Anabolinen dieetti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Naru
  • Aloitettu Aloitettu
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Katkelma tuosta ekasta jutusta: "...Just remember, most of the popular diets today, like the Zone diet or the Atkins diet, aren't designed to fit the specific needs of bodybuilders and athletes..."

Ei nyt ihan noinkaan.

Zonen kehittäjä, Barry Sears, on opastanut Zone-ruokavalion noudattamista mm. Jenkkilän yliopistokoripalloilijoille ja jenkkifutaajille. Myös Barcelonan olympialaisissa 1992 USA:n uintimaajoukkue noudatti ruokavaliossaan Searsin oppeja. Aleksei Sivokon (voimanoston ME IPF:ssä, 830 kg 67,5 kg:n sarjassa) on kertonut noudattavansa Zone-ruokavaliota.

Koitettu on. Toimii, mutta fiilis ei todellakaan ole mikään "pirteä kuin peipponen".
Mulla oli ainakin tosi paska fiilis koko ajan. Aamulla ei oikeen kyllä lähde rasvalla ja protskulla käyntiin ja kuitenkaan kaikkia sallittuja hiilareita ei viitti tuhlata heti aamulla.
Toisaalta "vitun isot lihakset" ei muutenkaan ole mun juttu, vaan hyvä fiilis, kova kunto ja ulkonäkö.
nim. Bateman

Originally posted by VANDAMME
Koitettu on. Toimii, mutta fiilis ei todellakaan ole mikään "pirteä kuin peipponen".
Mulla oli ainakin tosi paska fiilis koko ajan. Aamulla ei oikeen kyllä lähde rasvalla ja protskulla käyntiin ja kuitenkaan kaikkia sallittuja hiilareita ei viitti tuhlata heti aamulla.

Kauanko muuten kokeilusi kesti? Jotkin ovat kertoneet, että saattoi mennä puolikin vuotta ennenkuin Zone alkoi kunnolla potkia, ts. elimistö alkoi käyttämään kunnolla rasvoja energianlähteenä.

"Kaikkia sallittuja hiilareita ei viitti tuhlata heti aamulla"? Zonen perusajatushan on se, että jokaisessa ateriassa p/hh/r-suhde on n. 30/40/30. Eihän sellainen toimi, että syöt aamulla pelkästään proteiinia ja rasvaa ja säästät hiilarit loppupäiväksi...

Itselläni ainakin käynnistyy aamu hyvin, kun aamupalan (n. 600 kcal) hiilarit tulevat kaurapuurosta ja palasta täysjyväruisleipää.

Hannibal: VANDAMME taisi vastata alkuperäiseen dieetti-ehodtukseen jossa suhteet r/hh/p 60/35/5. Zonessa ei mun mielestä ole mitään erikoista, suurin osa bodareista jotka eivät karsi rasvaa ruokavaliosta syövät lähelle tuota suhdetta. Ei Zone rasvanpolttoa merkittävästi kasvata muuten kuin nopeiden hiilihydraattien poisjättämisen osalta ja siten, että kun tarkkailet tuota suhdetta tulee muutenkin pidettyä ruokavaliosta huolta. Alkuperäiseen dieettiin viitaten, kyseessä todellakin on ketogeeninen dieetti ruokakoostumukseltaan mutta noin suurella energiamäärällä (20Xpaino(lbs)) ei keho välttämättä mene ketoosiin. Lisäksi tilanne korjataan kerran viikossa hiilaritankkauksella kun ketoosi yleensä on voimakkaimmillaan 5-6 päivän dieetin alkamisesta ja näin ketoosi ei välttämättä ehdi syntyä. Dieetti saattaa olla kehityksen kannalta hyvä mutta terveyden kannalta huono suuren rasvamäärän takia. Kehitys ja terveys kun ei aina kulje käsi kädessä.

mä oon kokeillut harmonista, jonka pitäis sopia urheilijalle paremmin kuin ton zonen. 30% energiaa rasvasta ja ravintoaineet on ajoitettu. Rasvaa aina runsaasti, eniten päivällä(jolloin hiilareita vähemmän). Aamulla ja treenin jälkeen suurimmat määrät protskua+hiilaria. Päätin luopua ja syödä "normaalimmin", kun päätin lisätä kaloreita. Kuitenkin 30% rasvaa energiasta, mutta hiilaria reilusti, paitsi illalla. Aamulla menee mulla just kaurapuuroa+leipää+muuta hiilaria ja juustoa,maitoa ja oliivi/kalaöljyt päälle.

