Apua kokkaukseen!

Pro Nutrition Fire Kick, 20 x 25 ml -20%
Tämä kyssäri kuuluis ehkä tonne ravintopuolelle mutta haluaisin nimenomaan mimmien vastauksia. Yritin etsiä asiaan selkoa haulla mutten oikein löytänyt haluamaani tietoa.

Miten te VALMISTATTE ja MAUSTATTE fitnessruokanne (perusraaka-aineina liha ja kana) niin, että siitä tulee mehevää ja maukasta?

Valmistan rypsiöljyllä voidellut, suolalla ja mustapippurilla maustetut kanan rintafileet uunissa.
Broilerin fileesuikaleet paistan paistinpannulla herkkusienten ja wokkivihannesten kanssa ja maustan suolalla ja pippureilla.
Saan aikaiseksi vain kuivaa ja mautonta...
Viime aikoina olenkin sitten syönyt lähes yksinomaan jauhelihaa, herkkusieniä ja wokkivihanneksia paistinpannulla paistettuna. ALKAA KYLLÄSTYTTÄMÄÄN!
Kokolihasta en osaa tehdä mitään viisasta :nolo: .

Koska en ole mikään "keittiöihme" niin hyvät vinkit ois kullanarvoisia. Varsinkin kun vuoden alussa aloitan kropan kiristelyt niin asiaa helpottais se, että terveellinen perusruoka ei tökkis.

Tattis mimmit jos jaksatte vastailla!;)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Perusmössö (tm) by Gilly & iivili:

- riittävä määrä proteiininlähdettä, esim. broilerin- tai possunsuikaleita, seitä tai jauhelihaa
- riittävä määrä hiilarilähdettä (voi jättää poiskin, tai korvata vihanneksilla), esim. makaronia, riisiä, linssejä... Kannatta kokeilla noita linssejä, punaiset linssit kypsyvät nopeasti, ja pakkauksesta löytyy hyvät keitto-ohjeet. Toinen, mitä ehdottomasti suosittelen, ovat Myllyn Paras-merkkiset ohrasuurimot, valmistustapa ja -aika ovat melko tarkkaan samat kuin riisillä, mutta ravintoarvot paremmat. :)
- paljon kasviksia, me käytämme useimmiten ihan peruspakastevihanneksia tai -keittojuureksia, vähintään puoli kiloa kannattaa laittaa
- mausteet sitten maun mukaan, me käytämme usein valkosipulia, chiliä, pippureita, yrttimausteita... Joskus myös jotain maustekastiketta (Uncle Ben's tms.), mutta se ei ole välttämätöntä, varsinkaan jos lihasuikaleet ovat marinoituja.

Ja siinä se. Ainekset kypsennetään (hiilarilähde keittämällä ja proteiinilähde paistokasarissa ruskistamalla, pakastevihannekset joko paistokasarissa tai vaikka mikrossa sulattamalla), maustetaan hyvin ja sekoitetaan. Ja kerralla kannattaa toki tehdä kunnon annos ja syödä siitä sitten useampanakin päivänä.

EDIT: Itse tein tänään tällaisen mössön:

1,2 kg broilerin paistisuikaleita au naturel
n. 6 dl tummaa makaronia (mitattu raakana)
Rainbow-pakastewokvihanneksia, pussi 450 g
Uncle Ben's curry-valmiskastike (lasitölkki about 400g)
mausteeksi currya (lisäsin broilerinsuikaleisiin paistovaiheessa), yksi liemikuutio ja vähän suolaa

Veikkaan, että tuosta satsista tulee meille viisi-kuusi annosta (siis yhteensä toki, nokkaa kohti siis 2-3).

Mä tykkään aina lisätä joka paikkaan tuoretta inkivääriä. Samoin tuoreita tai kuivattuja yrttejä.

Oon tehnyt esim tälläista kanawokkia:

n.400g marinoimattomia kanasuikaleita
noin 5 kevätsipulia suikaloituina
yksi paprika suikaloituina
pari murskattua valkosipulinkynttä
raastettua inkivääriä noin ison peukalon verran

(kasviksia voi toki lisätä paljon lisää jos haluaa)

Paistetaan eka noi kanasuikaleet kunnolla, sit lisätään noi muut ainekset ja annetaan kypsyä sopivaksi. Sitten lisätään vähän soijakastiketta ja sweet chilli -kastiketta. Mä tarjoan yleensä lisänä munanuudeleita, mutta mielikuvitusta lisukkeen suhteen saa käyttää:) Sit vielä päälle tuoretta korianteria.

Hillevi sanoi:
Miten te VALMISTATTE ja MAUSTATTE fitnessruokanne (perusraaka-aineina liha ja kana) niin, että siitä tulee mehevää ja maukasta?

Valmistan rypsiöljyllä voidellut, suolalla ja mustapippurilla maustetut kanan rintafileet uunissa.
Broilerin fileesuikaleet paistan paistinpannulla herkkusienten ja wokkivihannesten kanssa ja maustan suolalla ja pippureilla.
Viime aikoina olenkin sitten syönyt lähes yksinomaan jauhelihaa, herkkusieniä ja wokkivihanneksia paistinpannulla paistettuna. ALKAA KYLLÄSTYTTÄMÄÄN!
Kokolihasta en osaa tehdä mitään viisasta :nolo: .
No esimerkiksi kanan rintafileitä olen onnistuneesti maustanut tekemällä ensin jonkinlaisen mausteseoksen tyyliin valkosipulia, grillimaustetta,pippurisekoitusta ja aavistus chiliä, sitten vaan pyöritellään rintafileet siinä ja paistetaan pannulla. Erittäin maukasta ja helppoa!
Punaista lihaa meidän perheessä syödään vähintään about kerran viikossa ja aika hyviä pihvejä ollaan saatu aikaseksi viimeksi eilen seuraavanlaisella reseptillä:
Leikataan lihasta(sisäfile on luonnollisesti parasta, mut ulkofilekkin käy)noin vajaa korttipakan paksusia pihvejä ja maustetaan suolalla ja pippurisekoituksella, ehkä valkosipulillakin.Annetaan mausteiden imeytyä kunnolla ja paistetaan pannulla ja paiston yhteydessä sivellään molemminpuolin konjakkisinappia lihan pintaan. Tulee maukasta,ihanaa ja maistuvaa:kuola: Ja on helppo valmistaa. Kaveriksi voi tehdä esim. pussillisesta wok-vihanneksia sörsselin, jonka vaan maustaa kunnolla, tai sitten lohkoperunoita uunissa, ihan vaan halkomalla raa´at perunat lohkoiksi, sivelemällä hieman öljyä pintaan ja mausteet päälle(kannattaa laittaa aika runsaasti, jotta tarttuu kunnolla, esim.pippuria, suolaa, perunamaustetta, valkosipulia jne.).Sitten vaan uuniin puoleks tunniks ja homma on paketissa!

Itse tykkään kuin hullu puurosta käyttää kanan kanssa lisukkeena Sambal Oelek-nimistä "tahnaa." Onkohan tuossa rasvaa paljon, kun itse olen yrittänyt purkkia syynätä ja mun mielestä siinä ei rasvaa pitäisi paljoa olla...Aika suolaista se kyllä on, mutta eipä sitä voi hirmu paljon edes lautaselle laittaa kun niin ytyä on. Eli jos tykkää tulisesta ruoasta, niin tuota voi kokeilla.

