Anemian aikanen reenaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vonarx
  • Aloitettu Aloitettu
Miten on ku mulla todettiin anemia ku oli hemoglobiini 70 ja olin kuitenkin reenaillu pitkän aikaa alhasella hemoglobiinilla joku 1-0,5 vuotta jotain 3-5 kertaa viikossa 10km lenkkiä.Eli kysymys olis tää ku et onko mun aerobinen kuntoni noiden harjoitusten aikana noussut vaikka lenkkien ajat ovat huononeet jatkuvan hemoglobiinin laskun seuraksena.Periaatteessahan kunnon kai pitäis nousta sillä verenkierto elimistö ja sydän kehittyy reenatessa oli veriarvot mitä tahansa vai?

No haluaisin saada tietoa et mistä sitä si joutuu lähtee kuntoo rakentaa ku alottaa harjotteleen uudestaa tervehdyttyä.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Nostetaampa vähän tätä ketjua.

Itse hakeuduin lääkäriin kun ei ollut n.6kk treenaamisella kunto kohonnut yhtään, päinvastoin. Itse epäilin mykoplasmaa tai rasitusastmaa. Eilen tulikin sitten tieto, että hemoglobiini on 125 (mies olen). Teen vielä nuo puhallustestit loppuun, mutta ilmeisesti tuosta alhaisesta hemoglobiinista heikko kunto johtuu.

Kysymykseni liittynkin nyt ketjun otsikkoon. Eli jos mistää hirveän vakavasta ei ole kyse ja selviän vain rautatabletailla, saako tuon kuurin aikana harjoitella ihan normaalisti, vai tuleeko minun levätä tuo 1-6kk?
Varmasti lääkäri antaa jotain ohjeita, mutta onko täällä kellään mitään kokemuksia?

Väittäisin, että kannattaa treenata. Ainakin peruskuntotason lenkkejä. Se kun veressä on vähän hemoglobiinia eli hapenkuljetuspisteitä, meinaa että sitä verta täytyy kierrättää lujempaa. Eli kyllä siinä sydämen pumppaustoiminta kehittyy ja samaten lihasten hiussuonitus. Toihan on periaatteessa tilanteena vähän sama kuin menisi korkeanpaikan leirille tai alppimajaan. Tämä nyt sillä oletuksella, että kyse on raudanpuuteanemista ja muut anemian syyt poissuljettu.

Kestävyyslajeja aktiivisesti treenavilla anemia on yleistä, koska intensiivinen verenkiertoelimistön rasitus fyysisesti vaurioittaa punasoluja niiden joutuessa ahtautumaan hiussuonista tiheämmällä kierrolla kuin esim. kuntosalilla painoharjoittelua treenavalla henkilöllä. Siksi on kiinnitettävä huomiota a) riittävään raudan saantiin b) huolehdittava raudan imeytymisestä.

Itse otan säännöllisinä kuureina erillistä rautavalmistetta, kun alkaa tuntua siltä ettei happi kulje. Imeytyminen rautatableteista on omalla kohdallani heikkoa, sekä tabletit ärsyttävät vatsaa koska rautalisät on parasta ottaa tyhjään vatsaan jotta imeytyminen on mahdollisimman täydellistä. Mm. maitotuotteet estävät raudan imeytymistä joten edellisestä ruokailusta on oltava riittävästi aikaa, samoin rautalisän ottamisen jälkeen on huomioitava seuraavan ruokailun ajankohta. Henk. kohtaisesti voin suositella tätä valmistetetta rautalisänä, toimii ainakin omalla kohdallani huomattavasti paremmin kuin rautatabletit:

Mitä tulee anemian aikana treenaamiseen, niin itse hoitaisin hemoglobiiniarvot kuntoon ensin ja välttäisin liiallista verenkiertoelimistön kuormittamista em. syystä. Maalaisjärkikin sanoo, että treenaminen anemisena, jolloin happea ei saada riittävästi kiertämään soluille, ei ole kehittävää. Toki tuolla varmasti saadaan anaerobisen energiantuotannon entsyymiaktiivisuutta parannettua, mutta treenitapa on väärä.

