Ammattiliitot

Liittynyt
21.10.2005
Viestejä
10 950
Mitenköhän määräytyy se mikä on työpaikan ns. virallinen ammattiliitto työntekijäpuolella? Sinänsä typerää on, että tuollaisia on, koska itse kuulun eri liittoon joten ei noihin kokouksiin ole asiaa jos vaikka mielenkiintoa olisikin.

Toinen asia on ylipäänsä liittojen "pääsyvaatimukset." Voisko sitä suunnilleen liittyä mihin liittoon huvittaa. Toki esim AKAVA:laisen pitäisi varmaan olla vähintään kandi.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Toinen asia on ylipäänsä liittojen "pääsyvaatimukset." Voisko sitä suunnilleen liittyä mihin liittoon huvittaa. Toki esim AKAVA:laisen pitäisi varmaan olla vähintään kandi.
Ei tarvitse olla kandi. Esim. Insinööriliitto ja Tradenomiliitto ovat AKAVA:n jäseniä.

Itsellänikin pitäisi liittyä vähintään johonkin työttömyyskassaan, ehkä jopa liittoon.
 
Liittojen sivuilla on yleensä näkyvillä ne jäsenehdot. Käsittääkseni sen liiton määrää työtehtävä, ei koulutus, ja näin myös itselläni. Ja liittoahan voi toki vaihtaa, varsinkin jos omalla työpaikalla on paljon toisen liiton porukkaa niin kannattaa. Tuskin olet mihinkään sellaiseen liittoon änkemässä, millä ei ole mitään tekemistä työnkuvasi kanssa.
 
Liittojen sivuilla on yleensä näkyvillä ne jäsenehdot. Käsittääkseni sen liiton määrää työtehtävä, ei koulutus, ja näin myös itselläni. Ja liittoahan voi toki vaihtaa, varsinkin jos omalla työpaikalla on paljon toisen liiton porukkaa niin kannattaa. Tuskin olet mihinkään sellaiseen liittoon änkemässä, millä ei ole mitään tekemistä työnkuvasi kanssa.

Enpäs edes tiedä onko meillä missään virallisesti ilmoitettu tätä "työntekijäliittoa." Tosin firmassa tehdään hommia laidasta laitaan joten se liittokin on yleispätevämpi kuin oma näköjään AKAVA:an kuuluva liitto. Tosin eduthan tulee sieltä mihin sopimukseen työnantaja on sitoutunut. Onko sillä nyt sitten väliä mihin liittoon kuuluu?

Tuli vaan mieleen, että siis käytännössä voisi varmaan liittyä melkein mihin liittoon vaan. Tosin mitä liiton apuja sieltä sitten saisi. Hieman kyllä harkinnassa kassaan siirtyminen, koska ei liitosta ole ollut näiden vuosien aikana iloa.

Olin aina yllättynyt, että esim ytk:n maksut ei ole kuin kymppejä vuodessa. Kyllä se kannattaa vähintään kassaan kuulua. Voi verrata kotivakuutukseen. Kumpi on todennäköisempää se, että kämppä palaa vai, että jää työttömäksi.
 
Työttömyyden varalle esim. ytk on halpa vakuutus! Itse tosin kuulun liittoon ja tulen kuulumaankin niinkauann kuin palkkaduunia teen. Liitosta tulee kuitenkin tarvittaessa tukea jos pahoja ongelmia syntyy. Noita ei ytk:sta saa. Mutta jotenkin hullua, jos ei palkansaaja vähintään ytk:hon kuulu, mutta silti maksaa esim. tuon kotivakuutuksen. Eli ihan hyvä rinnastus mun mielestä.
 
Työttömyyden varalle esim. ytk on halpa vakuutus! Itse tosin kuulun liittoon ja tulen kuulumaankin niinkauann kuin palkkaduunia teen. Liitosta tulee kuitenkin tarvittaessa tukea jos pahoja ongelmia syntyy. Noita ei ytk:sta saa. Mutta jotenkin hullua, jos ei palkansaaja vähintään ytk:hon kuulu, mutta silti maksaa esim. tuon kotivakuutuksen. Eli ihan hyvä rinnastus mun mielestä.
No itselläni ei ole sitä kotivakuutustakaan ;)
Taidampa liittyä heti tuohon YTK:hon.
Edit: näyttäisi olevan 67e per KALENTERIvuosi. Eli tammikuulle menee.
 
Liiton lakimiespalveluiden ja työttömyyskassajäsenyyden lisäksi minulla on liiton puolesta matkavakuutus, vastuuvakuutus ja oikeusturvavakuutus. Lisäksi saan 2 eri ammattilehden kestotilausta.

Minusta aika hyvä paketti sillä parinsadan euron kiinteällä jäsenmaksulla (näin opiskeluaikana täysin ilmainen).
Etenkin nuo vakuutukset saattavat tulla joskus tarpeeseen, koska nuo kattavat laajan kirjon erillaisia vahinko-, onnettomuus- ja lakiriitatilanteita, joita saattaisi joskus tulla elämässä eteen.
 
