Aminohappojako palautumiseen?(Maha rikki)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Seagram
  • Aloitettu Aloitettu

Seagram

Eläkeläinen
VIP
Tähän on tultu, laktoosi-intorelanssin lisäksi ei suoli ota enää vastaan maitoproteiiniakaan :( Pahoin pelkään että noi esipikotut laktoosittomat heratkin menee suoraan läpi.

Eli ajattelin kokeilla noita aminihappoja. Arginiini ja leusiini ovat kai toimivia?
Noita Master´s bcaa:ta ajettelin myös ostaa kokeeksi. Glutamiiniäkin voisi nyt ostaa kun jää noi protskujauhot kokonaan pois.
Onko kellään ollut mahan kanssa mitään ongelmia noitten edellä mainitsemieni tuotteiden kanssa?

Onko täällä muita maitoproteiiniallergikkoja, kestääkö teidän maha heraa?

Nuo laktoosittomat herat saattaisivat tosiaan tuottaa ongelmia, mutta suositeltavaa niiden kokeileminen kuitenkin olisi urheiluravitsemusnäkökulmasta. Ainoastaan yksittäisten aminohappojen nauttiminen kun vaatii melkoista taitoa saavuttaa optimaalinen lihasten proteiinitasapaino ja proteiinisynteesin taso, toisin sanoen turvata välttämättömien aminojen tarve.
Kokonaisten proteiinien vaikutus lihasproteiinien tasapainoon kun näyttäisi olevan vähintäänkin yhtä tehokas yksittäisiin, valikoituihin aminoihin verrattuna. Muistutettakoon, että yhdenkin välttämättömän aminohapon puute heikentää kykyä syntetisoida lihasproteiineja(Di Pasquale, 1997).

Aiemmin on toki tutkittu pelkkien yksittäisten välttämättömien aminojen vaikutusta proteiinitasapainoon onnistuneesti, määrien ollessa niinkin pieniä, kuin luokkaa 6-12g (Borsheim ym. 2002). Mikäli kikkailemaan ryhdytään, niin mainittujen BCAA'ien lisänä glutamiini ei ole huono valinta - onhan lisääntynyt glutamiininsaanti yksi proteiinisynteesiä lisäävä tekijä(tosin tulemme taas siihen, että tässäkin kohtaa perusvaatimus on riittävä välttämättömien aminojen saanti). :)

:wankkiedit: Tarkennetaan nyt kuitenkin, että jos kyseessä tosiaan on varsinainen, kliinisesti todettu maitoallergia, kuuluu hera vältettävien ainesosien joukkoon. Mutta kuten kronosis tossa totesi, ei tuo mikään maailmanloppu ole, vaatii lähinnä tarkempaa suunnittelua - kananmunat ja soija sekä niistä johdetut valmisteet hoitanevat homman kotiin. :)

Mites just noi mestarin ketjuhaaraiset aminohapot, tuleeko siinä kaikki välttämättömät aminohapot? Munaproteiinia hmm, soveltuuko palutumisjuomaan? Soijaan en koske.

Tähän samaan voisin kysäistä, että mitenkä se nykykäsitys palautumisjuomasta nyt meneekään. Onko näin, että nopeasti imeytyvä ei olekaan se avaisana (pilkotut herat), vaan aminohappokoostumus (maitoproteiinikin kävisi palautumiseen)?

NatuSan sanoi:
Tähän samaan voisin kysäistä, että mitenkä se nykykäsitys palautumisjuomasta nyt meneekään. Onko näin, että nopeasti imeytyvä ei olekaan se avaisana (pilkotut herat), vaan aminohappokoostumus (maitoproteiinikin kävisi palautumiseen)?
Palautusjuoman ydin on nopea imeytyminen,
joten se on kyllä viimeinen naula palkkarin arkkuun jos sinne maitoprodea/kaseiinia aletaan sotkemaan.
Tällöinhän jo proteiinipitoinen perussafka ajaisi saman asian.
Vaikka kaseiini on antikatabolinen ja mm. paljon glutamiinia sisältävä proteiini niin en näe sen käytössä PALKKARISSA järjen häivää..

Miljoona kertaa olen sanonut, mutta vielä kerran; Osta laktaasientsyymi-tabletteja apteekista. 100 kpl/20 €. Ei haittaa heraproteiini, kun ottaa pari nappia palkkarin kera. Ole vain varovainen missä otat niitä nappeja, tai luulevat sinun roinaavan. ;)

Niinkuin Pakkomiellekin toteaa ei maitoproden/kaseiinin tai soijan laittamisessa palkkariin ole järkeä. Ennemmin aminohapot heti treenin jälkeen ja nuo hitaammat protskut myöhemmin, sillä nuo hidastuttavat merkittävästi imeytymistä, jos palkkariin sekoitetaan. Maitoprode/kaseiini on hitaimmasta päästä muutenkin ja sopivat ns. yöprotskuksi. Jotkut maitoprodet/kaseiinit saattavat aiheuttaa ahdistavan olon, kun puuroutuvat/turpoavat vatsassa ja vatsakin saattaa mennä sekaisin. Itse laitan vähän heraa kaseiini joukkoon yöprodeen, sillä jostain syystä se on mulle selvästi vatsaystävällisempää.