Kana- ja riisiruokiin saa makua soijakastikkeella, jos siitä sattuu pitämään. Toinen mihin oon koukussa, on balsamiviinietikka. Se sopii hyvin perunapaistoksiin ja wokkeihin. Jauheliharuoissa myös pizzamauste on aivan ykkönen :thumbs:

Yksi uusi lemppariruoka meidän perheellä on hirvenjauhelihasta ja kermaperunasuikaleista(rasvaa 5%) tehty kombo, jossa jauheliha ja sipuli ruskistetaan ja laitetaan kerroksittain perunasuikaleiden kanssa uunivuokaan ja uuniin. helppoa ja ihan mielettömän hyvää. Toimii myös paistijauhelihasta tehtynä.

Kuki sanoi:
Itse tykkään kuin hullu puurosta käyttää kanan kanssa lisukkeena Sambal Oelek-nimistä "tahnaa." Onkohan tuossa rasvaa paljon, kun itse olen yrittänyt purkkia syynätä ja mun mielestä siinä ei rasvaa pitäisi paljoa olla...
Meilläkin tota joskus käytellään ja pirkan versiossa ainakin on rasvaa 4,1g/100g. Aika pyssyä tavaraa tosin, ei passaa ihan älyttömiä sen kans lotrata:D

Hillevi sanoi:

Tarkoituksena on ilmeisesti tehdä vähähiilarista ruokaa, vai? No siinä en ole ekspertti, mutta mutta. Jos lihasta tulee pannulla/ uunissa kuivaa, se on kypsennetty väärin (liian kuumalla/ liian kauan). Suola kannattaa lisätä esim. jauhelihaan jälkikäteen, koska se kuivattaa lihaa. Jauhelihaa lukuunottamatta kaikki liha kannattaa "lämmittää" huoneenlämmössä puolisen tuntia ennen kypsennystä.

Kokoliha on hyvää sellaisenaan! Esim. paahtopaisti on maailman helpoin ruoka, paketista uuniin vaan ja syömään. :) Tai palapaistia voi paistaa pannulla, sitten mausteita sekaan (esim. pippureita ja soijakastiketta) ja lautaselle...

Kastikkeet pelastaa lihan kuin lihan, eikä nesteessä kypsennetty liha pääse ikinä kuivumaan. Nesteenä voi käyttää vaikka tilkkaa lihalientä, liha imee siitä hyvin suolaa itseensä jos käyttää maustamatonta lihaa. Jauhelihan sekaan voi heittää vaikka tomaattimurskaa (mausteiksi vaikka valkosipulia ja yrttejä ja lihaliemikuutio) tai tehdä ihan tavallisen kastikkeen. Oma kastike menee näin:

400g jauhelihaa
1dl kermaa (10% eikä mitään kasvirasvasekoitusta vaan oikeaa kermaa)
lihaliemikuutio
1-2 rkl vehnäjauhoa (onnistuu varmaan ilmaankin?)
sipuli

Liha paistetaan, lisätään sipuli (en käytä paistamiseen rasvaa), joukkoon heitetään jauhot ja sekoitetaan hyvin. Lisätään sopivasti lämmintä vettä ja lihaliemikuutio, sekoitetaan taas ja lisätään lopuksi kerma. Tällä taktiikalla ei tule myöskään jauhopaukkuja. ;)

Uunissa voi kypsentää esim. broilerin (rinta)fileet tai kyljykset (kannattaa ruskistaa ensin pikkuisen pannulla) riisipedillä, joka hukutetaan tomaattimurskaan (mausteet sekaan). Pannulla kaikesta lihasta tulee ekstrahyvää, kun lisää vähän tuota 10-prosenttista kermaa (kannattaa katsoa purkin kyljestä että kestää haudutusta).

Mä taidan käyttää kaikenlaisia liemikuutioita mausteena ihan joka ruokaan. :) Ei kyllä kovin usein tule nykyisin kokattua kun syön koululla joka päivä lounaan. Chilikastike on kuulema myös tosi hyvää kaikkiin ruokiin, mä en vain pidä tulisesta enkä muutenkaan kovin mausteisesta ruuasta. Broileri on mun mielestä hyvää ihan curryn kanssa ja naudanlihan kanssa soijakastiketta, nam! Ja kaupan purkkikastikkeet on oikein hyviä, lempparini Pirkan hapanimelä (paljon halvempaa kuin Uncle Ben's).

assis sanoi:
Ja kaupan purkkikastikkeet on oikein hyviä, lempparini Pirkan hapanimelä (paljon halvempaa kuin Uncle Ben's).