Zonessa syödään useasti päivässä ja aina samalla jaolla(40/30/30). Tämä ei kuitenkaan ole järkevää, kun suurin hyöty saadaan kun keskitetään hiilarit ja protskut tiettyihin tilanteisiin. Ja toi 40% hiilareita on aika vähän kuitenkin.. Ja Zonessa syödään juuri, oliko se 1h, ennen harjoittelua ja tämähän laskee esim. adrenaliinin eritystä ja siten suoritustehoa. Ainakin mä oon huomannut eron kun on sellasen 3-4h syömättä ennen treeniä, hyvin jaksaa eikä vatsassa oo mitään.

Ja eihän suuri rasvamäärä ole haitaksi, kunhan rasva on hyvistä lähteistä esim. avokadoa, pähkinöitä, kylmäpuristettua oliiviöljyä. Hyväksi hormonituotannolle.

mä oon kokeillut harmonista, jonka pitäis sopia urheilijalle paremmin kuin ton zonen. 30% energiaa rasvasta ja ravintoaineet on ajoitettu. Rasvaa aina runsaasti, eniten päivällä(jolloin hiilareita vähemmän). Aamulla ja treenin jälkeen suurimmat määrät protskua+hiilaria. Päätin luopua ja syödä "normaalimmin", kun päätin lisätä kaloreita. Kuitenkin 30% rasvaa energiasta, mutta hiilaria reilusti, paitsi illalla. Aamulla menee mulla just kaurapuuroa+leipää+muuta hiilaria ja juustoa,maitoa ja oliivi/kalaöljyt päälle.

Zonessa syödään useasti päivässä ja aina samalla jaolla(40/30/30). Oon kuitenkin lueskellut että suurin hyöty saadaan kun keskitetään hiilarit ja protskut tiettyihin tilanteisiin. Ja Zonessa syödään juuri, oliko se 1h, ennen harjoittelua ja tämähän laskee esim. adrenaliinin eritystä ja siten suoritustehoa. Ainakin mä oon huomannut eron kun on sellasen 3-4h syömättä ennen treeniä, hyvin jaksaa eikä vatsassa oo mitään.

Ja eihän suuri rasvamäärä ole haitaksi, kunhan rasva on hyvistä lähteistä esim. avokadoa, pähkinöitä, kylmäpuristettua oliiviöljyä. Hyväksi hormonituotannolle.

Originally posted by Nike
Zonessa syödään useasti päivässä ja aina samalla jaolla(40/30/30). Oon kuitenkin lueskellut että suurin hyöty saadaan kun keskitetään hiilarit ja protskut tiettyihin tilanteisiin. Ja Zonessa syödään juuri, oliko se 1h, ennen harjoittelua ja tämähän laskee esim. adrenaliinin eritystä ja siten suoritustehoa. Ainakin mä oon huomannut eron kun on sellasen 3-4h syömättä ennen treeniä, hyvin jaksaa eikä vatsassa oo mitään.

Joo, Zone ja harmoninen perustuvat aikalailla samoihin ajatuksiin. Omaan ruokavaliooni olen pyrkinyt yhdistelemään molempia. Runkona on Zone, mutta treenin jälkeiset pari tuntia (palautusjuoma ja kiinteä ruoka) syön enemmän hiilihydraattia ja vähemmän rasvaa. Ja ennen treeniä olen vähintään 2,5 tuntia syömättä - erinomaisen hyvin jaksaa. Viimeisessä ateriassa ennen nukkumaanmenoa sitten välttelen hiilareita.

Noista rasvoista vielä: harmonisessa dieetissähän mainittiin, että jotkin tutkimukset ovat osoittaneet, että korkeimmat testosteronipitoisuudet saavutettiin kun osa rasvoista oli myös niitä huonoja eli tyydyttyneitä. Mutta ne taitavat tulla jo piilorasvoina einesruokien yms. mukana.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom