• Rekisteröidy ja osallistu keskusteluun. SHABOOM

Ammattilaatuinen kaappasirkkeli-kokemuksia?

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Mulla on Boschin sinisestä sarjasta se edullisemman pään kaappari. 200 mm leveä tavara ja jotain 60-70 milliä paksu menee tuolla vielä hyvin. Hyvä peli ollut. Se jalusta saisi kyllä olla jämäkämpi jos yksin vähänkään painavampaa tavaraa sahailee. Esim. tänään sahailemani 123x48 märkä painekyllästetty painaa vähän turhan paljon tuolle jalustalle, mutta sirkkeli leikkaa sitä heittämällä.

Boschin sininen 10-tuumainen on hyvä ja tarkka käytössä, mutta vittumainen liikuteltava. Ulko-ovesta läpi kantaminen vaatii jo taitelua koon takia ja kantokahvan puutteen takia. Tuossa Timban omistamassa pienemmässä mallissa on kai kantokahva mukana. Sahaan kun ostaa mukaan vielä Boschin tukevamman jalustan, niin menee isompikin puutavara helposti ja heilumatta poikki. Vasteet ja säädot on sahassa hyvät ja tarkat, tehoa riittää, mutta koon takia saha sopii ehkä paremmin verstaalle, kuin jatkuvaan liikutteluun. Mulla on tuohon useampi terä ja terän vaihtokin on suht simppeli homma.

Kuvassa saha näyttää pienemmältä mitä on, mutta tuossa on 3 metrinen ja 200 mm lattialankku.

http://1.bp.blogspot.com/-04Ek1YT_Hq8/TiHOXp8OD2I/AAAAAAAABQ8/guyt0HsJ1oo/s1600/20110715_041.jpg

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Joo, tuossa mulla on kantokahva. On se siltikin kohtuu kookas ja painava. Mutta normaalista oviaukoista sitä kuljettelee vielä hyvin. Olisi tosiaan vittumainen kannettava jos olisi isompi ja ilman kavaa.

Tuon Inskan kuvassa oleva pöytä näyttää jämäkältä, minulla on se rimpulampi malli.

Huppe

Iso Kingi H.
Mode
Ikä
43
DeWaltin 712QS sirkkeliä ei voi tarpeeksi kehua. Itselleni oli ehdotonta että kahva on vaakatasossa.

Taisi maksaa pöydän kanssa lähemmäs tonnin. Toi on aika hurja peli, taitaa mennä 30cm leveä tuotekin katki.

http://www.dewalt.fi/powertools/productdetails/catno/DW712/

Tosin kantokahva puuttuu. Painaa kuin synti eikä mahdu kunnolla ovesta. Aivan saatanallisen vaikea liikutella.

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
DeWaltilla on kyllä törkeen hyvät sirkkelit. Mulla on ollut appiukon kääntöpöytäkone käytössä koko raksan ajan. Vähän kömpelön oloinen kaapparina, mutta aivan tautisen hyvä peli halkaisuun. Taitaa maksaa puolistoista tonnia tuo.

Mä en oikein vakuuttunut DeWalteista, mutta ei ne nyt kyllä huonojakaan ole. Mulla oli merkin kääntöpöytäsaha ja kaappari kotirempassa konevuokraamosta ja oli tosi kompelön oloinen tuo kääntöpöytäsaha verrattuna Boschin yhdistelmäsahaan. Boschin yhdistelmäsahassa on pirun hyvä se vaste pöydässä joka lukitsee molemmista päistä, mutta mitta-asteikko on suunniteltu huonosti. Tarkka se on, mutta liian pieni reikä mistä sitä katsotaan. En tosin ole kääntöpöytäsahojen ystävä. DeWaltin kaapparistakaan ei jäänyt niin hyvää tuntumaa. Se oli malliston pienimmästä päästä. Makuasioitahan nuo yleensä on. Itse tykkään Boschien mitta-asteikoista ja säätöjen toiminnasta eniten. Muutenhan nuo on sahat on toiminnaltaan aika samanlaisia.

Mun kokeikemat dewaltit on ollu jotenkin kolhoja ja kankeita käyttää verraten saman hintaisiin Boscheihin ja Makitoihin.
Jos haluaa parhaan hinta-laatu suhteen, niin kannattaa tsekata Metabon isommat kaapat.

Toi makitan vakiopöytä on ihan ok, mutta jos pitkää tavaraa katkaisee niin jotkut jatkotuet tai apumies on kyllä tarpeen.
Aivan sama mikä pöytä on niin pitkän tavaran kanssa joutuu tekemään apupöytää, varsinkin jos puhutaan runkotavaran katkaisusta (2x6 tai 2x8 lankkua) joten sinänsä pöydän valinta ei ole niin ratkaiseva...