Itse tosin kuulun liittoon ja tulen kuulumaankin niinkauann kuin palkkaduunia teen. Liitosta tulee kuitenkin tarvittaessa tukea jos pahoja ongelmia syntyy.
Samoin. Edellisen työnantajan kanssa tapellessa tuli jo lakimiehen neuvoja tarvittuakin. Itse tosin kuulun eri liittoon kuin minkä mukaan työpaikallani leikitään.
 
YTK ja 10kk karenssi.

Sellaista kysyisin, että kun:
Työsuhteeni samassa työpaikassa on jatkunut nyt noin kaksi vuotta. Liityin YTK-jäseneksi 6 kuukautta sitten. Nyt työtilanne näyttää uhkaavasti siltä, että lomautukset saattavat alkaa noin 1-2kk kuluttua.
Jos nyt minut lomautettaisiin, niin en saisi tuota ansiosidonnaista, koska tuo 10 kuukauden karenssiaika ei ole vielä täynnä. Kysymys kuulukin, että väheneekö tuo 10 kuukauden karenssiaika lomautuksen aikana?...tämä asia ei minulle selvinnyt, vaikka kovasti yritin noita YTK-sivuja äsken tutkiskella.
 
Sellaista kysyisin, että kun:
Työsuhteeni samassa työpaikassa on jatkunut nyt noin kaksi vuotta. Liityin YTK-jäseneksi 6 kuukautta sitten. Nyt työtilanne näyttää uhkaavasti siltä, että lomautukset saattavat alkaa noin 1-2kk kuluttua.
Jos nyt minut lomautettaisiin, niin en saisi tuota ansiosidonnaista, koska tuo 10 kuukauden karenssiaika ei ole vielä täynnä. Kysymys kuulukin, että väheneekö tuo 10 kuukauden karenssiaika lomautuksen aikana?...tämä asia ei minulle selvinnyt, vaikka kovasti yritin noita YTK-sivuja äsken tutkiskella.
Mikset soita sinne ja kysy asiaa?
 
Onko foorumilaisia UIL:n jäseniä/entisiä jäseniä? Minkälaisia kokemuksia kyseisestä liitosta?
Suht äkkiä vastasivat lakimiespuolelta työsoppariin liittyen ja tuli hyviä kommentteja. Olisiko ollut 3 työpäivää/vast. Vakuutukset tosi suppeita mutta eipä niistä kauheasti maksa vuositasolla ja kuitenkin suht kattavasti löytyy vakuutusturvaa.

Ja tuli lakkoiltuakin liiton rahoilla eli toistaiseksi oon reippaasti voitolla ;)
 
Onko foorumilaisia UIL:n jäseniä/entisiä jäseniä? Minkälaisia kokemuksia kyseisestä liitosta?

Kannattaa harkita oman insinöörialan liittoa, jos sellaista löytyy.

Itse vaihdoin UIL:n jäsenyyden RIA:aan (raksainssien oma liitto), koska havaitsin jäsenedut paremmiksi ja tuo pienempi liitto ajoi enemmän juuri oman insinöörialani etua olemalla mm. työmarkkinaosapuoli sekä järjestämällä enemmän alani koulutusta, julkaisuja ja muuta ammattiini liittyvää matskua.
UIL:n jäseninä on minusta liian laaja paletti eri alojen inssejä ollakseen näille kaikille paras mahdollinen aktiivinen edunvalvoja.
Lisäksi tietääkseni UIL:llä on tällähetkellä sisäisiä ongelmia johtajiston riitojen ja taloutensa kanssa.
 
Kannattaa harkita oman insinöörialan liittoa, jos sellaista löytyy.

Itse vaihdoin UIL:n jäsenyyden RIA:aan (raksainssien oma liitto), koska havaitsin jäsenedut paremmiksi ja tuo pienempi liitto ajoi enemmän juuri oman insinöörialani etua olemalla mm. työmarkkinaosapuoli sekä järjestämällä enemmän alani koulutusta, julkaisuja ja muuta ammattiini liittyvää matskua.
UIL:n jäseninä on minusta liian laaja paletti eri alojen inssejä ollakseen näille kaikille paras mahdollinen aktiivinen edunvalvoja.
Lisäksi tietääkseni UIL:llä on tällähetkellä sisäisiä ongelmia johtajiston riitojen ja taloutensa kanssa.

Noista sisäisistä ongelmista olen lukenut ja muutoin UIL:n "tuen" kokenut aika huonoksi... Liiton vaihtoa olen tässä miettinyt ja kovana vaihtoehtona olisi Toimihenkilöunioni. Tosin IL (UIL) on ollut liittona jo useita vuosia ja kassana IAET joten niiden piikkiin kait ehkä mahdolliset ansiosidonnaiset olisi ihan reilua laittaa.
 
Noista sisäisistä ongelmista olen lukenut ja muutoin UIL:n "tuen" kokenut aika huonoksi... Liiton vaihtoa olen tässä miettinyt ja kovana vaihtoehtona olisi Toimihenkilöunioni. Tosin IL (UIL) on ollut liittona jo useita vuosia ja kassana IAET joten niiden piikkiin kait ehkä mahdolliset ansiosidonnaiset olisi ihan reilua laittaa.
nojaa, eipä kuulema toimihenkilöunioni ole kuulema sen parempi... jotain TU:lla oli hyötynä mutta ei tainnut olla mitään mullistavaa.
 
Back
Ylös Bottom