Lähtisin itse etsimään myös syytä anemiaan ja kiinnittämään huomiota riittävään raudan saamiseen ruokavaliosta sekä sen imeytymiseen. Kun Hg pitoisuus on noussut edes sen 15 yksikköä niin voisin kuvitella alkavani treenailemaan suht normaalisti.

Väittäisin, että kannattaa treenata. Ainakin peruskuntotason lenkkejä. Se kun veressä on vähän hemoglobiinia eli hapenkuljetuspisteitä, meinaa että sitä verta täytyy kierrättää lujempaa. Eli kyllä siinä sydämen pumppaustoiminta kehittyy ja samaten lihasten hiussuonitus. Toihan on periaatteessa tilanteena vähän sama kuin menisi korkeanpaikan leirille tai alppimajaan. Tämä nyt sillä oletuksella, että kyse on raudanpuuteanemista ja muut anemian syyt poissuljettu.

Totta, mutta hiussuoniston optimaalinen kehittyminen tapahtuu parhaiten aerobisella matalasykkeisellä suoritteella ja vaatimuksena on hyvä hapenkuljetuskapasiteetti. Aneemisena treenaaminen ei saa aikaan hiussuoniston kehittymistä samalla tavalla, vaan energiantuotto siirtyy silloin enemmän anaerobisen puolelle ja seuraksena entsyymiaktiivisuuden kehitys.

^^
Linkki jäi näköjää pois tai moderoitiin: eli rautavalmisteena floradix kreuterblutsaft toimii itselläni paremmin kuin rautatabletit.

Nostetaampa vähän tätä ketjua.

Itse hakeuduin lääkäriin kun ei ollut n.6kk treenaamisella kunto kohonnut yhtään, päinvastoin. Itse epäilin mykoplasmaa tai rasitusastmaa. Eilen tulikin sitten tieto, että hemoglobiini on 125 (mies olen). Teen vielä nuo puhallustestit loppuun, mutta ilmeisesti tuosta alhaisesta hemoglobiinista heikko kunto johtuu.

Kysymykseni liittynkin nyt ketjun otsikkoon. Eli jos mistää hirveän vakavasta ei ole kyse ja selviän vain rautatabletailla, saako tuon kuurin aikana harjoitella ihan normaalisti, vai tuleeko minun levätä tuo 1-6kk?
Varmasti lääkäri antaa jotain ohjeita, mutta onko täällä kellään mitään kokemuksia?

Et maininnut omaa painoa (tai pikemminkin painoindeksi) ja lääkärit eivät tästä kehtaa mainita, tiedän kokemuksesta. Eli siis raudan puutoshan se lopullinen syypää anemiaan on, mutta pikemminkin syömällä itsensä vähän pulleammaksi häviää anemiakin. Lääkärit määräävät kaavamaisesti rautatabletteja, vaikka ruokavalion tai liiallisen liikunnan sättiminen saattaisi olla tehokkaampi tapa.

Kova kestävyysharjoittelu kannattaa varmaan suosiolla jättää hetkeksi, jos sellaista harrastat.

Mutta eikö peruskuntolenkkejä voisi tehdä? Nehän tehdään aerobisella alueella. Ja jos on aneeminen, niin sehän tarkoittaisi vaan hitaampaa vauhtia. Tietty ehkä se on hyvä ne veriarvot korjata ensin. Muutamassa viikossahan ne lähtee nousuun rautakuurilla. Toisaalta voisi luulla, että ainakin kevyestä liikunnasta olisi hyötyä. Hemoglobiiniahan säätele epo-hormoni, jota erittyy hapenpuuteen stimuloimana. Eli jos ei tee mitään happea kunnolla vaativaa, niin kropalla ei ole painetta lisätä hemoglobiinia.