En tosin ole kääntöpöytäsahojen ystävä.
Aamen. Periaatteessahan kääntöpöytäsahat ovat käteviä, kun on tosiaankin halkaisu sekä katkaisu samassa paketissa. Käytännössä katkaisupuoli on kuitenkin aikalailla kömpelö ja halkaisupuoli taas hitusen tehoton. Erilliset vehkeet, jos on tilaa.

Dewaltin kaappareista ei ole pahaa sanottavaa, kelvollisia pelejä omaan makuuni.

Mulla on Boschin sinisestä sarjasta se edullisemman pään kaappari. 200 mm leveä tavara ja jotain 60-70 milliä paksu menee tuolla vielä hyvin. Hyvä peli ollut. Se jalusta saisi kyllä olla jämäkämpi jos yksin vähänkään painavampaa tavaraa sahailee. Esim. tänään sahailemani 123x48 märkä painekyllästetty painaa vähän turhan paljon tuolle jalustalle, mutta sirkkeli leikkaa sitä heittämällä.
Poksi (Bosch) on kyllä hyvä hinta-laatusuhteeltaan.

ja noi jalustat taitaa olla kaikissa vähän liian huteria.

P.S. Teitkö terassia märästä painekyllästetystä? Jos teit, ota huomioon että puun kuivuessa raot terassilautojen välillä tulee olemaan jotain muuta kuin asentaessa. yks jantteri joutui aikanaan purkamaan, kun lautojen kuivuttua rakennuttaja sanoi että raot on liian suuret.

DeWaltin 712QS sirkkeliä ei voi tarpeeksi kehua. Itselleni oli ehdotonta että kahva on vaakatasossa.

Taisi maksaa pöydän kanssa lähemmäs tonnin. Toi on aika hurja peli, taitaa mennä 30cm leveä tuotekin katki.

http://www.dewalt.fi/powertools/productdetails/catno/DW712/

Tosin kantokahva puuttuu. Painaa kuin synti eikä mahdu kunnolla ovesta. Aivan saatanallisen vaikea liikutella.
Jopa 60 astetta oikealle...kuullostaa hyvältä. Onko siinä laser?

Timba79

Moderaattori
Mode
Ikä
40
Poksi (Bosch) on kyllä hyvä hinta-laatusuhteeltaan.

ja noi jalustat taitaa olla kaikissa vähän liian huteria.

P.S. Teitkö terassia märästä painekyllästetystä? Jos teit, ota huomioon että puun kuivuessa raot terassilautojen välillä tulee olemaan jotain muuta kuin asentaessa. yks jantteri joutui aikanaan purkamaan, kun lautojen kuivuttua rakennuttaja sanoi että raot on liian suuret.
Jalustat on mitä on, mutta tosiaan kuten jo sanottiin, jos vähänkään jämäkämpää lankkua katkoo, niin apupöytää vaan väsäämään. Tuollainen syntyy vaikka muutamasta kuormalavasta tai vaikka alumiinipukista.

Ja tuo mun terassilauta on kohtuu kuivaa, runkolankut on todella märkiä mutta itse laudat senverran kuivia, että tuskin tuon kuivempia tulevan juuri olemaankaan. Timpurin kynän verran tein rakoa, eli sen 3-4mm voi vaikka levitäkin ilman ongelmia. Nyt siis n. 6 mm rako.

Muutamassa talonteossa mukana kulkeneet makitat saa kyllä täydet pisteet. Kaapparilla meni keveästi runkotavarat ja terassilaudat, vaikka märkää tavaraa olikin. Terä oli suhteellisen pieni mutta koneessa tuplajohteet niin pystyi jopa 300mm leveää tavaraa katkomaan. maksoi muistaakseni n.300€ muutamavuosi sitten ja toimii vielä kuin uutena!

Muutamassa talonteossa mukana kulkeneet makitat saa kyllä täydet pisteet. Kaapparilla meni keveästi runkotavarat ja terassilaudat, vaikka märkää tavaraa olikin. Terä oli suhteellisen pieni mutta koneessa tuplajohteet niin pystyi jopa 300mm leveää tavaraa katkomaan. maksoi muistaakseni n.300€ muutamavuosi sitten ja toimii vielä kuin uutena!
Kyllähän pienemmillä koneilla katkoo leveääkin puutavaraa, mutta paksumman piirun katkaisu tai leveämmän lankun loveaminen ei sitten onnistukaan.

Kyllä noissa merkkivehkeissä moottorit kestää pitkään. Teräsuojien yms. turvavälineitä tuppaa mennä rikki ja jumiin useammin ja niiden takia täytyy huollossa juosta.