Apua hedelmien ja vihannesten määrien lisäämiseen ruokavalioon

Liittynyt
30.11.2023
Viestejä
49
Itse olen paljastunut vähän huonoksi hedelmien ja vihannesten syöjäksi. Niitä pitäisi lisätä omaan ruokavalioon ilman muuta.

Kaupasta tulee ostettua välillä paprikaa, kurkkua yms perusvihanneksia ja banaani on lähes ainoa hedelmä mitä tulee syötyä. Usein ne jää jääkaappiin mätänemään koska en jaksa laskea paljonko kaloreita saan jos syön tämän, ja tietty osittain omaa laiskuutta. Ehkä kaipaisin jotain järjestelmällisemää tapaa syödä hedelmiä ja vihanneksia, että olisi tyyliin joku taulukko missä lukee "syö x, y ja z tänään". Onko täällä muita saman "ongelman" kanssa painivia, miten olette ratkaisseet?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Seurailen kalorien määrää jotta tiedän että en syö liikaa tai liian vähän. Mutta hedelmissä ja vihanneksissa ei taida ihan kauheasti kaloreita olla
Opettele heti alussa katsomaan vaan painoa ja peiliä, kun heti alussa alkaa fiksoitumaan kaikkeen "näin on aina tehty ja tullaan tekemään huolimatta mistään" on se jo jarru sun kehitykselle. Tässä tapauksessa et syö terveellisiä vihanneksia tai hedelmiä koska et pääse fiksoitumaan kaloreihin.

Ja sun päivän kulutus ei ole juuri koskaan vakio, niin se kalorien laskeminen nyt vaan on hölmöä. Simppelisti se menee niin, että jos peilistä näyttää että läskiä tulee, niin sitä tulee, jos paino nousee vaa-alla, keräät vettä, lihasta tai läskiä. Se montako kaloria sulla meni, on täysin turhaa, sä vain söit joko alle tai yli sun kulutuksen. Ja jos söit yli, syö vähemmän, edelleenkään et tee sillä kalorimäärällä mitään.
 
Itse olen paljastunut vähän huonoksi hedelmien ja vihannesten syöjäksi. Niitä pitäisi lisätä omaan ruokavalioon ilman muuta.
Miksi niitä pitäis lisätä, kato maailman huippu bodareita Cbum, Nick ja vastaavat ei niitä syö lähinnä baanani, mustikka näyttää vain listalla vihanneksia ei syö yksikää ne ei oo ihmiselle tarkoitettu
 
Niin. Mitä jos vaan sisällytät ne vihannekset safkojen kaloreihin? Siitä vaan punnitsemaan. Varmasti syöt niitä tarpeeksi sen jälkeen. En sano että on paras tapa niin kuin mike tossa mainitsi ei sillä tarkalla kalorimäärällä ole mitään väliä. Se on pelkkä numero
 
Opettele heti alussa katsomaan vaan painoa ja peiliä, kun heti alussa alkaa fiksoitumaan kaikkeen "näin on aina tehty ja tullaan tekemään huolimatta mistään" on se jo jarru sun kehitykselle. Tässä tapauksessa et syö terveellisiä vihanneksia tai hedelmiä koska et pääse fiksoitumaan kaloreihin.

Ja sun päivän kulutus ei ole juuri koskaan vakio, niin se kalorien laskeminen nyt vaan on hölmöä. Simppelisti se menee niin, että jos peilistä näyttää että läskiä tulee, niin sitä tulee, jos paino nousee vaa-alla, keräät vettä, lihasta tai läskiä. Se montako kaloria sulla meni, on täysin turhaa, sä vain söit joko alle tai yli sun kulutuksen. Ja jos söit yli, syö vähemmän, edelleenkään et tee sillä kalorimäärällä mitään.
Nyt on asia viesti, täysin samaa mieltä! Tuo kalorirumba on äärimmäisen henkisesti kuluttavaakin pidemmän päälle ja jarruttaa vain kaikkea kuten Mike tässä hyvin tiivisti.

Ja BTW @nicke7117 sä tuskin jaksat ittees niillä hedelmillä ja rehuilla läskis syödä, eli älä jaksa moisella ressaa nuori mies.
 
Miksi niitä pitäis lisätä, kato maailman huippu bodareita Cbum, Nick ja vastaavat ei niitä syö lähinnä baanani, mustikka näyttää vain listalla vihanneksia ei syö yksikää ne ei oo ihmiselle tarkoitettu
Hyvin vihreillä vihanneksilla on kiistattomia etuja ruoansulatuksessa. Parsakaali, tankoparsa, ruusukaali jne. Ne on niin sanottuja superfoodeja eikä jotain parsaa tartte edes kamalasti syödä kun saa jo laadukkaita ravinteita.
 
