perunaa/pastaa sekä salaattia/vihanneksia
Palautusjuoma jos treenipäivä / Välipala jos ei treeniä
Päivällinen: 100 g lihaa/kanaa/kalaa ja riisiä/perunaa/pastaa sekä salaattia/vihanneksia
Iltapala: rahkaa ja mansikoita/hedelmä

Hiilihydraatin (riisi/peruna/pasta) määrä riippuu tietenkin kalorinkulutuksestasi ja tavoitteista: onko tarkoitus kasvattaa lihasta, kiinteytyä vaiko dietata. Hiilareiden määrää vaihtelemalla pääset tavoitteeseesi.

Nyrkkisääntönä protskua n. 2 g/painokilo, rasvaa 20% päivittäisestä energiasta (eli esim. 200 kcal dietillä 45 g) ja hiilaria loput.

... Nyt vaan haluaisin pystyä elämään normaalisti ettei koko ajan tarvitsisi ajatella mitä syö ja miten liikkuu ja aloittaa aina jokin kunto-ohjelma ja lopettaa se ja inhota itseään.. Luultavasti nää ongelmat on jotain psykologisia.. Kiitos jos joku jaksoi lukea ja antaa kommenttia. Vastaan myös kysymyksiin jos teksti niitä herättää..
Musta tuntuu, että sunkin olisi tärkeää löytää se ns.liikunnan ilo, ei väkipakolla tunkea itteäs salille ja tehdä älyttömiä "fitnessohjelmia"itselles ja sitten masentua, jos niiden noudattaminen ei heti välittömästi onnistu/tuota haluttuja tuloksia. Punttailu nyt muutenkin on sellainen laji, jossa ei koskaan ole "valmis" ja vaatii muutenkin hirvittävästi ennen kaikkea kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä, ne tulokset eivät tule kuukaudessa, varsinkaan kun useimmilla on joku mielikuva ideaalikropasta, joka on yleensä hankittu vuosien, jos ei kymmenienkin kovalla työllä. Kannattaa ennemmin ottaa pieniä välitavoitteita, joiden saavuttaminen on realistisempaa ja näin ollen palkitsevampaa ja edetä ennemmin pienin askelin, hiljaa hyvä tulee ja ennen kaikkea liikunnasta alkaa muodostua elämäntapa.
Tosin olen kyllä sitä mieltä, että varsinkin nyt viime aikoina, kun täälläkin on ollut todella paljon kirjoittelua henkisestä puolesta ruokailuun ja punttailuun liittyen, kannattaa ehdottomasti hoitaa se henkinen puoli kuntoon ennen millekkään dietille/himotreenauskuurille ryhtymistä. Muuten käy todennäköisesti helposti niin,että aletaan tarkkailemaan omia syömisiä hullunlailla, treenataan perkeleesti ja loppujen lopuksi pääkoppa on vielä enemmän vinksallaan kuin alkutilanteessa, puhumattakaan kropan tilasta. Välillä ihan hirvittää lukea, kun todella monessa viestissä ollaan niin syvällä henkisten ongelmien suossa, että ei se fitness-elämäntyylin tarkoitus ole parantaa näitä henkisiä ongelmia tai toimia pahentavana tekijänä, kyse on kuitenkin vaan elämäntavasta, jonka tulisi parantaa elämänlaatua ja tuoda iloa elämään. On mahdollista olla omistautunut lajille, mutta silti suhtautua siihen rennosti ja ilman kuolemanvakavuutta:piis: :haart:

Loistavaa tekstiä neidiltä! :worship: Varsinkin tämä pätkä: "kannattaa ehdottomasti hoitaa se henkinen puoli kuntoon ennen millekkään dietille/himotreenauskuurille ryhtymistä. Muuten käy todennäköisesti helposti niin,että aletaan tarkkailemaan omia syömisiä hullunlailla, treenataan perkeleesti ja loppujen lopuksi pääkoppa on vielä enemmän vinksallaan kuin alkutilanteessa, puhumattakaan kropan tilasta. Välillä ihan hirvittää lukea, kun todella monessa viestissä ollaan niin syvällä henkisten ongelmien suossa, että ei se fitness-elämäntyylin tarkoitus ole parantaa näitä henkisiä ongelmia tai toimia pahentavana tekijänä, kyse on kuitenkin vaan elämäntavasta, jonka tulisi parantaa elämänlaatua ja tuoda iloa elämään."

Eli ENSIN hoidetaan se pää kuntoon, ja sitten vasta panostetaan sitten tarkkaan fitnessruokavalion seuraamiseen, jos siltä tuntuu - Ironbutt antoi ihan hyviä neuvoja kyllä, mutta IMO tuonkaltainen kurinalaisuus (tai sen yrittäminen) voi aktiivivaiheen syömishäiriöiselle olla, kuin bensaa liekkeihin heittäisi.

Toki siinä samalla, kun laitetaan sitä päätä kuntoon, voi pikku hiljaa viilata ruokavaliotaankin parempaan suuntaan ja opetella sitä oikeanlaista syömistä, mutta mitään äkkirysäyksiä en todellakaan suosittele, jottei se pää mene sekaisin entistäkin pahemmin. Kokemusta on!

