Ammantinvaihto

Liittynyt
26.8.2002
Viestejä
275
Vuosia olen ollut IT-alan duunissa ja työ ei ole koskaan tuntunut oikein omalta, sitä on vaan tullut jatkettua, kun on vuosien koulut käyty ja hyvä liksa. Silti tulee usein ajateltua, että "ei saatana, istunko koneen ääressä 65-vuotiaaksi, tätäkö haluan tehdä eläkeikään asti."

Löytyykös täältä porukkaa, jotka on tehneet radikaalimpia liikkeitä uravalinnoissaan?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ihan samaa miettinyt itsekin. Tällä hetkellä on sellainen fiilis, ettei sitä rohkeutta alan vaihtoon kuitenkaan ole kuin sitten pakon edessä jos työt loppuu.
 
Tässä sitä mietitään koko ajan. Vaikea vain löytää mitään parempaa.
Vinkki: mene typottajaksi ;)
 
Itse olen ammatiltani talonrakentaja. Bykka hommat ovat ihan mukavaa puuhaa, mutta tulin kanssa siihen tulokseen, etten halua olla näisssä "paska" hommissa loppu elämääni (raksa äijät, tämä ei ole vittuilua. Itse olen vain liian neiti näihin hommiin).
Joten aloitin reilu vuosi sitten iltalukion ja tarkoitus on lähteä lukemaan Farmasiaa. Joten alan vaihto on koko ajan päällänsä.
Vaikka olen vasta 25-vuotias, alan vaihdon kannattavuutta joudun miettimään lähes päivittäin. Jos ja kun valmistun provisoriksi olen jo reilu kolmekymppinen. Ja elämän ehtoo poulella.
Missä iässä te muut olette vaihtanut alaa? Samanlaiset kokemukset lohduttaisi.
 
Täältä löytyy yksi tulevaisuuden uranvaihdosta miettivä mutta suunnitelmissa on nyt tienata rahaa, jotta joskus saisi vaikka ostettua jonkun asumuksen pienellä puusepän pajalla varustettuna.
 
Itse olen ammatiltani talonrakentaja. Bykka hommat ovat ihan mukavaa puuhaa, mutta tulin kanssa siihen tulokseen, etten halua olla näisssä "paska" hommissa loppu elämääni (raksa äijät, tämä ei ole vittuilua. Itse olen vain liian neiti näihin hommiin).
Joten aloitin reilu vuosi sitten iltalukion ja tarkoitus on lähteä lukemaan Farmasiaa. Joten alan vaihto on koko ajan päällänsä.
Vaikka olen vasta 25-vuotias, alan vaihdon kannattavuutta joudun miettimään lähes päivittäin. Jos ja kun valmistun provisoriksi olen jo reilu kolmekymppinen. Ja elämän ehtoo poulella.
Missä iässä te muut olette vaihtanut alaa? Samanlaiset kokemukset lohduttaisi.

Älä kuule heitä kirvestä vielä kaivoon. :D Täytän itse tänä vuonna 30 ja opiskelen edelleen töiden ohella. Keväällä ajattelin hakea yliopistoon lukemaan vielä toista alaa.
Ei tässä vielä elämä ole lähelläkään ehtoo puolta.

Opiskelu on paljon mielekkäämpää silloin kun on kertynyt jo työkokemusta, jolloin todennäköisemmin tietää paremmin mitä haulaa tehdä, ja mitä ei ainakaan halua tehdä :) Lisäksi työkokemus monesti mahdollisuuden duunin tekemiseen opiskelun ohella, mikä tietenkin tekee opiskelusta ja alan vaihdoista mielekkäämpää.
 
Koodiorjana ollaan, ja pari viimeistä vuotta ollut sellaista tervanjuontia töissä että oksat pois. Alanvaihto kiinnostaa, mutta kun mittarissa on jo 35 vuotta niin tulee väkisinkin mietittyä onko sitä jo liian vanha uudelleenkouluttautumaan. Tai no kyllähän sitä voi kouluttautua, vaan pääseekö enää töihin muualle kuin sille josta kokemusta.

Jos saisi valita mitä lähtisi opiskelemaan, niin kyllä nuo puusepän hommat tuntuu tällä hetkellä mielenkiintoisimmalta, (vähällä)vapaa-ajalla tulee aina jotain rakenneltua

...olen jo reilu kolmekymppinen. Ja elämän ehtoo poulella.
Ei pidä paikkansa. Olettaisin että ehtoopuoli alkaa tuossa 42,5 vuotiaana.

-J-
 
31 täytetään ja olen ajatellut lähteä opiskelemaan täysipäiväisesti jotain kaupallista koulutusta (ulkomaille).
 
Opiskelu on paljon mielekkäämpää silloin kun on kertynyt jo työkokemusta, jolloin todennäköisemmin tietää paremmin mitä haulaa tehdä, ja mitä ei ainakaan halua tehdä :) Lisäksi työkokemus monesti mahdollisuuden duunin tekemiseen opiskelun ohella, mikä tietenkin tekee opiskelusta ja alan vaihdoista mielekkäämpää.

Samaa mieltä. Kannattaa vaan ottaa rohkea askel ja etsiä sitä onnea muualta. Muuten miettii aina, että mitäs jos...