Alkuperäiseen kysymykseen niin mun mielestä helpoin tapa lisätä vihreää ruokavalioon on pakastepinaatti, näitä nappeja voi muutaman laittaa soosiin kuin soosiin ei makua maalta merelle vie, sulaa pieneksi hileeksi sinne, ihan jopa hyvä maku. Kotimaistakin.
IMG_0486.webp
 
Opettele heti alussa katsomaan vaan painoa ja peiliä, kun heti alussa alkaa fiksoitumaan kaikkeen "näin on aina tehty ja tullaan tekemään huolimatta mistään" on se jo jarru sun kehitykselle. Tässä tapauksessa et syö terveellisiä vihanneksia tai hedelmiä koska et pääse fiksoitumaan kaloreihin.

Ja sun päivän kulutus ei ole juuri koskaan vakio, niin se kalorien laskeminen nyt vaan on hölmöä. Simppelisti se menee niin, että jos peilistä näyttää että läskiä tulee, niin sitä tulee, jos paino nousee vaa-alla, keräät vettä, lihasta tai läskiä. Se montako kaloria sulla meni, on täysin turhaa, sä vain söit joko alle tai yli sun kulutuksen. Ja jos söit yli, syö vähemmän, edelleenkään et tee sillä kalorimäärällä mitään.
Painon mittaan aina joka aamu, ja se seuraan sit aktiivisesti. Kun laihduttaa niin eikö silloin ole kuitenkin suht järkevää pitää tarkkaa kirjaa kaloreista? Kalorien kyttääminen on aika rankkaa koska on aika hankala syödä annoksia missä on esimerkiksi riisiä, kastiketta ja lihaa. Tällä hetkellä kasvatan lihasta ja läskiäkin kertyy sitten samalla. Ei ne kalorit tällä hetkellä ole niin tärkeitä, kunhan syön yli kulutuksen ja paino nousee. Tietty vähän pelkään että menee ihan läskiksi ja että lihon liikaa, kun haluaisin saada massaa noin 400g viikossa, koska sit jos tuleekin vaikka 1kg viikossa niin se on aika iso ongelma. Sen takia lasken kaloreita että tiedän suunnilleen olenko syönyt liikaa tai liian vähän, koska muuten en osaa arvioida.

Mainittakoon vielä että en ole kuin vuoden harrastanut salia ja olen aika kokematon vielä.
 
Kalorien kyttääminen on aika rankkaa koska on aika hankala syödä annoksia missä on esimerkiksi riisiä, kastiketta ja lihaa
Sen takia se onkin jarru sun kehitykselle kun joudut ressaan jostain kastikkeesta. Jos haluut laihduttaa, niin laita vähemmän kastiketta, niin simppeliä se on kun ihan perusjuttuun mennään. Kun mä viime syksynä vetelin alle kahdessa kuukaudessa parhaaseen omaan kuntoon, niin ekana mä vain pudotin kaikki herkut pois. Sitten punnitsin kerran kanat, että montako palaa pitää olla että saan 200g kerralla. Sitten pudottelin vaan riisiä pikkaisen pois kokoajan. Söin siis hiljalleen vaan vähemmän eikä kaloreista mitään tietoa.
 
Mä joskus aikoinaan kiertelin kasviksia ja soseutin sauvasekoittimella. Sitten kun vaikkapa tein makaronilaatikkoa, paistoin jauhelihan ja laitoin sekaan reilusti sitä sosetta niin kukaan ei huomannut että se sisälsi kasviksia
 
Painon mittaan aina joka aamu, ja se seuraan sit aktiivisesti. Kun laihduttaa niin eikö silloin ole kuitenkin suht järkevää pitää tarkkaa kirjaa kaloreista? Kalorien kyttääminen on aika rankkaa koska on aika hankala syödä annoksia missä on esimerkiksi riisiä, kastiketta ja lihaa. Tällä hetkellä kasvatan lihasta ja läskiäkin kertyy sitten samalla. Ei ne kalorit tällä hetkellä ole niin tärkeitä, kunhan syön yli kulutuksen ja paino nousee. Tietty vähän pelkään että menee ihan läskiksi ja että lihon liikaa, kun haluaisin saada massaa noin 400g viikossa, koska sit jos tuleekin vaikka 1kg viikossa niin se on aika iso ongelma. Sen takia lasken kaloreita että tiedän suunnilleen olenko syönyt liikaa tai liian vähän, koska muuten en osaa arvioida.

Mainittakoon vielä että en ole kuin vuoden harrastanut salia ja olen aika kokematon vielä.
Jos laskeminen tuntuu mieluisalta, voit tehdä myös niin että lasket muut kalorit, mutta lisäät jokaiselle päivälle yhden hedelmän. Silloin kalorit on päivien välillä suht samat eikä tarvitse murehtia mistään, kun määrä on suurin piirtein vakioitu. Se sattuuko omenassa olemaan 73 tai appelsiinissa 84 kaloria ei ole mitään merkitystä. Vihanneksissa on niin vähän kaloreita ettei niitä vaikuta edes laskea.
 
Back
Ylös Bottom