EDIT: Tässä on juttua samasta aiheesta, hieman eri näkökulmasta tosin, mutta syömis- ja kehonkuvan häiriöitä siinäkin käsitellään.

EDIT2: Seuraavat pätkät ovat lainauksia SPORT-lehden numerosta 1/2006, ja vaikka ne eivät suoranaisesti syömishäiriöihin liitykään, niin mielestäni ne sopivat kyllä myös tähän kohtaan - ja pohdittavaksi ihan meille jokaiselle:

"Herkuista ei voi eikä kannata kieltäytyä. Siinä vaiheessa kun himo iskee, on jo myöhäistä vastustella. Ainoa tapa vähentää sokerin ja rasvan kaipuuta on muuttaa syömisrytmi ja aterioiden sisältö sellaiseksi, että ne estävät himotusten syntymisen."

"Sinulla on varmasti monia selityksiä, miksi kaikki aiemmat elämäntaparemonttisi ovat epäonnistuneet. Itsekuri petti, tuli kiirettä ja stressiä. Oikea selitys on paljon yksinkertaisempi. Epäonnistuit siksi, että yritit muuttaa liian paljon liian nopeasti. Yritit hylätä kaikki epäterveellisiksi tietämäsi asiat yhdeltä istumalta. Valitettavasti mieli ei alistu tällaiseen painostukseen."

"On vain yksi terveellinen tapa suhtautua syömiseen: Syö kaikkea, mutta kohtuudella. Älä kiellä itseltäsi mitään. Älä tee tiukkoja lupauksia kuten "en syö iltaisin" tai "en enää koskaan ota lounaalla jälkiruokaa" tai olen kuukauden karkkilakossa". Kun kiellät itseltäsi jotain, se muuttuu silmänräpäyksessä houkuttelevaksi. Ajattelet sitä yhä enemmän, ja sen vastustaminen vie valtavasti energiaa. Lopulta annat periksi. Olo on syyllinen ja pettynyt: senkin heikko surkea paska."

Samat sanat Gillyanne:thumbs:

Sanoit, että et halua joutua tarkkailemaan syömisiäsi koko ajan.
Mielestäni, tästä eroon pääsemiseen tarvitaan juuri sitä... tieukkaa kontrollia syömisen suhteen. Tämä on ainakin minulla toiminut parhaiten.
Olen nyt kolmisen kuukautta käyttänyt kalorilaskuri.fi- sivustoa. Se ei maksa kuin 1.90/kk, ja se on kyllä helpoin tapa kirjata syömisiään.
Käy tutustumassa jos kiinnostaa. Tämä on tosiaan minulla toiminut parhaiten, vaikkakin homma on taas viime aikoina vähän revennyt käsistä, mutta ei se mitään... elämä jatkuu :)

Ehkä olet oikeassa. Tiukka kontrolli tosiaan toimii ja voi olla ylpeä itsestä kun on vastustanut liikaa syöpöttelyä ja herkuttelua. Päivä kerrallaan.. ehkä asia automatisoituu ajan kanssa ja oppii sitten sen oikean, kohtuullisen ja terveellisen syömisen.. Olen tosiaan pitänyt ennen ruokapäiväkirjaa ja se kyllä toimii. Nyt en ole sitä aikoihin pitänyt kun on tullut syötyä sitä sun tätä eikä sitä halua paperille näkyviin..

Tuo siis Zenille.. en vielä osaa käyttää tätä systeemiä.. Miten saatte viestiin pätkän jostakin aiemmasta viestistä kun vastaatte?

Ja kiitos muillekin. Aion kokeilla neuvojanne. Asia on niin tärkeä.. pääkoppa on vaan aika hidas saada kuntoon ainakin ilman ammattiapua.

Yks juttu, mikä mulle tuli yhtäkkiä tätä lukiessani mieleen... Mitäs jos ihan tietosesti yrittäisit alkaa arvostaa ittees enemmän? Minähän en tietty pysty tietää, mikä sulla on tilanne itserakkauden kohdilla, mut jotenki hiuka harmittaa sun puolesta esim. toi nikki. Sussa on varpilla miljoona hyvää puolta, joista oisit voinu sen värkätä:haart: .

Tuo siis Zenille.. en vielä osaa käyttää tätä systeemiä.. Miten saatte viestiin pätkän jostakin aiemmasta viestistä kun vastaatte?

Ja kiitos muillekin. Aion kokeilla neuvojanne. Asia on niin tärkeä.. pääkoppa on vaan aika hidas saada kuntoon ainakin ilman ammattiapua.

:offtopic: Eli kun vastaat tiettyyn viestiin, painat tuota "quote" nappulaa tuossa alakulmassa (siitä viestistä mistä pätkän haluat lainata). Lainaus näkyy, kun jätät viestin muotoon [ quote ] jotain tekstiä [ / quote ] (ilman välilyöntejä).