Noi eri kauppaketjujen soosit on kyllä aivan passeleita ja hinta Ben-setää edullisempi. Rainbow'n sweet & sour rokkaa. :rock:

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kuki sanoi:
Itse tykkään kuin hullu puurosta käyttää kanan kanssa lisukkeena Sambal Oelek-nimistä "tahnaa"...

Samat tahnat täällä käytössä, tuossa jo sanottiinkin se rasvan määrä, mutta sehän on se ja sama, jos sitä mömmöä voi laittaa siihen ruokaan just ehkä sen teelusikallisen verran :D
Mä tungen kans soijakastiketta ihan joka paikkaan ja uusin tuttavuus on sweet chili-kastike, joka sopii esim. kanan ja tofun kanssa tosi hyvin. Ite syön yleensä aika simppeliä ruokaa, esim kanaa tuoreiden kasvisten kanssa, ja oon opetellu käyttämään mausteita suht monipuolisesti. Mausteisen ruoanhan ei tarvitse olla tulista, vaan on monta tapaa maustaa monipuolisesti. Käytän paljon erilaisia pippureita, yrttejä ja maustesekoituksia, yhteen kanasatsiin menee helposti kymmentä eri maustetta :) Suosittelen ostamaan erilaisia mausteita ja kokeilemaan kaikennäköstä, niillä saa kuitenkin tehtyä niin paljon.

Meidän perheen perussafkoja on seuraavat:

Sama mössö ku Gillyllä ja Iivilillä :D

Paistijauhelihaa ja ruispastaa sopivat määrät sekaisin, kastikkeeksi Santa Maria Chunky Salsa (medium parasta meidän makuun) Lisäksi vihanneksia oman maun mukaan.

Mun oma herkku, jota mätän yleensä ku ei oo aikaa kummosempaan (eli oikeestaan joka päivä nykyisin):
Pussi sekavihanneksia (250g) kuumennetaan mikrossa, sekaan purkki Calvon tonnikalaa vedessä (vesi pois tietty) ja toinen samaa mutta öljyssä. Calvo tekee mm. vähäsuolaista vaaleaa tunaa oliiviöljyssä :worship: Sitten siihen sekaan paljon valkosipulia ja chiliä, sekä sitruunapippuria. Koko annoksessa kaloreita 306 ja protskua 25g. Aah ja nam. Hiilariksi sitten jotain ruisleipää ja päälle Polar 5%.

Kanaa ja pastaa/riisiä. Paistan kanan (suikaleina) pannulla ja lisään tilkan vettä, sekä Felix Chilikastiketta. Pippuria, valkosipulia, paprikamaustetta jne. oman maun mukaan :D Voi hiukan suurustaa jos haluaa. Sitten vaan pastaa ja sörssätään se sinne...

Siinä nyt muutamia meiltäpäin.

Zone-sarja -42%
neiti sanoi:
sörsselin, jonka vaan maustaa kunnolla, tai sitten lohkoperunoita uunissa, ihan vaan halkomalla raa´at perunat lohkoiksi, sivelemällä hieman öljyä pintaan ja mausteet päälle(kannattaa laittaa aika runsaasti, jotta tarttuu kunnolla, esim.pippuria, suolaa, perunamaustetta, valkosipulia jne.).Sitten vaan uuniin puoleks tunniks ja homma on paketissa!

