Apua epätoivoon! Mitä teen?!?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja xelden
  • Aloitettu Aloitettu

M-NUTRITION PURE CREATINE 300 g

100 % puhdaslaatuista kreatiinimonohydraattia

-30%
Ajattelin kääntyä teidän kaikkian puoleen, sillä olen enemmän kuin epätoivoinen ja täysin pallo hukassa sen suhteen, mitä nyt pitäisi tehdä. Nimittäin:

Olen treenaillut aktiivisesti jo joitakin vuosia, lähinnä aerobista.
Siinä sivussa ylimääräistä rasvaa on kuitenkin kroppaan kertynyt yllättävän paljon ja keväällä aloitin dieetin. Nyt on takana 3 kk putki, jonka aikana olen treenannut aerobista erittäin paljon (yleensä 2 h / päivä) ja samalla olen aloitellut kunnolla punttia 2 krt vko. Painoa on lähtenyt tuossa ajassa vain muutama kilo ja InBody-mittaus paljasti karmean totuuden: rasvaa löytyy kaikkiaan 19,8 kg eli rasva% 29,3
ja proteiinimassaa vain 12,1 kg. Luumassan määrälläkään 2,66 kg ei voine kehua... :( Pituus on 173 cm.
Oma oloni on siis se, että kaikki mitä olen elämäni aikana laihduttanut, on ollut ilmeisesti luuta ja lihaa, mutta rasvaa sen kun kertyy koko ajan lisää.
Ravintopuolella on vielä sekin ongelma, että laihduttaminen hiilihydraattien kera on todella tuskaisaa ja vaikeaa, koska nälkä on koko ajan. Vähähiilihydraattinen (tai jopa ketogeeninen) dieetti on ainoa, mikä tuntuu toimivan. Proteiinia ruuastani tulee paljon (vhh:lla ruokavaliolla kun olen), jopa liian (?) paljon, väh. 130 g päivä.
Sen myös huomasin, että kalorit olen laskenut väärin, koska aina toitotetaan, että peruskulutus on n. 2000 kcl ja siitä sitten lähdetään miinuksille. Testi näytti lepoaineenvaihdunnakseni vain 1514 kcl.

Eli, rakkaat ihmiset, mikä nyt neuvoksi? Kannattaisiko ensin yrittää kasvattaa tuota lihasta vai päästä läskistä eroon? Niitä ei kai voi tehdä yhtä aikaa? Itse haluaisin ensin tuon rasvan pois, ja se olikin kesädieetin tarkoitus. Ei vain mennyt ihan putkeen... Haluaisin saada ylimääräisen 5 kg veks ja sen jälkeen keskittyä lihasmassan hankintaan. Pelkään vain, että kun yritän laihduttaa, niin loputkin lihat lähtevät. Onko se edes realistinen pelko jos syö tarpeeksi proteiinia ja käy puntilla?

Entä mitä teen tuon sapuskan kanssa?

Olen myös miettinyt, että kropassa saattaa olla jotain vialla, mikä aiheuttaa sen, että laihduttaminen on niin äärimmäisen hankalaa paljosta treenista huolimatta. Minulla ainakin on todettu polykystinen oireyhtymä, jonka seurauksena hormonitoiminta on päin honkia, eli ei omia kuukautisia jne. Tästä olen lukenut, että aiheuttaa noita paino-ongelmia.

Olisin TODELLA KIITOLLINEN ihan kaikista kommenteista ja kaikesta avusta!

tässätulee taas todistettua että aerobinen on aika yliarvostettua. Toki se on hyvä terveydelle ja kiva muutenkin, mutta yliarvostettua laihduttamisessa. Puntti+dieetti=tulokset.

Sen myös huomasin, että kalorit olen laskenut väärin, koska aina toitotetaan, että peruskulutus on n. 2000 kcl ja siitä sitten lähdetään miinuksille. Testi näytti lepoaineenvaihdunnakseni vain 1514 kcl.
Tämä 2000 on kuitenkin se keskimäärinen kalorimäärä mitä perusaktiivinen naishenkilö päivässä kuluttaa (sinne sisältyy kaikki. myös liikunta). Jos treenaat aktiivisesti (2 h aerobista) sitten sun päiväkulutus on varmaan isompi (2500 ainakin)- ja siitä mennään dieetissa maltillisesti miinuksille . lepokulutus (1514 sinulla) on siis se energia mitä keho kuluttaa jos vaan makaat selälläsi koko päivän.

ne vuodet pelkkää aerobista on varmaan todistanut että vaan sillä et rasvaprosenttia vähennä. Et ole laittanut painoasi tänne niin että en osa edes sanoa pitääkö sun edes mitään pudottaa. Pitäis vaan muutta kehon koostumusta- rasvaa pois ja lihasta tilalle. Sitä voit saavuttaa vain puntin ja hyvän ruokavalion avulla.