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
:offtopic: Eli kun vastaat tiettyyn viestiin, painat tuota "quote" nappulaa tuossa alakulmassa (siitä viestistä mistä pätkän haluat lainata). Lainaus näkyy, kun jätät viestin muotoon [ quote ] jotain tekstiä [ / quote ] (ilman välilyöntejä).

Ai näinkö... kiitos! Katsotaanpa nyt onnistuiko... Juups... :)

Zone-sarja -42%
Tee päätös. Laadi itsellesi ruokavalio, joka sisältää hyviä ruoka-aineita. Ja sitten seuraat sitä orjallisesti.

Minulla ruokavalio auttoi karkin-, keksien yms. unohtamiseen - päätin aikoinaan mitkä ovat sallittuja ruoka-aineita ja koostin niistä monipuolisen ruokavalion. Ruoat (esim. lunch ja päivällinen) vaihtelivat päivästä toiseen, mutta perusrunko on suunnilleen sama. Tasainen syöminen (2-3 tunnin välein) pitää verensokerin aisoissa eikä mitään mielitekoja tule niin helposti. Muista ottaa eväät mukaan mihin ikinä menetkin: töihin, kouluun, shoppausreissuille jne. Näin nälkä ja mieliteot eivät pääse yllättämään. Ilman eväitä houkutukset iskevät helpommin.

Esimerkkipäivä:
Aamiainen: puuroa, raejuustoa, hedelmä
Lounas: 100 g lihaa/kanaa/kalaa ja riisiä/perunaa/pastaa sekä salaattia/vihanneksia
Palautusjuoma jos treenipäivä / Välipala jos ei treeniä
Päivällinen: 100 g lihaa/kanaa/kalaa ja riisiä/perunaa/pastaa sekä salaattia/vihanneksia
Iltapala: rahkaa ja mansikoita/hedelmä

Hiilihydraatin (riisi/peruna/pasta) määrä riippuu tietenkin kalorinkulutuksestasi ja tavoitteista: onko tarkoitus kasvattaa lihasta, kiinteytyä vaiko dietata. Hiilareiden määrää vaihtelemalla pääset tavoitteeseesi.

Nyrkkisääntönä protskua n. 2 g/painokilo, rasvaa 20% päivittäisestä energiasta (eli esim. 200 kcal dietillä 45 g) ja hiilaria loput.

Nyt olen tehnyt päätöksen ja päätän etten halua syödä jätskiä litraa kerrallaan jne. lopuksi se ei edes maistu miltään, tulee hirveä ähky ja aamulla närästää. Tuo on vaan siksi hankalaa kun joskus käy vierailla ja ärsyttää kun tuputetaan jotain eikä viitsi alkaa selittelemään että kuules nyt.. mä en voi syödä mitään tai muuten tyhjennän koko sun jääkaapin! Tai vois kyllä toimia, tuputtaminen varmaan loppuis! :lol2:
Aika pitkälti syön ton mukaan mitä laitoit. ENNEN vain illalla mässäilin yksinäisyyteeni.. mun täytyy vaan nyt opetella siiitä tavasta eroon. Tiiän että se tulee olemaan hankalaa ja varmasti kaipaan syötävää telkun eessä vielä pitkän aikaa..

Yks juttu, mikä mulle tuli yhtäkkiä tätä lukiessani mieleen... Mitäs jos ihan tietosesti yrittäisit alkaa arvostaa ittees enemmän? Minähän en tietty pysty tietää, mikä sulla on tilanne itserakkauden kohdilla, mut jotenki hiuka harmittaa sun puolesta esim. toi nikki. Sussa on varpilla miljoona hyvää puolta, joista oisit voinu sen värkätä:haart: .

Sä oot oikeassa.. enpä tiennyt että huono itsetuntoni näkyy jo pelkästä kirjoituksesta.. luultavasti se näkyy myös ulospäin vaikka monen mielestä olen varmaan ihan mukava ja iloinen ihminen..

Kokeilen vielä tätä pikavastausta ja lopetan sitten.. Kenellehän tämä menee.. No, jo teidän vastaukset ovat olleet suuri apu ja nyt olen motivoitunut yrittämään enkä aio olla enää niin ankara itselleni.. Haluan jo alkaa oikeasti nauttia elämästä ja elää! Hyvää kesän jatkoa kaikille!

Niin kuin muutkin ovat jo kirjoitelleet, alleviivaan vielä, että tee usein jotain kivaa. Eli esim hengaa kivojen ihmisten kanssa. Ehkäpä myös iltaisin, jos ne on heikkoja hetkiä ahmimista ajatellen.

Alleviivaan myös, että syö aika paljon jo aamusta lähtien. Vaikka ahmimisen syyt on sitten kai psyykkisiä, niin kylläinen olo varmasti helpottaa tilannetta.

:offtopic: Hei miten saan poistettua tuolla Kalorilaskurissa jonkun jutun tämän päivän syömisistäni? Laitoin vahingossa että söin 4 levyä suklaata...Hups... Piti laittaa 4 palaa. En vielä oikein osaa käyttää tota.

Edit: Löysinkin jo...

Latest posts

Back
Ylös Bottom