Antigrillaus -thread

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
44
Vihaatko Grilliruokaa? Ottaako päähän kun naapuri grillaa? Oletko taloyhtiön mulkv.... aktivisti joka edesauttaa grillauksen kieltämistä parvekkeella? Itselläni asui yksi tutkija-akateemikko viereisessä talossa samassa taloyhtiössä joka kuului tähän mulkvistien joukkoon, olisi kuulemma pitänyt grillata ruoka esim uunissa. Vihaan häntä vieläkin ja koko loppuelämäni ajan.

Ajatuksia?

Mua säälittää ääliöt jotka kehuu GRILLAAVANSA kaasulla tai jopa SÄHKÖLLÄ. Grillata voi ainoastaan HIILILLÄ ja nekin mielellään itse poltettuna puista lähtien jotka on omasta metsästä hakattu. EU:n pitäisi puuttua tähän grillaus sanan käyttöön niin että valmistajat ja kaupat eivät saisi myydä kaasu- tai sähkögrillejä vaan niiden tulisi olla esimerkiksi kaasupaistin tai sähköpaistotaso.

Mua säälittää ääliöt jotka kehuu GRILLAAVANSA kaasulla tai jopa SÄHKÖLLÄ. Grillata voi ainoastaan HIILILLÄ ja nekin mielellään itse poltettuna puista lähtien jotka on omasta metsästä hakattu. EU:n pitäisi puuttua tähän grillaus sanan käyttöön niin että valmistajat ja kaupat eivät saisi myydä kaasu- tai sähkögrillejä vaan niiden tulisi olla esimerkiksi kaasupaistin tai sähköpaistotaso.
Tästä täysin samaa mieltä ja siihen lisätään vielä kaasugrillauksen helppoudella kehuskelu, niin alkaa hjuumori loppumaan.
Tosin hiilten lisäksi suoraan puulla grillaaminen on vielä autenttisempaa.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
44
Aamen. Safkat voi paistaa pannullakin ulkona sähköliedellä ja sanoa grillaavansa. Sama pätee niihin folioisiin grillaus-alustoihin.
Itse kyllä sorrun siihen että kaasulla tulee grillattua, mutta tuossa on sellainen "ulkona tekemisen fiilis" sitten se juttu ja kyllähän Weberissä hieman tuota käryäkin tulee kun roiskuttelee Flavorizer bareille vähän rasvaa ;)

Grillauksen voi tehdä vain hiilillä. Laajennetaan tätä nyt kuitenkin kaasuun ja sähköön niin saadaan kolisteltua noita parvekegrillausta vastustavia henkilöitä tähän mukaan myös :D

Tuolle minäkin aina naureskelen, kun grillaillaan äijinä kaasulla tai sähköllä...... ja hyvässä lykyssä vielä sellasella kannellisella vehkeellä. Eli vähän sama kun vietäsiiin uuni ulos :D

Mä oon kanssa sitä mieltä, että grillaaminen pitäisi tehdä puilla tai hiilillä, eikä mitään pariloita väliin, koska se olis ihan sama ku liedellä paistais pihvejä!

Ikä
37
Kaupunki
Dagobah
Mulle se on ihan sama polttaako parvekkeella ruokaa, tupakkaa vai ruumiita, jos perseilee ja tupruttaa kaiken mun ikkunasta tai sytyttää talon palamaan niin tottahan se vituttaa. Jos ei niin siinäs paistelee.

Hyvä että samanmielisiä löytyy :D

Pari vuotta sitten vaimon sisko täytti pyöreitä ja meidät oli kutsuttu viettämään pienimuotoisia grillausjuhlia kun vaimon siskon mies oli rakentanut jonku pation ja oikein "grillauspaikka viimeistä päälle". No minä kalastin edellisenä yönä pari kuhaa suolaantumaan ja emäntäkin väänsi jotku itse marinoidut possunkyljet. Kun päästiin paikalle niin alku löpinöiden jälkeen talon isäntä esitteli pation ja jonku parin tonnin kaasu weberin. Olin jo vähän siinä vaiheessa että jaahas.

Alettiin sitten grillaamaan niin isäntä napsautti weberin päälle ja noin puolentoista minuutin päästä että "eiköhän aleta grillaamaan, kato tässä on niin paljon tehoa ettei paljoa tartte ootella". Olin siinä vaiheessa että voihan vittu :D mutta eihän sitä kohteliaana aleta vastaan vänkäämään. Katsos isäntä talossa ja kokki grillillään jne.

No lähdin hakemaan itse kalastetut kalat ja emännän marinoimat lihat niin illan isäntä että "ei teidän ois tarttenut tuoda mitään, mä olen jo katsos lihat ostanut" ja kaivoi jonku grillimaster 2000 valmismarinaati lihapöntön esiin. Siitä sitten lihat grillille ja kunnon kärytyksen jälkeen lautaselle. Kun koko vitun grilli oli marinoitu niin tarjosi että "jos haluut niin voitte nyt grillata niitä teidän tuomia juttuja".

"Grillaa kuule sä vaan kun oot vähän niinku kokki, mä voin juoda kaljaa" mä totesin :D

Parvekegrillaushan on kyllä perseestä. Ihan samalla tavalla mitä parveketupakointi. Vittu kun meikällä on työkämpässä 1m päässä tuuletusikkuna naapurin parvekkeesta. Siellä se saatana polttelee ja kännissä mölyää. Tapan sen.

Eikä siitä taviksen grillistä tule mitään ihania ruoan tuoksuja. Palanutta paskaa ja käryä. Varsinkin, kun esim. kaasugrillin polttaa puhtaaksi sessioiden jälkeen. Paksua savua ja katkua lykkää. Onneksi saa omassa omakotitalossa grillailla omassa rauhassa eikä naapurit häiritse. Viikolla on vaan pakko asua kommunistisessa betonikuutiossa. Saisivat köyhät pysyä sisällä ja pitää päänsä kiinni, tai ostaa oman talon.

p.s. sukulaismies grillaa kaasugrillillä käyttäen paistinpannua. Ihmettelin sitä kerran, mutta katsoi meikää kuin vajaamielistä eunukkia ja sanoi pannun kuule olevan grillipannu. Nih. Kesällä on kiva grillailla.

Ikä
37
Kaasu on vähän siinä ja siinä, koska siinä on kyllä avoliekki, mutta ei se nyt ihan sama asia ole. Sähkö EI ole grillausta. Mulla ei ole nyt mitään, mutta kai se pitäisi kaasu hankkia kunhan terassi valmistuu. Hiiligrilli olisi kyllä myös kiva, mutta sitä ei viitsi sinne terassille valokatteen alle viritellä tai palaa koko paska. Ja vierastan vähän ajatusta grillailla terassin ulkopuolella kun kyseessä on kuitenkin rivitalo ja siellä terassilla on vähän paremmin oma rauha. Paitsi, onkos hiiligrillin sytyttämiseen jotain keinoa mikä ei vaadi kolmen metrin liekkejä? Pulttaa vielä koko paskan terassiin kiinni niin ei kaadu. Sit vois harkita.

Kaupunki
Vantaa
Koska näyttäis vähän munanvenyttely kilpailulta, niin joko Big Green Egg tai ei mitään.. kaikki weberit ja muut halpispaskat pitäis upottaa järveen, saati sit kaasu/sähkögrillit joita ei voi grilleiks ees kutsuu.

Sit vähän vakavammin. Saa olla aika paljon pokkaa kuka lähtee grillaa hiiligrillillä parvekkeella, vaikee uskoo et moisia idiootteja edes löytyisi.

Omassa kaasupolttimessa olen koittanut joskus pistää leppälastuja metallimukissa pohjalle. Kyllä sen saa jonkin verran savuamaan, mutta ilmeisesti lastut ovat olleet aina liian kuivia, kun tahtovat ehkä enemmänkin palaa? Samoin oikean paikan löytäminen mukille on vähän hankalaa. Pitää koittaa kesällä kostuttaa lastuja vaikka yön yli ja sitten pistää suoraan polttimon päälle.

Toki hankalaa tuon savun kanssa on myös se, että nopeasti grillatessa on oikeastaan sama millä grillaat. Savun aromi tulee vasta pidemmän ajan kypsytyksessä. Omassa grillissä minimitehokin on liikaa yli 30min kypsennykselle. Ja kun tosigrillaajan pitäisi vetää semmoisia 8-12 tunnin savusessioita pähkinäpuulla jne. niin eihän se tahdo normaalilla luciferilla onnistua. Pitäisi rakentaa itse sivupöntöllinen kaappi, missä saisi lämminsavun epäsuoralla tulella kohti possua. Pistäkääs kuulkaa semmoinen kerrostalon partsille ja kertokaa mitä naapuri tuumasi.

Kyllähän se niin on, että pilkkeillä/hiilillä voi grillata, muuten menee vain ruoan lämmittämisen puolelle. Tässä kuva viime kesältä, kun eräs KAASU-webermies alkoi inttämään asiasta:

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
44
Kaasullahan saa näppärästi sytytettyä hiilet vaikkapa rengaspolttimella:

poltin1.jpg

poltin2.jpg

poltin3.jpg