PS: parasta tietenkin on, jos ei koskaan edes lähde urautumaan:D vaan on vapaa kuin taivaan lintu kääntymään aina sinne, missä jotakin kiinnostavaa näkyy. En suosittele tosin urasuuntautuneille tai rahaa ja tavaraa tavoitteleville...:rolleyes:
 
Jos ala vaihtuu, niin ehdottomasti opiskelua täyspäiväisesti. Ei millään jaksa vuosikausia tehdä duunia päivät ja opiskella illat, jos pelkkä duunikin hajottaa.
 
Älä kuule heitä kirvestä vielä kaivoon. Täytän itse tänä vuonna 30 ja opiskelen edelleen töiden ohella. Keväällä ajattelin hakea yliopistoon lukemaan vielä toista alaa.

Kiitos sulle. Olen ennenkin lukenut sinun juttuja täällä, missä olet kertonut opiskelevasi työn ohella. Olen saanut niistä voimia jaksaa itsekkin.
 
. Jos ja kun valmistun provisoriksi olen jo reilu kolmekymppinen. Ja elämän ehtoo poulella.
.

Monet suoraan (tavallisesta päivä)lukiosta yliopistoon menneet valmistuvat sieltä vasta vähän vaille kolmekymppisinä eli sikäli et ole ollenkaan vanha. Aikuisilla opinnot tuppaavat työn ohellakin sujumaan vauhdikkaammin kuin täysipäiväisillä opiskelijoilla.
 
Jos ala vaihtuu, niin ehdottomasti opiskelua täyspäiväisesti. Ei millään jaksa vuosikausia tehdä duunia päivät ja opiskella illat, jos pelkkä duunikin hajottaa.

Minä voisin opiskella samaa alaa lisää. Mutta kun ei oikein ole valmis luopumaan saavutetusta elintasosta jos opiskelee täyspäiväisesti ja sitten taas opiskelu ja duuni yhtäaikaa on todella raskasta. Ainakin harrastukset siinä sitten jää. Eli on tässä aika jumi tilassa. Ja kun vuorotyö niin ei edes nuo ilta/osa-aika opiskelut oikein onnistu kun saattaa tulla niin paljon poissaoloja.
 
Minä voisin opiskella samaa alaa lisää. Mutta kun ei oikein ole valmis luopumaan saavutetusta elintasosta jos opiskelee täyspäiväisesti ja sitten taas opiskelu ja duuni yhtäaikaa on todella raskasta. Ainakin harrastukset siinä sitten jää. Eli on tässä aika jumi tilassa. Ja kun vuorotyö niin ei edes nuo ilta/osa-aika opiskelut oikein onnistu kun saattaa tulla niin paljon poissaoloja.

Niinpä. Valintoja, valintoja...
 
Niinhän se on, että pätäkkää pitäisi aika paljon varastosta löytyä jos meinaisi 2-4v olla opiskelijana ilman, että lähtee kämppä alta.
 
Alanvaihto tulee automaattisesti eteen kun rupee nykysessa tyossa vituttamaan tarpeeksi, jos sita miettii niin ei viela vituta tarpeeksi.
Oikein kun kyllastyy niin 5 minuuttia oh jo helevetin pitka aika olla siina tyossa. Itse olen vaihtanu alaa IT alalta ravintola alalle. Siina valissa kylla tuli tehtya rakennushommia yksi vuosi kun ei niita toita loytynytkaan niin helposti, ja muutin siina samalla maata. kielen opettelu on vielakin kesken, mutta kylla tama tasta.
 
Itse vaihdoin IT-hommista pois 27 vuotiaana. Nyt 31 vuotiaana harkitsen työn ohella kouluttautumista siten että voisi halutessa siirtyä toisentyyppisiin hommiin taas. Vähän mietityttää jaksaako ruveta, mutta harkinnassa on. Tosin uusi homma olisi eräällä tapaa laskettavissa jatkumoksi nykyisistä hommista. Haastavampiin ja siistimpiin hommiin haluaisin, jotta jaksaisin eläkepäiviin asti. Tai, no nykyinenkin homma on haastavaa, mutta sillätapaa enempi asiantuntijahommia kaipaisin tulevaisuudessa. Nyt on tavallaan sellainen tasainen duuni jossa päivästä toiseen pääosin samaa kauraleipää ilman suuria vaihteluita tai uusia haasteita.
 
Alan vaihtoa täälläkin mietitään. Akateemisuudesta käsityöläisyyteen.. uskalluksesta se enää on kai kiinni. Pelottaa, että jos sekään ei sitten tunnu siltä joltakin, miltä sen pitäisi tuntua.. ja kyllä se taloudellinen epävarmuuskin kaihertaa.
Kellään elämää suurempia positiivisia kokemuksia.....? :confused:
 
Itse vaihdoin joitain vuosia sitten sosiaalialalta myyntialalle. Myyntipuolella edennyt rivakasti, nyt palkka n. +400% versus sosiaalialalla. Silti mieli halajaa jollekin alalle, jossa "tapahtuu". Tarkoitan fyysistä puolta. Silti en ole katunut missään vaiheessa.
 
Kyllähän sitä itsekin on miettinyt alan vaihtoa. Ei sentakia etteikö oma työ kiinnostaisi, vaan lähinnä sentakia että palkkapuoli tuskin paljon kehittyy tuolla.

Jotain kaupallista perustutkintoa työn ohessa olen nyt harkinnut. Pari vuotta vielä niin tulee 10 vuoden työhistoria täytee ja pääsee aikuisopintorahan piiriin. Sitten voisi osan opiskelustaa suorittaa täysipäiväisestikin.
 
Back
Ylös Bottom