Mulla on myös laktoosi-inteleranssi. Kaikki herat ei tosiakaan sovit ja varsinkin ultrasuodatetut halpikset voi unohtaa. Tuo laktoosin sietokyky vaihtelee muutenkin kausittain ja pitää ottaa huomioon paljonko voi päivässä vähälaktoosisia tuotteita käyttää, etteii sietokyky ylity. Ehdottomasti paras vaihtoehto itselle on ollut Ion 92. Se on aika lähelle täysin laktoositonta ja sitä voin ottaa huoletta tyhjäänkin mahaan. Tyhjää mahaa ärsyttää laktoosi enemmän. Glutamiini on myös vatsaystävällinen, mutta toisilla ihmisillä paljon käytettynä tai tyhjään mahaan otettuna esim. leusiini ja argiini saattavat ärsyttää.

Tomppa85 sanoi:
Miljoona kertaa olen sanonut, mutta vielä kerran; Osta laktaasientsyymi-tabletteja apteekista. 100 kpl/20 €. Ei haittaa heraproteiini, kun ottaa pari nappia palkkarin kera. Ole vain varovainen missä otat niitä nappeja, tai luulevat sinun roinaavan. ;)

Joo olen noilla pelannut, puolikas laktrase palkkariin, mutta nyt on kysy siitä että kaikki maitotuotteet on heivattu pois. Ja maha toimii taas kuin kello.
Jotain tämmöstä olen suunnitellut että ennen treeniä tauriinia, kreatiiniä ja bcaa:t. Palkkariin sama setti mutta tauriini pois ja maltoo tilalle, varmaankin murskaan noi aminopillerit palkkariin. Missä ajassa noi aminohapot muuten imeytyy, humahtaako yhtä nopeesti kiertoon kuin hera?

SEAGRAM sanoi:
Joo olen noilla pelannut, puolikas laktrase palkkariin, mutta nyt on kysy siitä että kaikki maitotuotteet on heivattu pois. Ja maha toimii taas kuin kello.
Jotain tämmöstä olen suunnitellut että ennen treeniä tauriinia, kreatiiniä ja bcaa:t. Palkkariin sama setti mutta tauriini pois ja maltoo tilalle, varmaankin murskaan noi aminopillerit palkkariin. Missä ajassa noi aminohapot muuten imeytyy, humahtaako yhtä nopeesti kiertoon kuin hera?

Nopeasti humahtavat, kyllä. Eivät tietysti yhtä nopeasti kuin paasto-/lepo-asetelmissa, tuon treenin ja edeltävän aterian aiheuttamien vasteiden vuoksi. Normaalissa palautusjuoma-asetelmassa nuo yksittäiset aminot imeytyvät toki kuitenkin nopeammin kuin ns. kiinteä proteiini. Sivuketjuiset aminohapot imeytyvät nopeammin, kuin sellaiset aminot, joiden ketju on hyvin pieni. Välttämättöömät aminohapot taas imeytyvät nopeammin, kuin ei-välttämättömät. Vaikka imeytymisominaisuudet riippuvat monesta tekijästä, antaa jo tuo aminohappoprofiili tiettyä suuntaa. Di- ja tri-peptidit taas näyttäisivät imeytyvän kaikista nopeiten(Zalonga, 1990).

Mitä proteiinisynteesiin ja anaboliaan tulee, parhain kombo olisi tietysti jonkun kiinteän laadukkaan proteiininlähteen yhdistäminen mainitsemiisi yksittäisiin aminohappoihin. Mikäli sijoitat pelkkiin aminoihin treeniä ennen ja välittömästi sen jälkeen, suosittelen painottamaan proteiinin laatua ja määrää sitten seuraavalla kiinteällä aterialla.. :)

SEAGRAM sanoi:

Jos kyse on ihan maitoallergiasta, ei siinä entsyymit tosiaan auta. Muuten, kokeilisin vielä lisätä tuon laktaasientsyymin määrää. Itse vedän 4 (!) Kerutabsia per palkkari, kun suositus on 1-3. Jos on oikein paha laktoosi-intoleranssi, saa niitä tabuja rouhia ihan kunnolla.

Muuten, itse en voi myöskään käyttää juuri mitään maitotuotteita. En myöskään maitoproteiinia. Herasta sen sijaan mitään oireita ei tule...

Back
Ylös Bottom