Virallisesti (ravintolassa valmistettaessa tietääkseni) lohkoista kai ensin huuhdotaan kylmällä vedellä liiat vitamiinit, valutetaan lävikössä tai pyyhkeen päällä ja öljytään. Laiska tapa on pilkkoa kulhoon ja kaataa öljyä tilkka ja hämmentää mausteitten kanssa, jos ennen öljyä on liian kosteita niin hämmennetään puhtaalla pyyhkeellä taikka talouspaperilla. Öljyä voi laittaa maun mukaan, hyvin vähän tai ei ollenkaan öljyä tekee pinnasta semmoisen tylsän näköisen, niinkun voitelematon pikkupulla, maku on minusta silti ok. Rosmariini on yksi parhaita mausteita ihan pelkältäänkin mutta lähes kaikki käy (meillä vaihtelevasti basilika, paprika ja/tai chilijauhe, oregano; karkea pippuri ei ole minusta pottuloissa parhaimmillaan mutta hienompi jauhe ok, timjami). Yleensä emme lisää perunoihin suolaa mutta aika sakea maustepinta niissä saattaa olla. Näitten kanssa sopii kermaviilikastike, maustettu vaikka makealla chili kastikkeella tai veitsellä hienonnetulla kurkkupikkelsillä - parasta on että lapsetkin syö ja hinta on se pottujen hinta.

Kiitos kaikille idearikkaista vastauksista!:worship:

Sain monta hyvää maustamisvinkkiä (ja oletettavasti käristän lihoja uunissa/pannulla liikaa niin että kuivuvat). Jos olisin dieettikokkina jollekin niin pariin päivään loppuis se dieetti. Niin yksitoikkoisia ja kuivia ovat meikäläisen kokkaukset tähän mennessä olleet...

Mutta otan mimmien vinkeistä vaarin ja tuskin maltan odottaa vuoden vaihdetta jolloin kiristely alkaa kunnolla ja pääsen ruokakokeiluissa tositoimiin!:thumbs:

Siihen saakka joulupipareita kitusiin ja konvehteja kyytipojaksi (no, ehkä vähän oikeaakin ruokaa johonkin väliin...:) )

Tälle threadille on todellakin tilausta. Laittakaa kehiin lisää ruokailuun liittyviä vinkkejä, jos niitä löytyy :) . Itse syön melko tylsästi silloin, kun kokkaan vain itselleni (useimmiten on näin). Monesti paistan marinoituja kanasuikaleita ja syön sen n. 300gr pakastevihannesten kanssa. Tai vaihtoehtoisesti laitan tonnikalaa/rasvatonta raejuustoa/kananmunia pakastevihannesten sekaan. Mausteeksi laitan yleensä vain pansuolaa ja kanasuikaleissa on valmiina yleensä esim. hunajamarinadi. Ehkä voisi monipuolistaa tätä ruokavaliota, vaikka ravintoaineita noista tuleekin ihan mukavasti pieneksi lounaaksi (sopii ainakin dieetillä olevalle).

Mulla aika perussetti (jota sitten pistelen jääkaapista / pakastimesta jonkin aikaa, koska mieheni ei suostu papuja syömään) on chili con carne. Joko "perinteisenä" tai vähän muunneltuna:
-jauhelihaa
-prk tomaattimurskaa
-prk papuja (tai kikherneitä)
-sipuli
-valkosipulia reilusti
-suolaa
-chiliä
-muita mausteita

Lisäksi riisiä, pastan kanssa ei ollenkaan niin hyvää. :D Leivän päällä myös tosi jees. :kuola:

Jauhelihaa paistettaessa rikon sekaan yhden kananmunan, sekoitan sen joukkoon, sulatan pari palaa juustoa ja lisään pikkasen jauhelihamaustetta ja valkosipulimaustetta. Lopuksi päälle vähän ketsuppia. Ja uppoaa hyvin:D
ja voihan siihen lisätä pikkasen sitä valkosipulikastikettakin jos ei muuten tykkää......;)

Latest posts

Back
Ylös Bottom