Oot 173cm pitkä, mutta paljonko sie painat? Sanoit että olet laihduttanut lähinnä aerobisella liikunnalla ja vasta aloitellut punttitreeniä -> runsas aerobinen liikunta ilman punttitreeniä dieetillä enemmänkin syö sitä lihasta, kun ravintoakin tulee vähemmän ja silloin aineenvaihduntakaan ei voi pelata kovin hyvin. Sulla saattaa olla siis hitaampi aineenvaihdunta, jos sitä lihastreeniä ei ole mukana. Punttitreeni ja aerobinen liikunta yhdessä dieetillä on paras yhdistelmä tuloksien aikaansaamiseksi - lihaksia treenataan salilla -> aineenvaihdunta vilkastuu + rasvaa poltetaan aerobisella. Kannattaa varmaan aloittaa kunnon sali- ja ruokaohjelmalla ja siihen sitten lenkit/uinnit/pyöräilyt tms. päälle :)

Joillakin tosiaan tuo vähähiilihydraattinen ruokavalio toimii paremmin. Kirjoittele tänne vaikka esimerkkipäivä syömisistäsi niin saat neuvoja mahdollisiin muutoksiin. Mä en osaa enempää antaa neuvoja, muut tytöt voivat tästä jatkaa :)

edit: eowyn ehtikin ennen mua :)

Punttitreeni ja aerobinen liikunta yhdessä dieetillä on paras yhdistelmä tuloksien aikaansaamiseksi - lihaksia treenataan salilla -> aineenvaihdunta vilkastuu + rasvaa poltetaan aerobisella.

Haluan korjata tämän käsityksen. Rasvaa palaa myös salilla, aika tehokkaastikin sarjojen välillä. Kunnon punttitreenistä seuraa myös jälkipoltto toisin kuin aerobisesta eli puntti kuluttaa enemmän kaloreita kuin usein arvioidaan, koska laskurit eivät tietääkseni huomioi jälkikulutusta. On siis harhaanjohtavaa ajatella, että vain aerobisella voi vähentää rasvaa. Rasvaa palaa, kun energiaa kuluu.

Annetuista tiedoista laskemalla saadaan xeldenin painoksi 67,5kg ja pituutta oli 173cm (Bmi 22,6, ei paha). Ei siis mikään toivoton tilanne ja kun aerobinen kuntokin on todennäköisesti erittäin hyvä, suosittelisin keskittymään punttiin ja vähentämään aerobista ihan reilusti. Tekisi mieleni ehdottaa myös että perusruokaa naamaan (kun vähähiilarisella mennään muutenkin) ja lopettaa kaloreiden kyttäys. Paljon kovaa treeniä niin muutostakin tapahtuu! Esim. 2-jakoisella neljä treeniä viikossa ja päälle esim. pari aerobista.

Edit: ja se treeniohjelma näkyviin niin saat siihenkin mahdollisesti hyviä vinkkejä tavoitteesi huomioon ottaen.

Kiitos tähänastisista neuvoista!
Joo, eli mun paino on 67,6 kg.
Testin mukainen tavoitepaino 65,5 ja siten, että rasvaa pois 4,6 kg ja lihasta tilalle 2,6 kg.

Kiteytetysti päiväsapuskoista totean, että proteiinia tosiaan reiluiten väh. 130 g,
hh max 50 g ja rasvaa lähemmäs 100 g, koostuen kananmunista, kanasta, lohesta, maitorahakasta ja vihanneksista. Kananmunia on varmaan mennyt eniten suhteessa muihin tuotteisiin, samoin lohta aika reilusti. Nuo tietysti nostavat sitä kokonaiskalorimäärää helposti. Ainoat hiilihydraatit ovat muutamaan kuukauteen olleet vihannekset, marjat ja maitorahkan hh. Leivät, riisit, puurot yms. totaalisesti veks.
Nyt en sit tiedä, et pitäiskö jatkaa vhh:lla vai ottaa se ruisleipä takas kuvioihin.

Punttitreenin olen aloittanut 2 kr vko koko kroppa läpi molemmilla kerroilla, keskittyen isoihin lihasryhmiin, eli pääpaino kyykyissä, jalkaprässissä, penkkipunnerruksessa jne.

Ainoat hiilihydraatit ovat muutamaan kuukauteen olleet vihannekset, marjat ja maitorahkan hh. Leivät, riisit, puurot yms. totaalisesti veks.
Nyt en sit tiedä, et pitäiskö jatkaa vhh:lla vai ottaa se ruisleipä takas kuvioihin.

Jos teet kovaa punttitreeniä, voisit ehkä nostaa hiilareita vähän ja jakaa ne: a)vähän ennen punttitreeniä b)palkkariin (käytätkö?) c)treenin jälkeiselle aterialle. Hiilarit on palautumisessa kohtuullisen tärkeitä ja sitä kautta jaksaa ja pystyy taas treenaamaan enemmän ja kovempaa!