EPO säätelee veren punasolumassaa lisäämällä punasolujen jakautumista luuytimessä, se ei siis suoranaisesti vaikuta homoglobiinin määrään. Hb on punasolun proteiini, joka sitoo happea ja sen rakenneosana on rauta-atomi. Rauta itseasiassa sitoo hapen, ja saturaation on 100 %:nen. Vaikka esim. saisit pistoksena EPOa, mutta kehossa on puute raudasta, ei veren hapenkuljetuskapasiteetti kasva.

Jos kehon aneemisuus tosiaan johtuu raudan puutteesta, miksi kuormittaa elimistöä millään verenkiertoelimistöä ja punasoluja kuormittavalla liikunnalla sen sijaan, että annat punasoluille aikaa muodostaa riittävästi hemoglobiinia? Varsinkin kun tehostamalla raudan saantia ja imeytymistä tilanne alkaa korjaantua muutamassa viikossa. Toki voi liikuntaa harrastaa, kunhan se on kevyttä. Mitään järkeä stressata elimistöä liikaa aneemisena, vaikuttaa mm. palautumiskykyyn ja välillisesti metaboliaan.

Ehkä sen verran olisi pitänyt tarkentaa tilannettani, että en harrasta kestävyysjuoksua. Kirjoitin ketjuun sen tarkemmin lukematta, että alue oli aerobinen harjoittelu.
Harrastuksenani pomputtelen apinapalloa ja käyn salilla. Pääsääntöisesti tuo liikunta on siis enemmänkin anaerobista. Odottelen tosiaan vielä lääkärin vastausta ja mahdollista rautakuuria.

Tässä on nyt menty tällä olotilalla kesästä asti, joten enköhän kauden loppuun asti paina, ja sitten ota iisisti, ellei lääkäri nyt kiellä kokonaan urheilemista.
Tuosta painosta siis vielä sen verran, että pituutta 190 ja painoa ~100kg, jossa n.10kg ylimääräistä, mikä pitäisi saada pikkuhiljaa tiputettua pois. Eli millään sikadietillä en ole, joten ei tuo anemia millään nykyisestä ruokavaliostakaan voi johtua.

Eiköhän se oo sillain että eka terveys kuntoon ja sitten terveenä treeniä, sen kummempia prosenttilaskuja tai rakettitiedettä tuskin tarvitsee. Pallonpomputtelut ja KEVYET kuntosaliharjoitukset luultavasti ok.

"Toihan on periaatteessa tilanteena vähän sama kuin menisi korkeanpaikan leirille tai alppimajaan" Löyty pitkästä aikaa tämmönen minkä muistan varmaan lopun ikäni :D

Nyt on kaikki testit tehty ja muutamassa tähystyksessä käyty. Alhaiselle hemoglobiinille ei löytynyt suoranaista syytä, sillä kaikki testit rauta-arvoja ja hemoglobiinia huomiomatta olivat hyviä. Kolmessa kuukaudessa hemoglobiini on noussut 125->131, eli vähän parempi. Mutta anemiaksi luokitellaan edelleen.

Sitten kysymykseen. Rauta-arvot olivat 5,7. Kuulemma matalalla ja rautakuurille tässä nyt joudutaan. Yritin googlettaa noista rauta-arvoista, mutta en löytänyt kuin seuraavat raja-arvot. Aikuisella 9-34 ja mikäli alle 20 ei immuunijärjestelmä toimi kunnolla. Mitenhän tuo 5,7 rauta-arvo vaikuttaa "kuntoo", onko tämä mahdollinen syy kunnon "nousemattomuuteen"? Entä miten tuo alle 20 rauta-arvo vaikuttaa oikeasti immuunijärjestelmään. Koko talven olen ollut terveenä, itseasiassa terveempänä kuin monena muuna talvena? Olenko ollut vain onnekas vai vaikuttaako tuo matala arvo oikeasti jotenkin immuunijärjestelmään?

Lääkäri (työterveys) ei kieltänyt mitenkään urheilua, eli ilmeisesti voin rautakuurin aikana urheilla normaaliin tapaan?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom