Ansiopäiväraha ja lomakorvaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zeikki
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.4.2003
Viestejä
569
Ikä
44
Onko kellään pakkislaisella kokemusta / näkemystä seuraavanlaisesta tilanteesta: Edellinen määräaikainen työsuhteeni päättyi 30.6. Viimeisen palkan yhteydessä maksettiin vuosilomakorvaus, sillä kyseessä oli kriisinhallintatehtävä, jossa ei vuosilomia voi pitää. Uusi työsuhde eri paikassa alkaa 1.8, eli olen ollu koko heinäkuun työtön työnhakija. Nyt tuli työttömyyskassasta päätös, jonka mukaan 1.7. - 30.7 ajalta ei ansiosidonnaista päivärahaa tipu maksetun lomakorvauksen takia. Perusteena viitattiin työttömyysturvalain 3 luku 6§ 2 ja 4 mom. Mielipiteitä, onko mulla perusteita hakea muutosta vai onko tämä(kin) asia vaan nieltävä? Kyseinen kassa on siis YTK, eli liiton / vast. kautta ei asiaa voi selvitellä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niinpä varmaan, kyllä ei mene jäsenmaksujen maksaminen hukkaan kun tuntuu tämmösiä sääntöjä löytyvän. Todennäköisesti nyt käy vielä niin, että koska olen "oikeutettu ansiopäivärahaan" vaikka sitä ei maksetakaan, en saa kelalta heinäkuulta edes peruspäivärahaa. Vittu.
 
Niinpä varmaan, kyllä ei mene jäsenmaksujen maksaminen hukkaan kun tuntuu tämmösiä sääntöjä löytyvän. Todennäköisesti nyt käy vielä niin, että koska olen "oikeutettu ansiopäivärahaan" vaikka sitä ei maksetakaan, en saa kelalta heinäkuulta edes peruspäivärahaa. Vittu.

No et ole oikeutettu peruspäivärahaan etkä ansiosidonnaiseen noiden rahana saatujen lomapäivien takia.

Montaako päivää ne kassan mielestä vastaa?
 
Niinpä varmaan, kyllä ei mene jäsenmaksujen maksaminen hukkaan kun tuntuu tämmösiä sääntöjä löytyvän. Todennäköisesti nyt käy vielä niin, että koska olen "oikeutettu ansiopäivärahaan" vaikka sitä ei maksetakaan, en saa kelalta heinäkuulta edes peruspäivärahaa. Vittu.
Kela luultavasti laskee tuon lomakorvauksen suurinpiirtein samalla tavalla, joten sen takia et saa mitään sieltäkään. Mutta hei, oot kuukauden lomalla ja sulle maksettiin lomarahat, eihän tossa silleen mitään ongelmaa ole.
 
Joo, lomakorvaus vastaa 22 työpäivän palkkaa. Ei kyllä mielestäni ihan tasan mene, jos olin 14kk töissä ja vuosilomaa tänä aikana oli 0 päivää, kai mun olisi sitten pitänyt saada 28 päivältä lomakorvaus. Olkoon tämä asia sitten loppuun käsitelty.
Jatkokysymys: Seuraavassa työpaikassa on kuukausipalkka. Työsuhde alkaa 1.8, palkanmaksu on kuun 15. päivä. Saanko a) 15.8 koko elokuun palkan b) vasta 15.9 elokuun palkan c) joku muu mikä ?
 
Miten se oli, alussa, oliko se puoli vuotta, lomapäiviä kertyy vain 1,5 kuussa, sen jälkeen sitten 2. Oletettavasti myös nyt on maksettu vain 12 kk lomakorvaukset ja nuo 2 kk joskus muulloin (?).

Tuota palkka juttua kannattaa kysyä työpaikasta.

edit: vähä niinq sinnepäin :D
 
Jatkokysymys: Seuraavassa työpaikassa on kuukausipalkka. Työsuhde alkaa 1.8, palkanmaksu on kuun 15. päivä. Saanko a) 15.8 koko elokuun palkan b) vasta 15.9 elokuun palkan c) joku muu mikä ?

Riippuu ihan firmasta miten maksavat, kannattaa siis kysyä sieltä. Mulla oli nykyisessä työpaikassa a), mutta ainakin yhdessä aikaisemmassa c) ensimmäisen kuukauden palkka maksettiin kuun viimeinen päivä, vaikka muuten palkkapäivä oli 5. päivä.

Edit.

Miten se oli, alussa, oliko se puoli vuotta, lomapäiviä kertyy vain 1,5 kuussa, sen jälkeen sitten 2.

Jos työsuhde alkaa kesken lomanmääräytymisvuoden (1.4.-30.3.), lomapäiviä kertyy kuukaudessa 2. Jos työsuhde on kestänyt pidempään, kuukaudessa kertyy 2,5 päivää lomaa tuolta lomanmääräytymisvuodelta. En tiedä onko noissa kriisinhallintahommissa omat käytännöt, mutta normaalistihan lomakorvaus (työsuhteen päättyessä) on 9 tai 11,5 % ansioista työsuhteen kestosta riippuen, eikä silloin lasketa ansaittuja lomapäiviä.
 
Joo 11,5% verollisesta ansiostahan tuo lomakorvaus olikin. Kaipa tuon lomakorvaus vs. päiväraha asian olisi pitänyt olla ihan selvä, mutta kun koko ajan olin siinä luulossa että ei vaikuta ansiosidonnaiseen, noh nyt on lomakorvaukset pistetty menemään, oma moka.
 
Back
Ylös Bottom