Aihetta hieman sivuten. Varo tuota kananmunien syöntiä. Ei kannata päivittäin syödä eikä hurjia määriä kerralla tai kolesterolit nousee.
Ennen kuin harrastin punttia, laihdutin ihan vaan juoksemalla jotain 10 kiloa. Kun aloitin punttihommat niin paino putos iisisti vielä 5 kiloa. Nyt on taas dieetti päällä, teen aamuaerobista ja punttista kovalla volyymilla. Nälässä en ehdi olla ja syön päivässä noin 2100 kaloria ja paino on selkeästi laskussa päin. Monet suosittelee intervalliharjoituksia joista saa kunnolliset jälkipoltot.
Kyselit tuosta, että voiko lihasta kasvattaa samaan aikaan kun laihduttaa. Etenkin alkuvaiheessa pitäisi onnistua jos vain syö oikein ja oikeaan aikaan. Mie ainakin oon onnistunu tuossa. Onhan se varmasti vaikeampaa, mutta jos punttaa järjellä ja harrastaa aerobista maltillisesti niin miksipäs ei!

Aihetta hieman sivuten. Varo tuota kananmunien syöntiä. Ei kannata päivittäin syödä eikä hurjia määriä kerralla tai kolesterolit nousee.

Se kai menee niin, että osalla meistä on vähän geneettistä häiriötä kolesterolin pilkkomisessa. Heidän pitää varoa, ei muiden. Periaatteessa elimistön pitäisi kuitenkin terveillä ihmisillä pilkkoa ylimääräinen kolesteroli eli keltuaisia voisi syödä ihan rauhassa. Valkuaisia nyt saa syödä jokainen niin paljon kuin jaksaa...

Painoa on lähtenyt tuossa ajassa vain muutama kilo ja InBody-mittaus paljasti karmean totuuden: rasvaa löytyy kaikkiaan 19,8 kg eli rasva% 29,3
ja proteiinimassaa vain 12,1 kg. Luumassan määrälläkään 2,66 kg ei voine kehua... :( Pituus on 173 cm.
Oma oloni on siis se, että kaikki mitä olen elämäni aikana laihduttanut, on ollut ilmeisesti luuta ja lihaa, mutta rasvaa sen kun kertyy koko ajan lisää.

Kuten tässä itsekin totesit: aerobisella liikunnalla lihasmassan suhde pienenee ja vastaavasti jos energiansaanti (aerobisesta huolimatta) on korkeampaa kuin kulutus, rasvaa kerääntyy. Kuten muutkin tässä ketjussa, suosittelisin siirtymään raskaaseen punttitreeniin vaikkapa 3-jakoisella ohjelmalla. Samalla jätät aerobiset vähemmälle mutta toki sitäkin voi harrastaa jos tykkää ja pää tykkää;)

Mitä sun painoon ja pituuteen tulee, sinullahan on ihanne BMI. Nyt kun vain keskityt punttitreeniin ja terveelliseen ruokavalioon niin saat varmasti lisää lihasmassaa ja samalla myös rasvan määrä suhteessa vähenee. Ruokavaliosta sen verran, että jo et sairasta esim. kilpirauhasen vajaatoimintaa, söisin kyllä suurin piirtein tuon 2000 kcal päivässä että treeni sujuu ja mielikin pysyy virkeämpänä.

Ja mitä kananmuniin tulee: niissähän on rutkasti vitamiineja (nimenomaa siinä keltuaisessa) joten hirveästi en niiden syöntiä rajottaisi. Tuosta kolesterolikeskustelusta on niin monta koulukuntaa liikkeellä, että eiköhän tässäkin päde tuttu sanonta: Kohtuus KAikessa:)

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Se kai menee niin, että osalla meistä on vähän geneettistä häiriötä kolesterolin pilkkomisessa. Heidän pitää varoa, ei muiden. Periaatteessa elimistön pitäisi kuitenkin terveillä ihmisillä pilkkoa ylimääräinen kolesteroli eli keltuaisia voisi syödä ihan rauhassa. Valkuaisia nyt saa syödä jokainen niin paljon kuin jaksaa...

Ahaa.. No ok sitten..:) Kiitos selvennyksestä. Jotenkin tuntuu kuitenkin, että hirveän monilla suomalaisilla kolesteroliluvut hipoo taivaita.

Ahaa.. No ok sitten..:) Kiitos selvennyksestä. Jotenkin tuntuu kuitenkin, että hirveän monilla suomalaisilla kolesteroliluvut hipoo taivaita.

Se on tää meijän ihana pohjoinen geeniperintömme... Jos se sua kauheasti vaivaa, pyydä lähete labraan ja käy tutkituttamassa omat arvosi. Sillähän siitä pääsee!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom